Kreeg een mooie brief van Volvo NL over "gratis" roetfilter. volgens mijn garage (Volvo specialist) geeft zo'n filter niet veel voordelen, minder vermogen en ca. % meer verbruik !!! Is meer verbruik winst voor het milieu ?
Verder stond er in Autobild recent een artikel over roetfilters (af fabriek) in combinatie met chip-tuning.... desastreus voor het roetfilter, ze hadden een paar voorbeelden met kompleet weggebrandde filter ingewanden.
Roetfilter (retro)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat laatste had ik maanden terug ook al eens geschreven, door chippen neemt de temperatuur soms meer dan 200gr toe.silverado schreef:Kreeg een mooie brief van Volvo NL over "gratis" roetfilter. volgens mijn garage (Volvo specialist) geeft zo'n filter niet veel voordelen, minder vermogen en ca. % meer verbruik !!! Is meer verbruik winst voor het milieu ?
Verder stond er in Autobild recent een artikel over roetfilters (af fabriek) in combinatie met chip-tuning.... desastreus voor het roetfilter, ze hadden een paar voorbeelden met kompleet weggebrandde filter ingewanden.
- Macdaddy
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 25.11.2006 - 18:31
- Locatie: Limburg
Heeft iemand dat toch laten doen?
Ik heb de mijne niet gechipt.
Wat is het vermogensverlies door het filter?
Ik wil het milieu wel helpen maar niet door te veel PK's te verliezen :splat:
Ik heb de mijne niet gechipt.
Wat is het vermogensverlies door het filter?
Ik wil het milieu wel helpen maar niet door te veel PK's te verliezen :splat:
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 12/2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04
Mijn 163 pk diesel (V70 2.4D MY2007) heeft af-fabriek het roetfilter. Mijn oude V70 (163 pk D5, 2002 model) had niet zo'n filter. De nieuwe V70 heeft een beduidend prettigere motor (stiller, minder kritisch met schakelen etc), zeker niet met minder power. Hooguit het verbruik ligt ietsje hoger (0,3 - 0.4 liter per 100 km, maar wellicht dat andere onderdelen in de auto dit verschil ook kunnen veroorzaken).
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14813
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja die uitlaattemperatuur...
Toen ik nog binenevaart deed werd met de uitlaattemperatuur de zwaarte ( PK's) van de schroef gemeten.
Op de uitlaat in de machinekamer stind een grote meter op de uitlaat pijp achter het koelblok.
Hoge temperaturen waren er alleen bij continue vol vermogen en zware belasting. Bijv tegen de stroom ( te berg ) varen.
bij auto's zal dan toch ook niet CONTINUE een TE hoge uitlaattemperatuur
aanwezig zijn. Je vraagt immers niet continue vol vermogen..
Of zijn de roetfilters niet opgewassen tegen bepaalde temperaturen?
:shock:

Toen ik nog binenevaart deed werd met de uitlaattemperatuur de zwaarte ( PK's) van de schroef gemeten.
Op de uitlaat in de machinekamer stind een grote meter op de uitlaat pijp achter het koelblok.
Hoge temperaturen waren er alleen bij continue vol vermogen en zware belasting. Bijv tegen de stroom ( te berg ) varen.
bij auto's zal dan toch ook niet CONTINUE een TE hoge uitlaattemperatuur
aanwezig zijn. Je vraagt immers niet continue vol vermogen..
Of zijn de roetfilters niet opgewassen tegen bepaalde temperaturen?
:shock:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Hallo,
Ik heb ook zo'n brief gehad en heb het filter laten plaatsen (V70, D5 2002). Inmiddels heb ik er 3.500 km's mee gereden en ik heb geen vermogenverlies gemerkt en de auto is niet noemenswaardig meer gaan verbruiken. Ik merk alleen dat ik minder rook zie als ik in het donker op de snelweg gas geef en in de binnenspiegel kijk!!!! Daaraan merk ik dat het filter dus werkt! Dat de auto stiller en prettiger rijdt, nu er een filter onder zit, kan ik niet bevestigen!
Ik heb ook zo'n brief gehad en heb het filter laten plaatsen (V70, D5 2002). Inmiddels heb ik er 3.500 km's mee gereden en ik heb geen vermogenverlies gemerkt en de auto is niet noemenswaardig meer gaan verbruiken. Ik merk alleen dat ik minder rook zie als ik in het donker op de snelweg gas geef en in de binnenspiegel kijk!!!! Daaraan merk ik dat het filter dus werkt! Dat de auto stiller en prettiger rijdt, nu er een filter onder zit, kan ik niet bevestigen!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04
Het iets hogere brandstofverbruik is door mijn Volvo dealer bevestigd, nadat hij navraag had gedaan op basis van mijn vermoedens.
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
- Eduard Warmerdam
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 19:51
- Locatie: Emmeloord
Ik heb er nu ruim een maand een roetfilter onderzitten. Merk geen verschil in vermogen of verbruik. Wel minder grijze roet achter de auto, en het ruikt ook minder naar uitlaatgas achter de auto.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat voor motor heb jij dan?gaitgroot schreef:Voor mijn volvo (v70 nieuw model uit 2002) is een roetfilter nog niet beschikbaar. Het filter is er alleen nog maar voor de nieuwere modellen. Aldus de volvo dealer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Volgens de folder is het roetfilter voor alle V70 diesels vanaf bouwjaar 2002!
(waar de common-rail diesels in zitten) dus niet voor de 2.5D (VAG)
(waar de common-rail diesels in zitten) dus niet voor de 2.5D (VAG)
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik zie het al, je auto is uit 2000 ipv 2002, met een 2.5D motor.IkeV70 schreef:Wat voor motor heb jij dan?gaitgroot schreef:Voor mijn volvo (v70 nieuw model uit 2002) is een roetfilter nog niet beschikbaar. Het filter is er alleen nog maar voor de nieuwere modellen. Aldus de volvo dealer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- gaitgroot
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 14.01.2007 - 20:16
- Locatie: Heiloo
Inderdaad, heb het model uit 2000, met nog de aloude VAG dieselmotor. Bijgaand correspondentie die ik van Volvo NL heb ontvangen:
"Geachte heer, nav uw mail berichten wij u het volgende. Helaas
heeft de fabriek geen roetfilter ontwikkeld voor u Volvo V70.
Wij vragen uw begrip voor het feit dat de fabriek ergens een lijn moet
trekken vanaf welk bouwjaar een roetfilter ontwikkeld wordt. De fabriek
heeft gekozen om voor Volvo's geproduceerd vanaf modeljaar 2002 een
roetfilter te ontwikkelen. Helaas valt uw Volvo buiten deze
productiereeks. Het is op dit moment niet bekend of en eventueel wanneer
de fabriek voor oudere bouwjaren ook nog een roetfilter zal ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
"Geachte heer, nav uw mail berichten wij u het volgende. Helaas
heeft de fabriek geen roetfilter ontwikkeld voor u Volvo V70.
Wij vragen uw begrip voor het feit dat de fabriek ergens een lijn moet
trekken vanaf welk bouwjaar een roetfilter ontwikkeld wordt. De fabriek
heeft gekozen om voor Volvo's geproduceerd vanaf modeljaar 2002 een
roetfilter te ontwikkelen. Helaas valt uw Volvo buiten deze
productiereeks. Het is op dit moment niet bekend of en eventueel wanneer
de fabriek voor oudere bouwjaren ook nog een roetfilter zal ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Blijkbaar geldt dat dan alleen voor "echte"volvo's vanaf 2002. De V40 diesel kent Volvo niet langer...
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- gaitgroot
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 14.01.2007 - 20:16
- Locatie: Heiloo
Uit het NRC gehaald:
Roetfilters worden nader onderzocht
Door onze redacteur Warna Oosterbaan
Rotterdam, 24 maart. Het ministerie van Volksgezondheid (VROM) laat onderzoek doen naar mogelijke schadelijkheid van gesubsidieerde roetfilters in personenauto’s met een dieselmotor.
Volgens verscheidene deskundigen en onderzoekers kunnen de betreffende filters leiden tot de vorming van fijne roetdeeltjes die kankerverwekkend zijn en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Het ministerie laat in een reactie weten deze waarschuwingen serieus te nemen en heeft het kennisinstituut TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.
De filters, die VROM sinds juli vorig jaar met 500 euro per exemplaar subsidieert, zijn van het zogeheten retrofit-type, en zijn bestemd om achteraf in personenwagens met een dieselmotor gemonteerd te worden. Daarvan rijden er ruim 1,1 miljoen in Nederland. Door te bevorderen dat zoveel mogelijk van deze auto’s van een roetfilter worden voorzien, hoopt het ministerie de uitstoot van fijnstof terug te dringen. In Nederland worden op tal van plaatsen de Europese normen voor de emissie van fijnstof overschreden. Tot nu toe zijn bijna 9.000 retrofit-filters geïnstalleerd.
Volgens dr. ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerd filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo’n filter „ideaal” voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Makkee heeft zijn zorgen al vorig jaar aan het ministerie kenbaar gemaakt.
Dr. Flemming Cassee, projectleider ‘luchtverontreiniging en gezondheid’ bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) acht het „zeker aannemelijk” dat dit soort effecten optreedt. „We hebben tegenover VROM onze twijfels geuit en gewaarschuwd voor de mogelijke negatieve effecten.”
Voor de gemeente Amsterdam was de bezorgdheid van de deskundigen aanleiding om een voor dit najaar geplande ‘week van het roetfilter’ af te gelasten.
Het ministerie van VROM zegt de zorgen van Makkee en anderen serieus te nemen. „TNO onderzoekt momenteel of er in bepaalde typen filters ongewenste kleine deeltjes ontstaan, of andere ongewenste schadelijke reactieproducten”, verklaart een woordvoerder. Daarna zal bekeken worden of er aanvullend onderzoek moet komen. Makkee: „Ik vind dat eerlijk gezegd te laat. Terugdringen van de emissie van fijnstof heeft bij VROM blijkbaar een hoge prioriteit.”
Roetfilters worden nader onderzocht
Door onze redacteur Warna Oosterbaan
Rotterdam, 24 maart. Het ministerie van Volksgezondheid (VROM) laat onderzoek doen naar mogelijke schadelijkheid van gesubsidieerde roetfilters in personenauto’s met een dieselmotor.
Volgens verscheidene deskundigen en onderzoekers kunnen de betreffende filters leiden tot de vorming van fijne roetdeeltjes die kankerverwekkend zijn en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Het ministerie laat in een reactie weten deze waarschuwingen serieus te nemen en heeft het kennisinstituut TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.
De filters, die VROM sinds juli vorig jaar met 500 euro per exemplaar subsidieert, zijn van het zogeheten retrofit-type, en zijn bestemd om achteraf in personenwagens met een dieselmotor gemonteerd te worden. Daarvan rijden er ruim 1,1 miljoen in Nederland. Door te bevorderen dat zoveel mogelijk van deze auto’s van een roetfilter worden voorzien, hoopt het ministerie de uitstoot van fijnstof terug te dringen. In Nederland worden op tal van plaatsen de Europese normen voor de emissie van fijnstof overschreden. Tot nu toe zijn bijna 9.000 retrofit-filters geïnstalleerd.
Volgens dr. ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerd filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo’n filter „ideaal” voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Makkee heeft zijn zorgen al vorig jaar aan het ministerie kenbaar gemaakt.
Dr. Flemming Cassee, projectleider ‘luchtverontreiniging en gezondheid’ bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) acht het „zeker aannemelijk” dat dit soort effecten optreedt. „We hebben tegenover VROM onze twijfels geuit en gewaarschuwd voor de mogelijke negatieve effecten.”
Voor de gemeente Amsterdam was de bezorgdheid van de deskundigen aanleiding om een voor dit najaar geplande ‘week van het roetfilter’ af te gelasten.
Het ministerie van VROM zegt de zorgen van Makkee en anderen serieus te nemen. „TNO onderzoekt momenteel of er in bepaalde typen filters ongewenste kleine deeltjes ontstaan, of andere ongewenste schadelijke reactieproducten”, verklaart een woordvoerder. Daarna zal bekeken worden of er aanvullend onderzoek moet komen. Makkee: „Ik vind dat eerlijk gezegd te laat. Terugdringen van de emissie van fijnstof heeft bij VROM blijkbaar een hoge prioriteit.”
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Interessant artikel. Ik denk echter dat het wel los zal lopen, zoals wel vaker. Ik wist toch al dat het onze overheid nooit te doen is om het milieu, het gaat er hier alleen maar om te voldoen aan de europese regelgeving omtrent plannen en acties t.b.v. terugdringen van de co-uitstoot, om te voorkomen dat ze subsidie mislopen. Als het om het milieu zou gaan hadden ze allang het gebruik van LPG veel aantrekkelijker gemaakt, want dat is nog steeds bewijsbaar een van de minst schadelijke brandstof die er is. Maarja, daar valt weinig of geen subsidie meer mee binnen te halen....
- gaitgroot
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 14.01.2007 - 20:16
- Locatie: Heiloo
Als het aan de minister ligt gewoon van de weg afhalen. Zie onderstaand artikel. Ik verwacht overigens niet dat ze dit ook lukt.
Uit de Telegraaf
Komende minister: Diesel in de ban
DEN HAAG - Particuliere dieselrijders en bedrijven kunnen hun borst natmaken. De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij het ’sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s.
„Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig. Ze wil daarbij intensief samenwerken met het bedrijfsleven en milieuclubs.
Uit de Telegraaf
Komende minister: Diesel in de ban
DEN HAAG - Particuliere dieselrijders en bedrijven kunnen hun borst natmaken. De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij het ’sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s.
„Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig. Ze wil daarbij intensief samenwerken met het bedrijfsleven en milieuclubs.