Hallo allemaal, ik wil jullie via dit topic tips en uitleg geven over het repareren of vervangen van de aircocompressor (of magneetkoppeling) van de 850 en 70 series. Voor ik begin wil ik erbij zeggen dat ik even snel bij de zoekfunctie gekeken heb en hier gezien heb dat er al meerdere vragen en topics over dit onderwerp te vinden zijn. Ik wil er dan ook op wijzen dat ik in zo verre wil aanvullen/aansluiten op de reeds geschreven topics en tips op dit forum, helemaal gezien er al wat te vinden is refereer ik dan ook naar de andere topics mocht ik iets vergeten of er wat onduidelijk zijn. Als je vindt dat dit misschien wat dubbel is prima, maar er zijn misschien ook mensen die het wel fijn vinden om wat extra info te hebben.
Eerst zal ik nu de storing omschrijven zoals deze bij mij opgetreden was. Ik merkte afgelopen voorjaar (toen de temperaturen hoger werden), dat mijn airco (S70 1998 2.5 non-turbo) niet goed koud meer werd, na enkele warme dagen met slechts beperkte koeling te hebben gereden heb ik besloten om het systeem te laten vullen. Dit leek aanvankelijk een poos goed te werken, echter kwam ik er na een erg warme dag na het instappen achter dat de airco maar even aanging en kort koud werd. Vervolgens kwam er alleen nog warme lucht uit de blower en kreeg ik de airco ook niet meer aan. Ditzelfde scenario speelde zich de rest van de week ook af en ik heb toen besloten om terug te gaan naar de monteur.
Eerst werd gedacht aan een lek bij de condensor of verdamper. Ik twijfelde er al enigszins aan omdat hij eerst wel wat kouder werd, de monteur kwam met een verhaal dat hij afslaat doordat er te weinig druk op het systeem zou komen te staan en daardoor de compressor uit zou gaan. Rond dezelfde periode heb ik mijn auto naar de Volvo dealer gebracht voor een APK, hier heb ik de monteur ook verteld van het probleem. Hij kwam ermee dat waarschijnlijk de compressor kapot was en ik deze moest laten vervangen ook wilde hij dat ik direct de condensor zou vervangen omdat (volgens hem) deze vast ook door steenslag defect zou zijn. Al met al zou dit mij dit een slordige 650.- gaan kosten, dit vond ik te veel en heb ik het er eerst maar bij gelaten.
Het begon mij steeds meer te irriteren dat mijn airco niet goed werkte en uiteindelijk heb ik zelf besloten om toch is goed te zoeken naar wat nou het probleem zou kunnen zijn, ik stuitte toen inderdaad op de compressor, maar dan alleen de koppeling. Het probleem wat ik ervoer was een vrij bekend en veelvoorkomend euvel van onze modellen, ik had pech dat het net samenviel met het bijvullen van de airco. Ik gok zelf dat dit juist de druppel was voor, de al zwakke, magneet koppeling en dat deze de zwaardere druk op de compressor door het gevulde systeem niet meer aan kon. Nu ik bijna zeker wist dat dit het probleem was, geprobeerd met de monteur een afspraak in te plannen, hij was echter door omstandigheden niet aan het werk. Dit duurde mij uiteindelijk te lang en op internet gezocht naar een doe-het-zelf uitleg, deze heb ik gevonden en heb de klus zelf uitgevoerd.
In mijn geval ben ik een middag bezig geweest met het repareren van mijn magneetkoppeling, dit gaat als volgt, je zet de auto op een krik (leg er voor de zekerheid een dik stuk hout o.i.d. onder), of je gebruikt een brug als dit mogelijk is, dat scheelt je een hoop gedoe (voor het vervangen van de compressor kan je niet zonder een brug). Haal het wiel rechtsvoor los en haal de plastic boutjes die het schot aan de binnenkant van de wielkast zitten los. Dit schot zul je naar buiten moeten vouwen en ergens aan vast moeten maken omdat de plastic pluggen die aan de rand van de wielkast zitten lastig te verwijderen zijn en dit een gedoe is om weer terug te plaatsen. Je kunt nu iets naar boven rechts langs een metalen balk van het frame de koppeling zien zitten.
Ik heb de oplossing gebruikt waarbij 3 tie-wraps op de koppeling worden gezet en daarbij de koppeling weer wat strakker op de compressor drukt. Wat je doet is, je pakt een precisie schroevendraaier (of iets van gelijke strekking) en een hamertje (pak geen dikke moker gewoon een klein hamertje). ga nu zo ver mogelijk met je lichaam in de open wielkast en draait met je hand de magneetkoppeling tot je een halve ring ziet (er zijn 3), positioneer deze ring zo dat je de schroevendraaier er RECHT op kunt zetten. Probeer om de schroevendraaier er iets in te wrikken en daarna met de hamer de schroevendraaier er helemaal in te slaan (terwijl je de koppeling vast houdt). Je kunt ook direct proberen de schroevendraaier erin te slaan terwijl je deze vast hebt, maar het nadeel is dat dit erg moeilijk gaat omdat je de poelie vaak net zo hebt staan dat je deze ronddraait i.p.v. de schroevendraaier ertussen tikt. Het is dus erg belangrijk dat je de stand van de koppeling net goed hebt zodat je kracht kunt zetten op de schroevendraaier en deze er tussen tikt.
Nu je de schroevendraaier tussen het halve maantje hebt, kun je heel makkelijk een tie-wrap (medium formaat niet die grote en niet die kleine) langs de schroevendraaier trekken en deze aanspannen. Dit herhaal je bij elk half maantje. Zorg ervoor dat ze bij elk half maantje aan dezelfde kant van de scheiding de tie-wrap bevestigd is. Wanneer je alle 3 de punten hebt voorzien van een tie-wrap (knip de uiteindes uiteraard wel gewoon af), dan ben je in principe klaar met de reparatie. Dit is echter wel een provisorische reparatie en ik zou een andere reparatie aanbevelen voor mensen die het gereedschap, de tijd en een werkplaats etc. hebben.
De volgende reparatie mogelijkheid betreft het verwijderen van de magneetkoppeling zelf, dit is beter te doen als je fatsoenlijk onder de auto kan komen. De magneetkoppeling zelf is te verwijderen door de middelste bout los te breken en je zult bij het verwijderen van de magneetkoppeling ook een poelietrekker moeten gebruiken en de multiriem moet er ook vanaf. Het enige wat je hoeft te doen als je de koppeling eraf hebt is het verwijderen van 1 of meerdere O-ringen uit het midden van de koppeling, hierdoor wordt de luchtspleet tussen de compressor en de koppeling kleiner. De juiste afstand tussen de compressor en de koppeling is 0,5mm, probeer dit zo goed mogelijk te benaderen voor een juiste werking. Monteer alles weer zoals het zat en je hebt weer een goed werkend systeem wat lang mee kan zonder dat je, je zorgen hoeft te maken. Als je de koppeling eruit hebt, kun je uiteraard ook verder de compressor eruit halen want je hebt nu toch alles los liggen (indien deze bijvoorbeeld lek is of slecht werkt).
Overigens is de Tie-Wrap oplossing niet iets wat ik aanbeveel om maar te doen omdat het kan, ik zou als het mogelijk is gewoon het goed doen en wat ringen uit de koppeling verwijderen voor een beter en langduriger resultaat. Het werkt misschien wel en het is een nood oplossing, maar professioneel is anders. Ik heb echter niet de middelen om de oplossing die hierboven vermeld staat uit te voeren en heb daarom gekozen voor deze oplossing, mooi is anders maar het werkt! Voor iedereen die toch graag zelf (en goedkoop) de airco weer klaar wil maken, is de Tie-Wrap manier een oplossing maar het is een NOODoplossing.
Hier nog enkele bronnen die ik gebruikt heb bij het oplossen van dit probleem.
Als iemand vragen of opmerkingen heeft dan zijn deze uiteraard welkom!
Speling op magneetkoppeling van de aircocompressor
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
dat is handig, je zet dus maw je airco gewoon altijd aan?
Ik heb dat zelfde euvel bij mijn V50, die gaat in september voor onderhoud nr de airco specialist.
maar ondertussen zou ik dit al kunnen doen, bij een V50 kan je denk ik makkelijker aande compressor.
Ik heb dat zelfde euvel bij mijn V50, die gaat in september voor onderhoud nr de airco specialist.
maar ondertussen zou ik dit al kunnen doen, bij een V50 kan je denk ik makkelijker aande compressor.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee, dat staat er niet. En dat is ook zeker niet aan te bevelen! Er staan twee manieren om de luchtspleet tussen de magneetkoppeling te verkleinen tot max 0,5 mm. Dat is heel wat anders dan de benodigde luchtspleet in zijn geheel weg te nemen.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
ok,
dus de manier met de spanbandjes laat de compressor nog altijd aan/uit schakelen?
dus de manier met de spanbandjes laat de compressor nog altijd aan/uit schakelen?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Uiteraard!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Op vakantie ook eens op een dergelijke manier de spleet van de magneetkoppeling tijdelijk verkleind.
Later thuis een meer definitieve oplossing toegepast. De gemarkeerde punten iets naar binnen slaan met een hamer met botte beitel en de spleet wordt evenveel kleiner. Een ferme tik met een hamer was voldoende om er weer jaren mee vooruit te kunnen. De punten heb ik in de onderstaande foto met een rode lijn gemarkeerd. Op de foto zijn maar twee van de drie punten te zien.

Later thuis een meer definitieve oplossing toegepast. De gemarkeerde punten iets naar binnen slaan met een hamer met botte beitel en de spleet wordt evenveel kleiner. Een ferme tik met een hamer was voldoende om er weer jaren mee vooruit te kunnen. De punten heb ik in de onderstaande foto met een rode lijn gemarkeerd. Op de foto zijn maar twee van de drie punten te zien.

V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Zoals vermeld is de beste oplossing het verwijderen van enkele vulringen in de koppeling. Zo kun je precies ge juiste spleet stellen. Het nadeel hiervan is dat het een bult meer werk is want je moet de koppeling demonteren en de riem eraf halen. Vooral het feit dat je een goede poelietrekker nodig hebt en de bout los moet breken die de koppeling vast houdt, maakt het net wat te lastig is om zelf even te doen zonder een brug o.i.d.
De tie-rep oplossing is verre van ideaal, maar het werkt wel en je zult weer goed gebruik kunnen maken van je AC of ECC. Zoals de man in het filmpje al zegt heeft hij 3 jaar gereden met de tie-rep oplossing, als die van mij het een jaar vol houdt vindt ik het al prima, daarna kan ik altijd nog kiezen om er mee naar mijn monteur te gaan en alsnog de koppeling uit elkaar te halen en de ringen te verwijderen. Het is een beetje een noodoplossing, maar zolang het voor mij werkt laat ik het zo zitten.
De methode zoals hierboven beschreven over het intikken van de 3 punten is voor mij onbekend maar het zou best kunnen werken. Ik ben echter geen voorstander van het tikken met een hamer op een koppeling waar een riem over loopt met een paar duizend toeren. Ik zeg niet dat je het niet zou moeten proberen maar persoonlijk begin ik niet er niet aan, als er wat afbreekt ben je verder van huis. Bij het toepassen van de ty-rep oplossing kan er weinig fout gaan als je doet zoals beschreven en niet als een Batavier op de halve maandjes gaat staan te rammen.
De tie-rep oplossing is verre van ideaal, maar het werkt wel en je zult weer goed gebruik kunnen maken van je AC of ECC. Zoals de man in het filmpje al zegt heeft hij 3 jaar gereden met de tie-rep oplossing, als die van mij het een jaar vol houdt vindt ik het al prima, daarna kan ik altijd nog kiezen om er mee naar mijn monteur te gaan en alsnog de koppeling uit elkaar te halen en de ringen te verwijderen. Het is een beetje een noodoplossing, maar zolang het voor mij werkt laat ik het zo zitten.
De methode zoals hierboven beschreven over het intikken van de 3 punten is voor mij onbekend maar het zou best kunnen werken. Ik ben echter geen voorstander van het tikken met een hamer op een koppeling waar een riem over loopt met een paar duizend toeren. Ik zeg niet dat je het niet zou moeten proberen maar persoonlijk begin ik niet er niet aan, als er wat afbreekt ben je verder van huis. Bij het toepassen van de ty-rep oplossing kan er weinig fout gaan als je doet zoals beschreven en niet als een Batavier op de halve maandjes gaat staan te rammen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9122
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Tijdens de meeting gisteren zouden er een paar koppelingen op speling gecontroleerd worden. uiteindelijk is er maar één auto daadwerkelijk onder het mes gegaan.
Multiriem er af, stuurpomp en dynamo aan de kant en je kan er zo van bovenaf bij.
Mijn auto gaat deze week ook nog even.
Multiriem er af, stuurpomp en dynamo aan de kant en je kan er zo van bovenaf bij.
Mijn auto gaat deze week ook nog even.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Bedankt voor al jullie uitleg, nu pas snap ik waar de tie wraps moeten komen te zitten.
Ik ga die truuk proberen, dan koop ik me wat tijd voor de reparatie.
Ik ga die truuk proberen, dan koop ik me wat tijd voor de reparatie.
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 15.11.2014 - 16:44
- Locatie: Emmen
Even voor de duidelijkheid, dit is het blok van mijn S70 en daarvan is dit de aircokoppeling, ik heb geen idee hoe het zit bij de V50, de problemen met magneetkoppelingen komen wel bij meer auto's voor en het zou best kunnen dat het bij de V50 ongeveer hetzelfde werkt, alleen de uitleg die ik gegeven heb hierboven werkt bij de 850 en V/C/S70 modellen. Voor een V50 kan ik je niet precies uitleggen hoe het zit aangezien ik die blokken niet ken (weet dat ze veel problemen kennen maar daar houdt het wel op). Het kan zijn dat je een soortgelijke aircopomp hebt met in je auto dan zou je de oplossing met de tie-wraps kunnen proberen, dan moet je wel de 3 halve ringen aan de voorkant van je koppeling hebben (hier doe je de tie-wraps tussen).
Kijk de filmpjes even zodat je weet hoe het moet en wat je precies moet doen, als je geen halve ringen op je koppeling hebt, dan zou het alsnog kunnen dat je wat vulringen in je koppeling hebt zitten en zou je ervoor kunnen kiezen om de koppeling eraf te (laten) halen en wat ringen te verwijderen om zo je systeem weer te laten werken. Maar kijk/zoek eerst is even uit wat voor systeem je precies hebt en hoe dit allemaal werkt, dan kun je gericht een oplossing gaan bedenken voor je probleem. De compressor van een V50 zit trouwens ook onderin het blok, dus bovenaf zal ook hier lastig worden.
Kijk de filmpjes even zodat je weet hoe het moet en wat je precies moet doen, als je geen halve ringen op je koppeling hebt, dan zou het alsnog kunnen dat je wat vulringen in je koppeling hebt zitten en zou je ervoor kunnen kiezen om de koppeling eraf te (laten) halen en wat ringen te verwijderen om zo je systeem weer te laten werken. Maar kijk/zoek eerst is even uit wat voor systeem je precies hebt en hoe dit allemaal werkt, dan kun je gericht een oplossing gaan bedenken voor je probleem. De compressor van een V50 zit trouwens ook onderin het blok, dus bovenaf zal ook hier lastig worden.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.