Dag,
Als kersverse V70-berijder kreeg ik gisteren, tijdens het (flink) optrekken de melding "Rijdt langzaam of schakel op". Hierbij ging het lampje van het motorcompartiment ook branden. Schrok me wezenloos natuurlijk.
Via de 'read'-knop kon 'm 'wegdrukken' en verdween ook het andere lampje. De melding bleef ook niet in het geheugen zitten. Ik neem aan (hoop) dat dit een veiligheidswaarschuwing c.q. tip is van Volvo?
Ik reed met 5 man in de auto met airco aan. Verdere weg geen meldingen gehad. Betreft een automaat.
--
Heb gezocht op deze melding, maar niets kunnen vinden.
*
Edit: melding is niet "Verminder uw snelheid.. " maar "Rijdt langzaam of.."
Melding "Verminder uw snelheid of schakel op"
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Gij zult met Uw Volvo rollen, niet raggen! De auto deelt die mening en laat dat op deze wijze weten. Niet het rode toerengebied in denderen wil dus wel helpen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20553
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Waarschijnlijk opgetrokken in de manueel stand van de automaat, en in vijf gestopt in plaats van in 6.
Zoals mijn voorganger plastisch aangaf. Niet te lang in het rode gebied blijven hangen. Zeker niet bij volle belasting. Dat vindt geen enkele auto /versnellingsbak combinatie lekker.
Het is ook een "waarschuwing" waarbij het oranje driehoekje even gaat branden. Deze melding blijft dan ook niet in het geheugen staan, als je de raad opvolgt.
Zoals mijn voorganger plastisch aangaf. Niet te lang in het rode gebied blijven hangen. Zeker niet bij volle belasting. Dat vindt geen enkele auto /versnellingsbak combinatie lekker.
Het is ook een "waarschuwing" waarbij het oranje driehoekje even gaat branden. Deze melding blijft dan ook niet in het geheugen staan, als je de raad opvolgt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En de de D-stand zal de automaat "op tijd" schakelen en nimmer het rode toerengebied in denderen. Echter in manueel stevig stampen en laat schakelen, tja, dan krijg ik het oon wel klaar om de motor op te blazen en de bak aan gort te draaien. Alles kan kapot, echt waar. Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom, dan weet je alles.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Daar is iets niet in orde hoor, die melding hoor je niet te krijgen, ook niet na wat stevig gassen. het ding heeft 170 pk meegekregen, als je die niet kan/mag gebruiken is het een prutproduct. 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
laat ff weten wat eruit komt. Ben wel benieuwd!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Winger
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 22:42
- Locatie: Hengelo (Ov)
't is iig geen foutmelding die in het geheugen blijft staan dus hopelijk is het slechts een waarschuwing. Deze week naar de garage voor de zekerheid.M@rcel schreef:Lijkt me toch een normale melding ALS de toerenbegrenzer inkomt.
V70 2.4 - 170PK AUT '02
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24584
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Je gaf extra gas terwijl de bak aan het schakelen was? Dan is ie ff van slag, niet zo gek. En dat is ook een soort extreme SM voor die bak, zou er maar wat voorzichtiger mee doen...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
desmodromisch, er zijn merken die zonder dit principe 8000rpm+ uit een 4 takt halen (strakke veren, dat wel.. : ) maar er zit niet voor niets een toerenbegrenzer op, tenzij je onbenullig terug schakelde?Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Hoeveel toeren draaide de motor toen deze melding verscheen?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat terug schakelen gebeurd niet als dat zou betekenen dat je in het rood uitkomt.buikijn schreef:desmodromisch, er zijn merken die zonder dit principe 8000rpm+ uit een 4 takt halen (strakke veren, dat wel.. : ) maar er zit niet voor niets een toerenbegrenzer op, tenzij je onbenullig terug schakelde?Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom