Beste mede-Volvisten,
misschien is het verbeelding, maar ik heb het idee dat sinds enkele weken mijn S60 (MY2001, 360.000 km) rond de middenstand zwaarder is gaan sturen. Ik heb ook het gevoel dat het stuur rond de middenstand blijft 'plakken': het draait dan na het afdraaien van een rotonde dan niet terug naar de middenstand.
Ik overweg een flush, maar dat kost al gauw 200 euri, kan ik eerst iets anders checken?
Groet,
OPNIEUW: Vreemd sturen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29653
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Controleren op speling van onderdelen van de stuurinrichting/voorwielophanging.
Als dat alles in orde is het probleem voorleggen aan een flush bedrijf en vragen of dit is op te lossen met een flush.
Kan natuurlijk ook een versleten stuurhuis zijn en dan is een flush zonde van het geld, kan je beter een revisiestuurhuis kopen.
Als dat alles in orde is het probleem voorleggen aan een flush bedrijf en vragen of dit is op te lossen met een flush.
Kan natuurlijk ook een versleten stuurhuis zijn en dan is een flush zonde van het geld, kan je beter een revisiestuurhuis kopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13.05.2012 - 13:29
- Contacteer:
Ik denk dat het stuurhuis aan overlijden is.... Maar zoals gezegd.... even een expert laten kijken
Volvo @ VAG monteur



-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb het idee dat het verschijnsel sterker is als de motor (en dus ook de stuurbekrachtigingsolie) koud is... Is die aan veroudering onderhevig? De auto is tenslotte al 12 jaar oud en heeft ruim 360.000 km gelopen.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
- VolvoS60D5Black
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13.05.2012 - 13:29
- Contacteer:
even goed spoelen kan geen kwaad
Volvo @ VAG monteur



- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@Pikantje,
flushen kan oplossing zijn als de stuurhuis olie sterk vervuild is.
soms zit er gewoon een luchtbel in de weg en stuurt de S60 opeens weer met minder weerstand.
Een stuurhuisflush is 10 liter olie minder als een automaatflush en de helft van de tijd, dus kosten vallen wel mee.
als je toch stuurhuisrevisie nodig heb is dat zo'n vijf maal duurder.
dus kijk het nog even aan , en kijk of de olie sterk vervuild is, dan zou je kunnen flushen.
groet,
flushen kan oplossing zijn als de stuurhuis olie sterk vervuild is.
soms zit er gewoon een luchtbel in de weg en stuurt de S60 opeens weer met minder weerstand.
Een stuurhuisflush is 10 liter olie minder als een automaatflush en de helft van de tijd, dus kosten vallen wel mee.
als je toch stuurhuisrevisie nodig heb is dat zo'n vijf maal duurder.
dus kijk het nog even aan , en kijk of de olie sterk vervuild is, dan zou je kunnen flushen.
groet,
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik kan de olie wel bekijken, maar heb geen vergelijkingsmateriaal. Hoe ziet "vervuild" er uit...?Varioclean schreef:kijk of de olie sterk vervuild is, dan zou je kunnen flushen.
Inmiddels heb ik wat specifieker opgelet. Na de koude ochtendstart merk ik bij het afrijden van een rotonde duidelijk een 'weerstand' bij ca. 45 graden in het stuur als ik terugdraai van rechts naar rechtdoor. Ik moet dan even nadrukkelijker zélf terugdraaien. Als de motor warm is, dan is dit effect minder.
Ik neem aan dat je hier geen prijzen mag noemen, maar zou je me per PM een prijsopgave voor een flush willen geven?
B.v.d.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wel de goeie olie bijgevuld?Geen rode ATF mag er in.
Dat kun je zelf ook,doorspoelen is een fluitje van een cent.
Dat kun je zelf ook,doorspoelen is een fluitje van een cent.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29653
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wat is dan de goede olie voor de stuurbekrachtiging, ik dacht dat ATF goed was. Zijn er meerdere soorten/kleuren ATF of is er zelfs speciale stuurbekrachtigingsolie?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vanaf modeljaar 2000 zit er groene olie in,die fout wordt namelijk erg vaak gemaakt en daar kan het stuurhuis niet tegen.
30741424 is het onderdeelnummer.
30741424 is het onderdeelnummer.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-------------------------------------------------------------------------------
Functiegroep Onderdeelnummer Onderdeelomschrijving Notities PS Autoprofiel Titel
25 1271988 Olie-afscheider -2002 V70 (00-08), 2002, B5204T5
Carterventilatie 5CYL TURBO
25 8692211 Olie-afscheider 2003- V70 (00-08), 2002, B5204T5
Carterventilatie 5CYL TURBO
43 1161540 Transmissie olie 1 l V70 (00-08), 2002, B5204T5, AW55-50/51SN
Versnellingsbak, automaat TURBO
43 1161640 Transmissie olie 4 l V70 (00-08), 2002, B5204T5, AW55-50/51SN
Versnellingsbak, automaat TURBO
64 30741424 Servo olie 0.9l (1161529) V70 (00-08), 2002, B5204T5, L.H.D
Pomp servostuurinrichting 5CYL, -2004 L.H.D
64 30741424 Servo olie 0.1l V70 (00-08), 2002, Police
Servo-uitrusting V70 PLOICE
89 9454304 Sticker, olie peil (JP), TURBO V70 (00-08), 2002
Decals portieren
89 9454305 Sticker, olie peil (JP), W/O TURBO V70 (00-08), 2002
Decals portieren
89 31202704 Sticker, olie EXC (CA), (US) B5244S2 B5244T5 B5204T5, B5254T2 D5244T/T2 (31201209) V70 (00-08), 2002
Decals motorruimte
89 31202706 Sticker, olie B5244S/S2/S6/T4/T5 B5204T5 B5254T2. B8444S EXC (CA), (US) D5244T4/5/6/7 (30714742) (31201211) Met oliepeilsensor. V70 (00-08), 2002
Decals motorruimte
Functiegroep Onderdeelnummer Onderdeelomschrijving Notities PS Autoprofiel Titel
25 1271988 Olie-afscheider -2002 V70 (00-08), 2002, B5204T5
Carterventilatie 5CYL TURBO
25 8692211 Olie-afscheider 2003- V70 (00-08), 2002, B5204T5
Carterventilatie 5CYL TURBO
43 1161540 Transmissie olie 1 l V70 (00-08), 2002, B5204T5, AW55-50/51SN
Versnellingsbak, automaat TURBO
43 1161640 Transmissie olie 4 l V70 (00-08), 2002, B5204T5, AW55-50/51SN
Versnellingsbak, automaat TURBO
64 30741424 Servo olie 0.9l (1161529) V70 (00-08), 2002, B5204T5, L.H.D
Pomp servostuurinrichting 5CYL, -2004 L.H.D
64 30741424 Servo olie 0.1l V70 (00-08), 2002, Police
Servo-uitrusting V70 PLOICE
89 9454304 Sticker, olie peil (JP), TURBO V70 (00-08), 2002
Decals portieren
89 9454305 Sticker, olie peil (JP), W/O TURBO V70 (00-08), 2002
Decals portieren
89 31202704 Sticker, olie EXC (CA), (US) B5244S2 B5244T5 B5204T5, B5254T2 D5244T/T2 (31201209) V70 (00-08), 2002
Decals motorruimte
89 31202706 Sticker, olie B5244S/S2/S6/T4/T5 B5204T5 B5254T2. B8444S EXC (CA), (US) D5244T4/5/6/7 (30714742) (31201211) Met oliepeilsensor. V70 (00-08), 2002
Decals motorruimte
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb net even gekeken, de olie is erg dun en lijkt rood/roodbruin.... oeps :shock:Ramon&Ramon schreef:Wel de goeie olie bijgevuld?Geen rode ATF mag er in.
Ik heb nooit zélf bijgevuld, de auto is in onderhoud bij een Volvo-specialist, ik neem aan dat zij bijvullen als het nodig is. :?
Het niveau leek me wat laag: alles wat koud, het peil was zo ongeveer op de onderste streepjes.
Zélf doorspoelen? Ben benieuwd naar een how-to, maar dat is misschien niet zo leuk voor Varioclean....Ramon&Ramon schreef:Dat kun je zelf ook,doorspoelen is een fluitje van een cent.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het moet in ieder geval niet roodbruin zijn,dan is er een keer verkeerde olie in gedaan.
En de dealer vindt het misschien leuk niet leuk dat je naar een Volvo-Specialist(ik heb altijd moeite met die naam)gaat?
Ik mag aannemen dat je zelf mag weten waar je je auto repareerd,niets ten nadele van Varioclean,maar je opmerking viel me op.
En de dealer vindt het misschien leuk niet leuk dat je naar een Volvo-Specialist(ik heb altijd moeite met die naam)gaat?
Ik mag aannemen dat je zelf mag weten waar je je auto repareerd,niets ten nadele van Varioclean,maar je opmerking viel me op.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Het was al schemerachtig en we hebben oranje straatverlichting, dus dat roodbruin zal wel meevallen...Ramon&Ramon schreef:Het moet in ieder geval niet roodbruin zijn,dan is er een keer verkeerde olie in gedaan.
Toen ik de auto 8 jaar geleden (niet bij een dealer) heb gekocht heb ik voor onderhoud gekozen voor de 'specialist' in mijn woonplaats i.p.v. de dealer in een andere plaats. Ik ben altijd bij die 'specialist gebleven; bevalt me tot op heden prima. Ik kom dus eigenlijk nooit bij de dealer...Ramon&Ramon schreef:En de dealer vindt het misschien leuk niet leuk dat je naar een Volvo-Specialist(ik heb altijd moeite met die naam)gaat?
Inderdaad een raar woord dat 'specialist'. In mijn geval een bedrijf dat 'ooit' dealer was, maar nu niet meer en dus feitelijk een universele garage is geworden. Soms is het een bedrijf dat veel in Volvo 'doet'.
Overigens heeft 'mijn' specialist wel een officiële Vida-verbinding.
Je schrijft dat doorspoelen een fluitje van een cent is. Ik ben wel benieuwd naar een how-to. Met enige fantasie zie ik dat als een alternatief voor flushen. Ik heb daar een wat 'dubbel' gevoel bij: enerzijds is een forum om openlijk kennis te delen, anderzijds wil ik een forumsponsor niet de wind uit de zeilen nemen...Ramon&Ramon schreef:Ik mag aannemen dat je zelf mag weten waar je je auto repareerd,niets ten nadele van Varioclean,maar je opmerking viel me op.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is niet zo dat je iemand de wind uit de zeilen moet nemen,mijn opmerking is alleen,dat het zelf ook te doen is,wat je er verder mee doet is niet aan mij.
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Het lijkt me simpel, retourleiding op het reservoir los en in een transparante jerrycan.
Starten en je reservoir bij vullen met nieuwe ?
Starten en je reservoir bij vullen met nieuwe ?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- snowryder
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 15.12.2010 - 11:23
- Locatie: Elst GLD
Pikantje schreef:
Ik kan de olie wel bekijken, maar heb geen vergelijkingsmateriaal. Hoe ziet "vervuild" er uit...?
B.v.d.
zie diverse filmpjes youtube
Mijn stuur (huis?) doet heel af en toe ook een soort van "tsjoep"" geluid maken, wellicht de olie eens wisselen. Zou ik dan wel graag zelf doen, een powerflush vind ik nl. ook wel prijzig.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Dank je, ik heb inmiddels diverse jij-buis filmpjes bekeken, lijkt me wel te doen. Maar nu effe niet, het is buiten veel te koud en het grote klusproject "zolder" is nog niet klaar.snowryder schreef: zie diverse filmpjes youtube
Mijn stuur (huis?) doet heel af en toe ook een soort van "tsjoep"" geluid maken, wellicht de olie eens wisselen. Zou ik dan wel graag zelf doen, een powerflush vind ik nl. ook wel prijzig.
Dat tsjoepen hoor ik soms ook, ik had het nog niet in verbinding gebracht met het stuurhuis. Ik dacht eerder aan een lager of afdichting in de buurt van het schutbord.
Dat zie je inderdaad op de filmpjes ook. Ik overweeg nog om eerst een of ander reinigingsgoedje bij de olie te gooien en daarna de olie te verversen.DrRossi schreef:Het lijkt me simpel, retourleiding op het reservoir los en in een transparante jerrycan.
Starten en je reservoir bij vullen met nieuwe ?
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???