Installatie FM Modulator Volvo S40 2006

Geleverd vanaf 2003
hans98
4th Gear member

*** foto's zichtbaar onderaan artikel mits je ingelogd bent ***

Ik heb een paar weken geleden een FM modulator geplaatst in de S40 omdat hier (anders dan na plaatsing van een CD wisselaar) geen iPod adapter in gezet kan worden.

In eerste instantie heb ik een FM transmitter gebruikt, dat geeft een matig geluid en is erg storingsgevoelig. Een FM transmitter is een zender die zo hard zendt dat het signaal door je antenne wordt opgepikt, en een FM Modulator plaats je tussen de antenne en de radio IN de antennekabel.

Het is veel werk om te installeren, maar geeft ook een veel beter geluid. Met mijn muzieksmaak die van Coldplay via Red Hot Chili Peppers naar 538 Dance Department podcast gaat vind *ik* het geluid zeer goed.

*** Eén waarschuwing vooraf: sommige installatiewerkzaamheden vinden plaats vlakbij (elementen van) airbags. Zorg er absoluut voor dat je weet wat je doet en dat je geen bekabeling aanbrengt op een dusdanige manier dat deze de werking van de airbags in gevaar brengt!! ***

Wat heb je nodig:

- een FM modulator, deze kost rond de 75 EUR
- 10 meter twee-aderig stroomsnoer
- een antennekabel met een mannetjes- en vrouwtjesstekker (5 meter van de Halfords is meer dan genoeg)
- Een Jack naar Tulp stereosnoer. Hoe je de afwerking vóór in de auto maakt bepaalt wat je nodig hebt. Ik heb het stekkertje gewoon ergens uit de middenconsole laten komen maar perfectionisten zullen een mooiere oplossing maken.
- Twee stekkertjes van 9 volt blokjes. Die kan je kopen bij de electronica speciaalzaak of uit een oude radio of zo halen. Laat hier een paar centimeter draad aan zitten.
- Isolatietape
- soldeerbout
- bier

Voorbereiding:

Knip de 9 volt-stekkertjes doormidden zodat je twee mannetjes en twee vrouwtjes hebt.
Knip de antennekabel in het midden door. Snij 2 centimeter van de buitenste mantel af, leg de buitenste metaalmantel opzij, verwijder een centimeter van de binnenisolatie.
Soldeer de twee mannetjes 9V stekkers aan de antennekabel met de vrouwtjesstekker en de 9V vrouwtjes aan de kabel met de mannetjesstekker.
Zorg dat e.e.a. goed wordt ingepakt met isolatietape.

En dan aan het werk.

Klap de linkerachterstoel naar voren
Verwijder de kunststof afdekking aan de binnenzijde van de C stijl. Let op: deze zit in het midden met een soort stevig kunststof strip vast. Ik denk dat deze strip bedoeld is om te voorkomen dat de kap bij het ploffen van de airbag wegvliegt, die strip laat je dus lekker zitten, of je verwijdert hem, maar dat is nogal een klus en met de temeraturen in juni was dat niet aan te raden ^%&*#^*(_ :-)
Trek de antennestekker van het raam. Dat is een stekker met twee aansluitingen.
Sluit op de stekker die je van het raam hebt getrokken de twee mannetjesstekkers aan, en druk de vrouwtjes op de aansluitingen op het raam.
Helemaal achteraan de C-Stijl kan je de kabels naar de kofferruimte laten lopen. Dat is pielen en zweten, maar geduld wordt beloond. Werk de kabels netjes weg in de C-Stijl (let hier dus met name op de airbags!!!), druk de kap terug, bank rechtop.

Deel 1 is klaar.

Ga nu naar voren in de auto. Ik haal de stroom voor de FM Modulator uit de voorste sigarettenaansteker. De aansteker in de kofferruimte (if any) levert namelijk continue spanning en de sigarettenaansteker voorin zit achter het contactslot. En aangezien je toch een kabel van achter naar voor moet trekken, kan er nog wel één bij ook.

Trek het paneel van de sigarettenaansteker los.
Verwijder rubber matje uit het bakje achter de middenconsole
Verwijder de kap die onder het matje zit met pielen en wat wrikken (dit is postitie 1)
Verwijder de kap bovenaan achter de middenconsole; dit is de kap waarin aan passagierskant een roostertje van ca 1 cm doorsnede zit voor de temperatuursensor. (dit is positie 2)
Verwijder de kap aan de rechterzijde bij de deur, dat is de kap met het grote ronde rubberen gat. Dit is positie 3.

Voorgaande is een lastig klusje, een stuk installatiedraad doet wonderen.

Trek nu het stroomsnoer van de sigarettenaansteker onder de pook door naar voren, naar positie 1.
ga vandaar uit omhoog naar positie 2
Vervolgens boven het handschoenenvak langs naar positie 3.
Afhankelijk van hoe je de iPod/MP3 aansluiting gaat maken trek je ook de audiokabel nu mee.

Ga via de linkerzijde van de auto naar achter. Alle afdekkingen en kappen die je onderweg tegenkomt kan je met mild geweld lostrekken (maar als er iets breekt ben je zelf verantwoordelijk).

Nu ben je met zowel de antennekabels, de stroomvoorziening en je audiosnoer in de kofferbak. Ik heb alles weggewerkt onder de hoedenplank. Er zit zelfs een gaatje waarin je een boutje kunt draaien om de modulator vast te zetten, of je gebruikt dubbelzijdig snoer tape (what the hell was I thinking...).

Nog even een kwartiertje kabels wegwerken en je kunt genieten van de muziek en een welverdiende kouwe kletser.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
ferry100nl
1st Gear member

waar heb je die modulator besteld?
hans98
4th Gear member

Die heb ik gekocht bij een autoradiospeciaalzaak in Leiderdorp; dat was echter hun last day in business, dus bestaan ze niet meer :(

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
ferry100nl
1st Gear member

welk merk was dit, dan kan ik het net eens afzoeken!
hans98
4th Gear member

Ik heb een JVC (volgens mij de KS-IF200), Kenwood levert een fysiek identiek type.

T4Freak
2nd Gear member

Misschien een domme vraag wat kan ik hiermee als ik dit zou doen?

Sateliet radio luisteren?

Ik lees zo her en der wel eens wat over die fm modules maar snap er geen bal van.
Albs
1st Gear member

Nou, ik heb vandaag de Kenwood KOS A-200 ingebouwd en het is geweldig. Ik plug hier mijn usb-stick in en de titels komen mooi op het display van de radio.
Geluid valt me 100% mee.

Het was even werk maar dan heb je ook wat.
Volvo V50 1.6D Kinetic (2005) zwart - Kenwood KOS-A200
Tcherno1886
Starter

Leuke handleiding. Ik heb zelf ook recentelijk een fm modulator in mijn V50 geïnstalleerd. Hierbij had ik een enorme hulp aan volgende volvo-handleiding.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=nl-NL

Deze toont hoe je de leidingen van achter naar voor mooi kan wegwerken zonder zaken te beschadigen.
hans98
4th Gear member

Handig! Weet iemand hoe je de middelste ventilatieroosters kunt verwijderen zodat ik daar de aux kabel uit kan laten komen? Het lijkt er op dat het één unit is die je zo lostrekt, maar ik wil de boel niet onnodig beschadigen.

smatse
1st Gear member

Bij een Volvo C30 zit maar 1 aansluiting van de antenne op de raam, betekend dit dat ik de Fm modulator moet aansluiten op beide ramen ?

Groet Sander.
hans98
4th Gear member

Beste beheerders, ik heb gisteren de FM modulator te koop aangeboden in deze post, en nu is 'ie weg. Heeft u hem verwijderd? (en zo ja, waarom niet even een berichtje?)

rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

hans98
4th Gear member

Ja, dat weet ik. Maar het ding aanbieden in het topic waarin de installatie wordt beschreven leek mij wel zo handig. Ja, strikt gezien tegen de regels, maar gezien het werk dat ik heb gestoken in de beschrijving van de klus dacht ik dat men dat wel door de vingers kon zien.

Niets ten nadele van de mods overigens, dat zijn tenslotte ook maar onbetaalde vrijwilligers!

nielsvb
1st Gear member

Albs schreef:Nou, ik heb vandaag de Kenwood KOS A-200 ingebouwd en het is geweldig. Ik plug hier mijn usb-stick in en de titels komen mooi op het display van de radio.
Geluid valt me 100% mee.

Het was even werk maar dan heb je ook wat.
Heb ook mijn oog laten vallen op de KOS-A200 van Kenwood. Heeft net even meer functie dan de JVC.

Ik heb nog wel even een vraagje over de Antenne Kabel.
Heeft deze aan de radio kant niet gewoon een standaard antenne stekker? Of is het handiger deze aan de raamzijde los te maken?

Ik heb trouwens een vin op het dak en van die draden in de rechterzijruit. Welke is nu de radio antenne?
-------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC60 2011 2.0T Summum
V60 2022 T6 Recharge Inscription
Volvo XC90 2003 2.5T AWD Momentum
Volvo V40 2014 D4 Momentum
Volvo V70 2011 D3 Momentum
Volvo C30 2007 1.8i Kinetic
Volvo V40 2000 1.8 Europa
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Geen antennestekker zoals bij alle andere merken.
hans98
4th Gear member

nielsvb schreef:Ik heb trouwens een vin op het dak en van die draden in de rechterzijruit. Welke is nu de radio antenne?
De draden in de achterzijruit.

teigetje240
2nd Gear member
Contacteer:

Ik kom nog even terug op dit onderwerp:
Ik heb een aantal FM-transmitters uitgeprobeerd in onze v50.
+speelt zowat alles af aan een tamelijke kwaliteit.
- er komt geen traffic-info meer door. En dit is voor mij zeer belangrijk.

Hoe zit dit bij de modulators? Hetzelfde probleem?

mvg
Lex
hans98
4th Gear member

Ik weet het niet, en heb de auto ook niet meer. (heb je niets aan, dit antwoord, maar dan weet je iig dat ik de vraag heb gezien)

Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Geen traffic info met de modulators, dat is inderdaad een nadeel.
teigetje240
2nd Gear member
Contacteer:

Thx voor het antwoord.
Dat is idd minder leuk nieuws.
Het is net belangrijk dat de info blijft werken.

Zou je dat niet aan een zender kunnen linken?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”