Gebruikt er iemand een standkachel?
Ik heb er een in mijn V70 D5 uit 2004. Vanmorgen voor het eerst gebruikt en het werkt super!
Alleen het geluid vond ik wat vreemd klinken en in vnd het stinken. Iemand ervaringen hiermee?
Standkachel
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik gebruik hem sinds kort (heb die auto nog niet zo lang).
Bij mij stinkt het niet, maar hij blaast een leuk deuntje.
In het begin is hij bijna onhoorbaar, maar na een tijdje gaat er een pomp werken, waardoor er een indrukwekkend geraas te horen is.
Vind het wel stoer klinken.
In een heel stille omgeving valt het natuurlijk veel meer op dan wanneer je in een wat lawaaieriger omgeving woont.
Bij mij stinkt het niet, maar hij blaast een leuk deuntje.
In het begin is hij bijna onhoorbaar, maar na een tijdje gaat er een pomp werken, waardoor er een indrukwekkend geraas te horen is.
Vind het wel stoer klinken.
In een heel stille omgeving valt het natuurlijk veel meer op dan wanneer je in een wat lawaaieriger omgeving woont.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Wat vond je raar aan het geluid? Hij maakt het geluid van een turbinemotor (cq stofzuiger).
Dat ie stinkt is normaal, is gewoon een verbrandingsmotor(tje) met een uitlaat.
Mijn standkachel maakt nadat ie 6 maanden niet gebruikt is een raar geluid. Een heel hoog snerpend geluid, alsof een lager niet goed gesmeerd is. Na een minuut is het geluid weg.
Dat ie stinkt is normaal, is gewoon een verbrandingsmotor(tje) met een uitlaat.
Mijn standkachel maakt nadat ie 6 maanden niet gebruikt is een raar geluid. Een heel hoog snerpend geluid, alsof een lager niet goed gesmeerd is. Na een minuut is het geluid weg.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- D5 Power
- 1st Gear member
Eerst hoor ik een keurig generator-achtig geluid. Na een minuut of 5 gaat dat over in een hoog snerpend geluid.
Lijkt net andersom dan bij jou het geval is.
Het zou ook een pomp oid kunnen zijn (waar battlecruiser het over heeft).
Lijkt net andersom dan bij jou het geval is.
Het zou ook een pomp oid kunnen zijn (waar battlecruiser het over heeft).
D5 Power
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Dat is vreemd ja. Dat snerpende geluid hoort niet!
Non-Volvo's
Non-Volvo's
- OracleDBA
- 4th Gear member
Inderdaad, een snerpend geluid is niet goed.
Die van mij is nieuw en maakt eerder een licht brommend geluid. In een stille straat best wel hoorbaar, maar ik gebruik hem nu wel vaak. Ook als ik s' middags naar huis ga staat ie lekker warm klaar
Verder echt stinken doet de mijne niet, maar ik heb er wel een op benzine. Misschien dat dat scheelt?
Die van mij is nieuw en maakt eerder een licht brommend geluid. In een stille straat best wel hoorbaar, maar ik gebruik hem nu wel vaak. Ook als ik s' middags naar huis ga staat ie lekker warm klaar

Verder echt stinken doet de mijne niet, maar ik heb er wel een op benzine. Misschien dat dat scheelt?
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Vandaag even bij de dealer geweest.
Met m'n iPhone had ik een geluidsopname gemaakt van het snerpende geluid. Hoogstwaarschijnlijk is het het luchtpompje die de lucht aanzuigt voor de verbranding of het waterpompje. Hoe dan ook moet ik m'n auto 's avonds brengen zodat ze bij koude motor kunnen kijken wat het probleem precies is.
Het luchtpompje vervangen is niet heel veel werk maar voor het waterpompje moet de hele unit verwijderd worden
Hun advies was wel om de kachel eerst nog een paar keer te gebruiken om te kijken of het geluid (door roestvorming) verdwijnt.
Met m'n iPhone had ik een geluidsopname gemaakt van het snerpende geluid. Hoogstwaarschijnlijk is het het luchtpompje die de lucht aanzuigt voor de verbranding of het waterpompje. Hoe dan ook moet ik m'n auto 's avonds brengen zodat ze bij koude motor kunnen kijken wat het probleem precies is.
Het luchtpompje vervangen is niet heel veel werk maar voor het waterpompje moet de hele unit verwijderd worden

Hun advies was wel om de kachel eerst nog een paar keer te gebruiken om te kijken of het geluid (door roestvorming) verdwijnt.
Non-Volvo's
Non-Volvo's
- sbv
- 6th Gear member
Ik moet nog even een sensor vervangen, maar dan wordt het weer verwarming aan als het echt koud wordt
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- D5 Power
- 1st Gear member
Ik denk dat ik hem eerst nog een paar keer gebruik en kijk of het vanzelf verdwijnt. Anders zal ik ook eens naar de dealer gaan om te kijken of het een pompje is.
Hopen dat het vanzelf overgaat..
Hopen dat het vanzelf overgaat..

D5 Power
- hadico
- 5th Gear member
Het waterpompje draait al op het moment dat je de kachel aanzet hierbij gaat hij ook het motortje van de luchtpomp/verbrandingsfan activeren op een lage snelheid een hoog geluid op het moment van branden van de kachel is meest een gevolg van het verbr/luchtpompje deze gaat dan in de hoogste stand draaien.
Dit motortje zelf loopt ook weleens los op zijn steunpunten of de nevelschoep in de verbrandingskamer is los of verbrand.
Voor de waterpomp hoeft alleen de bumper deels los maar zit het in de kachel dan zal deze inderdaad cpl verwijdert moeten worden om hem te splitsen.
Op de foto boven de verbr/luchtpomp
links de brandstofinjector
rechts de gloeibougie
midden het nevelschoepje
onder de verbrandingskamer
Dit motortje zelf loopt ook weleens los op zijn steunpunten of de nevelschoep in de verbrandingskamer is los of verbrand.
Voor de waterpomp hoeft alleen de bumper deels los maar zit het in de kachel dan zal deze inderdaad cpl verwijdert moeten worden om hem te splitsen.
Op de foto boven de verbr/luchtpomp
links de brandstofinjector
rechts de gloeibougie
midden het nevelschoepje
onder de verbrandingskamer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Bedankt Hadico,
Hoe kan ik controleren of het de luchtpomp/verbrandingsfan is?
Zodra ik de kachel handmatig start begint ie te blazen (zoals het hoort) en 2 a 3 tellen daarna komt het snerpende geluid voor een minuut. Daarna stopt het gesnerp en loeit de kachel vrolijk door Onder enig bijgeluid.
Door jouw uitleg denk ik dat het probleem inderdaad bij de luchtpomp/verbrandingsfan ligt.
Kan jij me vertellen wat zoiets me ongeveer gaat kosten? Moet de bumper er af om er bij te komen?
Hoe kan ik controleren of het de luchtpomp/verbrandingsfan is?
Zodra ik de kachel handmatig start begint ie te blazen (zoals het hoort) en 2 a 3 tellen daarna komt het snerpende geluid voor een minuut. Daarna stopt het gesnerp en loeit de kachel vrolijk door Onder enig bijgeluid.
Door jouw uitleg denk ik dat het probleem inderdaad bij de luchtpomp/verbrandingsfan ligt.
Kan jij me vertellen wat zoiets me ongeveer gaat kosten? Moet de bumper er af om er bij te komen?
Non-Volvo's
Non-Volvo's
- hadico
- 5th Gear member
Bumper zal eraf moeten anders kom je er niet bij en de kachel moet open om duidelijk te kunnen zien wat er loos is, prijs weet ik zo niet maar motortje zit dacht ik ergens rond de 130 eu en het schoepje iets van 35 eu.
Zoals je op de foto ziet verzorgd het motortje dus luchtfan en verbrandingsschoepje wat de verdere kosten zijn hangt ervanaf hoe lang men bezig is (1,5-2uur)en het gestelde uurloon maar is met een klein beetje sleutelkennis ook heel goed zelf te doen.
Zoals je op de foto ziet verzorgd het motortje dus luchtfan en verbrandingsschoepje wat de verdere kosten zijn hangt ervanaf hoe lang men bezig is (1,5-2uur)en het gestelde uurloon maar is met een klein beetje sleutelkennis ook heel goed zelf te doen.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Ok, bedankt. Zou ook heel graag zelf aan de slag gaan maar ik heb geen overdekte ruimte aan huis waar ik lekker m'n gang kan gaan. Tot de zomer wachten is ook geen optie helaas.hadico schreef:Bumper zal eraf moeten anders kom je er niet bij en de kachel moet open om duidelijk te kunnen zien wat er loos is, prijs weet ik zo niet maar motortje zit dacht ik ergens rond de 130 eu en het schoepje iets van 35 eu.
Non-Volvo's
Non-Volvo's
- hadico
- 5th Gear member
Dan word het lastig het is nu ook niet het weer om buiten te staan, je kan het evt ook nog even aanzien wat hij gaat doen maar dan zal je net zien dat hij ermee ophoud als je hem het hardste nodig hebt.
Wat ze evt bij je dealer kunnen doen is de diverse componenten via de vida kast los aansturen mogelijk dat dit een indicatie geeft wat er loos is :-k
als de auto dan op de brug staat kun je met bv een lange schroevendraair op de waterpomp en op het huis van de kachel luisteren waar het hoge geluid vandaan komt.
Wat ze evt bij je dealer kunnen doen is de diverse componenten via de vida kast los aansturen mogelijk dat dit een indicatie geeft wat er loos is :-k
als de auto dan op de brug staat kun je met bv een lange schroevendraair op de waterpomp en op het huis van de kachel luisteren waar het hoge geluid vandaan komt.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
Ga ook de dealer eens bellen want die hebben soms op zaterdagen "zelf sleutelen" dagen.
Non-Volvo's
Non-Volvo's
-
- 2nd Gear member
Ok, de standkachel werkt.... Super met de invallende winter strakjes.
Eh, zijn er ervaringen mbt de capaciteit van de (diesel) accu? Ik zit te denken om er een grotere (mega) accu in te stoppen; maar een tweede in paralellschakeling (12V) is ook nog een optie....
Eh, zijn er ervaringen mbt de capaciteit van de (diesel) accu? Ik zit te denken om er een grotere (mega) accu in te stoppen; maar een tweede in paralellschakeling (12V) is ook nog een optie....
- hadico
- 5th Gear member
Met wat voor reden wil je er een accu bijplaatsen vanwege korte afstanden rijden of gewoon meer capaciteit?
Bij normaal gebruik laad de accu voldoende bij ook met gebruik van de kachel, rijd je echter korte afstanden dan gaat het wel een probleem opleveren zeker als er dan ook nog gebruik gemaakt word van achterruit en stoelverwarming op een dagelijkse basis.
Bij normaal gebruik laad de accu voldoende bij ook met gebruik van de kachel, rijd je echter korte afstanden dan gaat het wel een probleem opleveren zeker als er dan ook nog gebruik gemaakt word van achterruit en stoelverwarming op een dagelijkse basis.
-
- 2nd Gear member
Nou; ik heb eigenlijk een beetje vrees dat de combinatie standkachel (die dan zegge een half uur draait) en koudstarten een probleem gaat opleveren, omdat de accucapaciteit nu is gebaseerd op geen of nauwelijks verbruik bij motor af.... Bij benzineauto's zie je dan dat er een diesel-accu wordt gemonteerd voor de standkachel.
Of zie ik dat verkeerd; en is de capaciteit zo ruim bemeten dat daar makkelijk een half uurtje die standkachel op kan branden...... Daarom vraag ik me af wat de mede "standkachelaars" doen...
Of zie ik dat verkeerd; en is de capaciteit zo ruim bemeten dat daar makkelijk een half uurtje die standkachel op kan branden...... Daarom vraag ik me af wat de mede "standkachelaars" doen...