Ik heb een paar weken geleden een FM modulator geplaatst in de S40 omdat hier (anders dan na plaatsing van een CD wisselaar) geen iPod adapter in gezet kan worden.
In eerste instantie heb ik een FM transmitter gebruikt, dat geeft een matig geluid en is erg storingsgevoelig. Een FM transmitter is een zender die zo hard zendt dat het signaal door je antenne wordt opgepikt, en een FM Modulator plaats je tussen de antenne en de radio IN de antennekabel.
Het is veel werk om te installeren, maar geeft ook een veel beter geluid. Met mijn muzieksmaak die van Coldplay via Red Hot Chili Peppers naar 538 Dance Department podcast gaat vind *ik* het geluid zeer goed.
*** Eén waarschuwing vooraf: sommige installatiewerkzaamheden vinden plaats vlakbij (elementen van) airbags. Zorg er absoluut voor dat je weet wat je doet en dat je geen bekabeling aanbrengt op een dusdanige manier dat deze de werking van de airbags in gevaar brengt!! ***
Wat heb je nodig:
- een FM modulator, deze kost rond de 75 EUR
- 10 meter twee-aderig stroomsnoer
- een antennekabel met een mannetjes- en vrouwtjesstekker (5 meter van de Halfords is meer dan genoeg)
- Een Jack naar Tulp stereosnoer. Hoe je de afwerking vóór in de auto maakt bepaalt wat je nodig hebt. Ik heb het stekkertje gewoon ergens uit de middenconsole laten komen maar perfectionisten zullen een mooiere oplossing maken.
- Twee stekkertjes van 9 volt blokjes. Die kan je kopen bij de electronica speciaalzaak of uit een oude radio of zo halen. Laat hier een paar centimeter draad aan zitten.
- Isolatietape
- soldeerbout
- bier
Voorbereiding:
Knip de 9 volt-stekkertjes doormidden zodat je twee mannetjes en twee vrouwtjes hebt.
Knip de antennekabel in het midden door. Snij 2 centimeter van de buitenste mantel af, leg de buitenste metaalmantel opzij, verwijder een centimeter van de binnenisolatie.
Soldeer de twee mannetjes 9V stekkers aan de antennekabel met de vrouwtjesstekker en de 9V vrouwtjes aan de kabel met de mannetjesstekker.
Zorg dat e.e.a. goed wordt ingepakt met isolatietape.
En dan aan het werk.
Klap de linkerachterstoel naar voren
Verwijder de kunststof afdekking aan de binnenzijde van de C stijl. Let op: deze zit in het midden met een soort stevig kunststof strip vast. Ik denk dat deze strip bedoeld is om te voorkomen dat de kap bij het ploffen van de airbag wegvliegt, die strip laat je dus lekker zitten, of je verwijdert hem, maar dat is nogal een klus en met de temeraturen in juni was dat niet aan te raden ^%&*#^*(_

Trek de antennestekker van het raam. Dat is een stekker met twee aansluitingen.
Sluit op de stekker die je van het raam hebt getrokken de twee mannetjesstekkers aan, en druk de vrouwtjes op de aansluitingen op het raam.
Helemaal achteraan de C-Stijl kan je de kabels naar de kofferruimte laten lopen. Dat is pielen en zweten, maar geduld wordt beloond. Werk de kabels netjes weg in de C-Stijl (let hier dus met name op de airbags!!!), druk de kap terug, bank rechtop.
Deel 1 is klaar.
Ga nu naar voren in de auto. Ik haal de stroom voor de FM Modulator uit de voorste sigarettenaansteker. De aansteker in de kofferruimte (if any) levert namelijk continue spanning en de sigarettenaansteker voorin zit achter het contactslot. En aangezien je toch een kabel van achter naar voor moet trekken, kan er nog wel één bij ook.
Trek het paneel van de sigarettenaansteker los.
Verwijder rubber matje uit het bakje achter de middenconsole
Verwijder de kap die onder het matje zit met pielen en wat wrikken (dit is postitie 1)
Verwijder de kap bovenaan achter de middenconsole; dit is de kap waarin aan passagierskant een roostertje van ca 1 cm doorsnede zit voor de temperatuursensor. (dit is positie 2)
Verwijder de kap aan de rechterzijde bij de deur, dat is de kap met het grote ronde rubberen gat. Dit is positie 3.
Voorgaande is een lastig klusje, een stuk installatiedraad doet wonderen.
Trek nu het stroomsnoer van de sigarettenaansteker onder de pook door naar voren, naar positie 1.
ga vandaar uit omhoog naar positie 2
Vervolgens boven het handschoenenvak langs naar positie 3.
Afhankelijk van hoe je de iPod/MP3 aansluiting gaat maken trek je ook de audiokabel nu mee.
Ga via de linkerzijde van de auto naar achter. Alle afdekkingen en kappen die je onderweg tegenkomt kan je met mild geweld lostrekken (maar als er iets breekt ben je zelf verantwoordelijk).
Nu ben je met zowel de antennekabels, de stroomvoorziening en je audiosnoer in de kofferbak. Ik heb alles weggewerkt onder de hoedenplank. Er zit zelfs een gaatje waarin je een boutje kunt draaien om de modulator vast te zetten, of je gebruikt dubbelzijdig snoer tape (what the hell was I thinking...).
Nog even een kwartiertje kabels wegwerken en je kunt genieten van de muziek en een welverdiende kouwe kletser.