Mijn naam is Jeroen en ik woon sinds een paar maanden in Zweden, daarvoor woonachtig in Groningen. Ik heb hier 4 weken geleden een volvo c30 2007 T5 gekocht, standaard voorwielaandrijving met 195k op de teller, dus natuurlijk wel wat dingen die moesten worden gedaan. Uiteraard de polestar tuning direct meegepakt hier in zweden. Ik dacht genoeg ervaring te hebben met auto's en dacht vooral: als ik het niet oplos, dan zit ik hier in zweden wel goed. Tot nu toe is dat niet het geval.
Ik heb alle fora inmiddels doorgezocht, en ik ben letterlijk 4 garages verder met dito knaken, en niemand schijnt het antwoord te hebben op het probleem met deze auto: de auto trilt met een laag toerental onder de 2000 rpm bij flink optrekken. De trillingen zijn heel goed voelbaar op het gaspedaal, maar ook in de stoelen, waarbij ik het meer voel in de bijrijdersstoel dan in de bestuurdersstoel.
Er is geen geluid waarneembaar. Ik hoor jullie denken: dat zijn natuurlijk de aandrijfassen......maar die zijn uiteraard als 1e vervangen toen ik dit probleem opmerkte. Sterker nog: 2 van de 4 garages waren er hier zo zeker van dat ik me heb laten overhalen een nieuwe aandrijfas (rechtsvoor) opnieuw te laten vervangen. Daarna geen enkele verbetering, dus ik denk dat we deze wel kunnen afvinken. Wel was het zo dat ik erbij moet zeggen dat de eerste keer dat ik de aandrijfas verving de 2e garage opmerkte dat de binnenste joint heet was, waarna ik dus een 2e OEM aandrijfas heb laten installeren.
Dan denk ik ook dat menigeen aan het vliegwiel denkt, en ook die is vervangen vorige week. Dat was ook wel nodig, en op hoge snelheden loopt deze auto nu fantastisch.
Bij de trillingen voel je echt iets ronddraaien alsof er ergens een slag in zit, en zodra je de koppeling induwt is de trilling weg. De 'slag' is goed merkbaar bij lage snelheid en laag toerental, maar in principe ook bij hoge snelheid en laag toerental, alleen voel je de 'slag' minder omdat de assen sneller draaien. Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg verwoord. Bij remmen trilt de auto niet.
Hieronder een opsomming van gedane werkzaamheden, waarna het probleem nog steeds merkbaar is:
- Stabilisatorstangen vervangen
- aandrijfassen vervangen (compleet)
- nieuwe banden op nieuwe velg vervangen
- vliegwiel met koppelingsset incl. druklager vervangen
- Bobines vervangen
- Bougies vervangen
Hieronder de engelse termen van waar ik zelf nog aan zit te denken (ik weet even niet de juiste NL vertalingen dus ik stuur dit even in het Engels mee):
Mogelijke oplossingen in willekeurige volgorde waar ik iets over tegenkom:
- vervangen van de motorsteunen (lower engine torque mounts dan met name) : trilling voelt als een 'slag' en ik vraag mij af of motorsteunen dat kunnen veroorzaken
- vervangen van de front lower control arms: trilling voelt als een 'slag' dus ik vraag me ook hier af of dit het probleem oplost
- vervangen van de center carrier bearring : geen idee of dit een oplossing kan zijn
- vervangen torque converter : hoor niks geks dus dit lijkt me niet
Dit is wat ik tot zover kan vinden, maar zeker niet beperkt tot deze oplossingen want ik lees nog veel meer oorzaken die ook mogelijk zijn!
Ik zou heel graag jullie expertise willen horen, en een gesprek op gang willen zetten met mensen om dit probleem op te lossen. Alvast heel erg bedankt!
Ik nodig degene die als eerste met het verlossende antwoord komt graag uit hier in zweden voor een kosteloos weekendje rijden bij deze!
Groet!
Jeroen