Ik rijdt sinds 2 maanden met veel plezier in een S60 2.4 D5 van jan. 2002. Slechts 105.000 km op de teller, niet veel voor een diesel. Paar weken terug (111.000 km) foute geluiden bij koppeling vandaan, vooral bij afremmen op motor. Met af en toe een tik/ratel bij stationair. Klonk volgens Volvo Dealer als defect druklager. Dan meteen maar de koppelingsplaat meenemen. Zou 1200,- gaan kosten. Eenmaal uit elkaar bleek de koppelingsplaat flink versleten en de "vingers" van de diaframaveer stonden niet allemaal meer op dezelfde hoogte. Dat laatse verklaarde de trilling in de koppelingspedaal. Volgens Dealer was het flnk heet geweest, waarschijnlijk door hitte een paar vingers iets verbogen. Ik kreeg te horen dat er nog steeds een verkeerd geluid in zat, en dat dit in het defecte dual mass vliegwiel zat. De 2 delen wilden niet meer t.o.v. elkaar draaien, en er zaten blauwe brandplekken op. Hydr.druklager en keerring zijn meteen ook vervangen, al met al 2400,- (Slik!!). Lijkt op een koppelingspedaal ridder die de boel mishandel heeft. Bij navraag bij mijn broer (de vorige eigenaar) bleek dat hij alleen lange ritten zonder veel files heeft gereden. En ik weet niet beter dan dat hij zeer netjes met koppelingen om gaat. Daarom zoek ik of er een evt. andere reden kan zijn van deze vroege slijtage. Zou het kunnen zijn dat de hydr.koppelings cilinder licht is blijven hangen, waardoor de boel verhit/versleten is? Bijv. retourkanaal verstopt o.i.d.
Verder heb ik nog een "holle" fluittoon bij elke versnelling vanaf plm. 1500-2000 toeren. maar dat wordt maar een apart onderwerp. Als ik ontkoppel is het weg, ook als ik meer toeren maak in zijn vrij. Is er iets mis in de bak?
Oorzaak versleten koppeling + vast vliegwiel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat ik wel weet is dat mijn koppeling laatst soms ook licht slipte, en alleen als ik bij 2200 toeren ineens op het gas ging (ook D5). Verder voelde en greep hij zeer goed aan (190.000 km).
Ik had nog garantie, dus terug. Ze hebben eerst de remvloeistof (koppeling maakt gebruik van hetzelfde reservoir) ververst. Als dat niet zou helpen zou de koppeling worden vervangen.
Geen last meer gehad van slippen. Ik denk dat bij jouw broer ook de koppeling heeft geslipt, maar er geen erg in heeft gehad, waardoor de boel is verbrand.
Ik had nog garantie, dus terug. Ze hebben eerst de remvloeistof (koppeling maakt gebruik van hetzelfde reservoir) ververst. Als dat niet zou helpen zou de koppeling worden vervangen.
Geen last meer gehad van slippen. Ik denk dat bij jouw broer ook de koppeling heeft geslipt, maar er geen erg in heeft gehad, waardoor de boel is verbrand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn toenmalige V70 D5.
Ook last van het gevoel dat de koppeling wat plakte en rammelde.
Bleek een kapot dual mass vliegwiel te zijn en is voor een zelfde bedrag gemaakt. Daarna was het weer tip top. Maar ik was er wel ff ziek van.
Mijn V70 had toen ongeveer twee ton gelopen. Dat is dus wel veel meer als jou S60 waarbij het wel erg vroeg is gekomen.
Ook last van het gevoel dat de koppeling wat plakte en rammelde.
Bleek een kapot dual mass vliegwiel te zijn en is voor een zelfde bedrag gemaakt. Daarna was het weer tip top. Maar ik was er wel ff ziek van.
Mijn V70 had toen ongeveer twee ton gelopen. Dat is dus wel veel meer als jou S60 waarbij het wel erg vroeg is gekomen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hans,
Ik heb een poos terug eens een beichtje gepost over een geluid bij optrekken wat lijkt op pingelen (klinkt als een een zak knikkers die geschud wordt). Ik kreeg daar geen duidelijke reacties op. Ik ben zelf bang dat ik net na de garantie voor de kosten van de koppeling op kan draaien, en als dat niet hoeft liever niet natuurlijk.
De koppeling grijpt perfect aan, maar af en toe slipte hij heel lichtjes. Zoals vermeld is de remolie vervangen en sindsdien gaat het goed. Het rammelende geluid lijkt wel uit de koppeling te komen. Herken je dat, of klonk het toch wel anders?
Ik heb een poos terug eens een beichtje gepost over een geluid bij optrekken wat lijkt op pingelen (klinkt als een een zak knikkers die geschud wordt). Ik kreeg daar geen duidelijke reacties op. Ik ben zelf bang dat ik net na de garantie voor de kosten van de koppeling op kan draaien, en als dat niet hoeft liever niet natuurlijk.
De koppeling grijpt perfect aan, maar af en toe slipte hij heel lichtjes. Zoals vermeld is de remolie vervangen en sindsdien gaat het goed. Het rammelende geluid lijkt wel uit de koppeling te komen. Herken je dat, of klonk het toch wel anders?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
- Locatie: Spijkenisse
Het tweelaags vliegwiel is iets wat je waarschijnlijk nog sneller om zeep helpt als je gaat chiptunen, daar deze vliegwielen maar tot een bepaald aantal Nm koppel zijn gemaakt.
Wat 1 van de oorzaken is: op te laag toerental overschakelen, laat je D5 maar rustig 2600 rpm draaien voor je overschakel.
Ook het rijden met caravan bij +/- 90 / 95 km in de 5e versnelling is slopend voor een tweelaags vliegwiel, dan zit je net op 1700 / 1800 rpm. en qua brandstof verbruik maakt het weinig uit.
Veel VAG diesels welke al een flink koppel hebben, gaan na chippen soms geen 50 Nm omhoog, maar soms wel 100-120 Nm, en dat kan die niet hebben, begint met trillen vanaf 1500 - 1600 rpm tot 2200 rpm
Wat 1 van de oorzaken is: op te laag toerental overschakelen, laat je D5 maar rustig 2600 rpm draaien voor je overschakel.
Ook het rijden met caravan bij +/- 90 / 95 km in de 5e versnelling is slopend voor een tweelaags vliegwiel, dan zit je net op 1700 / 1800 rpm. en qua brandstof verbruik maakt het weinig uit.
Veel VAG diesels welke al een flink koppel hebben, gaan na chippen soms geen 50 Nm omhoog, maar soms wel 100-120 Nm, en dat kan die niet hebben, begint met trillen vanaf 1500 - 1600 rpm tot 2200 rpm
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Mijn koppeling bleef ook gewoon perfect aangrijpen Ed. Alleen bij het stationair lopen van de motor kon je een vreemd geluid horen uit de versnellingsbak cq koppeling. Enkele malen voelde het alsof de koppeling "plakte". Het is moeilijk een gevoel te omschrijven. Ik liet het koppelingspedaal opkomen en het voelde of het pedaal bleef hangen. De auto trok wel normaal op. Dit verschijnsel was maar heel af en toe aanwezig.
Doe tijdens het rijden maar eens de radio uit en het raam open en luister goed terwijl je gas geeft. Ik hoorde dan die zak knikkers...naja knikkers, in elk geval meer lawaai dan normaal. Niet meer de ingetogen D5 grom.
Ik hoop dat jouw dual mass vliegwiel nog heel is...het is een duur geintje.
Doe tijdens het rijden maar eens de radio uit en het raam open en luister goed terwijl je gas geeft. Ik hoorde dan die zak knikkers...naja knikkers, in elk geval meer lawaai dan normaal. Niet meer de ingetogen D5 grom.
Ik hoop dat jouw dual mass vliegwiel nog heel is...het is een duur geintje.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
OK, dat klinkt wel erg bekend. Ik hoef overgens niet het raam open te doen, ik hoor het zo al als ik gas geef. Het begint bij ongeveer 2000 toeren, maar bij een dikke 3000 is het weer weg. Ik vind de motor ook best wel rumoerig worden bij gasgeven.
Ik heb nog anderhalve maand garantie, dus zal maar eens langs gaan. Hopelijk herkennen en vooral erkennen ze de klacht. Meestal als je iemand van de dealer laat meerijden krijg je te horen dat het zo hoort.
Ik heb nog anderhalve maand garantie, dus zal maar eens langs gaan. Hopelijk herkennen en vooral erkennen ze de klacht. Meestal als je iemand van de dealer laat meerijden krijg je te horen dat het zo hoort.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ja, dit zijn de beroemde welles nietes gevalletjes. Zo te horen is die van jou dus ook niet meer helemaal oké. Hopelijk kun je iets regelen. Bij de dealer altijd meer kans dan bij die handelaar waar de mijne vandaan kwam. Ik kreeg alleen een grote bek. :redhotevil:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 16:49
- Locatie: Heiloo
ok, maar weet een van jullie of het snel slijten van die koppeling ->beschadiging vliegwiel door verhitting(?). Die van mij lijkt bij schakelen/koppelen netjes en meteen aan te grijpen. Niet plotseling bij 2200 toeren zoals eerder genoemde geval. Zou het kunnen komen omdat de bedieningscilinder van het koppelingspedaal niet helemaal terugkomt? En waardoor de remvloeistof er niet goed uit komt (zelfde circuit). Dan zou door warmte de vloeistof nog uit kunnen zetten waardoor het licht ontkoppelen leidt tot nog meer slijtage van de koppelingsplaat.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Meestal blijft de cilinder hangen door vuil Dat was bij mij opgelost na verversen van de olie. Als de koppelingscilinder blijft hangen, en de koppeling niet goed wordt losgelaten krijgt hij echt op zijn flikker. Je kunt een koppeling gedurende een snel ritje in tien minuten oproken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Het dual mass vliegwiel, daar hadden we het over, zorgt ervoor dat de kracht geleidelijk afgegeven wordt aan de aandrijving. Mijn dealer zei dat ie kapot was gegaan door het waarschijnlijk trekken van zware aanhangers met paarden of zo iets.
Ik heb het onderdeel gezien na uitbouw. Is gewoon een lomp zwaar geval. En duur.
Ik heb het onderdeel gezien na uitbouw. Is gewoon een lomp zwaar geval. En duur.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dat scheelt weer, was het in ieder geval geen klein friemelding wat een vermogen kostte 

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Nee...gelukkig niet
Weegt minstens 25 kg.

Weegt minstens 25 kg.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
roedco schreef: Klonk volgens Volvo Dealer als defect druklager. Dan meteen maar de koppelingsplaat meenemen. Zou 1200,- gaan kosten. Eenmaal uit elkaar bleek de koppelingsplaat flink versleten en de "vingers" van de diaframaveer stonden niet allemaal meer op dezelfde hoogte. Dat laatse verklaarde de trilling in de koppelingspedaal. Volgens Dealer was het flnk heet geweest, waarschijnlijk door hitte een paar vingers iets verbogen. Ik kreeg te horen dat er nog steeds een verkeerd geluid in zat, en dat dit in het defecte dual mass vliegwiel zat. De 2 delen wilden niet meer t.o.v. elkaar draaien, en er zaten blauwe brandplekken op. Hydr.druklager en keerring zijn meteen ook vervangen, al met al 2400,-
Kunnen jullie aangeven hoe de verdeling van de kosten in werkloon en onderdelen zijn geweest?hans anesthesie schreef:Bleek een kapot dual mass vliegwiel te zijn en is voor een zelfde bedrag gemaakt.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Poeh, ff uit m'n hoofd hoor. Ik heb de rekening meegegeven met de verkoop van de wagen.
Vliegwiel ong: €700,-
set koppelingsplaten ???
Drukgroep:ong. €150,-
Plus ongeveer zes uur sleutelen.....tsjakka..
Vliegwiel ong: €700,-
set koppelingsplaten ???
Drukgroep:ong. €150,-
Plus ongeveer zes uur sleutelen.....tsjakka..
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
- Locatie: Zuid Limburg
hoe duurzaam zijn die hydraulische uitdruklagers? ik heb er net een origineel van volvo gekocht voor mijn project... (ik moet nog zien of het past, is een gokje)
als het niet lang meegaat kan ik het net zo goed origineel laten...
als het niet lang meegaat kan ik het net zo goed origineel laten...

1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volgens mij wordt het hydraulische cilindertje (zg slave) vervangen bij vervangen van de koppeling, maar weet dat niet zeker.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
- Locatie: Spijkenisse
Is dit niet uit voorzorg? omdat alles toch open ligt, is het waarschijnlijk alleen de meerprijs van de cilinder.
Op mijn D5 is bij 160000 km de distributie / spanrol vervangen, tevens is de waterpomp vervangen, ook omdat daar toch alles losgemaakt moest worden, en het feitelijk alleen de meerprijs van de waterpomp was. met de wetenschap, dat een waterpomp geen 2 distributies meegaat, en anders tussendoor gedaan moet worden, wat per saldo fors duurder zou zijn.
Gelukkig waren deze reparaties nog op het conto van de vorige eigenaar gedaan.
Op mijn D5 is bij 160000 km de distributie / spanrol vervangen, tevens is de waterpomp vervangen, ook omdat daar toch alles losgemaakt moest worden, en het feitelijk alleen de meerprijs van de waterpomp was. met de wetenschap, dat een waterpomp geen 2 distributies meegaat, en anders tussendoor gedaan moet worden, wat per saldo fors duurder zou zijn.
Gelukkig waren deze reparaties nog op het conto van de vorige eigenaar gedaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 16:49
- Locatie: Heiloo
De kosten (incl BTW) zijn als volgt verdeeld bij mijn Volvo dealer. Het werkloon was 840,-, het vliegwiel 960,- de koppelingsset 360,- en de bedieningscylinder (hydr.druklager) 84,-
Dan komen er nog div. bouten/moeren, remvloeistof en een keerring bij. Al met al 2430,-
Maar wil je eens weten wat je kwijt bent in de handel (= niet origineel Volvo), ga dan eens naar www.hbase.nl Via je kenteken kan je veel slijtdelen opzoeken. Als je naast onderdelen ook arbeid wilt opzoeken ga dan naar www.masterbase.nl De S60 staat er nog niet bij maar wel zijn voorgangers/broertjes. Heb je een indicatie. Bij de 1e S80's en de V70 stond 5,5 uur arbeid voor een koppeling vervangen.
Je kan ook via www.mijngarage.nl een offerte aanvragen bij garages bij jou in de buurt. Die koppeling had mij dan plm. 600,- gekost bij 5 plaatselijke garages. De meeste ervan ken ik, en dat zijn geen verkeerde garages. Wat voor merk koppeling ze er dan in stoppen weet ik niet, maar vermoedelijk rekenen ze bij Volvo 8 uur a 100,- per uur en bij die anderen 5,5 uur a 50,- per uur. En dat scheelt behoorlijk.
Dan komen er nog div. bouten/moeren, remvloeistof en een keerring bij. Al met al 2430,-
Maar wil je eens weten wat je kwijt bent in de handel (= niet origineel Volvo), ga dan eens naar www.hbase.nl Via je kenteken kan je veel slijtdelen opzoeken. Als je naast onderdelen ook arbeid wilt opzoeken ga dan naar www.masterbase.nl De S60 staat er nog niet bij maar wel zijn voorgangers/broertjes. Heb je een indicatie. Bij de 1e S80's en de V70 stond 5,5 uur arbeid voor een koppeling vervangen.
Je kan ook via www.mijngarage.nl een offerte aanvragen bij garages bij jou in de buurt. Die koppeling had mij dan plm. 600,- gekost bij 5 plaatselijke garages. De meeste ervan ken ik, en dat zijn geen verkeerde garages. Wat voor merk koppeling ze er dan in stoppen weet ik niet, maar vermoedelijk rekenen ze bij Volvo 8 uur a 100,- per uur en bij die anderen 5,5 uur a 50,- per uur. En dat scheelt behoorlijk.