V40 ver-luxen

Geproduceerd bij NedCar in Born
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Geachte heren en dames,

Na 4 jaar in de Peugeot 406 Break 1.8i van mijn vader gereden te hebben , heb ik samen met mijn vriendin een Volvo V40 1.9TD gekocht.

De auto heeft de volgende kenmerken:
- 1.9 Diesel (Geen idee of het een 90 of 95pk versie is)
- 162.000 km
- Kenteken is van 15 januari 1999
- Half leren bekleding
- Airco handbedient
- Cruisecontrol
- elektr. ramen voor
- elektr. spiegels.
- lichtmetalen velgen

Ik wil deze auto graag wat upgraden met wat opties, zo wil ik graag de volgende onderdelen aanbrengen.

- Mistlampen voor
- Koplampsproeiers
- ECC ipv handbediende airco
- Armsteun inbouwen of middenconsole die wat hoger is (later type??)

Is dit achteraf nog allemaal in te bouwen, of geeft dit problemen.
Kan ik het beste nieuwe of 2e hands/sloop onderdelen kopen.
Waar moet ik op letten, en hoe kom ik aan een accesoirelijst met artikelnummers?

Mvg,

AR

p.s. we krijgen de Volvo eind deze week, kan haast niet wachten :)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Welkom, veel succes met je nieuwe aankoop. En dat zal wel lukken want het is een VOLVO.

Maar hier een antwoord op je vragen.

Mistlampen voor een Phase I TD zijn er officieel niet. Deze blokkeren de luchtinlaat van de intercooler.
('t is wel mogelijk ze te plaatsen overigens maar het is niet officieel en wordt ook door de importeur afgeraden)

Koplamp wissers en sproeiers kan maar daar moet je voor zover ik weet een andere bumper (met inhammetjes) voor hebben.

ECC inbouwen kan niet. Daar heb je extra sensors voor nodig, en die zijn niet achteraf (zonder sloopwerk) in te bouwen.

Een andere (originele) armsteun betekent ook een andere behuizing van de "handremtunnel" (van de Phase II). Dat zal je dus via de aftermarket (Halfords of Automat) en niet origineel moeten doen.

Helaas dus niet al te bemoedigend maar er zijn vast wel mensen die het (met veel pijn en moeite) gedaan hebben.

Suc6 in elk geval.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

V480-V40 schreef:ECC inbouwen kan niet. Daar heb je extra sensors voor nodig, en die zijn niet achteraf (zonder sloopwerk) in te bouwen.
Niet alleen extra sensors, ook alle luchtschuiven moeten elektrisch bediend worden (met motoren), nu is dat alleen nog bij de recirculatie klep het geval. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar concludeerde toch dat het te complex werd en te duur.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

V480-V40 schreef:Een andere (originele) armsteun betekent ook een andere behuizing van de "handremtunnel" (van de Phase II). Dat zal je dus via de aftermarket (Halfords of Automat) en niet origineel moeten doen.
Volgens mij bestaat dit gewoon origineel, zoek maar eens rond op het forum, zijn verschillende mensen die dit al gedaan hebben. Armsteun wordt bevestigd aan de stoel en is dus geen onderdeel van de middenconsole (zoals bij de phase 2).
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

V480-V40 schreef:Koplamp wissers en sproeiers kan maar daar moet je voor zover ik weet een andere bumper (met inhammetjes) voor hebben.
Die inhammetjes kun je er denk ik wel zelf in maken/slijpen. De bumper op zich heeft volgens mij niet een andere vorm.
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Mistlampen
Hmm das jammer, maar waarschijnlijk geen optie. Het omleggen van de Intercooler en waarschijnlijk het trekken van kabels + schakelaar aanpassing in het dashboard geeft teveel problemen, althans voordeel weegt niet op tegen de nadelen.

Koplampwissers
Hiervan had ik begrepen dat de auto er op voorbereid is (motoren zouden aanwezig zijn, envenals de aansturing in een Phase 1 V40, Dat zou dus op het volgende komen:
- Andere bumper / aanpassing huidige bumper
- Koplampwissers aanschaffen

Dan moet het te realiseren zijn?

ECC
Das jammer, maar ben er niet verbaasd over. Helaas. Z
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

AR schreef:Kan ik het beste nieuwe of 2e hands/sloop onderdelen kopen.
Waar moet ik op letten, en hoe kom ik aan een accesoirelijst met artikelnummers?
Je auto bestaat al volledig uit 2e hands onderdelen, het kan dus geen kwaad er nog een paar bij te schroeven. Je bent dan ook meestal veel goedkoper uit en dat is ook mooi meegenomen. Veel dingen komen zo af en toe eens langs op marktplaats, verder kun je eens rondkijken bij wat Volvo sloperijen. Als je exacte produktnummers wilt weten zou ik ergens proberen de Vadis software te regelen, daar staan alle produktnummers in en ook meteen de inbouwbeschrijvingen.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

AR schreef:Koplampwissers
Hiervan had ik begrepen dat de auto er op voorbereid is (motoren zouden aanwezig zijn, envenals de aansturing in een Phase 1 V40
Ik denk dat de sproeiinstallatie er op voorbereid is, maar de wisser motoren lijken me er niet in te zitten, die steken namelijk een eind uit de bumer. De bekabeling zou er wel eens kunnen liggen, dus misschien is het een kwestie van motortjes aansluiten en wat slangetjes aan sluiten.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:
AR schreef:Koplampwissers
Hiervan had ik begrepen dat de auto er op voorbereid is (motoren zouden aanwezig zijn, envenals de aansturing in een Phase 1 V40
Ik denk dat de sproeiinstallatie er op voorbereid is, maar de wisser motoren lijken me er niet in te zitten, die steken namelijk een eind uit de bumer. De bekabeling zou er wel eens kunnen liggen, dus misschien is het een kwestie van motortjes aansluiten en wat slangetjes aan sluiten.
De sproeiinstallatie is er zeker op voorbereid. En bij een phase II liggen in ieder geval de kabels. Dat was al zo bij een 400 serie. Ik verwacht dan ook dat die bij een Phase I ook aanwezig zullen zijn. Motoren zijn zoals Menjo zegt niet aanwezig. (daarom ook inhammetjes nodig.)

Ik was nogal kort door de bocht met een andere bumper: dit even nuanceren, de bumper is mogelijk al van binnen voorbewerkt om de inhammen te maken en de motortjes plus bijbehorende kapjes te plaatsen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:
V480-V40 schreef:Een andere (originele) armsteun betekent ook een andere behuizing van de "handremtunnel" (van de Phase II). Dat zal je dus via de aftermarket (Halfords of Automat) en niet origineel moeten doen.
Volgens mij bestaat dit gewoon origineel, zoek maar eens rond op het forum, zijn verschillende mensen die dit al gedaan hebben. Armsteun wordt bevestigd aan de stoel en is dus geen onderdeel van de middenconsole (zoals bij de phase 2).
Dat laatste wist ik dus niet. (Ik heb dan blijkbaar in een phase I zonder armsteun gereden)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Ik was nogal kort door de bocht met een andere bumper: dit even nuanceren, de bumper is mogelijk al van binnen voorbewerkt om de inhammen te maken en de motortjes plus bijbehorende kapjes te plaatsen.
Als in, de lokaties waar de opening moeten komen zijn gemarkeerd, uit te breken etc? Dan ga ik eens kijken of ik aan motortjes en de wissers zelf kan komen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

AR schreef:
Ik was nogal kort door de bocht met een andere bumper: dit even nuanceren, de bumper is mogelijk al van binnen voorbewerkt om de inhammen te maken en de motortjes plus bijbehorende kapjes te plaatsen.
Als in, de lokaties waar de opening moeten komen zijn gemarkeerd, uit te breken etc?
Dat bedoel ik ja.
Maar zoals ik al aangaf, ik weet het niet zeker.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Er is niets zeker, maar dat maakt ook niet uit. Het is een studieobject in zoverre, ik vind het leuk om zelf voor een gering bedrag wat meer luxe uit een auto te halen.

De Koplampwissers zijn waarschijnlijk hier in Nederland overbodig, maar als voor een gering bedrag en een middagje werk er koplampwissers opgezet kunnen vind ik dat gewoon leuk, en dat geld hetzelfde voor een boardcomputer/buitentempmeter/mistlampen/armsteun etc. Vind het gewoon leuk om te doen.

En hoop bovenal zeker wel een paar jaar met deze auto te doen.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

De koplampwisser set is heel moeilijk om 2de hands aan te komen. Veel auto`s hebben schade aan de voorkant en dan zijn ook vaak de koplampwissers en mistlampen kapot.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Het heeft ook geen haast, tijd genoeg om te zoeken :D

De matte H4 koplampunits, zijn die 1 op 1 te vervangen door de Heldere dubbele? variant van medio 1999, of moet er dan nog het een en ander aan de kabelboom/montage aangepast worden ?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

AR schreef:De matte H4 koplampunits, zijn die 1 op 1 te vervangen door de Heldere dubbele? variant van medio 1999, of moet er dan nog het een en ander aan de kabelboom/montage aangepast worden ?
De matte koplampunits zijn niet zonder wijzigingen aan te brengen. De stadslichten zijn massageschakeld en de H4 lampen niet, bij de nieuwere modellen is alles massa geschakeld. Maar dit is wel vrij eenvoudig zelf aan te passen (je hebt in principe 5 draden nodig ipv 4 bij de nieuwere units). Er is wel meer info over te vinden op dit forum in oudere topics.
Gebruikersavatar
Alex
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53

De koplampen zijn qua maat 1 op 1 te vervangen ja (modeljaar maakt niet uit), let er wel op dat je voor de heldere richtingaanwijzers wel een Phase 1 model neemt, bij Phase 2 en 3 zijn ze wat groter. De bedrading zit dus wel wat anders :)

Armsteun monteren is goed te doen (heb hetzelfde gedaan), het is wel even een precies werkje (als je een orginele armsteun wilt) maar het zit stukken beter. Aftermarket steunen zijn veel sneller te installeren maar staan imo niet zo mooi, doet een beetje goedkoop aan. Een orginele (leren) armsteun heeft mij ik dacht 120 euro gekost (www.estateservices.nl had er toevallig nog 1, weet niet ze ze nog steeds hebben) :)
2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Koplampen vervangen is een leuk klusje voor een vrije dag :D

Ik heb dat voor mijn nov'98 V40 ook gedaan, en afgezien van wat gewrik om de bumper aan de kant te krijgen en het monteren van nieuwe connectoren op de bestaande kabelboom is het goed te doen.

Net afgelopen week een setje mistlampen voor ingebouwd. Ik was het van plan om het maar gewoon door de dealer te laten doen, maar toen ik hoorde wat ze er voor vroegen ben ik toch maar zelf aan het schroeven gegaan... Heeft me een flink aantal uren gekost buiten in de vrieskou, maar toch zo'n 350 euro bespaard... Maar kan nu tenminste extra lampjes aandoen :)

Toen ik toch de bumpers los had moeten maken ook de sidemarkers vervangen door witte exemplaren...
AR
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36

Koplamp units van DEPO, helder dual H7 is dat kwalitatief net zo goed als Volvo Zelf ? of is het een afrader
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Heb ik ook, zijn prima, passen perfect.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”