Vorige week ben ik bij Fasttech geweest om softwarematig de EGR klep dicht te laten zetten en tegelijk de motor wat te kietelen. Ik had hen een paar weken daarvoor gebeld met de vraag of het mogelijk was de EGR klep te sluiten met een plaatje. Aangezien ik al diverse meldingen op dit forum had gezien dat er een storingslampje opkwam wilde ik het op een andere manier aanpakken. Marco van Fasttech vroeg mij even geduld te hebben, hij ging dat voor me uitzoeken. Bij mijn weten was dit nog niet eerder uitgevoerd.
Na wat uitzoekwerk gaf hij aan dat ik langs kon komen, en dat hij dit graag wilde proberen. Ik hoefde zelfs niet de EGR af te sluiten met een plaatje, het zou volledig softwarematig gebeuren. Dat is erg prettig, want dat is een hoop werk als je de EGR voor de klep wilt afsluiten. Van tevoren gaf hij aan dat het niet zeker was dat het ging lukken, en dat hij hoogstwaarschijnlijk maar voor 80-90% kon worden afgesloten.
Ik had aangegeven dat ik koppel minder belangrijk vond dan vermogen. Daarop heeft hij het programma aangepast. Uiteindelijk is hij even zoet geweest met de aanpassing van de EGR klep. Hij moest nog een bestand opvragen waarin de exacte werking van de EGR bij de D5 wordt beschreven incl software parameters. Daarna heeft hij het programma aangepast, en gaf aan dat de EGR voor 100% dicht staat.
Toen rijden. Inderdaad is er een toename in trekkracht. Marco gaf aan dat de auto nog wel iets sneller zou worden na een paar honderd kilometer. Dat bleek ook inderdaad het geval. De auto is nu echt rap. Hij is van 100-180 nagenoeg even snel als mijn standaard V70R, naar 200 heb ik (nog) niet kunnen testen, maar denk ik dat hij 1-2 seconde laat liggen. Al met al ben ik zeer tevreden. Ik had niet verwacht dat de auto er zoveel sneller van zou worden. Met name bovenin gaat de auto erg hard door, waar normaal de trekkracht afbouwt. Onderin is de auto iets alerter, ik vermoed dat dit mede komt door de afsluiting van de EGR klep. Ik wilde bewust niet meer koppel onderin ter bescherming van de techniek. De auto rijdt wat rustiger dan voorheen, maar als je het wilt gaat hij er vandoor. Precies wat ik wilde.
Zo’n 15.000 km geleden heb ik de EGR buis schoongemaakt. Na deze afstand met werkende EGR te hebben gereden ga ik bekijken hoe vuil deze is. Die maak ik dan schoon en scheck ik nogmaals na 15.000 km met afgesloten EGR. Als het goed is blijft deze brandschoon. Dat zal ik nog wel posten.
Het brandstof verbruik is iets gedaald (kleine 5%), maar daarbij moet ik wel zeggen dat de snelheidsproeven het verbruik niet ten goede komen. Na verloop van tijd zal ik ook het definitieve verbruik posten.
Voor de volledigheid: Fasttech kan natuurlijk ook alleen de EGR klep afsluiten, zonder chiptuning.
Overigens heb ik de oer D5, een S60 D5 van 2002.
EGR D5 afsluiten: het kan +chiptuning. Een verslag.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat storingslampje komt alleen op bij de 2.5D. Bij de D5 slaat de computer wel een foutmelding op, maar het storingslampje op het dashboard gaat niet branden.edraket schreef:...gebeld met de vraag of het mogelijk was de EGR klep te sluiten met een plaatje. Aangezien ik al diverse meldingen op dit forum had gezien dat er een storingslampje opkwam wilde ik het op een andere manier aanpakken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
vraag: waarom zit zo`n ding er op al we hem beter dicht kunnen maken? wat is dan het nut er van
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Antwoord: EGR kleppen worden al vele jaren toegepast bij benzine- en dieselmotoren. EGR staat voor: Exhaust Gas Recirculation.
Tijdens de verbranding loopt de gastemperatuur zo hoog op (boven de 1800 °C) dat stikstof (N2) en zuurstof (O2) zich met elkaar verbinden. Het gevolg is dat er stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatpijp komen. Deze gassen prikkelen de ademhalingsorganen hetgeen leidt tot hoesten, slapeloosheid en (op de lange duur) tot beschadiging van de longen. Samen met zwaveldioxide (SO2) is NOx een oorzaak van ‘smog’ en zure regen.
Door een deel van de uitlaatgassen terug te voeren naar de verbrandingskamer daalt de verbrandingstemperatuur. Bij een benzinemotor zit er vrijwel geen zuurstof in het uitlaatgas, bij een dieselmotor nog behoorlijk wat, dus werkt EGR daarbij minder effectief. Als de uitlaatgassen worden gekoeld, nemen ze een kleiner volume in en kan er dus meer gas worden gerecirculeerd. Om rijgedrag en het vermogen op een aanvaardbaar niveau te houden vindt er geen EGR plaats bij het opwarmen, het stationair draaien en tijdens vollast. De hoeveelheid EGR is aan maximum grenzen gebonden omdat de emissies van roetdeeltjes, onverbrande brandstof (koolwaterstoffen, HC) en koolmonoxide (CO) te sterk toenemen.
In de leiding van de uitlaat naar de inlaat zit een klep die door onderdruk geopend en door een veer gesloten wordt. De onderdruk wordt door een elektromagnetische klep aangestuurd die via het motormanagement wordt geregeld. In de ECU is een kenveld opgeslagen dat bepaalt hoeveel uitlaatgas onder bepaalde condities wordt teruggevoerd.
Tegenwoordig wordt er ook interne recirculatie toegepast door de kleppentijden zodanig te wijzigen, bijvoorbeeld door het verdraaien van de inlaatnokkenas, dat er tijdens de klepoverlap uitlaatgas in de cilinder wordt gezogen.
Zoals u al veronderstelt, kan de EGR vervuilingsproblemen veroorzaken. Cilinder- en zuigerslijtage is evenmin ondenkbaar vooral bij dieselmotoren die op zwavelhoudende brandstof draaien.
Bij benzinemotoren met een geregelde driewegkatalysator speelt de EGR niet zo’n belangrijke rol als bij de dieselmotoren die het nog steeds zonder NOx reductiekatalysator (Denox kat) moeten stellen.
Een benzinemotor met vaste kleppentijden zal inderdaad een hoger verbruik hebben met EGR. Dat is mede één van de redenen waarom verstelbare kleppentijden op grotere schaal worden toegepast. Het late sluiten van de inlaatkleppen vermindert de aanzuigarbeid omdat de gasklep verder geopend moet worden om dezelfde motorprestatie te halen.
Het hangt van de ernst van de vervuiling af of er met een reinigende toevoeging aan de brandstof een volledige schoonmaak te bereiken is.
Tijdens de verbranding loopt de gastemperatuur zo hoog op (boven de 1800 °C) dat stikstof (N2) en zuurstof (O2) zich met elkaar verbinden. Het gevolg is dat er stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatpijp komen. Deze gassen prikkelen de ademhalingsorganen hetgeen leidt tot hoesten, slapeloosheid en (op de lange duur) tot beschadiging van de longen. Samen met zwaveldioxide (SO2) is NOx een oorzaak van ‘smog’ en zure regen.
Door een deel van de uitlaatgassen terug te voeren naar de verbrandingskamer daalt de verbrandingstemperatuur. Bij een benzinemotor zit er vrijwel geen zuurstof in het uitlaatgas, bij een dieselmotor nog behoorlijk wat, dus werkt EGR daarbij minder effectief. Als de uitlaatgassen worden gekoeld, nemen ze een kleiner volume in en kan er dus meer gas worden gerecirculeerd. Om rijgedrag en het vermogen op een aanvaardbaar niveau te houden vindt er geen EGR plaats bij het opwarmen, het stationair draaien en tijdens vollast. De hoeveelheid EGR is aan maximum grenzen gebonden omdat de emissies van roetdeeltjes, onverbrande brandstof (koolwaterstoffen, HC) en koolmonoxide (CO) te sterk toenemen.
In de leiding van de uitlaat naar de inlaat zit een klep die door onderdruk geopend en door een veer gesloten wordt. De onderdruk wordt door een elektromagnetische klep aangestuurd die via het motormanagement wordt geregeld. In de ECU is een kenveld opgeslagen dat bepaalt hoeveel uitlaatgas onder bepaalde condities wordt teruggevoerd.
Tegenwoordig wordt er ook interne recirculatie toegepast door de kleppentijden zodanig te wijzigen, bijvoorbeeld door het verdraaien van de inlaatnokkenas, dat er tijdens de klepoverlap uitlaatgas in de cilinder wordt gezogen.
Zoals u al veronderstelt, kan de EGR vervuilingsproblemen veroorzaken. Cilinder- en zuigerslijtage is evenmin ondenkbaar vooral bij dieselmotoren die op zwavelhoudende brandstof draaien.
Bij benzinemotoren met een geregelde driewegkatalysator speelt de EGR niet zo’n belangrijke rol als bij de dieselmotoren die het nog steeds zonder NOx reductiekatalysator (Denox kat) moeten stellen.
Een benzinemotor met vaste kleppentijden zal inderdaad een hoger verbruik hebben met EGR. Dat is mede één van de redenen waarom verstelbare kleppentijden op grotere schaal worden toegepast. Het late sluiten van de inlaatkleppen vermindert de aanzuigarbeid omdat de gasklep verder geopend moet worden om dezelfde motorprestatie te halen.
Het hangt van de ernst van de vervuiling af of er met een reinigende toevoeging aan de brandstof een volledige schoonmaak te bereiken is.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Mooi verslag. Zowel van Ed als van Ramon.
Wel gaaf dat je die D5 als de brandweer kan laten gaan! En ik vond 'm standaard al niet sloom. Beetje vergelijkbaar met mijn 2.5T nu.
Wel gaaf dat je die D5 als de brandweer kan laten gaan! En ik vond 'm standaard al niet sloom. Beetje vergelijkbaar met mijn 2.5T nu.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hoeveel vermogen heeft je D5 nu ongeveer?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Ramon&Ramon, thanks voor de uitleg 

XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
graag gedaan
Goed verhaal. :thumbright:edraket schreef: Zo’n 15.000 km geleden heb ik de EGR buis schoongemaakt. Na deze afstand met werkende EGR te hebben gereden ga ik bekijken hoe vuil deze is. Die maak ik dan schoon en scheck ik nogmaals na 15.000 km met afgesloten EGR. Als het goed is blijft deze brandschoon. Dat zal ik nog wel posten.
Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van je EGR.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ongeveer 200 pk, maar als ik de kans heb zet ik hem nog op de testbank.fredhead schreef:Hoeveel vermogen heeft je D5 nu ongeveer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klopt, dat kan alleen nog softwarematig verholpen worden. Welk bouwjaar is jouw auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- volvofreak65
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 05.06.2006 - 16:48
- Locatie: Ahaus - Ottenstein
Vraag van mijn kant ... kan het ergens schadelijk voor zijn ( motorisch) ?
To finish first......You first have to finish..
volvo s40 1.8
volvo v40 1.8 lpg
volvo v40 diesel 115 pk
volvo s60 d5 titanium grey-bi xenon-automaat-RTI-hu 803 met Imiv-volvotelefoon-
Volvo V70 D5 AWD 185 pk Summum , 2006.
www.largescaleonroadforum.nl
volvo s40 1.8
volvo v40 1.8 lpg
volvo v40 diesel 115 pk
volvo s60 d5 titanium grey-bi xenon-automaat-RTI-hu 803 met Imiv-volvotelefoon-
Volvo V70 D5 AWD 185 pk Summum , 2006.
www.largescaleonroadforum.nl
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je brandstofregeling wordt verstoord hierdoor,dus ik zou het niet doen op deze manier!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
200 Pk is netjesedraket schreef:ongeveer 200 pk, maar als ik de kans heb zet ik hem nog op de testbank.fredhead schreef:Hoeveel vermogen heeft je D5 nu ongeveer?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14848
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
@Edraket en Ramon,
Goed verhaal en duidelijk.
@Gevanje ik zou naar Fasttech gaan en de klep zo mogelijk software matig laten sluiten.
Hou je de parameters beter op elkaar afgestemd!
Goed verhaal en duidelijk.
@Gevanje ik zou naar Fasttech gaan en de klep zo mogelijk software matig laten sluiten.
Hou je de parameters beter op elkaar afgestemd!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat bedoel je hier precies mee? Is dat een gevolg van EGR afsluiting, of een antwood op een andere opmerking?Ramon&Ramon schreef:Je brandstofregeling wordt verstoord hierdoor,dus ik zou het niet doen op deze manier!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95