Tik bij linkervoorwiel bij gasgeven - loslaten

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Sinds deze week hoor ik een lichte tik die bij het linkervoorwiel weg lijkt te komen. Je hoort het geluid als je ongeveer 40 km/uur rijdt en even het gaspedaal loslaat (tik) en weer aanraakt (weer een tik).

Dacht eerst aan de remmen,raakpunten remblokken opnieuw ingevet, maar dat heeft niet geholpen.

Zo op het eerste gezicht zit er nergens speling in de ophanging.

Iemand een idee waar (en hoe) ik iets specifieker kan gaan zoeken naar de oorzaak?

Betreft een MY2007 D5 automaat met 197.000 km op de teller.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Lagers of homokineet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is de aandrijfas. Als het goed is heeft jouw auto al speciale bouten met een conische rubber inserts. Die rubbers voorkomen dat de aandrijfas gaat tikken. Je kunt de kapjes in het hart vd velg even los halen en controleren of de bouten vast zitten. Deze moeten op moment worden vastgezet (uit mijn hoofd 40Nm) worden vastgezet en nog nadraaien met een hoek.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

edraket schreef:Is de aandrijfas. Als het goed is heeft jouw auto al speciale bouten met een conische rubber inserts. Die rubbers voorkomen dat de aandrijfas gaat tikken. Je kunt de kapjes in het hart vd velg even los halen en controleren of de bouten vast zitten. Deze moeten op moment worden vastgezet (uit mijn hoofd 40Nm) worden vastgezet en nog nadraaien met een hoek.
Je bent vrij stellig maar is inderdaad een mogelijkheid. Ik herken de klacht van TS en in mijn geval was het de homokineet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Inderdaad ben ik vrij stellig. Uiteraard kan het iets anders zijn, maar in 9 van de 10 gevallen is het de aandrijfas die speling heeft in de naaf.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Eerst de bouten van de aandrijfas controleren, kost weinig tijd en moeite en als dat het niet is verder gaan zoeken naar andere oorzaken die mogelijk duurder zijn om te repareren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat zeg ik toch al
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Bedankt allemaal,

Ga morgen maar eens kijken.

Even nagezocht: 50NM zonder hoekverstelling
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Maar jij hebt waarschijnlijk geen rubberen kegel. Bij mijn weten zijn die origineel niet geleverd op V70.
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Rubberen kegel is toch alleen bij XC modellen, of niet??
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Zojuist even gezocht:
Vanaf chassisnummer 660110 wordt een ander type schroef gebruikt.
Als ik op beide nummer google kom ik echter nergens tegen dat er iets van rubber zit.

Ook de XC70 maakt gebruik van het zelfde nummer schroef.
Toch maar controleren met 35Nm + 90graden?

Mijn vrouw is nu met de auto weg, straks even controleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Vastzetten met locktite?
Even zoeken op het forum, is vaak een topic geweest.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bout eruit draaien,as iets terug tikken,klein beetje lock tite gebruiken,bout er in draaien,handvast zetten,niet te gek vast,want dan breekt hij een uurtje laten staan en klaar is het.
Mits het geen fusee kogel is met speling of een ander probleem natuurlijk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Datzelfde soort tikje had ik ook bij de V70 ( RIP ).......de complete bout was eruit gelopen, en het afdekplaatje was ik ook kwijt. Ik ging pas echt serieus kijken toen er een foutmelding kwam op het scherm over de ABS. Bleek dat het hele wiel ietsjes naar buiten kwam, waardoor de ABS sensor het tandwiel niet meer zag.
Nieuwe bout erin, vastgezet, en tadaaa, weg problemen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

edraket: =D>

Bout (Volvo heeft het over schroef) linksvoor zat inderdaad een klein beetje los. Weer vastgezet en de tik is weg!

Mijn hartelijke dank, wat kan het leven soms simpel zijn \:D/
Volvo XC60 My17
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ja en vooral als je hier goed leest.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat zijn de betere oplossingen! Fijn dat het zo simpel is opgelost.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”