Mijn auto heeft een vreemd probleem dat volgens mij een bekend Volvo probleem is, mijn oom heeft namelijk precies hetzelfde bij zijn V70. Bij het wat harder nemen van een scherpe rotonde hoor je een zoemend geluid en voel je een trilling in het stuur, totdat je rustiger rijdt en de zijwaardse "druk" minder is. Wat ik zeker weet is dat dit geen lager of homokineet probleem is, maar dit geluid van het stuurhuis komt.
Is mijn stuurhuis kapot of zou een stuurhuis flush een oplossing kunnen zijn?
Zoemend geluid en trilling stuur, stuurhuis flushen?
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zit de juiste olie erin?RoyvW schreef:Mijn auto heeft een vreemd probleem dat volgens mij een bekend Volvo probleem is, mijn oom heeft namelijk precies hetzelfde bij zijn V70. Bij het wat harder nemen van een scherpe rotonde hoor je een zoemend geluid en voel je een trilling in het stuur, totdat je rustiger rijdt en de zijwaardse "druk" minder is. Wat ik zeker weet is dat dit geen lager of homokineet probleem is, maar dit geluid van het stuurhuis komt.
Is mijn stuurhuis kapot of zou een stuurhuis flush een oplossing kunnen zijn?
Of rode atf ipv groene...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Volgens mij zit er groene olie in. Straks eens even nieuwe olie halen en een paar keer leeg gooien, stuur draaien, leeg gooien, stuur draaien en afvullen. Eens kijken of dat helpt anders eens laten flushen.MarioC70 schreef:Zit de juiste olie erin?RoyvW schreef:Mijn auto heeft een vreemd probleem dat volgens mij een bekend Volvo probleem is, mijn oom heeft namelijk precies hetzelfde bij zijn V70. Bij het wat harder nemen van een scherpe rotonde hoor je een zoemend geluid en voel je een trilling in het stuur, totdat je rustiger rijdt en de zijwaardse "druk" minder is. Wat ik zeker weet is dat dit geen lager of homokineet probleem is, maar dit geluid van het stuurhuis komt.
Is mijn stuurhuis kapot of zou een stuurhuis flush een oplossing kunnen zijn?
Of rode atf ipv groene...
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat kun je zelf ook goed spoelen,dikke slang van de pot af,die even verlengen met een stuk slang,die in een bus hangen of emmer,laten lopen,iemand laten sturen heen links en rechts,paar liter erdoorheen pompen en klaar is het.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan kom je op 930 euro. Is "iets meer" dan de helft 
Maar ben het met je eens dat er weer eens met en vork wordt geschreven.
Maar ben het met je eens dat er weer eens met en vork wordt geschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik heb alle drie de types van ZF in m,n progamma staan,dus ik weet niet hoe ze daar bij komen..
Dus weer wat geleerd,eerst het forum raadplegen..
Dus weer wat geleerd,eerst het forum raadplegen..

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
MArio, ik denk dat jij een vervangings stuurhuis bedoelt. Vaak wordt er dan een ander merk stuurhuis geleverd van bijvoorbeeld Era. Die maakt ze namelijk zelf. Originele onderdelen van de ZF stuurhuizen zijn inderdaad niet leverbaar bij mijn weten.
NJ8: welk revisiebedrijf heeft jou dat verteld? Is dat toevallig hydroline?
NJ8: welk revisiebedrijf heeft jou dat verteld? Is dat toevallig hydroline?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kijk dat werpt alweer een ander licht op de zaak. Ik weet dat Hydroline verteld dat de stuurhuizen niet gereviseerd kunnen worden omdat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Dat is dan waarschijnlijk omdat zij geen onderdelen kunnen krijgen. Ze zijn er dus blijkbaar wel. Is dat bij ZF rechtstreeks of ook een revisie bedrijf? En moet je dan het stuurhuis achteraf inleveren?MarioC70 schreef:Nee,die zijn van ZF en zijn gereviseerd in Duitsland,gewoon orgineel dus..
We monteren er vrij veel...zonder problemen achteraf..
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 10.09.2013 - 23:09
ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.
mij is namelijk hetzelfde als bovenstaand verteld
ZF stuurhuizen gaan tzt defect maar zijn leverbaar voor € 475 ex
SMI stuurhuizen zijn goed maar backorder en pas leverbaar Juni 2014.
revisie schijnt geen oplossing te zijn want dan ben je ook binnen afzienbare tijd weer aan de beurt. Wie heeft de oplossing?!
mij is namelijk hetzelfde als bovenstaand verteld
ZF stuurhuizen gaan tzt defect maar zijn leverbaar voor € 475 ex
SMI stuurhuizen zijn goed maar backorder en pas leverbaar Juni 2014.
revisie schijnt geen oplossing te zijn want dan ben je ook binnen afzienbare tijd weer aan de beurt. Wie heeft de oplossing?!
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Even om terug te komen op dit topic.
Heb zelf de olie STB olie vervangen en dat was de oplossing.
Bij mij was het vervangen van de olie echt een noodzaak geworden want bij het iets té hard nemen van een rotonde begon het stuur altijd te "vibreren" en het stuurhuis te janken, dit ging dan even door tot ik een tijdje rechtdoor had gereden dan was het over, waarschijnlijk begon dan de oude olie weer een beetje te smeren. Voor mensen die een soortgelijk probleem hebben, de garage gaf bij mij dus een verkeerde diagnose en dat was dat het stuuhuis kapot zou zijn a €1000,-
Optie was dan powerflushen, maar ik wilde het toch zelf gaan proberen.
Ik heb bij de de automaterialen zaak een pompje gekocht van €1.50, twee liter nieuwe olie en dan volgens 3x gespoeld wat je als volgt doet;
A. Zorg dat je in het bezit bent van een pompje of een spuit o.i.d.
B. Zorg dat je in het bezit bent van 2 liter STB olie (Volvo Spec!)
1. Rij de motor warm
2. Draai het stuur helemaal naar links of rechts en zet motor af.
3. Draai de dop van de STB los en zuig de inhoud van het reservoir leeg.
4. Vul dit met nieuwe STB olie (ongeveer 500ml)
5. Start de motor, draai het stuur de andere kant op en zet de motor af.
6. Zuig het reservoir wederom leeg.
7. Vul het reservoir met nieuwe olie. (ongeveer 500ml)
8. Start de motor, draai het stuur de andere kant op en zet de motor af.
9. Wederom zuig je de inhoud van het reservoir leeg.
10. Vul deze wederom met nieuwe olie. (ongeveer 500ml)
11. Zuig wederom het reservoir leeg en vul deze voor de laatste keer met olie. Zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid afmeet zoals aangegeven op het stokje. (kan iets meer zijn dan 500ml)
Let op! Er kan meer dan 500ml olie in het reservoir als je tot de rand vult, dit mag niet, daarnaast kom je dan ook niet uit met 2 liter olie.
De oude olie was bij mij donkerbruin wat dus groen had moeten zijn.
Na het vervangen van de olie stuurt de auto een stuk beter en er zijn geen geluiden en trillingen meer waar te nemen!
Kun je het dus zelf doen i.p.v. laten powerflushen? Jazeker, en het werkt ook nog eens.
De volgende auto staat alweer klaar om te spoelen, de V70 van mijn oom heeft hetzelfde probleem en toevallig ook nog rond dezelfde kilometerstand onstaan als bij mijn auto, dat is rond de 300k.
Heb zelf de olie STB olie vervangen en dat was de oplossing.
Bij mij was het vervangen van de olie echt een noodzaak geworden want bij het iets té hard nemen van een rotonde begon het stuur altijd te "vibreren" en het stuurhuis te janken, dit ging dan even door tot ik een tijdje rechtdoor had gereden dan was het over, waarschijnlijk begon dan de oude olie weer een beetje te smeren. Voor mensen die een soortgelijk probleem hebben, de garage gaf bij mij dus een verkeerde diagnose en dat was dat het stuuhuis kapot zou zijn a €1000,-
Optie was dan powerflushen, maar ik wilde het toch zelf gaan proberen.
Ik heb bij de de automaterialen zaak een pompje gekocht van €1.50, twee liter nieuwe olie en dan volgens 3x gespoeld wat je als volgt doet;
A. Zorg dat je in het bezit bent van een pompje of een spuit o.i.d.
B. Zorg dat je in het bezit bent van 2 liter STB olie (Volvo Spec!)
1. Rij de motor warm
2. Draai het stuur helemaal naar links of rechts en zet motor af.
3. Draai de dop van de STB los en zuig de inhoud van het reservoir leeg.
4. Vul dit met nieuwe STB olie (ongeveer 500ml)
5. Start de motor, draai het stuur de andere kant op en zet de motor af.
6. Zuig het reservoir wederom leeg.
7. Vul het reservoir met nieuwe olie. (ongeveer 500ml)
8. Start de motor, draai het stuur de andere kant op en zet de motor af.
9. Wederom zuig je de inhoud van het reservoir leeg.
10. Vul deze wederom met nieuwe olie. (ongeveer 500ml)
11. Zuig wederom het reservoir leeg en vul deze voor de laatste keer met olie. Zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid afmeet zoals aangegeven op het stokje. (kan iets meer zijn dan 500ml)
Let op! Er kan meer dan 500ml olie in het reservoir als je tot de rand vult, dit mag niet, daarnaast kom je dan ook niet uit met 2 liter olie.
De oude olie was bij mij donkerbruin wat dus groen had moeten zijn.
Na het vervangen van de olie stuurt de auto een stuk beter en er zijn geen geluiden en trillingen meer waar te nemen!
Kun je het dus zelf doen i.p.v. laten powerflushen? Jazeker, en het werkt ook nog eens.
De volgende auto staat alweer klaar om te spoelen, de V70 van mijn oom heeft hetzelfde probleem en toevallig ook nog rond dezelfde kilometerstand onstaan als bij mijn auto, dat is rond de 300k.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001