Ik ben op dit moment aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe auto. Op mijn shortlist staan op dit moment twee wagens : De Avensis en de V50. In mijn geval zou het gaan om een benzine motor, handgeschakeld.
Bij het maken van de keuze wrikt het enorm tussen ratio en emotie. De Avensis lijkt een aankoop te zijn met een zeer betrouwbare reputatie qua onderhoud. De V50 trekt mijn aandacht daar ik het een hele mooie auto vind.
Na veeeel lezen over de V50 op www.autoweek.nl (MyReviews) en na op dit forum wat te hebben gesnuffeld bekruipt me toch wel de angst dat als ik straks mijn spaarcentjes ga ophoesten voor een V50, ik rekening moet houden met dat ik de Dealer misschien vaker ga zien dan dat me lief is.
Wat ik zo opmerk bij de V50 zijn problemen als:
- Irritante kraakjes / piepjes
- Problematiek sluiting v.h. raamwerk
- ECC problemen (koud lucht) / sensor problemen
- Uitvallende portieren
- Uitvallende radio (ook bij performance audio ?)
- Stilvallers
- ERG klep (volgens mij alleen een probleem bij diesels.. niet ?)
Kan iemand mij vertellen of deze problemen misschien inmiddels al zijn opgelost in bv de MY09 versie, of dat er in ieder geval oplossingen bekend zijn mochten deze problemen optreden ? Het liefst hoor ik feedback per probleem ..
N.B: Mocht ik de V50 aanschaffen, dan zal het waarschijnlijk bij dealer De Beemd zijn. Heeft iemand ervaring met deze dealer qua reparaties ?
Alvast bedankt voor jullie input !
Volvo V50 kopen ? Problemen auto of niet ..
- hans98
- 4th Gear member
Ik rij nu in mij tweede V50 en heb er prive nog een 2006 S40 bij (allen benzine) en heb nooit problemen gehad. Edit: sorry, een keer niet starten vanwege het feit dat de sleutel niet werd herkend. Opgelost middels Volvo assistance en garantie.
Ik wens je veel succes met het verwerken van al die rationele feiten, uiteindelijk zal namelijk de emotie de beslissing nemen
(anders waren er namelijk niet zoveel merken en types auto)
Ik wens je veel succes met het verwerken van al die rationele feiten, uiteindelijk zal namelijk de emotie de beslissing nemen

Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Paul
- Geartronic member
Gelukkig heeft niet iedereen die problemen, komt misschien een keer voor. Je moet weten op een forum komen vooral de problemen naar buiten, maar kijk even naar de problemen hier en vergelijk dat met de verkoopaantallen ....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
Ik heb zelf in een Avensis gereden en moet je zeggen ondanks de reputatie van Toyota dat ik toch ook behoorlijke problemen met deze wagen heb gekend :-x
- Koplamp units diverse malen vervangen
- Turbo kapot, continue vermogenverlies voornamelijk tijdens acceleren bij inhalen
- Versnellingsbak vervangen.
Dit zijn toch geen kleine dingen, dan neem ik mochten die aanwezig zijn de piepjes en/of kraakjes op de koop toe bij een V50 en dan maar te zwijgen over de uitstraling. Ik vindt een Avensis nogal gedateerd, maar goed de keus is aan jou
Veel succes met het uitzoeken van een wagen (ik wist het wel
)
Bas
- Koplamp units diverse malen vervangen
- Turbo kapot, continue vermogenverlies voornamelijk tijdens acceleren bij inhalen
- Versnellingsbak vervangen.
Dit zijn toch geen kleine dingen, dan neem ik mochten die aanwezig zijn de piepjes en/of kraakjes op de koop toe bij een V50 en dan maar te zwijgen over de uitstraling. Ik vindt een Avensis nogal gedateerd, maar goed de keus is aan jou

Veel succes met het uitzoeken van een wagen (ik wist het wel

Bas
- lancer
- 6th Gear member
Mijn ervaring;
3x S40 2.0D, 1.8i, 1.6D. Geen noemenswaardige problemen. En de probleempjes die opkomen worden allemaal in de garantie gefixed.
Een oom heeft een Avensis D4D, komt komende weken een heel nieuw motorblok in.
3x S40 2.0D, 1.8i, 1.6D. Geen noemenswaardige problemen. En de probleempjes die opkomen worden allemaal in de garantie gefixed.
Een oom heeft een Avensis D4D, komt komende weken een heel nieuw motorblok in.
-
- 3rd Gear member
@ Kasper,
Ook ik heb voor mijn (lease)keuze flink rondgesnuffeld. Toyota is echt niet (meer) zo betrouwbaar als de tijd waarin deze reputatie is opgebouwd als ik diverse berichtjes lees. En ik begrijp gezien die reviews over V50's ook volledig je zorg/angst. Maar zoals al gezegd: je leest vooral de probleemgevallen. Let wel dat de V50 er ondertussen sinds 2004 is, je kan er denk ik vanuit gaan dat de meest kwalijke zaken er wel uit zijn anno 2008 (tenminste, dit houd ik mijzelf graag voor).
Avensis: hele fijne auto met een zee aan ruimte en kwalitatief een goede afwerking. Onderaan de streep bij mij afgevallen vanwege a) de beduidend minder fijne stoelen dan in de V50 en b) de auto deed me (emotioneel) weinig. Vrijwel niets op aan te merken, allemaal keurig, maar kon er niet warm van worden, dit in tegenstelling tot de V50 (welke ik hopelijk over een kleine 3 weken eindelijk kan gaan rijden...
Ook ik heb voor mijn (lease)keuze flink rondgesnuffeld. Toyota is echt niet (meer) zo betrouwbaar als de tijd waarin deze reputatie is opgebouwd als ik diverse berichtjes lees. En ik begrijp gezien die reviews over V50's ook volledig je zorg/angst. Maar zoals al gezegd: je leest vooral de probleemgevallen. Let wel dat de V50 er ondertussen sinds 2004 is, je kan er denk ik vanuit gaan dat de meest kwalijke zaken er wel uit zijn anno 2008 (tenminste, dit houd ik mijzelf graag voor).
Avensis: hele fijne auto met een zee aan ruimte en kwalitatief een goede afwerking. Onderaan de streep bij mij afgevallen vanwege a) de beduidend minder fijne stoelen dan in de V50 en b) de auto deed me (emotioneel) weinig. Vrijwel niets op aan te merken, allemaal keurig, maar kon er niet warm van worden, dit in tegenstelling tot de V50 (welke ik hopelijk over een kleine 3 weken eindelijk kan gaan rijden...

- sanco
- 5th Gear member
Na veel aanloop probleempjes in't begin heb ik het laatste jaar een volledig storingvrije auto gereden. Het is dus uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ondanks de leeftijd van inmiddels 4 jaren beleef ik nog steeds veel plezier aan de buiten EN binnenkant van de auto. Zeker een grote plus geldt voor de stoelen en ook voor de pittige maar relatief zuinige motor en het goede weggedrag. Zeker de huidige modeljaren zijn denk ik goed uitontwikkeld. Daar kun je jaren plezier aan beleven. Als de auto je verder past qua afmetingen etc. zou ik niet twijfelen aan de kwaliteit.
Vwbt Toyota, vreemd genoeg ook hier dezelfde ervaring als boven: collega met D4D van nog geen 3 jaar en iets over de 100kkm heeft regelmatig problemen. Ook is reeds zijn complete versnellingsbak vervangen en dat ligt m.i. niet aan zijn rijstijl.
Vwbt Toyota, vreemd genoeg ook hier dezelfde ervaring als boven: collega met D4D van nog geen 3 jaar en iets over de 100kkm heeft regelmatig problemen. Ook is reeds zijn complete versnellingsbak vervangen en dat ligt m.i. niet aan zijn rijstijl.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Summum
- 6th Gear member
Ik heb geen ervaring met een Avensis, maar zoals Volvoorgaan ook zei: het is een keurige auto waar niets op aan te merken is, maar het doet me ook niets!
Mijn V50 (2.4 geartronic) heeft in ruim 3 jaar tijd nauwelijks problemen gehad. 1x electronicastoring waardoor radio, navigatie en telefoon uitviel en de bekleding van de bestuurdersstoel is vervangen door vroegtijdige slijtage van het leer. Dit is onder garantie verholpen.
Vergeleken met wat je er voor terug krijgt (nog steeds schitterend design, heerlijke stoelen, sublieme wegligging en die heerlijke roffel-sound van de 5-cilinder) vallen de minpuntjes in het niet!
Succes met je keuze.
Mijn V50 (2.4 geartronic) heeft in ruim 3 jaar tijd nauwelijks problemen gehad. 1x electronicastoring waardoor radio, navigatie en telefoon uitviel en de bekleding van de bestuurdersstoel is vervangen door vroegtijdige slijtage van het leer. Dit is onder garantie verholpen.
Vergeleken met wat je er voor terug krijgt (nog steeds schitterend design, heerlijke stoelen, sublieme wegligging en die heerlijke roffel-sound van de 5-cilinder) vallen de minpuntjes in het niet!
Succes met je keuze.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- kmser
- 4th Gear member
Bij mijn diesel heb ik al 2x EGR problemen gehad, voor de rest geen problemen gehad. Rijdt aangenaam. Heb wel nog nooit met de toyota gereden.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- Starter
Als eerste : Dank voor alle reacties zover !
Net in de Toyota Avensis gereden, maar deze proefrit al na 5 minuten afgekapt. De stoelen zitten totaal niet comfortabel voor mij. Het lijkt net alsof de stoel alleen maar contact maakt met je onderrug, wat als gevolg heeft dat je in je bovenrug geen steun hebt. Je moet je rug hol trekken wil je het gevoel hebben dat je over de gehele lengte support hebt. Verder kreeg ik bij het draaien van het stuurwiel ook de richtingsaanwijzer (die rechter dan wel) tegen mijn benen aan, en de stoel kon niet verder omlaag. Ik ben trouwens 1.90m.
Zaterdag een proefrit met de V50. Ben erg benieuwd of deze wel goed zit. Qua comfort hoor ik goede verhalen, maar ik merkte in de showroom al wel dat dit de eerste auto was waar ik de eindstop van de stoel in een keer te pakken had tijdens het goedzetten. Kan echter pas beoordelen hoe de stoel echt moet komen te staan als ik er in rijd, dus ik ben benieuwd ..
P.S: Ik houd mezelf ook voor dat de meeste kinderziektes toch wel zo langzamerhand uit het model zijn gehaald, maar ben hier nog niet helemaal zo van overtuigd..
Net in de Toyota Avensis gereden, maar deze proefrit al na 5 minuten afgekapt. De stoelen zitten totaal niet comfortabel voor mij. Het lijkt net alsof de stoel alleen maar contact maakt met je onderrug, wat als gevolg heeft dat je in je bovenrug geen steun hebt. Je moet je rug hol trekken wil je het gevoel hebben dat je over de gehele lengte support hebt. Verder kreeg ik bij het draaien van het stuurwiel ook de richtingsaanwijzer (die rechter dan wel) tegen mijn benen aan, en de stoel kon niet verder omlaag. Ik ben trouwens 1.90m.
Zaterdag een proefrit met de V50. Ben erg benieuwd of deze wel goed zit. Qua comfort hoor ik goede verhalen, maar ik merkte in de showroom al wel dat dit de eerste auto was waar ik de eindstop van de stoel in een keer te pakken had tijdens het goedzetten. Kan echter pas beoordelen hoe de stoel echt moet komen te staan als ik er in rijd, dus ik ben benieuwd ..
P.S: Ik houd mezelf ook voor dat de meeste kinderziektes toch wel zo langzamerhand uit het model zijn gehaald, maar ben hier nog niet helemaal zo van overtuigd..
- Edgar
- 5th Gear member
Over mijn V40 jaaaaren geleden, 1998, was ik niet tevreden.
Ook geen Toyota ervaring, sorry niet mijn ding.... qua uiterlijk...
Mijn huidige V50 MY08 met 55.000 km ervaring achter de rug bevalt op alle vlakken super!!! Niets negatiefs te bedenken, geen problemen...
Dus gewoon gaan voor die V50!
Ook geen Toyota ervaring, sorry niet mijn ding.... qua uiterlijk...
Mijn huidige V50 MY08 met 55.000 km ervaring achter de rug bevalt op alle vlakken super!!! Niets negatiefs te bedenken, geen problemen...
Dus gewoon gaan voor die V50!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
-
- 2nd Gear member
Ik heb ook effe gekeken naar die Toyota, maar bij kijken is het gebleven, die smeerlappen avn Volvo -
- hadden hun testritje net voor die van toyota gepland, met bekende gevoplg vandien.
(heb eigenlijk wel een 5 tal wagens bekene toen)
rij nu 4 jr V50, eerste wagen dikke problemen, weg ermee, na twee jaar, stond bol van kinderziektes die nu allen opgelost zijn in de 2006 waar ik nu mee rij, is wel de2.0D maar geweldige auto.
dus die 2009 mogen ze altijd voor mijn deur zetten, die moet nog beter zijn dan de 2006 alleen al owv zijn broodnodige extra multimedia opties bvb.
En inderdaad op forums vind je enkel de mensen met problemen, die zoeken oplossingen of medeslachtoffers.
Elk merk heeft wel zijn probleempjes, maar als de wagen 1 week goed rijdt, zal ie dat de volgende 10 jaar ook wel blijven doen.
De Toyota raakte ook bij mij geen enkel zenuw, zelf niet die ene die bloot lag
.
De V50 nu nog dagelijks... of is dat mijn hernia?
Veel geluk met die aardsmoeilijke zoektocht... laat je emoties maar bepalen, en waarschijnlijk welkom in de Volvo club

(heb eigenlijk wel een 5 tal wagens bekene toen)
rij nu 4 jr V50, eerste wagen dikke problemen, weg ermee, na twee jaar, stond bol van kinderziektes die nu allen opgelost zijn in de 2006 waar ik nu mee rij, is wel de2.0D maar geweldige auto.
dus die 2009 mogen ze altijd voor mijn deur zetten, die moet nog beter zijn dan de 2006 alleen al owv zijn broodnodige extra multimedia opties bvb.
En inderdaad op forums vind je enkel de mensen met problemen, die zoeken oplossingen of medeslachtoffers.
Elk merk heeft wel zijn probleempjes, maar als de wagen 1 week goed rijdt, zal ie dat de volgende 10 jaar ook wel blijven doen.
De Toyota raakte ook bij mij geen enkel zenuw, zelf niet die ene die bloot lag

De V50 nu nog dagelijks... of is dat mijn hernia?

Veel geluk met die aardsmoeilijke zoektocht... laat je emoties maar bepalen, en waarschijnlijk welkom in de Volvo club
- Rob M
- 5th Gear member
Beste Kasper,
Ik rij nu (wegens omstandigheden) in mijn derde Lease-Avensis rond (80dkm/jr) en heb tot nu toe altijd geluk gehad, geen noemenswaardige reparaties, storingen of iets dergelijks. Maar ik heb een gemiddelde lengte en geen rugklachten of -aandoeningen. Mijn collega's noemen mijn auto übersaai en rijden niet met mij mee. Da's een voordeel want ik hoef nooit te rijden! Maar nu serieus, mijn volgende leasebak wordt een V50, de wegligging, de stoelen, de veiligheid, de tijdloze schoonheid van buiten en van binnen maken mij al vanaf 2004 (toen ik mijn V40 inleverde voor Avensis #1) warm voor de V50. Voor die tijd reed ik altijd Volvo, van een eigen-245 via een eigen-850 naar een Lease-V40. Ik zou het wel weten! Die V50 mogen ze vast in elkaar gaan schroeven!
Groeten,
Rob
p.s. de rechter knipperlichtstengel waar de knie tegenaan kwam, is de cruise control in de toyota!
Ik rij nu (wegens omstandigheden) in mijn derde Lease-Avensis rond (80dkm/jr) en heb tot nu toe altijd geluk gehad, geen noemenswaardige reparaties, storingen of iets dergelijks. Maar ik heb een gemiddelde lengte en geen rugklachten of -aandoeningen. Mijn collega's noemen mijn auto übersaai en rijden niet met mij mee. Da's een voordeel want ik hoef nooit te rijden! Maar nu serieus, mijn volgende leasebak wordt een V50, de wegligging, de stoelen, de veiligheid, de tijdloze schoonheid van buiten en van binnen maken mij al vanaf 2004 (toen ik mijn V40 inleverde voor Avensis #1) warm voor de V50. Voor die tijd reed ik altijd Volvo, van een eigen-245 via een eigen-850 naar een Lease-V40. Ik zou het wel weten! Die V50 mogen ze vast in elkaar gaan schroeven!
Groeten,
Rob
p.s. de rechter knipperlichtstengel waar de knie tegenaan kwam, is de cruise control in de toyota!
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat