Stroeve bak

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe D5 met 6-bak. Wat mij nu opvalt bij deze lage temperaturen is dat de eerste en tweede versnelling met wat kracht ingelegd moeten worden. Voorheen een D5 met 5-bak gehad die dit verschijnsle niet had.
Na een paar kilometer ( als e.e.a. wat is opgewarmd) gaat alles lekker soepel.
Is dit een normaal verschijnsel?
Gebruikersavatar
Superman
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22.01.2006 - 17:29

Goh,

Ik had hetzelfde gevoel toen ik vanochtend wegreed. Het lijkt dus idd dat er iets (olie?) opgewarmd moet zijn alvorens de eerste versnellingen soepeler werken.


p.s. 2.0D zesbak in V50
Gebruikersavatar
yrrah
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 25.10.2005 - 10:55
Locatie: Hardenberg

Komt me bekend voor, enne... Elvis, ik heb een D5 5 bak.

Yrrah.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb ook een D5 vijf bak, en ik schakel ook wat zwaarder als ie koud is. Het zal er wel bijhoren, is ook een grote versnellingsbak :wink:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Heb het zelfde probleem met mijn D5 vijfbak, soms ook lastig in de achteruit te krijgen als het koud is.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

oplossing is om de splines van de prise as te smeren en hij schakelt warm EN koud weer zo soepel als wat.... maarja. dan moet wel de bak eraf..
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ja, lekker is dat. Kost een halve dag sleutelen als ik het goed heb?

Laat maar.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ja, dan maar wat stroever.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.

je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.

en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

na ja, zo erg is het ook weer niet. Ik heb er net een nieuw vliegwiel en koppeling en drukgroep in zitten. Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
sjoebert
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 09.11.2005 - 14:51

Ik neem aan dat ze die splines van de prise-assen ook meteen ff gesmeerd hebben????
prise-AS. het is er 1 :)

en ja die zullen ze heus wel gesmeerd hebben.


en ik weet niet wat je bedoelt met: zo erg is het ook weer niet???

als je bak herrie gaat maken kost het je een bakrevisie of een nieuwe en dus beduidend meer.

en voorkomen is beter dan genezen.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Die bak schkelt gewoon als de brandweer. Alleen nu met dit rotte koude weer lijkt het alsof je met iets meer overtuiging moet schakelen. Dit met name in de eertse en tweede versnelling. Eenmaal warm gaat het gewoon goed
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
v40pokemon
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
Locatie: Eindhoven

Ik geloof dat zo'n beetje alle auto dat hebben met deze weersomstandigheden. Ik laat 'm 's morgens gewoon ff een paar minuutjes lopen (kan ik ondertussen mijn tanden van mijn gebit poetsen :lol: )
Is-ie meteen van binnen lekker opgewarmd, geen ramen krabben en schakelen als een automaat :wink:
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Dat doe ik ook hoor! In onze regio kan dat nog zonder dat ze je auto meteen meenemen :wink:

Alleen: Slecht voor het milieu en moter..maar wel comfortabel.
Elke winter droom je dan weer van een standkachel
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
is dit zo ?
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sjoebert schreef:oplossing is om de splines van de prise as te smeren en hij schakelt warm EN koud weer zo soepel als wat.... maarja. dan moet wel de bak eraf..

Die mogen niet gesmeerd worden,er zit een speciale coating op die assen en zeer zeker geen kopervet of iets in die richting gebruiken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

interceptor schreef:
Bij de garage geweest en de klacht voorgelegd. Volgens hun moet i.d.d. de prise-as gesmeerd worden. Kost al met al 6,5 uur werk. Gelukkig gebeurt dit onder garantie.
is dit zo ?
Ik heb het ook voor , maar enkel als het erg koud is !

Dat was zeer zeker geen dealer waar je dit advies kreeg????
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sjoebert schreef:je hoeft het ook niet te verhelpen, maar niet gaan zeuren als na een tijdje je synchromesh ringen herrie gaan maken bij het schakelen.

je kopelingsplaat blijft nu namelijk gedeeltelijk tegen je vliegwiel aanlopen waardoor de bak inwendig niet stil komt te staan om over te schakelen. je synchromesh ringen kunnen bij dat toerental je tandwielen niet gelijkrichten (beetje simpel uitgelegd) en je drukt (LEES: forceert) hem in z`n versnelling.

en na een tijd ga je het welbekende "tanden poetsen" krijgen bij het schakelen. en geloof me. er zijn je er al genoeg voorgegaan.
Die bakken gaan nooit stuk,het is een kwestie van de juiste olie te gebruiken.
Verdiep je is goed in de versnellingbakmaterie van Volvo,alvorens zulke adviezen te geven over het smeren van de prise-as enz enz..
Gebruikersavatar
nieuwedaf V70
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19

Elvis21, je hebt het niet met de 3e versnelling? zie mijn topic
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”