hallo allemaal.
ik heb hier gelezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
mijn v70 d5 word warm in de bergen met de caravan,loopt in het rooie.
nu heb ik gehoord dat er er tropenthermostaten verkrijgbaar zijn.klopt dit verhaal?zo ja waar kan ik die krijgen,mijn dealer weet er niks.
ik hoor het wel.
roland
warm lopen v70 d5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Geweldige dealer.
Hoe zwaar is de caravan
Is het een automaat of schakel
Hoeveel toeren laat je de motor draaien bij een steile helling
vragen, vragen...
Hoe zwaar is de caravan
Is het een automaat of schakel
Hoeveel toeren laat je de motor draaien bij een steile helling
vragen, vragen...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
elk jaar is het gewicht anders maar nooit boven de 1500kg.
en is een automaat(gelukkig)geartronic.maar als ik er iets achter hangt staat die in de manual.
en ja ik vraag wel wat van de motor,hou van door rijden,trap hem wel in touren maar daar moet die dikke diesel tegenkunnen vind ik,hiervoor had ik een vw passat 1,8 benzine zelfs dat gekke ding bleef op temperatuur.
en is een automaat(gelukkig)geartronic.maar als ik er iets achter hangt staat die in de manual.
en ja ik vraag wel wat van de motor,hou van door rijden,trap hem wel in touren maar daar moet die dikke diesel tegenkunnen vind ik,hiervoor had ik een vw passat 1,8 benzine zelfs dat gekke ding bleef op temperatuur.
Ja warmlopen wordt hier wel meer over gesproken. Vreemde is dat niet iedereen het heeft.
De mijne heeft het bijvoorbeeld niet, maar met de caravan schakel ik zelf en de 5 ziet hij dan niet.
De mijne heeft het bijvoorbeeld niet, maar met de caravan schakel ik zelf en de 5 ziet hij dan niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
klopt heel veel verschillende verhalen,de mijne komt ook niet in de vijf,de dealer heeft er nog 1 waar niks aan mankeert en toch word die warm.maar ik wil vertrouwen op mijn auto,en dat kan ik nu niet met deze,heel irriiiiii
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Als je probeert met je combinatie met 120 de berg op te gaan wordt ie warm.
Iets minder hard is ook een optie. (zeg niet dat je dit doet, maar gebeurt wel vaak)
Ik zou het ook zoeken in je koelsysteem. Dichtgekoekte radiateur?. Even verder zoeken dus
Iets minder hard is ook een optie. (zeg niet dat je dit doet, maar gebeurt wel vaak)
Ik zou het ook zoeken in je koelsysteem. Dichtgekoekte radiateur?. Even verder zoeken dus
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
- Locatie: Dronten
Ik heb dit vorige jaar ook al eens opgemerkt.
Veel wazige antwoorden.
Naar mijn mening hebben de meest Volvo's van dit type er last van.
Ik geef zelf de de bak de schuld . Geartronic geeft heel veel warmte af in combinatie met een diesel versie.
Mijn vorige Volvo V 70 benzine ook Geartronic en zelfde caravan heeft hier nooit last van gehad.
Wat ik nu doe is handmatig schakelen en redelijk op toeren houden +/- 3000 dan kun de temp onder controle houden.
Succes.
Veel wazige antwoorden.
Naar mijn mening hebben de meest Volvo's van dit type er last van.
Ik geef zelf de de bak de schuld . Geartronic geeft heel veel warmte af in combinatie met een diesel versie.
Mijn vorige Volvo V 70 benzine ook Geartronic en zelfde caravan heeft hier nooit last van gehad.
Wat ik nu doe is handmatig schakelen en redelijk op toeren houden +/- 3000 dan kun de temp onder controle houden.
Succes.
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Iemand al eens gedacht aan een (extra) oliekoeler?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
extra oliekoeler zit ik idd ook aan te denken,en handmatig schakelen houd die het idd langer vol,vind het alleen jammer voor zo'n auto,mega koppel en dan dit probleem,maar ik zal eerst de koelsysteem is goed schoonmaken en dan maar ff kijken
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Je zal met een geartronic zelf moeten schakelen als je de berg op gaat. De automaat schakelt veel te snel over naar een hogere versnelling, waardoor de motor te weinig toeren draait en daardoor de waterpomp ook. Er word dus niet voldoende capaciteit aan koelvloeistof doorgepompt als je met te weinig toeren en een zware last de berg op rijd.
De automaat houd geen rekening met een aanhanger, hij `voeld` dat ook niet.
Ik heb er zelf ook geen last van omdat ik zelf schakel. Ik heb het wel eens geprobeerd op de automaat, maar dan schakelt hij echt veel te snel op en draait de motor te weinig toeren. Waardoor de temperatuur begon op te lopen. Helemaal als het echt warm is buiten.
De automaat houd geen rekening met een aanhanger, hij `voeld` dat ook niet.
Ik heb er zelf ook geen last van omdat ik zelf schakel. Ik heb het wel eens geprobeerd op de automaat, maar dan schakelt hij echt veel te snel op en draait de motor te weinig toeren. Waardoor de temperatuur begon op te lopen. Helemaal als het echt warm is buiten.
Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
Mede door al dit soort verhalen ga ik voor de zomer nog preventief een extra koeler voor de automaat laten plaatsen.
Wil er niet halverwege een berg met de sleurhut erachter komen dat ik hetzelfde probleem heb.....
Wil er niet halverwege een berg met de sleurhut erachter komen dat ik hetzelfde probleem heb.....

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
tsjonge, jonge, weten we zeker dat we VOLVO rijden?
een echte auto die nog geen karretje de bult op kan trekken?
ik ga elk jaar steevast naar spanje met de sleurhut,en heb alle routes
door frankrijk inmiddels al gehad.
met inmiddels meer dan 400.000km en buitentemperaturen
ver boven de 30gr is mijn V70 2.5D,en mijn vorigeS60 D5 nog nooit warm
gelopen.
ik heb/had nergens kunstgrepen nodig om de auto niet te heet te laten worden.
ik rij rustig 120km/u in frankrijk in zijn 5(als de verkeerssituatie het toelaat)
en begin dan ook altijd in de 5e versnelling aan een klim.
als hij afzakt naar ong.100km/u schakel ik terug naar de 4e versnelling,en heb
nog niet meegemaakt dat ik op de snelweg op wat voor route dan ook
nog verder terug moest schakelen.
ook niet over de route "Millau".
mijn advies is dan ook:chek de thermostaat,doorstroming van je koelsysteem
en kontroleer je radiateur die aan de buitenzijde langzaam aan vervuild/dicht gaat zitten.
mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren,dan sluit ik mij bij @945i aan.
"opruimen dat hok"
een standaard V70 D5 hoort in mijn beleving op zijn sloffen een caravan te kunnen trekken,daar hoef je niet allerlei kunstgrepen zoals grotere oliekoelers
radiateuren enz,te moeten willen toepassen.
een echte auto die nog geen karretje de bult op kan trekken?
ik ga elk jaar steevast naar spanje met de sleurhut,en heb alle routes
door frankrijk inmiddels al gehad.
met inmiddels meer dan 400.000km en buitentemperaturen
ver boven de 30gr is mijn V70 2.5D,en mijn vorigeS60 D5 nog nooit warm
gelopen.
ik heb/had nergens kunstgrepen nodig om de auto niet te heet te laten worden.
ik rij rustig 120km/u in frankrijk in zijn 5(als de verkeerssituatie het toelaat)
en begin dan ook altijd in de 5e versnelling aan een klim.
als hij afzakt naar ong.100km/u schakel ik terug naar de 4e versnelling,en heb
nog niet meegemaakt dat ik op de snelweg op wat voor route dan ook
nog verder terug moest schakelen.
ook niet over de route "Millau".
mijn advies is dan ook:chek de thermostaat,doorstroming van je koelsysteem
en kontroleer je radiateur die aan de buitenzijde langzaam aan vervuild/dicht gaat zitten.
mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren,dan sluit ik mij bij @945i aan.
"opruimen dat hok"
een standaard V70 D5 hoort in mijn beleving op zijn sloffen een caravan te kunnen trekken,daar hoef je niet allerlei kunstgrepen zoals grotere oliekoelers
radiateuren enz,te moeten willen toepassen.
geen glans zonder wrijving
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10707
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ha ha hij zuipt sowieso al....AlexV70 schreef:Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.

“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
zuipen is goed,weet je tenminste dat de schaftkeet er nog achter hangt :twisted:Hans oet Twent schreef:Ha ha hij zuipt sowieso al....AlexV70 schreef:Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.
geen glans zonder wrijving
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
toppertje, tijd voor een wissel. Op deze manier komt de nationale economie krakend tot stilstand.
On topic: Ten aanzien van een automaat of geartronic, in combinatie met sleurhut, ga eens kijken op www.caravantrekker.nl voor alle prachtige ervaringen met de sleurhut en de bergjes.
Een een D5 moet met twee vingers in de neus, zonder tuning of andere flauwekul gewoon anderhalve ton sleurhut een berg op kunnen sjorren. Mits fatsoenlijk onderhouden, dat dan weer wel.
On topic: Ten aanzien van een automaat of geartronic, in combinatie met sleurhut, ga eens kijken op www.caravantrekker.nl voor alle prachtige ervaringen met de sleurhut en de bergjes.
Een een D5 moet met twee vingers in de neus, zonder tuning of andere flauwekul gewoon anderhalve ton sleurhut een berg op kunnen sjorren. Mits fatsoenlijk onderhouden, dat dan weer wel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 20:49
- Locatie: Ter Idzard
Een D5 (185pk) vanaf 2006 heeft een automaat bak koeler in de radiateur. Als je dus handmatig schakeld en geen WRC achtige sprints bergop maakt is er dus niets aan de hand. Ik zet de bak uiteraard ook Manueel in de 5. Hierdoor schakelt hij niet op. Bij iets oplopende tempereatuur (net over middenstreepje) richting rood even iets gas lossen en er is niets aan de hand.
Overigens dan rijd ik ca 110 km/h.
Heb gechipthe BMW X5 (260Pk) gehad en als je daar vol vermogen bergop van vroeg kwam de temperatuur meter ook omhoog. Dus met beleid zoals een goed chauffeur betaamt. Alles kan stuk uitereaard.
Overigens dan rijd ik ca 110 km/h.
Heb gechipthe BMW X5 (260Pk) gehad en als je daar vol vermogen bergop van vroeg kwam de temperatuur meter ook omhoog. Dus met beleid zoals een goed chauffeur betaamt. Alles kan stuk uitereaard.