Trillingen / Vibratie aan gaspedaal en stoel bij lage RPM & hard optrekken

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

Hi allemaal vanuit Zweden,

Mijn naam is Jeroen en ik woon sinds een paar maanden in Zweden, daarvoor woonachtig in Groningen. Ik heb hier 4 weken geleden een volvo c30 2007 T5 gekocht, standaard voorwielaandrijving met 195k op de teller, dus natuurlijk wel wat dingen die moesten worden gedaan. Uiteraard de polestar tuning direct meegepakt hier in zweden. Ik dacht genoeg ervaring te hebben met auto's en dacht vooral: als ik het niet oplos, dan zit ik hier in zweden wel goed. Tot nu toe is dat niet het geval.

Ik heb alle fora inmiddels doorgezocht, en ik ben letterlijk 4 garages verder met dito knaken, en niemand schijnt het antwoord te hebben op het probleem met deze auto: de auto trilt met een laag toerental onder de 2000 rpm bij flink optrekken. De trillingen zijn heel goed voelbaar op het gaspedaal, maar ook in de stoelen, waarbij ik het meer voel in de bijrijdersstoel dan in de bestuurdersstoel.

Er is geen geluid waarneembaar. Ik hoor jullie denken: dat zijn natuurlijk de aandrijfassen......maar die zijn uiteraard als 1e vervangen toen ik dit probleem opmerkte. Sterker nog: 2 van de 4 garages waren er hier zo zeker van dat ik me heb laten overhalen een nieuwe aandrijfas (rechtsvoor) opnieuw te laten vervangen. Daarna geen enkele verbetering, dus ik denk dat we deze wel kunnen afvinken. Wel was het zo dat ik erbij moet zeggen dat de eerste keer dat ik de aandrijfas verving de 2e garage opmerkte dat de binnenste joint heet was, waarna ik dus een 2e OEM aandrijfas heb laten installeren.

Dan denk ik ook dat menigeen aan het vliegwiel denkt, en ook die is vervangen vorige week. Dat was ook wel nodig, en op hoge snelheden loopt deze auto nu fantastisch.

Bij de trillingen voel je echt iets ronddraaien alsof er ergens een slag in zit, en zodra je de koppeling induwt is de trilling weg. De 'slag' is goed merkbaar bij lage snelheid en laag toerental, maar in principe ook bij hoge snelheid en laag toerental, alleen voel je de 'slag' minder omdat de assen sneller draaien. Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg verwoord. Bij remmen trilt de auto niet.

Hieronder een opsomming van gedane werkzaamheden, waarna het probleem nog steeds merkbaar is:
  • Stabilisatorstangen vervangen
  • aandrijfassen vervangen (compleet)
  • nieuwe banden op nieuwe velg vervangen
  • vliegwiel met koppelingsset incl. druklager vervangen
  • Bobines vervangen
  • Bougies vervangen
Zelf hoop ik een lijstje van punten te kunnen krijgen waarbij de grootst mogelijke kans op dit probleem bovenaan staat, ik ben bereid ze allemaal af te werken want dit is geen pretje zo.

Hieronder de engelse termen van waar ik zelf nog aan zit te denken (ik weet even niet de juiste NL vertalingen dus ik stuur dit even in het Engels mee):

Mogelijke oplossingen in willekeurige volgorde waar ik iets over tegenkom:
  • vervangen van de motorsteunen (lower engine torque mounts dan met name) : trilling voelt als een 'slag' en ik vraag mij af of motorsteunen dat kunnen veroorzaken
  • vervangen van de front lower control arms: trilling voelt als een 'slag' dus ik vraag me ook hier af of dit het probleem oplost
  • vervangen van de center carrier bearring : geen idee of dit een oplossing kan zijn
  • vervangen torque converter : hoor niks geks dus dit lijkt me niet
Alle garages hebben de auto op de brug gehad en zij hebben geen visuele problemen geconstateerd aan oa de steunen, of speling gevonden op plaatsen waar dat verwacht wordt.

Dit is wat ik tot zover kan vinden, maar zeker niet beperkt tot deze oplossingen want ik lees nog veel meer oorzaken die ook mogelijk zijn!

Ik zou heel graag jullie expertise willen horen, en een gesprek op gang willen zetten met mensen om dit probleem op te lossen. Alvast heel erg bedankt!

Ik nodig degene die als eerste met het verlossende antwoord komt graag uit hier in zweden voor een kosteloos weekendje rijden bij deze!

Groet!
Jeroen
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27899
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn volgende stap na jouw lijstje zou de motorsteunen zijn.
Doordat het blok net wat naar beneden gezakt kan zijn staat de aandrijfas onder een iets andere hoek wat jouw klacht ook kan veroorzaken.

Heb dit vaker gehoord met dat dit de oplossing bleek te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Au, wat een parts cannon!

Ik verdenk persoonlijk de motorsteun onder de accu. Deze is in de beginjaren uitgevoerd als rubberen steun. Bleek echter niet voldoende en gaf wat tikken (voelbaar en hoorbaar) en trillingen door, rond de 1500-2000RPM. Deze is later hydraulisch uitgevoerd en fabriekaf gemonteerd. Voor de eerdere bouwjaren is een ombouwset te krijgen. Haal eerst eens je accu en accubak los en kijk even of er een rubberen of hydraulische steun tevoorschijn komt.

Overigens heeft een handbak geen torque converter. Dus daar hoef je niet naar te kijken. πŸ˜‰
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

volvo440special schreef: ↑10.05.2024 - 06:52 Au, wat een parts cannon!

Ik verdenk persoonlijk de motorsteun onder de accu. Deze is in de beginjaren uitgevoerd als rubberen steun. Bleek echter niet voldoende en gaf wat tikken (voelbaar en hoorbaar) en trillingen door, rond de 1500-2000RPM. Deze is later hydraulisch uitgevoerd en fabriekaf gemonteerd. Voor de eerdere bouwjaren is een ombouwset te krijgen. Haal eerst eens je accu en accubak los en kijk even of er een rubberen of hydraulische steun tevoorschijn komt.

Overigens heeft een handbak geen torque converter. Dus daar hoef je niet naar te kijken. πŸ˜‰

Hi Volvo440special, hahhaa sorry ik zit hier helemaal in mijn bubble van informatie en las iets over de torque converter, maar dat is natuurlijk alleen bij automatische tranmissie ;) Ik verdenk zelf ook de motorsteun onder de accu, je bent de tweede die dit nu vrij resoluut aangeeft. Een rubberen OEM steun opnieuw plaatsen is volgens jou geen optie dus?
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

fredhead schreef: ↑09.05.2024 - 23:02 Mijn volgende stap na jouw lijstje zou de motorsteunen zijn.
Doordat het blok net wat naar beneden gezakt kan zijn staat de aandrijfas onder een iets andere hoek wat jouw klacht ook kan veroorzaken.

Heb dit vaker gehoord met dat dit de oplossing bleek te zijn.
Zoals ik ook al van volvo440special hoorde ticken we wel alle boxen aan met de motorsteunen. Het is wel duidelijk een hoekgerelateerde trilling van de aandrijfassen. De T5 motor is nogal een blok voor zo'n autootje, en zodra de hoek van het blok verschuift tov de aandrijflijn (bij hoge load en bij flinke heuvels op laag toerental bijvoobeeld), dan kan ik mij heel goed voorstellen dat dit is wat ik voel. Ik hou je op de hoogte!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Heb nog even doorgezocht en de C30 is - in tegenstelling tot de S40 en V50 - vanaf het begin met de hydraulische steun afgeleverd. Excuses voor het eerdere bericht! Echter dat betekent nog niet, dat de, weliswaar al verbeterde steun, niet gewoon versleten kan zijn. Dus toch het bekijken waard. πŸ™‚
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

volvo440special schreef: ↑10.05.2024 - 10:29 Heb nog even doorgezocht en de C30 is - in tegenstelling tot de S40 en V50 - vanaf het begin met de hydraulische steun afgeleverd. Excuses voor het eerdere bericht! Echter dat betekent nog niet, dat de, weliswaar al verbeterde steun, niet gewoon versleten kan zijn. Dus toch het bekijken waard. πŸ™‚
Dat dacht ik al, want ik kom maar 1 soort tegen. Met jouw kennis kan ik je vast ook wel vragen welk merk steun ik zal gaan kopen ter vervanging?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27899
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou gewoon voor een OEM exemplaar gaan.
Veel mensen komen erachter dat diverse aftermarket merken die iets goedkoper zijn uiteindelijk trillingen door geven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik zou inderdaad ook voor een originele gaan.
Tien
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

jeroonski schreef: ↑09.05.2024 - 21:35 zodra je de koppeling induwt is de trilling weg
ook als je enkel (dus gekoppeld) gas loslaat?
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

Tien schreef: ↑10.05.2024 - 12:32
jeroonski schreef: ↑09.05.2024 - 21:35 zodra je de koppeling induwt is de trilling weg
ook als je enkel (dus gekoppeld) gas loslaat?

ja, koppeling induwen of gas los laten: dan is het probleem weg.
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

Heb hier nog een filmpje van het blok met gereproduceerde load , kantelt flink als je het mij vraagt.

jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

volvo440special schreef: ↑10.05.2024 - 11:44 Ik zou inderdaad ook voor een originele gaan.
Ik heb de engine mounts vervangen. Het is behoorlijjk vooruit gegaan. Zie jij voor die laatste trillingen nog heil in de subframe bushings vernieuwen ?
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

volvo440special schreef: ↑10.05.2024 - 11:44 Ik zou inderdaad ook voor een originele gaan.
Ik heb de engine mounts vervangen. Het is behoorlijjk vooruit gegaan. Zie jij voor die laatste trillingen nog heil in de subframe bushings vernieuwen ?
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

fredhead schreef: ↑09.05.2024 - 23:02 Mijn volgende stap na jouw lijstje zou de motorsteunen zijn.
Doordat het blok net wat naar beneden gezakt kan zijn staat de aandrijfas onder een iets andere hoek wat jouw klacht ook kan veroorzaken.

Heb dit vaker gehoord met dat dit de oplossing bleek te zijn.

Het waren toch de aandrijfassen. Ik heb Sachs en Pro meister gebruikt, beide merken pretenderen dezelfde kwaliteit te bieden als GKN , maar dat is absoluut niet waar als het om aandrijfassen gaat. Ik heb gisteren mn rechteras vervangen van een S40 met 150k op de teller, hier in zweden is het normaal om donorauto's te gebruiken. Deze as is per-fect en nu rijd is als een dolle.
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

volvo440special schreef: ↑10.05.2024 - 06:52 Au, wat een parts cannon!

Ik verdenk persoonlijk de motorsteun onder de accu. Deze is in de beginjaren uitgevoerd als rubberen steun. Bleek echter niet voldoende en gaf wat tikken (voelbaar en hoorbaar) en trillingen door, rond de 1500-2000RPM. Deze is later hydraulisch uitgevoerd en fabriekaf gemonteerd. Voor de eerdere bouwjaren is een ombouwset te krijgen. Haal eerst eens je accu en accubak los en kijk even of er een rubberen of hydraulische steun tevoorschijn komt.

Overigens heeft een handbak geen torque converter. Dus daar hoef je niet naar te kijken. πŸ˜‰
Het waren toch de aandrijfassen. Ik heb Sachs en Pro meister gebruikt, beide merken pretenderen dezelfde kwaliteit te bieden als GKN , maar dat is absoluut niet waar als het om aandrijfassen gaat. Ik heb gisteren mn rechteras vervangen van een S40 met 150k op de teller, hier in zweden is het normaal om donorauto's te gebruiken. Deze as is per-fect en nu rijd is als een dolle.
Plaats reactie

Terug naar β€œC30”