Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een redelijke 164E die op lpg gekocht werd en daar op zich goed op liep.
Alleen kan je dat wat lastig met een jerrycan halen als het verbruik je weer eens verrast (heeft erg klein gastankje).
Ergo, als er benzine inzit moet dat ook werken, een credo wat vaker geldt hier.
Het was al met al een hele klus, en ik kreeg al een "hint" dat het duur werd en ook veel tijd zou kosten.. Eigenlijk viel het wel mee, mogelijk had ik geluk maar dit was best te doen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben dus nu de trotse eigenaar van een volvo 164E die ook als een speer op benzine loopt nu.
Ik had geen of weinig specifieke kennis van de Bosch Jetronic D injectie,
na wat inlezen in diverse boeken en op internet kwam in deze link tegen:
http://people.opera.com/~karlo/sm/efi/d-jet.html
Hier vind je een redelijk universeel geschreven stap-voor-stap procedure
waarmee je al snel een heel eind kan komen, ook oplossingen en meetwaardes worden hierin weergegeven.
*** LET OP ***
Benzinepomp geeft vrij veel brandstof, wees secuur en houd rekening met opbrengst hoeveelheid, t is ook nogal brandbaar in dampvorm..
In mijn 164e zaten een aantal problemen in het geheel:
luchtlekkage op montage injectoren.
benzinelekkage eigenlijk overal..
compleet verdroogd leidingwerk.
niet meer werkende benzinepomp.
verstopte filters met vergomde brandstof.
electra "aangepast" door onverlaten.
stokoude benzine in de tank.
Ik ben maar voor de van begin-tot-eind strategie gegaan, en heb dus eerst de tank zo leeg mogelijk gemaakt middels hevelen, de benzinepomp gedemonteerd en t pompdeel een nachtje in de Wd40 laten staan, even "droog" geprobeerd, hij kwam weer rond en leek te werken.
Toen een liter of 15 nieuwe super gehaald.
Pomp gemonteerd, afvoer leiding losgenomen, de colafles eraan, prik erop en ja , benzine in de fles, leiding gemonteerd.
In de motorruimte de aanvoer (zit onderaan de drukregelaar op de brandstofrail) losgenomen, die in de fles, kreeg daar dus geen benzine, duh!
Bleek onderweg naar voorzijde een tweetal totaal dichtzittende "vergomde" filters in te zitten, deze vernieuwd en proberen hopla benzine bij het blok. slang weer vastgezet.
Retourleiding losgenomen (zit net achter de uitgang koelwaterslang thermostaat) die in de fles, pomp weer aan en ca een liter doorgespoeld.
Ondertussen wat huiverig geworden ten aanzien van de staat van alle benzineslangen, deze waren knikkerhard en ingedroogd. besluit genomen om alles maar te vernieuwen, inclusief de slangklemmen, slang is 8 mm,
met 2,5 meter daarvan kom je waarschijnlijk niet te kort
(afhankelijk van routering is niet altijd gelijk of soms aangepast)
Overmoedig geworden in mijn eentje de boel aangesloten, vialle schakelaar omgezet en eens gestart op benzine, Eureka hij liep voor t eerst in jaren weer op benzine.. eerst wat onregelmatig, even later op 6 cilinders! Yes!, ineens rook ik een benzinelucht, meteen alls UIT!
Aan de voorzijde aangekomen zie ik tot mijn grote schrik een paar benzinefonteinen die op een heet blok terugvallen, OEPS, met de luchtslang zoveel mogelijk benzinedamp weggeblazen geholpen door de wind en dit zonder vonken en of sigaretjes uiteraard.. zucht!
(mijn fout was hier dus duidelijk dit in mijn eentje te doen!!)
Bron benzinefonteinen waren de verbindingen tussen de injectoren en de brandstofrail, na afschakelen pomp spuit dit nog even door, weest gewaarschuwd.
Daar moest dus ook nog wat gebeuren, ik heb toen de hele rail, alle injectoren en de injectorhouders verwijderd, en dus ook maar even 6x een stukkie papier in t blok gestopt, je wil geen troep daarin hebben.
Even gekeken naar de staat van afdichtingen en rubbers etc, knikkerhard en deels vervormd dus allemaal in treurige staat, compleet vervangen, maar de injectors deden het nog dus die vervangen was zonde geld.
Via diverse kanalen geprobeerd om de drie te vervangen ringen per injector te bemachtigen, volvo en bosch hadden ze niet, uiteindelijk via Slubo in Doetinchem een stel bemachtigd. Dit is een O-ring die tussen de injectorhouder en het blok zit, een kleine rubber ring onderaan de injector voor afdichting in de houder,en een grotere eveneens rubberen ring die de hele injector steunt aan de bovenzijde.
Wat plaatjes:

de geheel gedemonteerde injectierail

De injector met (lekkende) opgeperste aansluitslang die met de dremel is ingezaagd om hem zonder schade van de kunstof slangpilaar te kunnen halen.

De opgeperste bus laat zich na 2 x ca een cm ingezaagd te zijn dan makkelijk openen met een schroevendraaier, zonder schade aan de injecteur.

Hier het geheel gedemonteerd, schoongemaakt en al van nieuwe slangen voorzien.
Instinkers:
Je hebt op de slangpilaar van de injecteur geen ruimte voor een standaard lees >10 mm brede slangklem, dat past niet ivm de verdikking daarop waar de slangklem dus onder moet blijven. Smallere slangklemmen bestaan maar waren lastig te vinden.
Nadat dus alles opgeknapt en lekvrij was gemaakt en gemonteerd liep de B30E weer geweldig op benzine, tot na een dag of 2 ineens alles ophield, en hij op benzine helemaal niet meer liep. Na onderzoek hing er een druppel benzine aan t afstelboutje van de drukregelaar.. dat is dus een membraamtype regelaar van t niet reparabele soort.
Die was dus blijkbaar ook verdroogd en spontaan overleden na hernieuwd contact met onder druk staande benzine.. duh!
Met enige moeite weer een drukregeleaar weten te bemachtigen via de
vlotte medewerking van de volvodealer in Ruurlo die hem ergens bestelde voor me.. Die dus ook maar vervangen, Nu loopt alles weer lekker op benzine..
Mogelijk heeft iemand hier wat aan .. t zal niet zoveel afwijken van de in de 140 serie gebruikte injectie vermoed ik..
pwassink