Ik heb het idee dat de laatste tijd, het verbruik aanmerkelijk is gestegen.
Nu vermoed ik dat de LMM hier debet aan is.
ETM is vrijwel nieuw.
Wie weet of de LLM is door te meten + welke waarden moet je op welk moment meten?
Andere ervaringen zijn trouwens ook welkom.
Ook ben ik benieuwd of het deel aangegeven op de foto met A, ook schoon gemaakt mag/kan worden.?
Het lijkt alsof dit onderdeel vuil is.
En waarmee zou dit schoongemaakt moeten worden?
Luchtmassameter
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Zo staat het in Vadis:AlexV70 schreef: Wie weet of de LLM is door te meten + welke waarden moet je op welk moment meten?
Luchtmassa wordt gegeven in g/s en het motortoerental bij onbelaste motor op bedrijfstemperatuur. De waarden gelden bij benadering.
Luchtmassa (g/s) / omw / min Spanning, V
3,3 / 850 / 1,33
5,7 / 1500 / 1,57
7,3 / 2000 / 1,69
9,3 / 2500 / 1,82
Bron: Vadis
AlexV70 schreef:Ook ben ik benieuwd of het deel aangegeven op de foto met A, ook schoon gemaakt mag/kan worden.?
Het lijkt alsof dit onderdeel vuil is.
En waarmee zou dit schoongemaakt moeten worden?
Bron: http://www.scantools.nl/info.php?cat=13&iid=37De nieuwere type LMM's krijgen nadat het contact wordt uitgeschakeld nog gedurende enkele seconden spanning zodat de hittedraad schoonbrandt, maar toch blijft vuil funest voor de sensor.
Reinigen? Dat kan. Maar alleen met aggresief schoonmaakmiddel. En aggresief schoonmaakmiddel verwijdert de coating van de hittedraad waardoor deze zeer snel helemaal vervuild is. Geen goede optie dus.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11735
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zo zag mijn vervangende LMM eruit (niet nieuw) die ik vorig jaar gekocht heb als vervanger van mijn defecte:

de oude zag er zo uit:

de coating om de sensor was aangetast, een probleem van de 2000-2001 varianten van de LMM... (0030 is oude, 0040 is nieuwe).
Ik weet niet hoe je verhouding met de dealer is, maar zij kunnen de boordcomputer uitlezen om te kijken of de LMM foutieve waarden heeft afgegeven. Bij mij was het reden genoeg om het oranje-motorblok-lampje aan te zetten en de 'emissies-service vereist' melding te tonen...

de oude zag er zo uit:

de coating om de sensor was aangetast, een probleem van de 2000-2001 varianten van de LMM... (0030 is oude, 0040 is nieuwe).
Ik weet niet hoe je verhouding met de dealer is, maar zij kunnen de boordcomputer uitlezen om te kijken of de LMM foutieve waarden heeft afgegeven. Bij mij was het reden genoeg om het oranje-motorblok-lampje aan te zetten en de 'emissies-service vereist' melding te tonen...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Geweldig @Frumpy, vooral de bronvermelding.
1) Over welke draden (kleur?) meet je dan de spanning?
2) Een aggresief schoonmaakmiddel. Waar denk jij dan aan?
Tinner, amonia, of misschien een schuurmiddel als (J)Cif?
Schoonmaken kan, maar wordt tegelijk geen goede optie genoemd.
3) WIE HEEFT HIER ERVARING MEE?
4) Heeft iemand een prijsindicatie voor een nieuwe LMM?

1) Over welke draden (kleur?) meet je dan de spanning?
2) Een aggresief schoonmaakmiddel. Waar denk jij dan aan?
Tinner, amonia, of misschien een schuurmiddel als (J)Cif?
Schoonmaken kan, maar wordt tegelijk geen goede optie genoemd.
3) WIE HEEFT HIER ERVARING MEE?
4) Heeft iemand een prijsindicatie voor een nieuwe LMM?
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11735
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
De dealer gaf me een prijs van ergens hoog in de 300 ex BTW... Genoeg dat ik eerst even naar Autorima heb gebeld voor een 2e handse... Daar voor dacht ik 50 of 75 klaar...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
@Arnoud, wat waren de kosten?
Ik wil zoveel mogelijk onafhankelijk van een dealer blijven.
20 euro ex. voor uitlezen durft men zo te vragen en zeker als je reparatie daar dan niet laat uitvoeren is daar ook nog wat voor te zeggen.
Ik wil zoveel mogelijk onafhankelijk van een dealer blijven.

20 euro ex. voor uitlezen durft men zo te vragen en zeker als je reparatie daar dan niet laat uitvoeren is daar ook nog wat voor te zeggen.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
De hoge prijs bij Volvo is gebaseerd op een complete LMM, dus met huis, terwijl je in principe alleen een nieuwe Denso MAF-sensor nodig hebt. Deze zijn nieuw aftermarket ook los te verkrijgen. Kosten tussen de 85 en 100 euro.
Denso Europe is in Nederland gevestigd (Weesp), die kunnen wat meer info over distribiteurs geven, wellicht ook direct aan je leveren (mits zakelijk).
Voorbeeld is hier te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Volvo-Air-Flow-Meter ... dZViewItem
Denso Europe is in Nederland gevestigd (Weesp), die kunnen wat meer info over distribiteurs geven, wellicht ook direct aan je leveren (mits zakelijk).
Voorbeeld is hier te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Volvo-Air-Flow-Meter ... dZViewItem
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11735
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Klopt, die verkopen ze sinds kort inderdaad los op eBay. Maar toen ik aan het zoeken was waren die verkopers natuurlijk nergens te bekennenFrumpy schreef:De hoge prijs bij Volvo is gebaseerd op een complete LMM, dus met huis, terwijl je in principe alleen een nieuwe Denso MAF-sensor nodig hebt. Deze zijn nieuw aftermarket ook los te verkrijgen. Kosten tussen de 85 en 100 euro.
Denso Europe is in Nederland gevestigd (Weesp), die kunnen wat meer info over distribiteurs geven, wellicht ook direct aan je leveren (mits zakelijk).
Voorbeeld is hier te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Volvo-Air-Flow-Meter ... dZViewItem

Maareh, je maakt mij niet wijs dat dat huis waar de sensor opgeschroeft wordt een 200 euro kost om te maken?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Arnoud, wil ik ook helemaal niet.arnoud. schreef: Maareh, je maakt mij niet wijs dat dat huis waar de sensor opgeschroeft wordt een 200 euro kost om te maken?

Het is slechts een constatering op basis van de prijs die Volvo er schijnbaar voor vraagt. Zelf heb ik nog niet bij Volvo naar de prijs van een LMM geinformeerd, vaar dus blind op de prijs die jij opgeeft.
Op de meeste originele onderdelen krijg ik zo'n 20 tot 25% korting, dus er zit sowieso een behoorlijke marge op.
@Frumpy?AlexV70 schreef:@Frumpy,
1) Over welke draden (kleur?) meet je dan de spanning?
2) Een aggresief schoonmaakmiddel. Waar denk jij dan aan?
Tinner, amonia, of misschien een schuurmiddel als (J)Cif?
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
De onbelaste meting is zinloos, je moet belast meten.
Schoonmaken is meestal funest voor de lmm.
Het verbruik heeft vermoedelijk niets met de lmm te maken, hij gaat minder lucht "meten", dus ook minder brandstof inspuiten. Meestal gaat het verbruik niet omhoog, ligt eraan hoe je als bestuurder reageert; als je minder vermogen hebt of de motor loopt niet zoals hij hoort en je geeft daarom veel meer gas, dan verbruikt hij wel meer (doe je onbewust soms)
Schoonmaken is meestal funest voor de lmm.
Het verbruik heeft vermoedelijk niets met de lmm te maken, hij gaat minder lucht "meten", dus ook minder brandstof inspuiten. Meestal gaat het verbruik niet omhoog, ligt eraan hoe je als bestuurder reageert; als je minder vermogen hebt of de motor loopt niet zoals hij hoort en je geeft daarom veel meer gas, dan verbruikt hij wel meer (doe je onbewust soms)
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Zijn trouwens wel waarden die volgens VADIS gemeten moeten worden met onbelaste motor.
Ook LPG kan natuurlijk anders reageren.
@pedro sr. dat laatste kon wel eens een feit zijn; onbewust meer gas geven.
Ook LPG kan natuurlijk anders reageren.
@pedro sr. dat laatste kon wel eens een feit zijn; onbewust meer gas geven.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Ik weet het, maar ook mr. Vadis heeft niet altijd gelijk. Luchtmassameters meten stationair bijna allemaal goed, juist bij vollledige belasting laten ze het afweten en is het pas belangrijk.AlexV70 schreef:Zijn trouwens wel waarden die volgens VADIS gemeten moeten worden met onbelaste motor.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Zeker, in 3 of 4 vollast meten tussen ~2000-5000rpm, wat de waarde in g/s moet zijn hangt van de motor af.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
Oke, nu doen jullie dat waarschijnlijk op een testbank.pedro sr. schreef:Zeker, in 3 of 4 vollast meten tussen ~2000-5000rpm, wat de waarde in g/s moet zijn hangt van de motor af.
Maar ook gewoon rijdend moet dit toch willen (draden voltmeter verlengen).
De motor is een 2.4 ongeblazen (B5244SG), heb jij daar de waarden bij + waar (draadkleur) ik de voltmeter op moet zetten?
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik vraag me af of je een LMM met een eenvoudige spanningsmeter kunt controleren. Volgens mij steekt het behoorlijk krap, zijn minimale afwijkingen al een probleem, en kun je dat alleen met nauwkeurige apparatuur meten die een grafiek produceert zien waarin je piekjes of dipjes kunt zien.
Ik neem aan dat een LMM rijdend meten met een laptop gaat, aangsloten op de diagnosestekker ?
Ik neem aan dat een LMM rijdend meten met een laptop gaat, aangsloten op de diagnosestekker ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik heb een TDI V70 en vraag me af waar ik daarvoor een nieuwe LMM kan kopen.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- bleuriders
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 20:49
- Locatie: in the middle of the Limburg Hills
blastaway schreef:Ik heb een TDI V70 en vraag me af waar ik daarvoor een nieuwe LMM kan kopen.
bij de dealer

ik heb de eens horen vertellen dat de lmm van andere merken nogwel eens passen.
ik weet dat Subaru ook met Nissan lmm pasten .
dit scheelde toch minimaal de 1/2 in prijs !
verder iemand een idee