Tjsa, die low budget uitvoering van Johan Linell èn plaatjes van Finse installatie's spoorden mij aan om ook zoiets te gaan bouwen. Het blijkt dat er in de hele wereld slechts enkele tientallen mensen zich met houtvergassing voor mobiele toepassingen bezig houden. De meesten woonachtig in Finland. Mijn ontwerp is dan ook grotendeels gebaseerd op de laatste Finse stand van zaken. Volgens de Finnen, zo vertelden ze me vorige week pas, de enige ter wereld die componenten bevat die wel op papier bestonden, maar nog niet gebouwd zijn...... Aan de ene kant is dat een geweldig compliment, aan de andere kant heb ik mezelf tot proefkonijn laten bombarderen.
Echter zonder spijt, want waar zelfs Lambda regelingen onvoldoende of te laat reageren om de mengselverhouding te sturen, daar werkt mijn eenvoudige mechanische regeling feilloos. Normaal is een houtgasautomobilist een soort machinist die één hand aan het stuur, één hand aan de mengselregeling en eigenlijk een hand tekort komt om te schakelen.
Het is een uitermate besmettelijke bezigheid; niet voor niets spreekt menigeen over het "woodgasvirus". Kennelijk heb ik het goed te pakken, want ik schat ongeveer 900 á 1000 uur geïnvesteerd te hebben, waarvan de feitelijke bouwuren slechts een fractie bedragen.
Over het principe van houtvergassing: Een klein deel van de brandstof wordt verbrand door toevoer van een gedoseerde hoeveelheid lucht die met 30 m/s de vuurhaard binnengaat. Deze snelheid zorgt voor een temperatuur van 1400 graden in het binnenste van de haard. Deze energie is nodig om een aantal chemische processen op gang te brengen, waarbij het hout volledig omgezet wordt in gasvorm. Zo wordt bijvoorbeeld water gesplitst in waterstof en zuurstof.
Die 1400 graden wordt geïsoleerd van de metalen delen door de brandstof zelf.
Dit is trouwens ook een dankbaar project voor studenten om op voort te borduren.
Nederland is nota bene het land dat in de 2e W.O. van alles en nog wat (auto's, bussen, vrachtwagens, trekkers e.d.) had rijden op houtgasgenerators. Mijn vader en opa moesten in de oorlog zo op hun trekker rijden.
Alleen is de technologie na de 2e W.O. helaas in vergetelheid geraakt.
Mooi dat hier weer een pionier is opgestaan!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
@Michael,
Ik heb nog nooit een auto door de wasbeer gehaald..... Altijd sopje, borsteltje. Iedere 5000 km. Vroeger was dat maandelijks, nu halfjaarlijks.....
@Battlecruiser,
HTS autotechniek, '85, Apeldoorn toen nog. Al heb ik m'n jaren daarna in de logistiek gesleten.
Ik heb Volvo Nederland gevraagd om een kleine medewerking en de suggestie gedaan dat stagiëre's hier niet stommer van worden. Zij hebben me er echter fijntjes op gewezen dat dit niet de weg is die Volvo Nederland wil volgen. Later ben ik nog door een dealer belazerd. Dus als iemand zich afvraagt waarom er geen emblemen meer op de auto zitten....... Ben overigens nog steeds veknocht aan het merk.
Inderdaad is de technologie vergeten. Alleen de Finnen zijn ermee verder gegaan, zij het in clubverband op particulier niveau.
Er komt nog een website over dit project en mobiele houtvergassing in het algemeen. Ook de werking wil ik daar nader uitleggen, omdat dat zelfs op buitenlandse site's zelden gedaan wordt. Hier een Zwitserse site: http://www.holzgas.ch/594/10101.html
Het principe is in ieder geval duidelijk uitgelegd. Al betreft het hier een een oorlogs-Imbert, die nogal wat van de huidige techniek mist, maar het principe van vergassing is gelijk.
Als tien procent van de auto's er op gaat rijden gaat het vast heel hard. Maar je hoeft er geen goed hout voor te gebruiken neem ik aan. Als je enkel rest hout gebruikt, dan kan het juist een oplossing om 'groen' te rijden.
Als 10% erop gaat rijden is er geen resthout genoeg en moeten we "resthout" gaan maken.
Overigens vind ik het een knappe prestatie om het voor elkaar te krijgen.
Stinky schreef:Stel, 10% van alle auto's gaat op hout rijden, hoelang duurt het dan nog
voordat er geen bos meer over is?
Zou onze RDW/KLPD blij zijn met auto's die zulke machines op de achterbumper hebben?
Ik geef dit project niet veel kans.
Er is een enorm overschot aan snoeihout. Momenteel wordt een klein deel daarvan gebruikt om energie van te maken. Dat is de indirecte weg, waarbij weel energie tussentijds verloren gaat. Een houtgasgenerator is een veel efficiëntere omgang met dit soort energie.
Je kunt er alleen niet zo hard mee rijden, maar daar zal Spee weer blij mee zijn...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Technisch is het natuurlijk bere knap! Doet me ook een beetje denken aan
die auto in Back to the Future, waar een 'fusion master deluxe' achterop
zat waar je vanalles in kon gooien. Alle initiatieven om alternatieve
brandstoffen voor auto's te gebruiken zijn natuurlijk prima. Deze lijkt me
alleen niet zo 'duurzaam'.
Ligt eraan wat je onder duurzaam verstaat. Ik kan dan wel niet hard rijden, maar er blijft langer hout dan (betaalbare) aardolie.....
Het project is niet bedoeld om goedkoop te rijden. Als ik de geïnvesteerde uren voor een baas gewerkt zou hebben, dan had ik daar levenslang benzine van kunnen kopen. Het ging mij om de uitdaging en om te laten zien dat een oud concept nog steeds kan werken. Helaas leven we in een consumptiemaatschappij waar iedereen haast heeft. Dit concept past niet in de leefstijl van de gemiddelde Nederlander. Het past uitstekend in onze leefstijl, die bovendien gericht is op zelfverzorging en zelfredzaamheid.
Nederland zal te weinig hout hebben om langdurig een deel van het wagenpark erop te laten rijden. Het is een brandstof voor crisistijden en ideologische mafkezen als ik. In Zweden, dat weinig eigen olie heeft en bijna alles over de weg vervoert, wordt de technologie achter de hand gehouden, om in tijden van crisis het transport toch door te laten gaan. Zij het kreupel.
Alvorens het project te starten heb ik een paar keer contact gehad met de RDW. Tav houtgas zijn er geen regels. Als er geen veranderingen aan de motor gedaan worden, is een RDW keur niet nodig. De auto blijft gewoon op benzine gekentekend als zijnde hoofdbrandstof. Alleen de APK keuring is nodig en daar kwam de wagen met gemak door. Met de complimenten van de RDW steekproefcontroleur, die niet voor mijn auto kwam, maar daar wel de meeste belangstelling voor had.
De dienst accijnzen wilde houtvergassing verbieden, omdat er geen mogelijkheid is om accijns te heffen op hout of houtgas. Gelukkig zijn ze teruggefloten door een hoge ambtenaar.
Maar de Volvo ziet er 'iets' betrouwbaarder uit iig.
Een gebrek aan snelheid, is dat een gebrek aan vermogen?
Anders is een Toyota Landcruiser op hout toch een ideale diep donkere jungle wagen?
De Nederlandse kunstenaar Joost Conijn heeft al een keer een Snoek omgebouwd tot houtauto en er een reis meegemaakt door Oost-Europa en er vervolgens een film van gemaakt. Prachtige project.
Kijk maar eens op zijn site: http://www.joostconijn.org/index2.php
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]