Opmerkelijk ongeval met Volvo S60

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gesloten
Gebruikersavatar
De Nachtkoerier
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Gisteravond zijn bij een ongeval in Tilburg beide inzittenden van een Volvo S60 om het leven gekomen na een aanrijding met een mijns inziens "mindere" auto qua veiligheid, een Mazda 323F. Ik ga hier uiteraard geen foto's of videobeelden plaatsen, deze (voor sommigen wellicht schokkende) beelden zijn eventueel te bekijken via onderstaande links.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/12523 ... lburg.aspx
http://www.brandweerfotograaf.nl/frames ... index.html

Ik ga hier geen discussie over de oorzaak van het ongeval losmaken, dat onderzoek laat ik liever over aan de polite. Wat me wel heeft verbaasd is dat beide inzittenden van de S60 om hetleven zijn gekomen terwijl ik de schade op zich nog wel mee vindt vallen. De constructie als geheel is nog intact. Bovendien valt me op dat beide frontairbags in stuur en dashboard niet zijn afgegaan op het moment dat de auto tegen het bord tot stilstand kwam. Als ik het zo zie lijkt het erop dat de S60 eerst in de rechterflank is geraakt door de andere auto (waarbij de gordijnairbags wel zijn afgegaan) en daarna tegen het bord tot stilstand zijn gekomen (waarbij de frontairbags niet zijn afgegaan). Is dat normaal dat de airbags nooit voor een tweede keer afgaan? Ik weet natuurlijk niet of beide omgekomen slachtofers de autogordel droegen ten tijden van het ongeval maar dat de impact op met name de bestuurder nog zo groot was dat deze om het leven is gekomen heeft me verbaasd.

Van Saab is het bekend dat ze auto's nadat de politie daarmee klaar is nog wel eens onderzoekt om te kijken of er wellicht iets aan de veiligheid te verbeteren is. Doet Volvo dit ook? Hoe triest ook, dit is wellicht wel een ongeval waaruit iets te leren valt. Wat denken jullie?
Volvo XC90 D5 AWD Summum b.j. 2012
Volvo S60 2.4 Edition Full Leather Vialle LPI MY04 b.j. 2003
Volvo 440 1.8i Fleet Groen Metallic b.j. 1995
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Volvo doet dat in Zweden (binnen een bepaalde straal rond het hoofdkantoor meen ik) wel. Triest geval...
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

De Nachtkoerier schreef:Ik weet natuurlijk niet of beide omgekomen slachtofers de autogordel droegen ten tijden van het ongeval maar dat de impact op met name de bestuurder nog zo groot was dat deze om het leven is gekomen heeft me verbaasd.
Je kunt nog zoveel airbags hebben, zonder veiligheidsgordel ben je kansloos.
Als ik de foto's bekijk denk ik dat de passagier sowieso weinig kans heeft gehad, de flank is behoorlijk naar binnen gekomen.
Het RTL nieuws wist vanmorgen te vertellen dat het waarschijnlijk om een illegale straatrace ging.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

De S60 is toch behoorlijk vervormd, dus dat moet een hele harde klap zijn geweest.

De snelheid waarmee het bord werd geraakt was misschien niet groot genoeg om de front airbags te activeren.

Afgelopen weekend zijn er op de N14 bij Wassenaar twee doden gevallen in een (wat oudere) V70. De wagen is over de kop geslagen. Er zaten in totaal zeven (7!) personen in de auto. De twee dodelijke slachtoffers zaten waarschijnlijk in de bagageruimte. De overige slachtoffers hebben het er met verwondingen vanaf gebracht.

Bericht met foto's
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

idd.. de flink is helemaal naar binnen. Sowieso, als iemand met 80km in de zijkant van je auto komt inrijden ben je kansloos. Die Euroncap testen gebeuren volgens mij met +- 30 km/u voor de crashtesten aan de zijkant (volgens mij..!).. en dan is de auto al redelijk 'kapot'

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27256
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De passagier had volgens mij geen kans nee, de rechterkant zit echt flink naar binnen toe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat moet wel héél hard gegaan zijn...

Wat is Volvo toch weer slecht in 't nieuws de laatste tijd zeg!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
De Nachtkoerier
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Inmiddels is bekend geworden dat het gaat om een 50-jarige Tilburger en zijn 46-jarige echtgenote. Uit de eerste bevindingen van de politie blijkt dat de Mazda met veel te hoge snelheid door rood gereden is gereden en op de kruising de Volvo (die waarschijnlijk dus gewoon groen licht had) in de flank heeft aangereden.

Toch denk ik dat het voor Volvo (Gent) erg interessant kan zijn deze S60 te onderzoeken. Ik blijf het vreemd vinden dat een kleine auto als een Mazda 323 een bijna 1500 kilo zware S60 zodanig kan raken dat zelfs iemand die aan de andere zijde van die auto zit om het leven kan komen. Als S60-rijder heb ik toch het gevoel dat ik in een "tank" rijdt, dat imago heeft vandaag wel een flinke deuk opgelopen.

Als deze eerste bevindingen uiteindelijk juist blijken en er geen derde auto in het spel blijkt te zijn (waarmee de Mazda eventueel geracet zou hebben) dan is daarmee voor de politie het onderzoek afgerond. Veel interessanter vind ik de vraag hoe David (de 323) Goliath (de S60) zoveel schade en leed toe kan brengen. Wellicht dat er toch verbeterpunten op het geboed van veiligheid voor Volvo te vinden zijn als de S60 door hen zou worden onderzocht. Maar jullie denken dus niet dat Volvo dat gaat doen?

Mijn gedachten gaan uit naar de familie van beide slachtoffers. Ik wil er niet aan denken hoe het is om zo tegelijkertijd afscheid te moeten nemen van je vader en moeder. Sterkte.
Volvo XC90 D5 AWD Summum b.j. 2012
Volvo S60 2.4 Edition Full Leather Vialle LPI MY04 b.j. 2003
Volvo 440 1.8i Fleet Groen Metallic b.j. 1995
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Peter-V50 schreef:De S60 is toch behoorlijk vervormd, dus dat moet een hele harde klap zijn geweest.

De snelheid waarmee het bord werd geraakt was misschien niet groot genoeg om de front airbags te activeren.

Afgelopen weekend zijn er op de N14 bij Wassenaar twee doden gevallen in een (wat oudere) V70. De wagen is over de kop geslagen. Er zaten in totaal zeven (7!) personen in de auto. De twee dodelijke slachtoffers zaten waarschijnlijk in de bagageruimte. De overige slachtoffers hebben het er met verwondingen vanaf gebracht.

Bericht met foto's
Die in wassenaar zaten in de achterbak, zonder stoeltjes met gordel. Die zijn letterlijk via de zijrame achter naar buiten gevlogen
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21165
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Alle j.sus, wat een klap.
Sluit me volledig aan bij de nachtkoerier, tragisch voor de nabestaande dat 2 mensen zo worden weggerukt. :(
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Wanneer een auto met volle snelheid (meer dan 50 km/u) in de flank van een andere auto rijdt richt dit dusdanig veel schade aan dat overlevingskansen bijzonder gering zullen zijn.

Bedenk dat zelfs frontaalcrashes met een snelheid van maximaal 56 km/u worden uitgevoerd en dat daarbij de schade aan het voertuig zeer groot is.

Dat de Volvo S60 bij een dergelijke botsing zo ernstig beschadigd raakt met dodelijk afloop tot gevolg is helaas niet onverwacht. Iedere auto is in zo'n geval bijna kansloos. De Mazda 323 is er met de neus helemaal ingeboord.

Dat de frontairbags niet zijn afgegaan is in dit geval niet vreemd. De auto is van opzij aangereden. Airbags in stuur en dashboard zullen onder een bepaalde snelheid (ca. 30 km/u) überhaupt niet horen te ploffen.
De side-bags werken via een andere trigger.

Volvo onderzoekt samen met een Zweedse instelling al járen echt gebeurde ongelukken in Zweden. Uiteraard levert ieder ernstig ongeval nieuwe informatie op, en het is mogelijk dat bijvoorbeeld dit ongeluk door Volvo zou worden onderzocht (of nagebootst met berekeningen).

Met de S60 is op zich niets mis, tenminste, die conclusie kun je niet trekken uit dit ongeval.

Zoals vaker is er met weggebruikers wat mis.
Gebruikersavatar
FLA
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12

Hoe denk je dat een 323 eruit ziet als je deze met een S60 in de flank raakt? Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je daar (nog) minder vrolijk om wordt als je dat ziet. Een feit is dat je als S60 rijder in een van de veiligste auto's rijdt die ooit is gemaakt.

Overigens is het volgens mij zo dat Volvo alleen ongelukken onderzoekt in of rond Gothenborg met auto's die op dat moment in productie zijn, hetgeen voor de huidige S60 niet meer opgaat.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Al blijft de auto heel met een dusdanige aanrijding, ik denk dat dan alsnog de verbinding tussen beide hersenhelften een dusdanige dreun krijgt dat je geen kans hebt.. De versnelling is gewoon te groot.

Ik mag hopen, dat als dit een straatrace was, ze de dader voor een aantal jaren opbergen.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

inderdaad.
Hersenen kunnen frontaal veel meer g-krachten hebben dan lateraal.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Vergeet ook niet dat er zijdelings geen kreukelzone is die de energie kan wegleiden. De 323 heeft die zone wel omdat die frontaal botst. Elke auto komt er altijd beter af wanneer die frontaal in de zijkant van een andere auto botst.

De bestuurder van de 323 mag van mij overigens minimaal 15 jaar opgeborgen worden.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Volvo heeft jaren geleden nog eens een (eerste serie) S40 opgehaald bij mijn werkgever, deze was over de lasnaad langs de pedalen afgescheurd na een zijdelingse aanrijding met een dun boompje.... motorgedeelte en auto gescheiden, inzittenden overleden.

Het stuur is volgens zeggen nooit teruggevonden, enkele brokstukken lagen 300m verderop.

In dit geval denk ik dat de snelheid van de Mazda de grote boosdoener is. Gooi je hoofd maar eens zijdelings tegen je raampje of je bijrijder. Die deuk is ook niet misselijk.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40860
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Voordat alle wilde en niet ter zake doende verhalen hier weer opduiken. Slotje
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gesloten

Terug naar “Volvo Nieuws”