cruise control

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
laheije
4th Gear member

Hallo forummers
Zitten bij een s40 phase1 1800 uit 1999 de kabels al geinstalleerd voor een cruise control in te bouwen?
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
JW71
2nd Gear member

Ja, bij mijn V40 1.8 uit '98 hoefde eigelijk alleen het handeltje van de richtingaanwijzer vervangen te worden (door zit de bediening op). De rest is allemaal voorbereid.
V60 D4 Kinetic
laheije
4th Gear member

Dat zou mooi zijn dan hoef ik me daar al geen zorgen over te maken.
Wie kan beoordelen of dit wat op de foto staat voldoende en ook goed is voor in mijn auto s40 1800 1999 ik kan dit kopen voor 150 euro, is deze prijs goed of te veel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
laheije
4th Gear member

Niemand een mening? of zijn veel forummers op vakantie. ha ha
Gr. Huub
arnoud
8th Gear member

Dit ziet er uit als ongeveer de helft... Je mist nog wat stukjes kabel en de nieuwe hefboom.. Ik dacht dat Marans in Veldhoven de complete set voor rond de 150 verkoopt, dus dit lijkt me een beetje veel?

En het ziet er uit als een setje voor een automaat, want er zit maar één sensor bij (handgeschakelde exemplaren hebben eentje voor de koppeling en eentje voor de rem).
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
laheije
4th Gear member

Bedankt voor je reactie.
De hefboom zit er wel bij maar zat op het moment van de foto nog op de auto.
En volgens de handleiding zouden er 3 onderdelen nodig zijn voor rem/koppeling en gaspedaal, en dat zie ik op de foto.
Maar ik kan ook inderdaad niet goed zien of dit wel het goede is voor een handgeschakelde.
De kabeltjes zouden er ook nog bijgeleverd worden volgens de verkoper, en alles bij elkaar kon ik het kopen voor 125 euro, dus dat is zo gek nog niet dacht ik.
Gr. Huub
arnoud
8th Gear member

Het ding in het midden van de foto is de rem sensor, en daar heb je er twee van nodig. Het apparaat bovenin de foto is de vacuum pomp die in de motorruimte geplaatst wordt, en onderop heb je de installatie die om het gaspedaal komt te zitten...

Dus mis je nog een tweede sensor die aan de koppeling vast gemaakt moet worden?
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
laheije
4th Gear member

Misschien heeft de verkoper er niet alles neergelegd, maar ik kan het spul morgen verwachten en dan zie ik wel wat er nog ontbreekt.
Ik laat dat nog wel horen.
Beankt.
Huub
laheije
4th Gear member

Arnoud, nog een vraag.
Kan je de claxonbediening op het stuur ongestraft eraf trekken of moet je nog apparte handelingen verrichten in verband met de airbag of zo.
Gaarne je advies omtrent.
B.v.d.
Gr. Huub
arnoud
8th Gear member

Als je je gewoon precies houdt aan de handleiding is er niets aan de hand. Accu los en gewoon je verstand gebruiken en zorgvuldig werken, zou genoeg moeten zijn. Dus nee, niet "gewoon eraf trekken" :)
laheije
4th Gear member

Ik kan me vergissen maar volgens mij staat dat nu net niet in de handleidig,
ik bedoel hoe je deze kap eraf moet halen.
De cc is inderdaad voor een automaat dus zal ik nog een sensor moeten bijkopen.
Is dit dezelfde als voor op de rem en heeft iemand een idee wat deze dan kost.
Gr. Huub
arnoud
8th Gear member

Op plaatjes 1,2 en 3 van de handleiding staat toch hoe je de airbag module loshaalt en verwijderd?

En je hebt niet alleen de sensor nodig, maar ook nog een stukje van die luchtslang en een extra t-stukje lijkt me?

En ik weet even niet of de ECU voor een automaat een andere is als die voor een handgeschakelde auto?
laheije
4th Gear member

Oke ik had dat even over het hoofd gezien.
Het lijkt me ook dat er nog wat slang en een t stuk bij moet en voor wat betreft de ecu lijkt het er op dat deze goed moet zijn omdat in de beschrijving 2 mogelijkheden aangegeven zijn namelijk AT En MT dus automaat en manuaal en zo ver ik dat kan begrijpen vertellen ze niets over een andere ECU .
Maar ik zal een en ander bij de volvo dealer na gaan vragen.
Bedankt voor alle inzet.
Gr. Huub
laheije
4th Gear member

Ik heb nu alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld om met inbouwen te beginnen.
Maar 1 vraag heb ik nog over de vacuum pomp, en wel dat witte pijpje wat op de foto zichtbaar is of daar nog iets op moet gezet worden en of dat normaal zo hoort te zijn. Als ik er in blaas of zuig merk je dat zich lucht verplaatst met andere woorden het is niet helemaal dicht.
Hoort dit zo of niet?
Gr. Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
laheije
4th Gear member

Mijn verhaal omtrent het inbouwen van een cruis control. (nooit meer)
Nou wat is dat een werk zeg om een cc in te bouwen, ik ben gisteren 3 uur bezig geweest om alleen de 4 beugeltjes te plaatsen en de vacuum servo .
die 4 beugeltjes dat ging nog enigzins al moet je wel goed zoeken en proberen hoe ze moeten zitten want op papier lijkt het eenvoudig maar is het in werkelijkheid niet, vooral de schroef van de vacuum servo is toch wel zo een gepiel om de moer er op te krijgen want je komt er niet met onze dikke vingers en grote handen bij.
Ik heb met een magnet en een hoop geduld en geluk er tenslotte toch op gekregen maar eerst na weer een uur priegelen.
Fijn dacht ik dit k... karwei is geklaard, maar toen kwam het volgende probleem dus, de vacuum servo ik dacht zo gepiept maar dat viel nog eens zwaar tegen, weer met de magneet en weer veel tijd en geluk toch nog vast gekregen, phoe wat een elende, weet je ik begrijp die ontwerpers niet helemaal, moet je van boven door een gat waar je met je handen niet bij komt, een boutje indraaien in een steun waar dus een moer in geklemd is, hadden ze nu de moer aan de bovenkant van de beugel vastgeklemd dan kon je van onder er een bout indraaien waar je meer ruimte hebt, Nu denk je bij je zelf waar heeft hij het over maar zij die een cc hebben ingebouwd weten wel wat ik bedoel.
Al met al ben ik zeker 6 a 7 uur bezig gweest om 5 beugeltjes te monteren en nog eens 1moer en 1bout in te draaien.
En nu moet ik nog de ecu plaatsen de vacuum slangetjes en stekkertjes plaatsen en de vacuumpomp aansluiten.
Dus laten we zeggen dat dat nog een karwei is van bij elkaar 1 uur, dan ben ik toch zeker een dikke 8 uur bezig geweest met het inbouwen van een cc.
Ik vraag mij af hoe ze dat bij de dealer voor elkaar krijgen want als hun er ook zolang over doen kost dat natuurlijk goud, maar die zullen wel andere hulpmiddelen gebruiken, ik neem mijn petje af voor die monteurs die dit moeten inbouwen.

Ik sta er versteld van hoe Arnoud dit in 4 uurtjes voor elkaar heeft weten te krijgen, of zou ik nu zo dom zijn dat dit zo lang heeft geduurd, wie het weet mag het zeggen.
Huub
laheije
4th Gear member

Vandaag de cc verder afgemaakt want ik moest nog een stukje vacuumslangetje hebben en een t stukje plus nog een bochtje.
Daar heeft 1 dealer 14 dagen nodig voor gehad en toen bleek ook eerst nog dat die helemaal niet besteld had wat hij moest bestellen dus weer opnieuw bestellen en toen had hij dat het t stuk niet mee besteld. Die sufferd.
Maar vandaag dus de boel allemaal geinstalleerd en toen gaan proefrijden en waarrempel hij deed het niet.
En wat bleek, de remlichtsensor was iets losgeraakt en daardoor? deed waarschijnlijk de cc het niet.
Nadat ik de sensor had vastgezet deed de cc het in ieder geval wel.
Ik heb wel nog even een nieuwe remsensor gekocht want die bleef dus echt niet goed vastzitten, vermoedelijk door het vaak proberen vast te zetten, omdat het beugeltje van de cc sensor iets te groot was waardoor de zijkanten van de remsensor iets beschadigd waren aan de zijkanten en daarom niet goed vast bleef zitten.
Dat beugeltje van de cc sensor heb ik passend moeten maken anders beschadigde ik die nieuwe remsensor weer.
Dat monteren van de hefboom aan het stuur is me 100% meegevallen, want met die airback weet je het maar nooit, maar als je de akkuklem losmaakt staat er toch geen spanning meer op dat ding dus dan kan hij toch ook niet ontploffen toch?
Maar alle elende is voorbij en nu kan ik lekker de voet van het pedaal afhouden als ik weer eens een lange rit maak, heerlijk.
Al met al dus toch een werkje wat mij wel is tegengevallen.
Zoals ik al eerder aangaf dus nooit meer.

Gr. Huub
C 30 T5
4th Gear member

Tja dit is niet een van de tofste modellen om in te bouwen, maar tochfijn dat het nu werkt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”