440 1.8 LPG3 1996, uitvallende motor bij LPG3...

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
41gp
1st Gear member

Sinds 3 dagen start de motor niet meer op lpg. Hij start op benzine..en dan 2 seconden later als hij automatisch overschakelt op lpg, valt hij direct uit. Als ik direct bij starten meer gas geef, dan loopt hij wel. Als ik het gas los laat en dus de toeren zakken tot +/- 1000tpm valt de motor weer uit. Kortom, op lpg valt de motor onder de 1200 tpm bij zowel koude als warme motor uit.

Op benzine gaat alles goed...echter als ik bij stationair toerental overschakel op gas, valt de motor uit. Bij hogere snelheden/toeren kan ik probleemloos op gas rijden. Bij overschakelen, en dus terugval naar lagere toeren valt de motor ook weer uit. Wat kan dit zijn? Raar is dat gisteren het op lpg allemaal wel weer goed ging, echter vanochtend waren de problemen er weer zoals beschreven…Het gaat om een Volvo 440 1.8i op LPG3 uit 1996.Waar moet ik het zoeken, wat kan er defect zijn? Of wat moet er bijgesteld worden?! Het lijkt mij dat het probleem ergens bij het lpg gebeuren zit in plaats van bv electra, anders zou het op benzine ook wel hetzelfde/slecht gaan. toch?? Graag een reactie! Bedankt alvast!!

Jacco

Technische gegevens:

-Volvo 440 uit 1996 1.8 motor met lpg3 volvo ingebouwd Vialle systeem.
-172.000km op de teller…
-Heb sinds aankoop 12.000 km probleemloos gereden..en nu dus sinds een paar dagen problemen. 2000km geleden zijn de bougies vervangen.
Guestuser

is de koelvloeistof ook al een keer ververst?
ik had hetzelfde vorig winter
je ververst de koelvloeistof en ontlucht hem via de nippel aan de achterkant(stuurkant)van het blok
want als je de motorkap open laat en je start hem dan zie je volgens mij of de verdamper wit uitslaat of niet,slaat hij wit uit dan moet je hem ontluchten en/of vloeistof verversen

grtz eddie
41gp
1st Gear member

Heb eens door dit geweldige forum gelezen en zou het aan de stappenmotor of verdamper kunnen liggen? Mijn vraag is...waar zitten deze/kan ik ze vinden op mijn Volvo440 1.8 uit '96. Heb geen id...en ook nog niet erg veel verstand van de 440 aangezien ik hem net 3 mnd heb.

Alvast bedankt..
Volvo 440 1.8 Sportline '96
Ford GP Jeep '41
Ludo
6th Gear member

heb je al eens onder de motorkap gekeken?.
Ludo
6th Gear member

eddie schreef:... als je de motorkap open laat en je start hem dan zie je volgens mij of de verdamper wit uitslaat of niet,slaat hij wit uit dan moet je hem ontluchten en/of vloeistof verversen
mm, vreemd.
waarom moet dan de koelvloeistof ververst worden?.
Guestuser

als de koelvloeistof te oud is werkt ie niet zo goed meer als nieuwe en aangezien een verdamper verwarmt word door de koelvloeistof kan dat een oorzaak zijn waarom die het niet meer goed doet
vorig winter had ik het ook toen met die temp van -20, en toen bleek dat de koelvloeistof heel oud was en toen heb ik het ververst en hij liep weer

ps bij mij zit de verdamper aande stuurkant bij het schutbord :happy11:
41gp
1st Gear member

Ja heb al eens onder de motorkap gekeken. Dat is de eerste plek waar ik kijk als ik een auto koop.

Heb gisteren het luchtfilter e.d. al los gehad....slangetjes gecheckt en doorgeblazen...hielp niet. Maar kon dus de verdamper en de stappenmotor niet localiseren.

..heb ook gelezen dat het aan het stationair relais op de stappenmotor kan liggen? Wederom?..waar zit deze?

Vast bedankt.
Ludo
6th Gear member

eddie schreef:als de koelvloeistof te oud is werkt ie niet zo goed meer als nieuwe en aangezien een verdamper verwarmt word door de koelvloeistof kan dat een oorzaak zijn waarom die het niet meer goed doet
vorig winter had ik het ook toen met die temp van -20, en toen bleek dat de koelvloeistof heel oud was en toen heb ik het ververst en hij liep weer
kan me niet voorstellen dat oude koelvloeistof niet meer "werkt".
had je niet gewoon te weinig koelvloeistof?.
een wit uitslaande verdamper duid op bevriezing.
BuggyRene
2nd Gear member

Op de verdamper links achter de bumper zit een elektomagneet die zorgd voor het stationair gedeelte, waarschijnlijk is er een draad los of werkt de elektromagneet niet meer.
even eraf halen en stroom opzetten met een acculader dan een schroevendraaier in het gat steken als je dan weerstand voelt doet ie het.
ding schoonmaken en ook de stift op de verdamper schoonmaken. Als het goed is werkt alles dan weer. Heb het ook gehad met m'n 440 1.8i, nadien geen problemen weer gehad.

Succes :P
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
41gp
1st Gear member

Heb de bumper er maar afgehaald want de verdamper bleek inderdaad links achter de bumper te zitten. Er zitten twee elektromagneten op. 1 bovenop en 1 aan de zijkant. Heb er even spanning op gezet via de accu. bij de ene aan de zijkant hoor je de "plunjer" "klikken" Bij die aan de bovenkant niet...

Afbeelding
Afbeelding
De Vialle verdamper

Nu probeerde ik de elektrmagneet aan de bovenkant los te krijgen...maar dit lukt niet. Er zit een metalen beugeltje om heen met aan de bovenkant een boutje. Als ik deze eruit draai..komt er geen beweging in, m.a.w ik krijg die elektromagneet niet los! :-x

Afbeelding
De bovenste elektromagneet met metalen beugeltje..

Laat me weten hoe jullie dit opgelost hebben. Want ik wil heel graag weer permanent op gas kunnen rijden!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jacco
BuggyRene
2nd Gear member

De elektromagneet boven op de verdamper moet je inderdaad hebben, boutje losdraaien en evt. wat kruipolie er boven op spuiten daarna voorzichtig een beetje heen en weer draaien tot ie loskomt, (zat bij mij ook erg vast),daarna nakijken zoals beschreven in mijn vorige antwoord.
Als je er niet uitkomt mail me maar ff.

Groeten Rene

ps metalen beugeltje blijft aan de magneet zitten.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
41gp
1st Gear member

Mensen,

Vanavond weer onder de auto gedoken. De bovenste elektromagneet los gemaakt. Getest, toen schoon gemaakt met wasbenzine...weer terugzetten. EN LOPEN ALS EEN ZONNETJE!!..hij was gewoon vuil!

Iederen hartelijk dank voor het meedenken en de goede tips! Ben weer helemaal blij met mijn volvo!
acrobaat
1st Gear member
Contacteer:

Mijn auto is inmiddels terug van de garage en bleek een vergelijkbaar probleem te hebben, alleen bij mij was het een verrotte stekker die vervangen moest worden.
Jammer dat ik zelf niet gedurfd heb mijn bumper er onderuit te halen.
Maar ja in januari, op straat...
vr.gr.Hugo
Tijs Jansen
1st Gear member

Ja heb al eens onder de motorkap gekeken. Dat is de eerste plek waar ik kijk als ik een auto koop.

Heb gisteren het luchtfilter e.d. al los gehad....slangetjes gecheckt en doorgeblazen...hielp niet. Maar kon dus de verdamper en de stappenmotor niet localiseren.

..heb ook gelezen dat het aan het stationair relais op de stappenmotor kan liggen? Wederom?..waar zit deze?

Vast bedankt.
Ter aanvulling, de stappenmotor voor het stationaire gedeelte van je gas bevindt zich vlak bij het schutbord. Eerst een stalen bocht vanuit het inlaatgebeuren, zwarte leiding, dan een soort T-stuk met een stekker. Dat is je stappenmotor.

Gr, Tijs
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”