Kleine probleempjes..

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
DannyvdP
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 15.01.2021 - 19:42

Sorry alvast voor mijn enorme lap tekst:

Wij rijden nu ruim 3 jaar rond in onze volvo v40 t3 polar+sport uit april 2019 (we hebben hem in bezit sinds dec 2020). Het is een heerlijke auto maar er zijn toch wat kleine probleempjes die mij irriteren en waarvan ik mij afvraag of het voor grotere problemen gaat zorgen in de toekomst. Auto heeft nu 71.000 km gelopen. Sinds de wagen uit de garantie is ga ik niet meer naar de Volvo dealer maar naar een lokale garage in mijn woonplaats. Fijne garage maar zover ik weet geen volvo specialist of iets dergelijks. Bij de laatste onderhoudsbeurt in oktober is de accu vervangen.

Mijn kleine probleempjes in de afgelopen maanden:

-Zomaar opeens op een koude regenachtige dag in februari wilde de auto niet starten, een klik, maar geen startmotor en ook niet aanslaan en lopen. Auto bleef ook op stuurslot. Paar uur later opnieuw proberen en starten. Toen lukte het wel.. Er kwam ook een melding over de startonderbreker maar deze weet ik niet meer exact. Daarna nooit meer voorgekomen.

-Klik die ik hoor als ik de automaat van P naar D zet of van P naar R en terug, kan er altijd al geweest zijn, maar valt me nu op. Auto wordt ook wel wat ouder. Hier heb ik recent een topic voor geopend. Dit vind ik niet zo heel spannend, dit komt vaker voor als ik de reacties lees.

-Na bandenwissel van winter naar zomer steeds op hetzelfde stukje snelweg, bandenspanningslampje wat ging branden, eerst van alle 4 de banden tegelijk. In het scherm van de bandenspanningscontrole 4 gele bolletjes.
Spanning gemeten, deze is goed. Melding gereset. Week later, vrouwlief had hetzelfde euvel, nu van de band alleen rechtsachter. Weer op hetzelfde stuk snelweg, op de A15 naar de a4 waar de weg wat omhoog loopt. Naar de garage, veel storingsmeldingen in de bandenspanning maar niet op de ABS. Deze zijn gewist door de garage. Banden gecontroleerd door garage, zijn goed. 2 weken verder en de melding is tot nu toe weggebleven. Ook op het genoemde stukje snelweg.

-Nu het wat warmer wordt vind ik de fan bij de motor lang blijven draaien. Hij maakt ook best wat lawaai en je hoort het zelfs heel licht als je langzaam rijd. Als je stopt en de auto slaat af via de start/stop is het weg. Vrouwlief klaagde er ook over dat het warm in de auto werd. Maar vrouwlief weet niks van auto’s en kwam met de doodleuke opmerking dat ze misschien de “”auto” knop van de climate control had aangeraakt. Airco nagekeken door de garage en opnieuw gevuld. Voor nu prima.

-Vanmiddag: Komen terug van een wandeling. Auto had een paar uur stilgestaan, dit na een korte rit van enkele kilometers zonder problemen vanaf een vakantiepark. Hier gisteren aangekomen na een rit van 130 kilometer vanaf huis, ook zonder problemen.

We willen terugrijden vanaf de wandeling naar het vakantiepark. Vrouwlief rijdt, wil starten en nog voor de motor loopt zet ze meteen in een automatisme de automaat in D. Startmotor probeert het wel maar auto blijft proberen te starten maar start niet. Melding in het display “proberen te starten.” Hij bleef maar proberen en proberen. Ik dacht dadelijk slopen we de motor of andere onderdelen.

Auto gauw uitgezet, in de haast zonder automaat in P te zetten. Melding op display “zet hendel in P om te starten” we proberen het nogmaals en toen startte de auto wel.

Terugkomst bij het huisje nog paar keer geprobeerd, auto start nu probleemloos. Toeren zijn wel soms wat hoger, zo’n 1300 a 1500 (denk ik) en zakt dan langzaam tot onder het eerste streepje vlak boven de 0, maar dit kan volgens het boekje. Maar normaal zijn die toeren wel lager. Soms is het wel gewoon zoals altijd. Wellicht was vrouwlief wat snel met de automaat in D zetten? En dat daarom de auto niet goed start?

Wat mij ook opvalt, maarja je gaat op alles letten, je ruikt behoorlijk benzine als je de auto uitzet en uit de auto stapt. Nou is het hier windstil en in een bos, dus wellicht dat dat scheelt.. Ik woon zelf aan de kust en daar waait het altijd.. maar toch..

Al met al toch wat dingetjes.. Losstaande dingen? Of een verband met die nieuwe accu of gewoon toeval? Je blijft er toch mee bezig en gaat erop letten.. en eerlijk gezegd vind ik het best wel veel. En eigenlijk dus na de laatste beurt. Maar wel pas na enkele maanden..

Toch maar weer eens langs de volvo zelf? Of een volvo specialist?

Wat is jullie advies? Nog suggesties voor een goede specialist/dealer? Ik woon zelf in omgeving Den Haag/Rotterdam.

Hoor graag.

Gr Danny
J.L
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2024 - 17:59

Dag Danny,

Mijn V40 is nagenoeg het zelfde als jij hebt zo te lezen. Ik heb ook de t3 polar+sport met net geen 60.000 km op de teller en van juni 2019 meen ik.

Maand niet helemaal zeker van. Maar niet relevant verder :p

Ik kan me alleen mijn ervaring vertellen. Ik heb geen problemen met accu en niet willen starten gehad. Zelf vermoed ik dat het probleem met starten de 2e keer kwam omdat de automaat in D stond. Dan moet de startmotor meer vermogen leveren om de motor rond te draaien. (Versnellingsbak is dan niet ontkoppeld) Hierdoor kan ik me voorstellen dat hij dan niet snel genoeg de motor rond krijgt om te starten.

Ik heb een keer gehad dat bij mijn alle 4 de bandenspanning sensoren oranje werden. Dit gebeurde op de dag dat ik de auto voor het eerst bij de garage heb opgehaald na aanschaf. Toen ben ik gestopt en in het menu opnieuw gecalibreerd. Hierna geen problemen ondervonden.

Benzine lucht ruik ik eigenlijk alleen na starten motor. Maar dit kan komen omdat de motor nog niet op ideale bedrijf conditie is. Als de motor warm is zou dit niet moeten mogen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Heb ook wel eens meegemaakt dat de sleutel niet herkend werd. Sleutel uit dashboard en auto afgesloten, dat werkte wel. Daarna sleutel weer in dashboard en alles werkte gewoon. Geluiden van de automaat is natuurlijk een beetje persoonlijk wat je er van moet vinden. Probeer eens een andere V40 te vinden om het daar te vergeijken. Na bandenwissel moet je de TPMS opnieuw kalibreren. Staat ook in de handleiding. Fan geluid kan natuurlijk voorkomen als die wat op leeftijd komt, hoewel 2019 niet oud is natuurlijk. Starten van een automaat kan uitsluitend in de stand P dus dat klopt dat je daarvan een melding krijgt. Als de auto koud is zal het toerental wat hoger dan normaal zijn, een soort van choke dat je vroeger had. Benzinelucht hoort eigenlijk niet voor te komen tenzij de auto heel kort heeft gelopen. Komt weer door het rijkere brandstofmengsel bij koude motor. Een dealer zal een stukje duurder zijn dan de plaatstelijke all round garage maar heeft ook een voordeel. Bij onderhoud door een dealer krijg je Volvo Assistance, een soort van ANWB pechhulp in Europa. Daarnaast levenslange garantie op vervangen onderdelen (slijtage delen uitgezonderd) zolang je de auto in bezit hebt. Last but not least de dealer beschikt over extra kennis en kan ook software updates doorvoeren indien van toepassing.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
RB64
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Bandenspanning error zelf ook ervaren met warme temperaturen buiten (30gr)
Warme lucht in de auto kan zijn dat er een rubber verschoven is tussen de motorkap en het plastic wat onder het raam zit, inlaat voor frisse lucht krijgt dan warme motor lucht. Zoiets heb ik ervaren. Hoor mijn koeling fan van de auto zelden aanslaan...
Toevallig rook ik vandeweek ook even een benzine geur uit de uitlaat bij het afzetten maar vond het niet zorgwekkend. (gebruik van de standkachel geeft ook wat geur af)
Gelukkig met starten geen enkel probleem nog gehad.

Volvo V40 T4 2017 handbak.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
DannyvdP
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 15.01.2021 - 19:42

Zijn nu een paar dagen verder en sindsdien is het startprobleem niet meer voorgekomen. Ik houd het maar op een iets te snelle handeling van vrouwlief. Wat betreft de bandenspanningsmelding, ook die is weggebleven, ik heb altijd wel netjes gekalibreerd, daar lag het niet aan. Dat hou ik wel in de gaten verder. Ik controleer de banden toch regelmatig en mag terugkomen mocht het probleem zich weer voordoen.

Ook de melding van de startonderbreker niet meer gezien. Wat betreft de benzinelucht, dat zal dan wel dat rijke brandstofmengsel zijn waar @Rogier64 over spreekt. Het is namelijk alleen als ik de motor kort laat lopen en vlak na het afzetten van de motor. Ik heb door dat niet willen starten natuurlijk een aantal keer getest of het opnieuw zou gebeuren. Toen merkte ik het op. Toerental hoort er dus bij, ok. De fan is gecheckt door de garage tijdens het opnieuw vullen van de airco en volgens de garage is dit volkomen normaal en functioneert deze normaal.

Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Plaats reactie

Terug naar “V40”