Schakelbussen Volvo 480

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
bobmari
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.11.2006 - 09:46

Allen,

Ik vind dat de versnellingspook van mijn Volvo 480 teveel vrije speling heeft. Hier op het forum heb ik regelmatig gelezen dat het vervangen van de schakelbussen de oplossing hiervoor is. Maar welke busjes moet ik dan laten vervangen?
Mijn garage heeft naar de schakelstang gekeken en geconstateerd dat er speling op een kogel in de versnellingsbak zou zitten en niet op de busjes. Heeft iemand enig idee wat voor kogel dit is, en of dit inderdaad de oorzaak kan zijn?
Toch wil ik graag voor de zekerheid de schakelbussen laten vervangen. Klopt het dat ik de onderdelen met nummer 21 t/m 23, 27 en 28 moet laten vervangen? Of komt er nog meer bij kijken wat niet op de afbeelding zichtbaar is?

Met vriendelijke groet,

Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Klopt helemaal. En er zit nog een nylon bus aan het eind van de schakelstang. Er zit een kogel aan het einde van de schakelstang en die valt in een nylonbus die weer in de versnellingsbak valt. De bus zit bevestigt met een klemringetje. Deze veroorzaakt de meeste speling! Even een pagina doorbladeren in het onderdelen boek. Daar staat ie als nr 22 ringetje als 21. De bus op de tekening wordt als een vierkant afgebeeld, maar in werkelijkheid istie rond. Om 21-23 te vervangen (22 moet je er 2 van hebben) moet je een heel klein imbusboutje 38 op de tekening loshalen. En dat valt meestal niet mee door roest. Dus laat hem eerst een paar dagen goed weken in de kruipolie, geen WD40 maar echte kruipolie. Blijf af van de afstelling van de schakelstang (32,33), opnieuw moeten afstellen kan een ramp zijn. En zet de nwe busjes, sommige worden door Volvo trouwens huls genoemd, goed in het vet.
ps;
het lukt me nooit om een pagina van een pdf bestand hiernaar toe te kopieren, anders had ik je de pagina wel laten zien!
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

Ik heb ooit ergens gelezen dat er nog een busje zit aan de bak zelf die niet op deze foto staat. En vermoede dat dit ook nog aan vervanging toe was in mijn 440 omdat ik bovenstaande al vervangen had. Nog 1 vraagje, moeten die bus (21) ook vervangen worden?

Greetz Jan
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nog 1 vraagje, moeten die bus (21) ook vervangen worden?
Normaal wordt dit stalen asje beschermt door de kunstof busjes #22. Of dit versleten is ligt eraan hoelang er is doorgereden met versleten kunsttof busjes. Even kijken hoe versleten die is dus.
bobmari
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.11.2006 - 09:46

Iroll, ik geloof dat dit de pagina is die je bedoelde?
Klopt het dat 8 en 9 in werkelijkheid dezelfde bussen zijn als 27 en 28 op de eerste afbeelding. Als dat klopt is 6 of 7 de schakelstang met de kogel aan het einde. (maar waarom staan er twee getekend, klopt dit?) Die kogel aan het einde van stang nr 7 valt dan dus in bus 22 bevestigd met het klemringetje 21.

Vooral het busje waar de kogel in valt lijkt me moeilijk te vervangen, of valt dat in practijk mee? Ik heb geen idee hoe het er in werkelijkheid uit ziet namelijk.

Ps: Het copieren uit een pdf bestand is niet zo moeilijk:
1. In Adobe Reader: Ga naar "tools" en dan "select & zoom". Klik op "select tool".
2. Klik op de pagina die je wil copieren.
3. Klik in Adobe op "edit" en dan "copy"
4. Open Paint
5. Klik op "edit" en dan "paste"
6. Afbeeling opslaan en dan kun je 'm hier als attachment toevoegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dit is idd de pagina die ik bedoelde!
8&9 zijn dezelfde busjes als 27&28. Er staan 2 kogelkopjes op, een eerdere (6) versie en een nieuwere (7) ze zijn verschillend als je goed kijkt.
Bus 22 is in werkelijkheid rond, lijkt op de tekening vierkant wat dus niet klopt. Busje 22 zit onderin de bak, kan je zo zien zitten als je ervan onderaf tegenaan kijkt. Om hem te vervangen moet je het klemveertje verwijderen. Het busje zelf krijg je er wat lastig uit omdat hij door het kogelkopje scheef in het huis gedrukt wordt. ik heb hem met een schroevendraaier stuk geslagen en hem er in stukjes uit gehaald. Doe dit wel voorzichtig om het aluminium huis waar die inzit niet te beschadigen. Erin zetten is een een fluitje van een cent, zorg er wel voor dat het borgringetje goed in de groef valt. Vantevoren het huis schoonmaken en de groef goed schoonschrapen met een klein schroevendraaiertje. Het busje bestaat uit 2 helften zodat de kogelkop erin gezet kan worden. Dus kogelkop in busje duwen en dan het busje met kogelkop (en flink in het vet) in de bak monteren en vastzetten met het borgringetje. En bedankt voor de uitleg hoe een pdf te kopieren!
Plaats reactie

Terug naar “De 480”