Beste forumleden.
Ik sta vlak voor de aankoop van een V70 (MY 2006/2007) en heb al een aantal specifieke V70’s op het oog. Ik heb mijn huiswerk gedaan en ben bezig met proefritten. Ik heb een paar honderd berichten op dit forum gescand/gelezen maar blijf nog met een paar vragen zitten die ik aan jullie (als Volvo kenners/liefhebbers) wil voorleggen. Ter info: ik heb het bekende rijtje in de voorkeuzefase al afgewerkt (Mercedes E, Audi A6, BMW 5, VW Passat, etc.) en kwam uiteindelijk op de V70 uit, met name vanwege de stoelen en de (vlakke) laadruimte.
Aankoopsignalement:
- Volvo V70 2.4 benzine, handgeschakeld (140 of 170 pk versie) Edition-2/Momentum uit de bouwserie 2004 – 2008.
- Bouwjaar zo rond 2006/2007
- Km. stand: minder van 130.000, liefst beneden de 100.000
- Kleur: donker (donkerblauw, donkergrijs of zwart)
- Stoelbekleding: Liefst volledig stof, dan stof/leer en dan leer
- Comfort: airco, cruise control etc, zijn standaard
- Nice to haves maar absoluut niet noodzakelijk: Xenon, park assist, standkachel, stoelverwarming (behalve bij leer), navigatiesysteem (is eigenlijk verouderd in een V70 uit 2006/2007) en allerlei aanvullende veiligheidsvoorzieningen.
De vragen:
1: Tot nu toe heb ik proefgereden in een viertal Volvo’s die via de Volvo dealer werden aangeboden. Wat mij opviel is dat ik bij het proefrijden vaker dan verwacht (twee van de vier) rammeltjes/kraakjes hoor. Verder hoor ik (vooral bij 17 inch schoeisel) relatief veel afrolgeluiden. Had ik niet verwacht bij deze auto’s. Is dat exemplarisch of structureel?
2: Sommige Volvo’s hebben een lichte (beige, lichtgrijze) kleur van het dashboard. Reflecteert dat niet in de voorruit wanneer de zon erop schijnt? Vanwege het donkere weer kan ik dat nu niet beoordelen.
3: Ik kan sommige V70’s (via de Volvo dealer) kopen als “meeneemprijs” zonder inruil/garantie. Wat is jullie mening: zal ik zelf het risico dragen (voor een 5 – 7 jaar dealeronderhouden auto) nadat ik een aankoopkeuring door de ANWB/TÜV heb laten uitvoeren of zal ik (BOVAG) garantie extra bijkopen?
3a. Wat is trouwens de beste aankoopkeuring: een onafhankelijke instelling als de ANWB/TÜV of een andere Volvo dealer? Beide opties hebben hun eigen voor/nadelen. Globaal gesproken verwacht ik van de ANWB/TÜV meer een onafhankelijk oordeel maar minder vakkennis. Bij de Volvo dealer verwacht ik meer vakkennis maar door bedrijfsblindheid kan het wel eens een minder onafhankelijk oordeel worden.
4: Er gaan veel vragen op het forum rond om de ingebouwde audio unit te upgraden om MP3/USB/SSD te kunnen afspelen. Wat biedt Volvo (los van een extreem dure externe harddisk optie) en/of aftermarket momenteel (voor de modellenserie 2004- 2008) om dit te kunnen bereiken, met of evt. zonder behoud van de audiobediening op het stuur?
5: Kent Volvo een mobiliteitsgarantie zoals andere merken dat ook kennen? Onder welke voorwaarden en hoe lang? (Bij Audi/Volkswagen is dit bijvoorbeeld levenslang zolang de auto dealeronderhouden is).
6: Waarom heeft een V70 een draaicirkel van 11 meter? De oude 240 haalde als ik me goed herinner ongeveer 9.5 meter. Deels kan dat aan de wielbasis (264/275) en de bandenmaat (195/205) liggen maar waarom zo groot?
7: Klopt het dat de einddemper na een jaar of zes begint na te laten? Is dat een bekend zwak punt van de V70? Wat kost vervanging?
8: Ik lees op dit forum af en toe berichten over “de computer” in de Volvo die “allerlei gegevens vastlegt” (volgens het instructieboekje) en die “uitgelezen wordt”. Wat is dat allemaal?
9: Tussen 2005 en 2007 is de onderhoudsinterval van een V70 van 20.000 naar 30.000 km gegaan. Hoe kan ik achter de onderhoudsinterval van een Volvo komen? De website van Volvo (http://www.volvocars.com/nl/sales-servi ... voV70.aspx) werkt niet meer. De links verwijzen naar niet-bestaande pagina’s.
10: Wat is het te verwachten (groot) onderhoud van een V70 bij km. standen tot tussen 100.000 en 200.000 en leeftijd van 5 tot 10 jaar? Ik denk o.a. aan:
- Airco(pomp)
- Spoorstangen/draagarmen
- Distributieriem
- Einddemper uitlaat
- Gasklephuis
Sta vlak voor aankoop gebruikte V70: - Gelukt.
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door Vapor cloud explosion op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thijs
- 7th Gear member
6. De stuuruitslag is ernstig begrensd door blokken om aanlopen in de wielkasten te voorkomen. Hoe groter de wielen, hoe groter de draaicircel.
10. Uitlaat en airco komen eigenlijk niet voor.
Er zullen vast nog meer mensen reageren! Succes met je aankoop en welkom op het forum!
10. Uitlaat en airco komen eigenlijk niet voor.
Er zullen vast nog meer mensen reageren! Succes met je aankoop en welkom op het forum!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
Met al die negatieve punten denk ik niet dat deze meneer een Volvo koopt.
8. Dat is bij alle moderne auto,s het geval.
10. Dat kan niemand voorspellen.
8. Dat is bij alle moderne auto,s het geval.
10. Dat kan niemand voorspellen.
-
- 5th Gear member
Ramon&Ramon schreef:10. Dat kan niemand voorspellen.
...behalve de distributie bij 160k want dat is regulier onderhoud....
En verder:
- voorwielaandrijvers hebben altijd een grotere draaicirkel;
- voor comfort 16" wielen kiezen;
- voor upgrade audio zijn er andere opties, zie bijvoorbeeld volvotech.eu
- doe geen aankoopkeuring maar neem de garantie. Zo te zien zoek je zekerheid namelijk? Je shopt ook bij de dealer. Dat is prima vanwege service, betrouwbaarheid, etc. maar dan zou ik dat ook zo laten en de garantie ook afnemen.
Als je puur op prijs wilt kopen moet je particulier gaan zoeken.
- mobiliteitsgarantie bij dealeronderhoud
- volgens mij is met MY 2005 het OH interval vergroot maar dat weet ik niet zeker. Het is trouwens ook altijd eens per jaar.
Ongeacht welk merk je kiest ga je in het premium segment rijden. Dat is aangenaam sturen maar dat krijg je niet voor niets. Elk van de genoemde merken is duurder in OH dan de spreekwoordelijke Opel Astra of Golf oid.
Dat gezegd hebbende is een normaal onderhouden V70 doorgaans goed voor een meer dan gemiddeld lange levensduur!
Succes met shoppen, Marc
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
...toch wel hoor. Anders was ik niet zo ver gekomenRamon&Ramon schreef:Met al die negatieve punten denk ik niet dat deze meneer een Volvo koopt.

- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
Misschien ben ik wat al te kritisch...?servige schreef:Hallo, volgens mij punt 11 vergeten?
Geen VOLVO kopen laat dat maar aan ons over.
Er is geen VOLVO klik bij jouw....
Als ik voor advocatus diaboli speel :evil: kan ik veel langere lijsten van andere merken samenstellen hoor. En Volvo fan word je pas wanneer je erin rijdt. Ik moet eerst nog afkicken van de Germanen :-x Verschoning dus...
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
elkom hier en alvast veel plezier gewenst met je toekomstige V70!
D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).
Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.
Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken (originele uitlaat) geen last van weerkaatsingen in het raam met beige dashboard en zou een Dealer aankoopkeuring aanraden.
D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).
Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.
Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken (originele uitlaat) geen last van weerkaatsingen in het raam met beige dashboard en zou een Dealer aankoopkeuring aanraden.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Johan s60
- 6th Gear member
Punt 2; ik heb zelf een licht dashboard maar geen last van schitteringen.
Punt 3; ANWB lijkt me beter.
Punt 7; Een uitlaat kan ook 412000 en langer mee (althans bij een s60)
Punt 10; heb zelf ondervonden dat een airco pomp de 320000 kan halen en airco condensor zelfs 410000 km, distributie om de 160 k of 180 k afh. van bouwjaar dit is een beurt van rond de 1000 euro
Punt 3; ANWB lijkt me beter.
Punt 7; Een uitlaat kan ook 412000 en langer mee (althans bij een s60)
Punt 10; heb zelf ondervonden dat een airco pomp de 320000 kan halen en airco condensor zelfs 410000 km, distributie om de 160 k of 180 k afh. van bouwjaar dit is een beurt van rond de 1000 euro
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
Ik neem aan dat dit een RVS uitlaat was?Johan s60 schreef: Punt 7; Een uitlaat kan ook 412000 en langer mee (althans bij een s60)
De dealers hebben normaal gesproken geen uitlaten op voorraad - gaan relatief lang mee.Vapor cloud explosion schreef:Ik neem aan dat dit een RVS uitlaat was?Johan s60 schreef: Punt 7; Een uitlaat kan ook 412000 en langer mee (althans bij een s60)
En nee, is standaard geen RVS
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
1: Tot nu toe heb ik proefgereden in een viertal Volvo’s die via de Volvo dealer werden aangeboden. Wat mij opviel is dat ik bij het proefrijden vaker dan verwacht (twee van de vier) rammeltjes/kraakjes hoor. Verder hoor ik (vooral bij 17 inch schoeisel) relatief veel afrolgeluiden. Had ik niet verwacht bij deze auto’s. Is dat exemplarisch of structureel?
Michelin doet wonderen!
2: Sommige Volvo’s hebben een lichte (beige, lichtgrijze) kleur van het dashboard. Reflecteert dat niet in de voorruit wanneer de zon erop schijnt? Vanwege het donkere weer kan ik dat nu niet beoordelen.
Met beide kleuren heb je geen last van hinderlijke reflectie.
3: Ik kan sommige V70’s (via de Volvo dealer) kopen als “meeneemprijs” zonder inruil/garantie. Wat is jullie mening: zal ik zelf het risico dragen (voor een 5 – 7 jaar dealeronderhouden auto) nadat ik een aankoopkeuring door de ANWB/TÜV heb laten uitvoeren of zal ik (BOVAG) garantie extra bijkopen?
Dat is geheel voor eigen risico, dat bij een auto van 1000 euro weer iets anders ligt dan bij eentje van 10.000 euro.
3a. Wat is trouwens de beste aankoopkeuring: een onafhankelijke instelling als de ANWB/TÜV of een andere Volvo dealer? Beide opties hebben hun eigen voor/nadelen. Globaal gesproken verwacht ik van de ANWB/TÜV meer een onafhankelijk oordeel maar minder vakkennis. Bij de Volvo dealer verwacht ik meer vakkennis maar door bedrijfsblindheid kan het wel eens een minder onafhankelijk oordeel worden.
RDW-keuring
4: Er gaan veel vragen op het forum rond om de ingebouwde audio unit te upgraden om MP3/USB/SSD te kunnen afspelen. Wat biedt Volvo (los van een extreem dure externe harddisk optie) en/of aftermarket momenteel (voor de modellenserie 2004- 2008) om dit te kunnen bereiken, met of evt. zonder behoud van de audiobediening op het stuur?
Zie www.volvotech.nl voor heel mooi speelgoed etc
5: Kent Volvo een mobiliteitsgarantie zoals andere merken dat ook kennen? Onder welke voorwaarden en hoe lang? (Bij Audi/Volkswagen is dit bijvoorbeeld levenslang zolang de auto dealeronderhouden is).
Ja, Volvocard. Enige verplichting: onderhoud door de dealer.
6: Waarom heeft een V70 een draaicirkel van 11 meter? De oude 240 haalde als ik me goed herinner ongeveer 9.5 meter. Deels kan dat aan de wielbasis (264/275) en de bandenmaat (195/205) liggen maar waarom zo groot?
Voorwielaandrijving is het einde geweest van het "keren op een postzegel" zoals bij de 200-serie het geval was.
7: Klopt het dat de einddemper na een jaar of zes begint na te laten? Is dat een bekend zwak punt van de V70? Wat kost vervanging?
Nee, de mijne is bijna 10 jaar oud. Vanochtend is er een ophangsteuntje gelast maar voor de rest geen centje pijn.
Voor de kosten van vervanging zie bijvoorbeeld www.winparts.nl of www.parts4swedes.nl. www.autorima.nl is een goedkopere optie (slopertje) maar de eerste 10 levensjaren verwacht ik niet dat je iets met de uitlaat gaat krijgen.
8: Ik lees op dit forum af en toe berichten over “de computer” in de Volvo die “allerlei gegevens vastlegt” (volgens het instructieboekje) en die “uitgelezen wordt”. Wat is dat allemaal?
Het hart van de auto. Zonder dat ding rol je geen centimeter,
9: Tussen 2005 en 2007 is de onderhoudsinterval van een V70 van 20.000 naar 30.000 km gegaan. Hoe kan ik achter de onderhoudsinterval van een Volvo komen? De website van Volvo.
Gewoon om de 30 K een beurt (kun je ook zelf, zie het topic over de Noordelijke oliewisseldag)
10: Wat is het te verwachten (groot) onderhoud van een V70 bij km. standen tot tussen 100.000 en 200.000 en leeftijd van 5 tot 10 jaar? Ik denk o.a. aan:
- Airco(pomp)
- Spoorstangen/draagarmen (kan maar denk het niet)
- Distributieriem (afhankelijk van de motor maar 160.000 is wel wisseltijd)
- Einddemper uitlaat
- Gasklephuis (wat niet kan bestaat niet maar.....denk het niet)
Michelin doet wonderen!
Met beide kleuren heb je geen last van hinderlijke reflectie.
Dat is geheel voor eigen risico, dat bij een auto van 1000 euro weer iets anders ligt dan bij eentje van 10.000 euro.
RDW-keuring
Zie www.volvotech.nl voor heel mooi speelgoed etc
Ja, Volvocard. Enige verplichting: onderhoud door de dealer.
Voorwielaandrijving is het einde geweest van het "keren op een postzegel" zoals bij de 200-serie het geval was.
Nee, de mijne is bijna 10 jaar oud. Vanochtend is er een ophangsteuntje gelast maar voor de rest geen centje pijn.
Voor de kosten van vervanging zie bijvoorbeeld www.winparts.nl of www.parts4swedes.nl. www.autorima.nl is een goedkopere optie (slopertje) maar de eerste 10 levensjaren verwacht ik niet dat je iets met de uitlaat gaat krijgen.
Het hart van de auto. Zonder dat ding rol je geen centimeter,
9: Tussen 2005 en 2007 is de onderhoudsinterval van een V70 van 20.000 naar 30.000 km gegaan. Hoe kan ik achter de onderhoudsinterval van een Volvo komen? De website van Volvo.
Gewoon om de 30 K een beurt (kun je ook zelf, zie het topic over de Noordelijke oliewisseldag)
- Airco(pomp)
- Spoorstangen/draagarmen (kan maar denk het niet)
- Distributieriem (afhankelijk van de motor maar 160.000 is wel wisseltijd)
- Einddemper uitlaat
- Gasklephuis (wat niet kan bestaat niet maar.....denk het niet)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ger doe es uitleggen?
RDW-keuring
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Daar kun je ook keuren en die zijn onafhankelijk, net als Tüv, Dekra, ANWB. Ik dacht bij mijn eigen, laat is eens origineel zijn en lekker tegen de gevestigde orde in de RDW noemen. :twisted:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
Klopt. Ik heb onder mijn huidige wagen ook Michelins liggen, zelfs nog op 15 inch velgen. De rust is weldadig. Waarschijnlijk vielen daarom de afrolgeluiden met de 17 inch velgen zo op.Michelin doet wonderen!
Is dit nog gekoppeld aan een maximaal aantal km of geldt dat gedurende de gehele levensduur van de Volvo?Ja, Volvocard. Enige verplichting: onderhoud door de dealer.
-
- 2nd Gear member
gewoon een volvo kopen met NAP en Bovag garantie en net voor afloop van de garantie een garantie- afloopkeuring laten doen bij een andere dan de verkopende garage.
Verder is het kopen van een Volvo gebaseerd op voornamelijk emotie en vanuit de wetenschap dat het oerdegelijke en veilige auto's zijn.
Verder is het kopen van een auto met het doel zo weinig mogelijk onderhoudskosten en reparatie een fictie/droom. Je kunt geluk hebben met een auto/Volvo of niet en voor het hebben van geluk kun je je niet ver van tevoren voor indekken c.q. ongeluk uitsluiten. Dan moet je gewoon geen auto kopen
Verder is het kopen van een Volvo gebaseerd op voornamelijk emotie en vanuit de wetenschap dat het oerdegelijke en veilige auto's zijn.
Verder is het kopen van een auto met het doel zo weinig mogelijk onderhoudskosten en reparatie een fictie/droom. Je kunt geluk hebben met een auto/Volvo of niet en voor het hebben van geluk kun je je niet ver van tevoren voor indekken c.q. ongeluk uitsluiten. Dan moet je gewoon geen auto kopen
-
- 5th Gear member
Echt alles is uit te lezen, zo kunnen ze zeer gericht storingen opspeuren.V70/2.4D/2003 schreef: 8: Ik lees op dit forum af en toe berichten over “de computer” in de Volvo die “allerlei gegevens vastlegt” (volgens het instructieboekje) en die “uitgelezen wordt”. Wat is dat allemaal?
Wees er wel van overtuigd dat de uitlees apparatuur/software alles bepalend is.
Met een standaard OBD lezer kun je wel wat maar nooit zoveel terug vinden als met vida
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Zo lang de auto bij de dealer in onderhoud is.Vapor cloud explosion schreef:Is dit nog gekoppeld aan een maximaal aantal km of geldt dat gedurende de gehele levensduur van de Volvo?Ja, Volvocard. Enige verplichting: onderhoud door de dealer.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- break
- 1st Gear member
Voor die € 1000 of meer die je extra betaald op de meeneemprijs voor die 6 maanden garantie kan je ook het een en ander laten versleutelen en op iedere reparatie bij een Bovag bedrijf krijg je 3 maanden garantie. Met een flinke proefrit moet je weten wat je onder je achterste hebt en of er lampjes gaan branden. Je kunt trouwens met de linker handel achter het stuur kijken of er recente fout codes genoteerd zijn. Ook een ingevuld service boekje geeft meer vertrouwen in het onderhoud en je kunt de betreffende garagist die het onderhoud heeft uitgevoerd eens polsen.