Zonder aanwijsbare aanleiding dient zich sinds enige weken het volgende probleem aan:
Nadat het interieur goed op temperatuur is, blaast er links koudere lucht uit de blaasmonden dan rechts.
Normale gang van zaken:
De auto wordt gestart en de motor is nog koud, vandaar dat de kachelventilator niet veel toeren maakt. Nadat de koelvloeistof wat is opgewarmd door de motor, gaat de kachelventilator sneller draaien om het interieur sneller op te warmen. Wanneer dit gebeurd is, daalt het toerental van de ventilator weer naar normale waarden. Tot aan hier geen problemen.
Wanneer doet het probleem zich voor:
Natuurlijk niet bij de dealer. Want dat is altijd zo, net als bij bij de tandarts. Dan is de pijn ook altijd weg als je in de stoel zit. Voor en tijdens de opwarmfase gaat het altijd goed. Dus het probleem openbaart zich altijd pas nadat het interieur al geruime tijd op temperatuur is. Het lijkt er op, dat de rijsnelheid van invloed is op het probleem. Want bij een snelheidsverlaging (bijvoorbeeld na het verlaten van een autosnelweg) kan het probleem zich voordoen. Wanneer ik de auto dan uitzet, even wacht, en daarna weer start, blaast hij eerst links weer koude lucht, maar na een paar seconden wordt dit hersteld en gaat hij weer gewoon warme lucht blazen. Wanneer het probleem zich voordoet is het enigszins te verbeteren door de temperatuurinstelling rechts op 18 te zetten en links op 25.
Wat is er reeds gedaan:
Het meest voor de hand liggende natuurlijk eerst. Een software-update om de toleranties van de stelmotoren te verruimen. Ook zijn de stelmotoren opnieuw aangemeld. Omdat dit alles niet hielp zijn beide stelmotoren vervangen. Maar ook dit heeft niet het probleem opgelost.
Wie heeft dit eerder gehad en heeft daarvoor de passende oplossing?
PS In dit topic blijkt dat ik niet de enige ben, maar omdat dit topic het probleem zelf niet beschrijft, ben ik dit nieuwe topic gestart.
Verwarming rechts warmer dan links
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Heb zelfde probleem ook al bij mijn V70 bemerkt. Mijn 1e gedachte was dat de sensoren die de temp meten vervuild zijn en daardoor geen goede waarde doorgeven. Dingen trekken veel stof aan.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Er is slechts 1 interieursensor en dat is inderdaad dat stoffige apparaatje op de middenconsole. Op zich wel redelijk voordelig om te vervangen, maar ik denk niet dat het 't links/rechts probleem oplost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Ga links je klep wel goed open,als die daar koude lucht door blaas.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Alle vier de roosters op het dashboard staan in de open-stand. De luchtstroom links is altijd even intensief als rechts. Het is puur de temperatuur die op den duur links anders is dan rechts.
Opmerkelijk is wel dat het luchtrooster in de B-stijl volgens mij wel warme lucht blijft blazen, ook wanneer de storing optreedt. Maar ik heb er niet aan gedacht dit iedere keer opnieuw te controleren.
De chef-monteur opperde nog wel dat bij een verminderde hoeveelheid koudemiddel in het aircosysteem er vaak wel een verschil in temperatuur van de uitstroomlucht optreedt, maar dit is doorgaans niet voelbaar. Afgelopen zomer is mijn airco bijgevuld, en is er tevens fluoriserend middel toegevoegd wat, naar nu blijkt, aangeeft dat mijn condensor lekt. Op dit moment (als de buitentemperatuur dit toelaat) doet de airco het nog wel.
Overigens lost het handmatig uitschakelen met de AC-knop het probleem niet op.
Opmerkelijk is wel dat het luchtrooster in de B-stijl volgens mij wel warme lucht blijft blazen, ook wanneer de storing optreedt. Maar ik heb er niet aan gedacht dit iedere keer opnieuw te controleren.
De chef-monteur opperde nog wel dat bij een verminderde hoeveelheid koudemiddel in het aircosysteem er vaak wel een verschil in temperatuur van de uitstroomlucht optreedt, maar dit is doorgaans niet voelbaar. Afgelopen zomer is mijn airco bijgevuld, en is er tevens fluoriserend middel toegevoegd wat, naar nu blijkt, aangeeft dat mijn condensor lekt. Op dit moment (als de buitentemperatuur dit toelaat) doet de airco het nog wel.
Overigens lost het handmatig uitschakelen met de AC-knop het probleem niet op.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Het probleem zit em echt in de temperatuursensor
Vervang deze en het werkt weer als voorheen
Helaas zul je na het vervangen weer aan de computer bij de dealer moeten want anders gaat het nog niet goed
Heb zelf precies hetzelfde gehad met mijn S60, dus vandaar
Vervang deze en het werkt weer als voorheen
Helaas zul je na het vervangen weer aan de computer bij de dealer moeten want anders gaat het nog niet goed
Heb zelf precies hetzelfde gehad met mijn S60, dus vandaar
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Overigens bij mij ook in combinatie met de lekkende condensor
Totaalprijs van de dealer voor alles was 1000 euro
Nieuwe condensor op E-bay 140 euro
temp sensor op de sloop 25 euro
pakkingetjes etc 15 euro
afvullen airco compleet 90 euro
Nu weer perfect werkend voor 270 euro
Das snel verdiend zeg maar want het is erg simpel zelf te doen.
Totaalprijs van de dealer voor alles was 1000 euro
Nieuwe condensor op E-bay 140 euro
temp sensor op de sloop 25 euro
pakkingetjes etc 15 euro
afvullen airco compleet 90 euro
Nu weer perfect werkend voor 270 euro
Das snel verdiend zeg maar want het is erg simpel zelf te doen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het vervangen van de condensor en het weer afvullen van het systeem loopt zo tegen de € 700,00 en de interieursensor kost ex inbouw iets van € 150,00. Dus dat het totaal tegen de € 1000,00 loopt, verbaast me dan niets. Een beste bak met geld, maar als alles dan weer 7 jaar werkt, loont het toch de moeite. Geklus aan m'n eigen auto is niet mijn ding en spullen kopen via Ebay al helemaal niet. Ik wissel alleen de zomer- en winterbanden, gooi er bij tijd en reilen wat sproeiervloeistof in, maar daar heb ik het wel al mee gehad... Ik zal het maandag eens in de groep gooien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
en je bouwt een schitterende HU-603+bakje zelf in...geef jezelf iets meer krediet 

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En ik zet straks de boor in m'n achterklep voor de montage van de achterspoiler. Maar het plaatsen van een nieuwe condensor is niet mijn ding, denk ik.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Daar komt wel wat meer bij kijken denk, dan alleen wat wtb kennis. Zou trouwens eerst even de sensoren schoon maken. Vervangen is volgens mij niet eens nodig. Beetje alcohol doet wonderen. LMM word zo ook wel eens aan de gang gebracht.
Omdat ik zei dat ik het zelfde probleem begin te krijgen wilde ik je vragen waar de sensor voor de andere kant zit.
Omdat ik zei dat ik het zelfde probleem begin te krijgen wilde ik je vragen waar de sensor voor de andere kant zit.
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Het systeem beschikt maar over EEN temperatuursensor welke een gemidelde temperatuur meet in het interieur, het instellen van link/rechts is een gegeven dat puur berekend word door de regeleenheid en de mogelijkheid om de stand van de kleppen te berekenen.
Het wel of niet werken van de airco heeft hier geen invloed op omdat ook de temperatuur van de inlaatlucht word gemeten(EEN sensor).
De ingeleerde stand van de kleppen (eind/begin)word opgeslagen bij initialisatie/inleren waarna het systeem een doelwaarde aangeeft waar hij de klep wil hebben om een ingestelde temp te bereiken vervolgens meet hij de stand van de klep en vergelijkt deze met de doelwaarde en de temperatuur in de auto.
Tijdens het verschil in temperatuur kun je dus deze doelwaarde en de ingestelde stand vergelijken via de vidakast, zit er dus een verschil in beide dan staat de klep l/r? in een foute stand en geeft of koud of te warm .
Kan dus zijn dat als links te warm afgeeft dat rechts gaat koelen om de (gemidelde) temp weer aan te passen of andersom.
Mooiste is dan ook om als het systeem in de stres gaat om het contact NIET uit te zetten maar direct uit te lezen wat de doel en ingestelde waarden zijn om deze te vergelijken, blijft het de vraag of het een klep of regeleenheid/contact probleem is .
Het wel of niet werken van de airco heeft hier geen invloed op omdat ook de temperatuur van de inlaatlucht word gemeten(EEN sensor).
De ingeleerde stand van de kleppen (eind/begin)word opgeslagen bij initialisatie/inleren waarna het systeem een doelwaarde aangeeft waar hij de klep wil hebben om een ingestelde temp te bereiken vervolgens meet hij de stand van de klep en vergelijkt deze met de doelwaarde en de temperatuur in de auto.
Tijdens het verschil in temperatuur kun je dus deze doelwaarde en de ingestelde stand vergelijken via de vidakast, zit er dus een verschil in beide dan staat de klep l/r? in een foute stand en geeft of koud of te warm .
Kan dus zijn dat als links te warm afgeeft dat rechts gaat koelen om de (gemidelde) temp weer aan te passen of andersom.
Mooiste is dan ook om als het systeem in de stres gaat om het contact NIET uit te zetten maar direct uit te lezen wat de doel en ingestelde waarden zijn om deze te vergelijken, blijft het de vraag of het een klep of regeleenheid/contact probleem is .
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De kleppen zijn vervangen. Dus die kunnen we uitsluiten. Dan rest de regeleenheid of ergens in het systeem een slecht contact. Het nadeel is echter dat het probleem zich niet altijd voordoet. De auto heeft de laatste weken vrij veel dagen bij de dealer doorgebracht en daarbij heeft het probleem zich slechts één keer gemanifesteerd, en dat was ook nog het moment dat degene die mijn auto naar huis zou brengen al onderweg naar huis was en de werkplaats dus ook al dicht was. Hij heeft de auto de dag erop weer meegenomen, maar daarna deed het probleem zich niet nogmaals voor. Pas toen ik er weer zelf mee ging rijden, ging het na zo'n 2,5 uur weer mis. Terugreis van 2,5 uur weer niets aan de hand. Paar dagen later wat korte ritjes van 15/20 minuten en ja hoor, daar was ie weer!hadico schreef:...blijft het de vraag of het een klep of regeleenheid/contact probleem is .
Het nadeel is dat ik vooral met de auto rijd op tijden dat de garages niet open zijn. Dus even doorrijden om de boel aan de computer te zetten op het moment van de storing zit er gewoon niet in.
Ik zit er aan te denken om die condensor sowieso nu al te laten repareren. Eigenlijk stond die reparatie gepland voor in het voorjaar, maar ik zou op die manier kunnen uitsluiten dat het daar mee te maken heeft, temeer omdat hij toch al vervangen moet worden. Die interieursensor vervangen is kinderspel, dus die zou ik er gelijk even bij kunnen doen. Met de afspraak dat ze hem terugkrijgen als dat het probleem niet oplost.
Hoewel die sensor van inkomende lucht uit de verdamper er niets mee te maken heeft, zou ik kunnen overwegen om die ook te vervangen, omdat die ook geregeld defect raakt na een paar jaar en me ook niet de hoofdprijs kost.
Als het probleem zich dan nog steeds voordoet kost het me in elk geval minder geld dan wanneer ik de auto nogmaals voor onderzoek bij de dealer neer zet, want daar tikt te teller ondertussen ook gewoon door en staan we reeds op bijna 8 werkuren...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Blijft een k@tstoring maar ik zou beginnen met een totale reload dus geen upgrade van de CCM dit kan je de kop niet kosten en is het minste werk, stekkers achterop de CCM kun je zelf inspuiten met een contactreiniger dan weet je in ieder geval dat dit goed gaat.
Condensor kun je evengoed in het voorjaar doen als deze op uit staat doet de CCM hier absoluut niets mee ,degene die hem aanzet is de ECM op verzoek van de CCM het druksignaal word ook alleen door de ECM gebruikt .
Condensor kun je evengoed in het voorjaar doen als deze op uit staat doet de CCM hier absoluut niets mee ,degene die hem aanzet is de ECM op verzoek van de CCM het druksignaal word ook alleen door de ECM gebruikt .
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb met mijn V70R destijds een gelijksoortig probleem gehad. Bleek uiteindelijk de interieursensor te zijn. De dealer had al wel een klep vervangen, maar bleek dus niet de veroorzaker te zijn. Bij mij werd de temperatuur niet altijd goed geregeld, maar soms ook maar aan één kant niet. Die sensor kostte bij de classic niet de hoofdprijs en is eenvoudig te vervangen. Weet niet of deze bij jouw auto ook goed te betalen is, maar misschien de moeite waard? Wellicht heeft Hadico hier nog iets aan toe te voegen. Misschien werkt het nieuwe sytseem dermate anders dat het niet de moeite van proberen waard is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
De oudste classic had twee sensoren achter de handgreep de nieuwe classic had er een naast het contactslot de huidige heeft er een in de CCM met een fan om een luchtstroompje te maken anders neemt hij de temp van de CCM verlichting over.
Ed lees constructie en werking eens door op de Vadis staat veel in, die had jij toch ook?
Ed lees constructie en werking eens door op de Vadis staat veel in, die had jij toch ook?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hadico, wat is een ECM?
En die totale reload zal ik a.s. maandag met de CW bespreken.
En die totale reload zal ik a.s. maandag met de CW bespreken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40794
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Da's toch logisch, dat is de meisjeskant, die hebben het altijd koud en je bezorgt haar toch graag wat extra warmteVerwarming rechts warmer dan links

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het meisje klaagt ook niet. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race