Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.
De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine
Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.
Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.)
De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%
Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.
Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.
Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.
Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest
- remkot5
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
- Locatie: Noord Brabant
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
-
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Mooie meeting en helemaal eens wat je zegt.
1: ziet er prima uit!
2: er zijn heel veel variabelen.
Ik zou me iig mocht ik een hybrid hebben er geen zorgen om de accu maken.
1: ziet er prima uit!
2: er zijn heel veel variabelen.
Ik zou me iig mocht ik een hybrid hebben er geen zorgen om de accu maken.
-V60 B4 7dct R design wit
- remkot5
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
- Locatie: Noord Brabant
Aanvulling, ik zag ook dat er in hybrid bij aanslaan van de ICE, ook via de startergenerator wordt bijgeladen van ca. 17.8% tot 19%.remkot5 schreef: ↑08.04.2024 - 10:39 Oke, hier wat gemeten data.
De data komt uit het sensus systeem van de wagen, de info uit de Volvo app. en een vrij in de markt verkrijgbare ODB2 reader.
De data zijn ter lering en de vermaek en er zijn veel variabelen waardoor de uitkomst inconclusive is, mbt accu degradatie van onze wagen.
Ik heb ook enkele aannames moeten doen.
De volgende zaken zijn mij opgevallen, tijdens het testen en opnemen van de onderstaande data.
RBL = remaining battery life
ICE = internal combustion engine
Op Pure: ICE start bij ca.16,9% RBL De starter generator begint direct met bijladen van de accu tot ca 18% RBL. Daarna rijdt de wagen als hybride, en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. ICE voor aandrijving en recupereren dmv (af)remmen.
Op Hybrid: ICE start bij ca.18% RBL de wagen rijdt dan als hybride en zorgt dmv andrijving en recupereren dat de RBL tussen 18 en 21% blijft. (opmerkelijk: de starter generator laadt in hybrid niet bij.) aanvulling: ook hier laadt de startergenerator het accupakket wel bij.
De wagen heeft na volledg opgeladen te zijn een RBL van 94.4% op andere momenten is dit 94.1% en zelfs 92.6%
IMG_20240405_163929_11CS.jpg
Uitgaande van een volledige accu lading van 11,2 kWh (100%)
Ik heb berekend wat ik heb verbruikt bij een volledige Vol >Leeg cyclus ca 7.6 kWh.
resterend in de accu zou dan bij 18% RBL ca 1.9 kWh zitten.
de 6% die niet volledig wordt geladen zou ca 0,7 kWh zijn.
geladen is 8,2 kWh.
Hier kun je iets zeer globaal mee uitrekenen, laad verliezen zijn moeilijker te berekeken, want tijdens het stekkeren en ook als de accu ´vol´ is dan zal er wat kW gebruikt worden om het motor koelwater voor te verwarmen.
Tijdens wegrijden bij koude motor niet gestekkerd. Zal het motor koelwater ook langzaam voorverwarmd worden zodat bij aanslaan van de ICE er al wat warmte in het motorblok zit.
Met wat afronden en wat aannames kom ik op een degradatie bij onze accu van ca +/- 5%. Dit is een momentopname en geen vaste waarde omdat er nog veel variabelen zijn.
En dit is erg afhankelijk van temperatuur en correct gemeten waarden.
Ik maak mij hier in ieder geval niet zo druk om.
Screenshot_20240405-164153.png
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
- Almerev70
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Mooie test!
Je begint met 42km in pure, ik zit op 39km.
Je begint met 42km in pure, ik zit op 39km.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Informatieve test. Heb je voor ons ook nog even de leeftijd/km.stand van jou auto?
M.a.w. 5% per?
M.a.w. 5% per?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- remkot5
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
- Locatie: Noord Brabant
April 2019
95k km's
1% per jaar?
Ik weet niet hoe de vorige 1ste eigenaar de wagen heeft bereden.
Hoe zit dat met de D6 modellen uit bijvoorbeeld 2014?
En accu degradatie?
Per jaar 1% accu degradatie is dat representatief voor de vloot?
Iemand?
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mijn vorige D6 gaf na 7 jaar en 240K km nog steeds een eDTE waarde van 45 km en op een mooie zomerse dag haalde ik dat ook.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12.06.2019 - 20:23
Ik heb een V60 T8 TE uit 2019 met ondertussen 167.000km op de klok. Ik schrok ook een beetje van het autowerk bericht. Vanochtend even de proef op de som genomen. Gestart met 41km range in Pure mode en stand B. Buitentemperatuur van 15 graden.
Ik heb er 42,3km mee gereden. Een stroomverbruik van 7,7kwh, 0,9kwh geregenereerd en 0,2L (0,4L op 100km) brandstof nodig gehad. Die 0,2L had ik nodig omdat de verbrandingsmotor spontaan aan ging. Na aankomst kan ik denk ik nog 500 meter rijden. Dus als dit niet was gebeurd volledig elektrisch die 42,3km kunnen afleggen. Ik denk dat 70% van de route op 100km/u wegen is geweest. De laatste 10km snelweg ben ik rustiger gaan rijden. Van 100km/u op de cruisecontrol naar 95km/u.
Ik denk dat de accu van mijn auto nog in prima staat is!
Ik heb er 42,3km mee gereden. Een stroomverbruik van 7,7kwh, 0,9kwh geregenereerd en 0,2L (0,4L op 100km) brandstof nodig gehad. Die 0,2L had ik nodig omdat de verbrandingsmotor spontaan aan ging. Na aankomst kan ik denk ik nog 500 meter rijden. Dus als dit niet was gebeurd volledig elektrisch die 42,3km kunnen afleggen. Ik denk dat 70% van de route op 100km/u wegen is geweest. De laatste 10km snelweg ben ik rustiger gaan rijden. Van 100km/u op de cruisecontrol naar 95km/u.
Ik denk dat de accu van mijn auto nog in prima staat is!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 20.02.2024 - 23:20
Ik rij zelf een v60 T6 MY24, die heeft het iets grotere accupakket.
Wat ik sowieso merk is dat de auto na de software update een iets groter bereik heeft gekregen en dat de buitentemperatuur wel degelijk invloed heeft op het bereik.
Ook valt me op dat het niet zoveel uitmaakt aan welke laadpaal ik de auto hang, maar laden doet hij eigenlijk altijd langzaam.
Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Om de accu te sparen zet ik de rijmodus naast hybride ook vaak op ' opladen', met al nadeel dat het brandstofverbruik dan weer enorm toeneemt.
Waar ik nou verstandig aan doe is me nog een beetje onduidelijk. Neemt niet weg dat ik in korte tijd wel echt van de auto ben gaan houden, wat een fijn apparaat.
Wat ik sowieso merk is dat de auto na de software update een iets groter bereik heeft gekregen en dat de buitentemperatuur wel degelijk invloed heeft op het bereik.
Ook valt me op dat het niet zoveel uitmaakt aan welke laadpaal ik de auto hang, maar laden doet hij eigenlijk altijd langzaam.
Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Om de accu te sparen zet ik de rijmodus naast hybride ook vaak op ' opladen', met al nadeel dat het brandstofverbruik dan weer enorm toeneemt.
Waar ik nou verstandig aan doe is me nog een beetje onduidelijk. Neemt niet weg dat ik in korte tijd wel echt van de auto ben gaan houden, wat een fijn apparaat.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Voor dat doel heb je de HOLD stand. Zelf op Charge zetten is onnodig (als de accu "leeg" is doet de auto dat automatisch) en zoals jezelf al aangeeft neemt je brandstofverbruik dan gewoon met 40% toe.Belvedere98 schreef: ↑17.05.2024 - 10:01 Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Wat je in de hold stand gebeurt is dat je nog steeds energie bijlaadt (kinetische energie door remmen en gas los) en die energie ook weer wordt gebruikt bij optrekken e.d.
Ik rijd zelf altijd in Pure en gebruik de Hold knop om op de snelweg de accu capaciteit te bewaren voor betere omstandigheden zoals rijden in de bebouwde kom.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik zou niet heel erg schrikken van de test. Voor een echte goede test had je het met dezelfde auto nieuw moeten doen en liefst op drie verschillende tempraturen, bijna ondoenlijk.
Ps. Dat brandstof verbruik bij lege accu of lange stukken is wel echt bizar!
Dat ligt gewoon 20 tot 30% hoger dan mijn B4 op excate dezelfde rit. Je moet wel echt gratis kunnen laden om er financieel voordeel uit te halen. Met name in de stad/binnenwegen is de T6 wel echt heel fijn in hybrid. Maar Jesus wat is die bak en gasresponse traag....pffffff
Ps. Dat brandstof verbruik bij lege accu of lange stukken is wel echt bizar!
Dat ligt gewoon 20 tot 30% hoger dan mijn B4 op excate dezelfde rit. Je moet wel echt gratis kunnen laden om er financieel voordeel uit te halen. Met name in de stad/binnenwegen is de T6 wel echt heel fijn in hybrid. Maar Jesus wat is die bak en gasresponse traag....pffffff
-V60 B4 7dct R design wit
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Gasresponse is idd erg traag. Als je wat sportief wilt rijden is de power stand veel fijner. Niet zozeer vanwege vermogen maar vooral omdat de response veel beter / sneller is.wasbeer2006 schreef: ↑17.05.2024 - 18:53 Ik zou niet heel erg schrikken van de test. Voor een echte goede test had je het met dezelfde auto nieuw moeten doen en liefst op drie verschillende tempraturen, bijna ondoenlijk.
Ps. Dat brandstof verbruik bij lege accu of lange stukken is wel echt bizar!
Dat ligt gewoon 20 tot 30% hoger dan mijn B4 op excate dezelfde rit. Je moet wel echt gratis kunnen laden om er financieel voordeel uit te halen. Met name in de stad/binnenwegen is de T6 wel echt heel fijn in hybrid. Maar Jesus wat is die bak en gasresponse traag....pffffff
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ja en wellicht de heico pedal tuning optie, die ik wel heb.
Bij volgas gaat de electro meteen dus het valt minder op.
Dat was ook grappig als we beide volgas gaven op de snelweg pak ik 2 auto lengte, als de T6 dan alles op scherp hebt pakt die er weer heel snel twee terug, waarbij die na de 130 a 140 licht uit blijft lopen. Vooral uit stilstand tot 50 a 60 is ie echt snel, daar hoef ik uiteraard niet aan te beginnen.
Het is wel een leuk aandrijflijn, die zeker op stukken tot max 100km echt zijn (financielle) voordelen biedt. Op de snelweg is de B4 de fijnere auto omdat ie gewoon smoother is, rustiger, minder bewegingen door het lagere gewicht.
De 7dct is vanaf de 3de versnelling een van de beste automaten waar ik in gereden heb.
Grote nadeel van de B4 blijft de tractie bij koud nat weer. Onderaan de streep zou ik voor een T6 of liever 8 gaan.
Maar alle plussen en minnen wegestreept maakt het niet veel uit.
Brandstof verbruik van de T6 blijf ik wel bizar vinden. 300km op de snelweg met 110 tot 140 zat ik op 6.0 en hij boven de 8.x precies weet het niet meer. Maar wat is dat, die kilo's maken niet veel uit op die snelheden.
8.3 had ik met dakkoffer en fiets achterop met 145 door frankrijk met wind tegen.
Was erg leuk om te testen. Nu nog een keer een T8 PE
Bij volgas gaat de electro meteen dus het valt minder op.
Dat was ook grappig als we beide volgas gaven op de snelweg pak ik 2 auto lengte, als de T6 dan alles op scherp hebt pakt die er weer heel snel twee terug, waarbij die na de 130 a 140 licht uit blijft lopen. Vooral uit stilstand tot 50 a 60 is ie echt snel, daar hoef ik uiteraard niet aan te beginnen.
Het is wel een leuk aandrijflijn, die zeker op stukken tot max 100km echt zijn (financielle) voordelen biedt. Op de snelweg is de B4 de fijnere auto omdat ie gewoon smoother is, rustiger, minder bewegingen door het lagere gewicht.
De 7dct is vanaf de 3de versnelling een van de beste automaten waar ik in gereden heb.
Grote nadeel van de B4 blijft de tractie bij koud nat weer. Onderaan de streep zou ik voor een T6 of liever 8 gaan.
Maar alle plussen en minnen wegestreept maakt het niet veel uit.
Brandstof verbruik van de T6 blijf ik wel bizar vinden. 300km op de snelweg met 110 tot 140 zat ik op 6.0 en hij boven de 8.x precies weet het niet meer. Maar wat is dat, die kilo's maken niet veel uit op die snelheden.
8.3 had ik met dakkoffer en fiets achterop met 145 door frankrijk met wind tegen.
Was erg leuk om te testen. Nu nog een keer een T8 PE
-V60 B4 7dct R design wit
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat je dit even moet verduidelijken. Een verbruik van 6 liter/100 bij zowel 100 als 140 kan natuurlijk niet (en zul je ook niet bedoelen neem ik aan).wasbeer2006 schreef: ↑18.05.2024 - 09:21 ....Brandstof verbruik van de T6 blijf ik wel bizar vinden. 300km op de snelweg met 110 tot 140 zat ik op 6.0 en hij boven de 8.x precies weet het niet meer.
Overigens rijdt mijn XC90 T8 bij 100 gemiddeld zo'n 6,5 tot 7 liter/100km (modus pure i.c.m. hold) en kan me niet echt voorstellen dat een V60 T6 daar boven zit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik bedoel een rit van 300km waar we samen naartoe reden. Zo tussen de 100 en 140km/h afhankelijk van de situatie.
Zijn motor had er pas iets van 1000km op, kan ook nog schelen.
Daarnaast, nee ik heb geen aandelen van een olie maatschappij. Ik heb in Frankrijk 98 getankt was net zo duur en dan mag het van de lm. De auto lijkt daarmee echt behoorlijk misschien wel 10% zuiniger. Gisteren een rit Barendrecht 60km, waarvan 35 binnendoor in een drukke binnenstad 6.8 gemiddeld, nou normaal redt ik dacht echt niet en gaat ie dik de 7 in.
Kan het nu niet meer testen, dan moet ik het zelf betalen
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat 95 en 98 zoveel schelen.
Zijn motor had er pas iets van 1000km op, kan ook nog schelen.
Daarnaast, nee ik heb geen aandelen van een olie maatschappij. Ik heb in Frankrijk 98 getankt was net zo duur en dan mag het van de lm. De auto lijkt daarmee echt behoorlijk misschien wel 10% zuiniger. Gisteren een rit Barendrecht 60km, waarvan 35 binnendoor in een drukke binnenstad 6.8 gemiddeld, nou normaal redt ik dacht echt niet en gaat ie dik de 7 in.
Kan het nu niet meer testen, dan moet ik het zelf betalen
Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat 95 en 98 zoveel schelen.
-V60 B4 7dct R design wit
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
@wasbeer dat een b4 20-30% zuiniger zou zijn dan een t6 of t8 met lege accu.... dan moet je de handrem van de t6 halen of de caravan afkoppelen dat is echt onzin. Ik heb verschillende t8's gehad en haal met lege accu's tussen de 6 en 7 liter per 100 km op mijn wekelijkse 300 km naar zuid belgie. Overal gewoon de maximale snelheid en in nl meestal na 19 uur. Dit zowel met de V60 als de V90
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2829
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dat zal met het inlopen van de erg verse T6 te maken kunnen hebben.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
20-30% meerverbruiken tijdens het inlopen... olie vergeten? Inlopen kan een paar procent meerverbuik geven maar meer echt niet. De t6 en t8 zijn feitenlijk mild hybrids als de accu's leeg zijn maar hebben wel een veel hoger recuperatie vermogen van rem energie. Het hogere gewicht wordt deels gecompenseerd door het hogere recuperatie vermogen en er zou een iets lager verbruik voor de mild hybrid kunnen zijn als je de phev nooit oplaad. Laad je wel dan blijkt de phev het overall verbruik enorm te drukken aangezien je de ritten met een koude ice die veel verbruikt nu electrisch doetraspaardje schreef: ↑19.05.2024 - 08:54 Dat zal met het inlopen van de erg verse T6 te maken kunnen hebben.
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Mee eens. Met mijn T6 met lege accu haal ik makkelijk 7 l / 100 km. Bij ritten in NL met max 100 is ook 6 l / 100 km geen uitzondering. Is een XC60 dus gewicht en stroomlijn nog minder gunstig dan bij V60.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik vond het ook extreem. Het enige verschil was. Mijn motor heeft 52K gelopen en die 1K.NielsPHEV schreef: ↑19.05.2024 - 07:59 @wasbeer dat een b4 20-30% zuiniger zou zijn dan een t6 of t8 met lege accu.... dan moet je de handrem van de t6 halen of de caravan afkoppelen dat is echt onzin. Ik heb verschillende t8's gehad en haal met lege accu's tussen de 6 en 7 liter per 100 km op mijn wekelijkse 300 km naar zuid belgie. Overal gewoon de maximale snelheid en in nl meestal na 19 uur. Dit zowel met de V60 als de V90
Banden en velgmaat gelijk. Gewicht doet niet veel op deze snelheid. Ik heb een sport onderstel hij niet.
Voor de rest zijn de auto's gelijk, die van mij is realtief zwaar door het panorama dak, trekhaak en reserverwiel.
de normale 300kilo verschil zal dus maar 200 zijn bij deze auto's
Twee jaar terug een rit naar spanje met een fiets achterop met 7.0/100km/h dat is natuurlijk ook al extreem laag met behoorlijke snelheiden.
We gaan binnenkort weer ergens heen dus dan gaan we het weer bekijken.
Ik denk dat heel veel erin zit dat de B4 bij ga los de motor uitzet.
Ik heb wel eens vaker opgemerkt dat bij tempratuur van tussen de 15 en 20 graden de motor extreem vaak lang uitgaat.
Bij heuvels zet ie hem gewoon soms 2km helemaal uit.
We willen volgende keer ook een van de stukken heen of terug wisselen van auto. Ik weet dat ik extreem zuinig kan rijden met relatief hoge snelheid.
Ik heb een Toyota Avensis gehad D4D die reed de eerste twee tankjes 1 op 10, daarna ging het snel naar 1 op 18.
Sommige motoren hebben daar best wel last van.
Nogmaals we hebben beide boortcomputer afgelezen......... een van ons kan iets meer uit de wind hebben gereden dan de ander, maar dat lijkt me ook sterk over zo'n rit
-V60 B4 7dct R design wit