motor maakt veelste veel toeren etc...

Alles over de 440 / 460
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

goeiemorgen,

gisteravond heb ik het gaspedal van mijn 440 1.8 schijnbaar iets te ver ingedrukt met het optrekken, en vanaf dat moment doet het motorblok heel raar.

wanneer ik nu stil sta en het gas loslaat maakt hij veel toeren. het lijkt net alsof er iemand met het gaspedaal speelt. 1 sec veel toeren, dan weer 1 sec stationaire, dan weer 1 sec veel toeren. en dit blijft zich herhalen. ook wanneer je de auto nu start maakt hij nu ongeveer 3000 toeren (gokje), en begint hij na een 20sec weer met het schommelen van de toeren zoals beschreven.

tijdens het rijden reageerd hij heel vel op het loslaten van het gaspedaal. dwz, heel erg bokken alsof hij inhoudt. en dit staat weer haaks op het feit dat hij zichzelf gas geeft.

is eerste instantie dacht ik aan de kabel van het gasgeven. dat deze blijft hangen om wat voor reden dan ook, maar dan zou hij continue hoge toeren moeten hebben. en dat is niet geval... ik denk nu meer aan een fout/defect in het elektronica...dus mijn vraag; weet iemand wat dit zou kunnen zijn, of heeft dit ook gehad.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Computer uitlezen en een keer resetten.

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
mighty_myte
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.11.2007 - 23:03

ik denk aan een probleem met de stappenmotor.
dat ding kan zichzelf niet snel genoeg meer corrigeren om het
stationair toerental constant te houden.
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

BuggyRene schreef:Computer uitlezen en een keer resetten.

René
ff off topic maar het uitlezen lukt me wel maar hoe reset je de computer?

Gr.TRM
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ECU reset je door de accu een half uurtje los te koppelen. Reset ie zichzelf.
Wat betreft teveel toeren, controleer de gasklep en inderdaad ook de stappenmotor op vette zwarte aanslag. Ontvetten met spruitstuk,carburateur of remmen reiniger. Anders kan er ergens een vacuumlek zitten. Loop alle slangen eens na op scheurtjes, losse slangenklemmen. En controleer de injectoren of die niet last hebben van verharde rubbers en daardoor valse lucht aanzuigen.
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

bedankt! ga iig morgen ff de accu ontkoppelen om te kijken of dit helpt. maar kan iemand mij vertellen waar ik de stappenmotor kan vinden?

ben wel technisch, maar met auto's sleutelen... dan ben ik een groentje :D

wat de gasklep betreft; word daarmee de hendel op de motorblok bedoelt waarmee je gas geeft? als dat zo is heb ik nog wel een ander vraagje... vanmiddag bij daglicht dus ff gekeken en het viel op dat de kabel aan de losse kant is. je kan het gaspedal een stuk optillen voor er spanning op de kabel staat. verwacht niet dat het iets met mijn probleem te maken heeft, maar viel me op en lijkt me niet goed.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

gaspedaal optillen voor er spanning op komt te staan? volgens mij moet je het pedaal indrukken om spanning op de kabel te brengen. een beetje vrije speling in de kabel mag denk ik wel.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Gaspedaal hangt aan de kabel, das normaal dat je het gaspedaal kunt optillen.
Normaal druk je er ook op, als je het optilt als je het probleem hebt zal het niet verdwijnen denk ik.

Probeer eerst de reset maar eens.
Daarna de regelklep voor stationair toerental schoonmaken (en het is GEEN stappenmotor maar als ik het anders noem dan weet niemand waar ik het over heb. Stappenmotoren hebben minstens 4 draden -> deze heeft er maar 2). Deze klep is gewoon een hefmagneet die PWM aangestuurd kan worden door de ECU en zo een positie kan innemen om stationair toerental te regelen.


my2cents
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De stationairklep (stappenmotor) is het buisvormige apparaatje vooraan het motorblok, net boven de bougies. Er zitten twee rubberslangen op en een stekker. Deze demonteren en van binnen reinigen.
Gasklep zit vooraan in het inlaatspruitstuk, net na de slang die van het luchtfilter afkomt. Deze luchtfilterslang loshalen, dan kan je de gasklep zien zitten. En deze ook van vette aanslag ontdoen. Is inderdaad de klep die met het gaspedaal wordt bedient.
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

ff een kleine update. net vanmorgen de boel een reset gegeven door de accu te ontkoppelen. half uurtje gewacht, maar heeft niet geholpen.

zal vandaag of morgen ff die stappenmotor onder handen nemen. iig bedankt voor dusver.
Volvo 440 1.8 b18u 1794cc 66kw bouwjaar 1994
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

het is opgelost...

ben er zelf mee bezig geweest, maar het kreeg het niet voor elkaar. dus maar bij de garage afgegeven en nalaten kijken. bleek een vacuumlek te zijn bij een slang, en de stappenmotor defect te zijn. en aangezien ik de volvo nog niet zolang in bezit heb, bij hem gekocht, mats hij me met de prijs. voor zover je iemand op zijn woord kan geloven :roll:

dit grapje gaat 165 euro kosten. dus een laatste vraagje... weet iemand wat een stappenmotor kost?

iig bedankt voor alle reakties ;)
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Zou gewoon een stappenmotor op de sloop halen. Hooguit een euro of 25 /30.
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Stappenmotor van een 1.8 bij de Volvo-dealer: zo rond de 120 euro. Vacuumslangetje: paar euro.
Monteren: ooit zelf gedaan, zelfs met mijn 2 linkerhanden 15 minuten werk.

Conclusie: ik heb niet de indruk dat je gematst bent...

De Bosch stappenmotor uit de 1.8 is trouwens in een hele rij merken geleverd: opel, peugeot/citroen, fiat, renault, BMW, VW.
Ik heb een keer alle dealers gebeld aan de hand van het Bosch-partsnummer. Blijkt dus dat de prijs van zo'n stappenmotor uiteenloopt van 120 euro tot in de 200 euro.

En raad eens: de volvo-dealer was zowaar het goedkoopst!
MV
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.11.2007 - 20:00

Klopt, ik belde laatst naar Brezan voor een aandrijfashoes,de linkse met verse smering, zou een dag moeten wachten ca 48 euro. Bij de dealer (Scholten Ede): 24 euro, 2 uur later ophalen!
440 1.9.TD '4ton, still going strong'
housekamp
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.09.2007 - 07:24

daar was ik dus al bang voor...
heb de auto gewoon nodig, en zelf weinig tijd gehad om het voor elkaar te maken... dus toch 165 lichter. maar het is nu dus de laatste keer dat ik bij hem ben geweest. voortaan zelf maar sleutelen...
Volvo 440 1.8 b18u 1794cc 66kw bouwjaar 1994
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ligt er ook aan hoelang ze hebben moeten zoeken. Alles bijelkaar denk ik een "normale"prijs. Arbeidsloon, testen oude stappenmotor, nwe stappenmotor, slang. Maar zelf doen is altijd voordeliger en geeft bovendien je ego een flinke boost als het weer gelukt is (en dat is onbetaalbaar) :P
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ik ben het met je eens, het lijkt me de normale prijs.

Punt was, dat ik niet denk dat 165 een 'gematste' prijs is.

Is de auto inmiddels al weer gefixt?
HenkV40II
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29.11.2007 - 21:15

Ik heb ongeveer hetzelfde al twee keer tegengekomen met mijn V40 1.8 (weet dat ik hier in de 440-460 series zit maar wou niet speciaal een nieuw onderwerp beginnen...)

Telkens weten ze in de garage niet echt goed wat ze ermee moeten aanvangen. Bij mij is het precies of "de gas blijft vastzitten" (maar dat is niet zo mijn gaspedaal blijft niet hangen ofzo). Dus hij maakt ook tamelijk veel toeren en gaat soms zelfs in het rood :explosivesmile:
Ze hebben elke keer de gasklep proper gemaakt want die wordt telkens vuil maar aangezien het al twee keer gebeurd is op korte tijd is dat blijkbaar maar een plijster op een houten been... (Moet wel toegeven dat alles terug in orde is na proper maken gasklep) Maar er is misschien iets anders??

In de garage zeggen ze ook dat mijn V40 geen choke heeft ???? Versta dit niet goed... Waarom draait mijn wagen bij koudstart dan meer dan zijn normale stationaire toerental???
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De injectieunit verzorgt het toerental, ook bij een koude motor.
Meerdere merken en types hebben dit ook de eerste +/- 30 seconden.
BV opel vectra.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Hoeveel heeft de auto gelopen?
Misschien carterdruk waardoor de gasklep via de carterontluchting vervuild??
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”