S60 D5 distributieriem (interval) en flushen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Varioclean eens proberen, ben ik ook geweest onlangs, heeft een zeer scherp uurtarief en doet alleen maar volvos.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
arnold_w schreef:Offertes van twee Volvo dealers zijn binnen, riem, rollen, pomp.
Scholten Nijmegen rekent hiervoor € 676,=
En Gijsberts in Elst doet het voor € 625,=
Kan iemand mij die 280,= verschil met de eerder genoemde offerte verklaren, als ze van dezelfde onderdelen gebruik maken?
Daar zit dan wel de multieriem bij en de multieriem spanner..bij die dealerprijs!
Geen appels met peren gaan vergelijken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
MarioC70, +1
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Als dat zo is, dan was het handig als dat in de offerte gemeld zou worden.
Blijf het een beetje vaag vinden wat er nu wel en niet wordt uitgevoerd.
De kosten voor het vervangen van de distributie riem, spanrollen, waterpomp en verversen koelsysteem is totaal € 675,81 incl BTW en montage
Multiriem en spanner wordt dus verder niet over gerept.
En dan nog, de kosten voor alle onderdelen bij Mister-auto.nl zijn als volgt:
Tandriemset van SKF 108,= (incl rollen)
Waterpomp van SKF 68,=
Poly V-riem set van SKF 98,= (incl rollen en spanner)
Totaal: € 274,= voor de onderdelen, die in kwaliteit niet onder doen voor de originele in een Volvo doosje.
Blijft er dus € 400,= over voor het werk, laat het twee uur duren, da's 200,= per uur. Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik ben geen dief van m'n eigen portemonnee.
Blijf het een beetje vaag vinden wat er nu wel en niet wordt uitgevoerd.
De kosten voor het vervangen van de distributie riem, spanrollen, waterpomp en verversen koelsysteem is totaal € 675,81 incl BTW en montage
Multiriem en spanner wordt dus verder niet over gerept.
En dan nog, de kosten voor alle onderdelen bij Mister-auto.nl zijn als volgt:
Tandriemset van SKF 108,= (incl rollen)
Waterpomp van SKF 68,=
Poly V-riem set van SKF 98,= (incl rollen en spanner)
Totaal: € 274,= voor de onderdelen, die in kwaliteit niet onder doen voor de originele in een Volvo doosje.
Blijft er dus € 400,= over voor het werk, laat het twee uur duren, da's 200,= per uur. Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik ben geen dief van m'n eigen portemonnee.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het gaat ook niet zozeer om de onderdelen,zoals eerder al aangegeven,maar om de manier van monteren,daar zit nog al is verschil in.
Doen ze het zo als het hoort,met de juiste afstellingen en gereedschap of tekenen ze de oude riem af en monteren zo de nieuwe weer,daar gaat het om.
De afstelling van de distributieriemspanner luisterd heel nauw.
En dat is precies waar het vaak mis gaat,ik zal je de details en foto,s besparen van in de prak gelopen diesels waarbij het fout ging.
Besparen op zulke reparaties is meestal niet slim,maar ok,ik heb er verder ook geen verstand van,maar ik hoor nog wel is wat en lees veel op het forum,vandaar!
Doen ze het zo als het hoort,met de juiste afstellingen en gereedschap of tekenen ze de oude riem af en monteren zo de nieuwe weer,daar gaat het om.
De afstelling van de distributieriemspanner luisterd heel nauw.
En dat is precies waar het vaak mis gaat,ik zal je de details en foto,s besparen van in de prak gelopen diesels waarbij het fout ging.
Besparen op zulke reparaties is meestal niet slim,maar ok,ik heb er verder ook geen verstand van,maar ik hoor nog wel is wat en lees veel op het forum,vandaar!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Ik snap echt wel dat het een secuur klusje is en dat het afstellen van de juiste riemspanning belangrijk is, maar dat verklaart nog steeds niet het enorme prijsverschil. Die Volvo technicus heeft echt geen gouden handen en het goed afstellen duurt ook geen 2 uur langer.
Ik snap best dat je bij de dealer iets meer kwijt bent, maar de verschillen zijn dusdanig groot, dat je dit niet meer kunt uitleggen. We weten ook allemaal dat de marges op de verkoop van nieuwe auto's zeer klein zijn en dat er dik verdiend moet worden op het onderhoud.
De offerte die ik heb gekregen is van een gerenommeerde Rover dealer, met een hoge mate van tevredenheid en een 9,5 als waardering voor de uitgevoerde werkzaamheden, waaronder ook distributieriemen. Ik geloof er niets van dat zij deze klus minder secuur zouden uitvoeren dan bij Volvo.
Ik snap best dat je bij de dealer iets meer kwijt bent, maar de verschillen zijn dusdanig groot, dat je dit niet meer kunt uitleggen. We weten ook allemaal dat de marges op de verkoop van nieuwe auto's zeer klein zijn en dat er dik verdiend moet worden op het onderhoud.
De offerte die ik heb gekregen is van een gerenommeerde Rover dealer, met een hoge mate van tevredenheid en een 9,5 als waardering voor de uitgevoerde werkzaamheden, waaronder ook distributieriemen. Ik geloof er niets van dat zij deze klus minder secuur zouden uitvoeren dan bij Volvo.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Wie zegt mij dat de Volvo monteur, die jouw auto als klus toegewezen krijgt, hiervoor niet bij Hyundai heeft gewerkt?
Het zijn ook maar mensen hoor, die net als in andere jobs van werkgever wisselen. Overigens lopen er bij Volvo ook nogal wat monteurs in opleiding rond, ook zij "knutselen" aan uw auto, maar wel tegen het normale Volvo tarief.
Het zijn ook maar mensen hoor, die net als in andere jobs van werkgever wisselen. Overigens lopen er bij Volvo ook nogal wat monteurs in opleiding rond, ook zij "knutselen" aan uw auto, maar wel tegen het normale Volvo tarief.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Volvo monteurs zijn terdege goed opgeleide monteurs die wekelijks technische trainingen volgen bij Volvo zelf.
Het Volvo dealerschap is geen bij elkaar geraapt hoopje mensen die aan auto,s sleutelen zoals bij bijv kwik -pruts en aanverwante bedrijven.
Een ieder is natuurlijk vrij om zijn auto te laten maken waar hij of zij wil,dat is simpel,maar je zult met mij eens zijn dat een Rover dealer of wat voor ander merk dealer dan ook,het juiste gereedschap niet heeft om een Volvo te repareren.
De voorbeelden waarbij het een en ander wel is mis gaat,zijn hier genoeg en uitgebreid te lezen.
Het Volvo dealerschap is geen bij elkaar geraapt hoopje mensen die aan auto,s sleutelen zoals bij bijv kwik -pruts en aanverwante bedrijven.
Een ieder is natuurlijk vrij om zijn auto te laten maken waar hij of zij wil,dat is simpel,maar je zult met mij eens zijn dat een Rover dealer of wat voor ander merk dealer dan ook,het juiste gereedschap niet heeft om een Volvo te repareren.
De voorbeelden waarbij het een en ander wel is mis gaat,zijn hier genoeg en uitgebreid te lezen.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Vooroordelen!
De huidige eigenaar van mijn toekomstige S60 is dezelfde mening toegedaan als ik en heeft zijn Volvo de afgelopen twee jaar al 6x in onderhoud gehad bij een onafhankelijke garage, die beschikt over alle gereedschap en uitleesapparatuur.
Ik heb het dus niet over Kwikfit of hobby monteurs die in de achtertuin een beetje bijbeunen, maar mensen met een passie voor auto's en een dosis ervaring.
De verkoper is uitermate tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden, service en prijsstelling, dat ik zelfs overweeg deze auto daar in onderhoud te houden. 1 a 2x per jaar zal ik dan even naar Venlo moeten rijden, maar dat is in zo'n auto geen straf.
De huidige eigenaar van mijn toekomstige S60 is dezelfde mening toegedaan als ik en heeft zijn Volvo de afgelopen twee jaar al 6x in onderhoud gehad bij een onafhankelijke garage, die beschikt over alle gereedschap en uitleesapparatuur.
Ik heb het dus niet over Kwikfit of hobby monteurs die in de achtertuin een beetje bijbeunen, maar mensen met een passie voor auto's en een dosis ervaring.
De verkoper is uitermate tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden, service en prijsstelling, dat ik zelfs overweeg deze auto daar in onderhoud te houden. 1 a 2x per jaar zal ik dan even naar Venlo moeten rijden, maar dat is in zo'n auto geen straf.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
21: Distributie, D5244T2
Afdrukken
Distributieriem vervangen
Speciaal gereedschap:
999 5433
951 2050
Opmerking! Omdat de afbeeldingen op verschillende modeljaren en/of modellen betrekking hebben, zijn er bepaalde variaties. De essentiële informatie is echter altijd juist.
Distributieriem verwijderen
Voorbereidingen
Attentie! Haal de sleutel uit het contactslot.
Verwijder:
de kabelstrop voor de servoslang van de stabilisatorbeugel van de motor
de dwarssteun tussen de veerpootbevestigingen
het distributieriemdeksel
het servo-reservoir. Til deze op en leg ze bovenop de motor.
Waarschuwing! Zorg dat er geen stuurbekrachtigingsvloeistof wordt gemorst. Dit is zeer licht ontvlambaar!
Verwijder de hulpaggregatenriem.
Plaats de motor aan de hand van de markering
Verwijder:
het rechter voorwiel
de moeren voor de afdekking in de spatschermvoering
Draai de krukas rechtsom, totdat de markeringen op krukas en nokkenaspoelie ongeveer overeenkomen. De fijnafstelling wordt na het verwijderen van de trillingsdemper uitgevoerd.
Trillingsdemper verwijderen
Draai de krukas nog circa 90° rechtsom om de middenmoer van de krukas los te kunnen maken.
Maak de middenmoer los. Gebruik: 999 5433 .
Attentie! Gebruik langere schroeven (35 - 40 mm) met het gereedschap.
Gebruik: 999 5433 en trek de krukas terug totdat de markeringen op de krukas en nokkenaspoelie overeenkomen.
Verwijder de trillingsdemper.
Plaats de motor aan de hand van de markering
Monteer de middenmoer. Haal de moer zover aan dat de krukas volgens de markeringen kan worden ingesteld.
Draai de krukas rechtsom totdat de markeringen op de krukas en nokkenaspoelie (zie afbeelding) overeenkomen.
Draai de krukas nog een kwartslag met de klok mee, en dan weer terug tot de markeringen overeenkomen.
De markeringen zijn afgebeeld.
Draai de riemspanner los
Attentie! Draai de nokkenassen of de krukas niet nadat de distributieriem is verwijderd.
Draai de middenschroef van de riemspanner iets los.
Draai de excentriekschroef van de spanner met een inbussleutel van 6 mm. Draai met de klok mee op 10 uur.
Verwijder de distributieriem van het distributietandwiel.
Opmerking! De component kan worden teruggeplaatst als deze niet is blootgesteld aan abnormale krachten, olielekkage of zichtbaar beschadigd is.
Spanrol en leidwiel controleren
Controleer de lagers op slijtage
Draai het leidwiel rond en let op bijgeluiden.
Draai bij het vervangen met een nieuw leidwiel aan tot 25 Nm.
Draai de spanrol rond en let op bijgeluiden.
Schroef de spanrol bij het vervangen op zijn plaats met behulp van de middenschroef.
Draai de middenschroef er met de hand in.
Zorg dat de vork van de spanner gecentreerd is over de vin van het cilinderblok.
Zorg dat de inbusopening op de excentriekschroef zich op "10 uur" bevindt.
Distributieriem bevestigen
Distributieriem bevestigen
Opmerking! De component kan worden teruggeplaatst als deze niet is blootgesteld aan abnormale krachten, olielekkage of zichtbaar beschadigd is.
Bevestig de nieuwe riem als volgt:
krukas
leidwiel
nokkenaspoelie
waterpomp
riemspanner.
Span de distributieriem
Deze afstelling wordt uitgevoerd bij een koude motor.
Een geschikte temperatuur is ongeveer 20°C.
Bij hogere temperaturen, bijvoorbeeld wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is of bij een hogere buitentemperatuur, bevindt de naald zich meer naar rechts.
De stand van de indicator bij het afstellen van de nokkenasriemspanner bij verschillende temperaturen is zichtbaar in de afbeelding.
Span de distributieriem als volgt:
draai de krukas voorzichtig met de klok mee tot de distributieriem gespannen is. De riem moet strak staan tussen de inlaatnokkenaspoelie, het leidwiel en de krukas
houd de middenschroef op de riemspanner vast. Draai de excentriekschroef van de riemspanner tegen de klok in tot de indicator van de spanner de gemarkeerde positie passeert. Draai vervolgens de excentriekschroef terug zodat de indicator de gemarkeerde positie in het midden van het venster bereikt
houd de excentriekschroef vast en draai de middenschroef aan. Draai aan tot 27 Nm.
Controleer of de indicator in de juiste stand staat.
Markeringen controleren
Druk op de riem om te controleren of de indicator op de spanner gemakkelijk beweegt.
Draai de krukas 2 slagen. Controleer of de markeringen op de krukas en de nokkenaspoelie overeenkomen.
Controleer of de indicator op de riemspanner zich binnen het gemarkeerde deel bevindt.
Trillingsdemper monteren
Monteer de trillingsdemper.
Haal de middenmoer aan volgens: Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten .
Gebruik: 999 5433 .
Verwijder: 999 5433 en haal aan volgens: Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten . Gebruik: 951 2050 .
Onderdelen bevestigen
Plaats de verwijderde onderdelen terug:
het voorste distributieriemdeksel
bevestig de hulpaggregatenriem
het servo-reservoir
de stabilisatorbeugel van de motor. Draai de schroeven bij de veerpootbevestigingen aan. Draai aan tot 50 Nm. Draai de schroef van de beugel voor de motor aan. Draai aan tot 80 Nm. Controleer het motorcompartiment en veeg alles schoon
een nieuwe kabelstrop voor de servoslang
de onderste distributieriembescherming
het luik in de spatschermvoering
de voorwielen. Zie Wielen bevestigen .
Functietest
Laat de motor proefdraaien.
Afdrukken
Distributieriem vervangen
Speciaal gereedschap:
999 5433
951 2050
Opmerking! Omdat de afbeeldingen op verschillende modeljaren en/of modellen betrekking hebben, zijn er bepaalde variaties. De essentiële informatie is echter altijd juist.
Distributieriem verwijderen
Voorbereidingen
Attentie! Haal de sleutel uit het contactslot.
Verwijder:
de kabelstrop voor de servoslang van de stabilisatorbeugel van de motor
de dwarssteun tussen de veerpootbevestigingen
het distributieriemdeksel
het servo-reservoir. Til deze op en leg ze bovenop de motor.
Waarschuwing! Zorg dat er geen stuurbekrachtigingsvloeistof wordt gemorst. Dit is zeer licht ontvlambaar!
Verwijder de hulpaggregatenriem.
Plaats de motor aan de hand van de markering
Verwijder:
het rechter voorwiel
de moeren voor de afdekking in de spatschermvoering
Draai de krukas rechtsom, totdat de markeringen op krukas en nokkenaspoelie ongeveer overeenkomen. De fijnafstelling wordt na het verwijderen van de trillingsdemper uitgevoerd.
Trillingsdemper verwijderen
Draai de krukas nog circa 90° rechtsom om de middenmoer van de krukas los te kunnen maken.
Maak de middenmoer los. Gebruik: 999 5433 .
Attentie! Gebruik langere schroeven (35 - 40 mm) met het gereedschap.
Gebruik: 999 5433 en trek de krukas terug totdat de markeringen op de krukas en nokkenaspoelie overeenkomen.
Verwijder de trillingsdemper.
Plaats de motor aan de hand van de markering
Monteer de middenmoer. Haal de moer zover aan dat de krukas volgens de markeringen kan worden ingesteld.
Draai de krukas rechtsom totdat de markeringen op de krukas en nokkenaspoelie (zie afbeelding) overeenkomen.
Draai de krukas nog een kwartslag met de klok mee, en dan weer terug tot de markeringen overeenkomen.
De markeringen zijn afgebeeld.
Draai de riemspanner los
Attentie! Draai de nokkenassen of de krukas niet nadat de distributieriem is verwijderd.
Draai de middenschroef van de riemspanner iets los.
Draai de excentriekschroef van de spanner met een inbussleutel van 6 mm. Draai met de klok mee op 10 uur.
Verwijder de distributieriem van het distributietandwiel.
Opmerking! De component kan worden teruggeplaatst als deze niet is blootgesteld aan abnormale krachten, olielekkage of zichtbaar beschadigd is.
Spanrol en leidwiel controleren
Controleer de lagers op slijtage
Draai het leidwiel rond en let op bijgeluiden.
Draai bij het vervangen met een nieuw leidwiel aan tot 25 Nm.
Draai de spanrol rond en let op bijgeluiden.
Schroef de spanrol bij het vervangen op zijn plaats met behulp van de middenschroef.
Draai de middenschroef er met de hand in.
Zorg dat de vork van de spanner gecentreerd is over de vin van het cilinderblok.
Zorg dat de inbusopening op de excentriekschroef zich op "10 uur" bevindt.
Distributieriem bevestigen
Distributieriem bevestigen
Opmerking! De component kan worden teruggeplaatst als deze niet is blootgesteld aan abnormale krachten, olielekkage of zichtbaar beschadigd is.
Bevestig de nieuwe riem als volgt:
krukas
leidwiel
nokkenaspoelie
waterpomp
riemspanner.
Span de distributieriem
Deze afstelling wordt uitgevoerd bij een koude motor.
Een geschikte temperatuur is ongeveer 20°C.
Bij hogere temperaturen, bijvoorbeeld wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is of bij een hogere buitentemperatuur, bevindt de naald zich meer naar rechts.
De stand van de indicator bij het afstellen van de nokkenasriemspanner bij verschillende temperaturen is zichtbaar in de afbeelding.
Span de distributieriem als volgt:
draai de krukas voorzichtig met de klok mee tot de distributieriem gespannen is. De riem moet strak staan tussen de inlaatnokkenaspoelie, het leidwiel en de krukas
houd de middenschroef op de riemspanner vast. Draai de excentriekschroef van de riemspanner tegen de klok in tot de indicator van de spanner de gemarkeerde positie passeert. Draai vervolgens de excentriekschroef terug zodat de indicator de gemarkeerde positie in het midden van het venster bereikt
houd de excentriekschroef vast en draai de middenschroef aan. Draai aan tot 27 Nm.
Controleer of de indicator in de juiste stand staat.
Markeringen controleren
Druk op de riem om te controleren of de indicator op de spanner gemakkelijk beweegt.
Draai de krukas 2 slagen. Controleer of de markeringen op de krukas en de nokkenaspoelie overeenkomen.
Controleer of de indicator op de riemspanner zich binnen het gemarkeerde deel bevindt.
Trillingsdemper monteren
Monteer de trillingsdemper.
Haal de middenmoer aan volgens: Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten .
Gebruik: 999 5433 .
Verwijder: 999 5433 en haal aan volgens: Aanhaalmoment:Samenvatting van specifieke onderdelen en aanhaalmomenten . Gebruik: 951 2050 .
Onderdelen bevestigen
Plaats de verwijderde onderdelen terug:
het voorste distributieriemdeksel
bevestig de hulpaggregatenriem
het servo-reservoir
de stabilisatorbeugel van de motor. Draai de schroeven bij de veerpootbevestigingen aan. Draai aan tot 50 Nm. Draai de schroef van de beugel voor de motor aan. Draai aan tot 80 Nm. Controleer het motorcompartiment en veeg alles schoon
een nieuwe kabelstrop voor de servoslang
de onderste distributieriembescherming
het luik in de spatschermvoering
de voorwielen. Zie Wielen bevestigen .
Functietest
Laat de motor proefdraaien.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Spaar je nog wat extra uit in ieder gevalarnold_w schreef:Nee, nu ga ik het zelf proberen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Afgelopen zaterdag de distributie- en mutliriem laten vervangen bij Varioclean (waarvoor dank aan t5power) voor € 459,= all-in.
Zij zijn idd gespecialiseerd in Volvo en hebben ook alle uitleesapparatuur beschikbaar. Prima service, de klus duurde nog geen twee uur en ik kon mooi meekijken wat er allemaal gedaan werd.
Hij heeft de auto meteen aan een eerste optische inspectie onderworpen en tijdens de proefrit ook even de automaat getest. Volgens hem een hele goede koop en een eerlijke en nette auto. Motor zat geen druppel olie of vet aan, uitlaatsysteem, wielophanging, remmen en bak waren allemaal heel erg netjes. Voor een 7 jaar oude/jonge auto bijna een zeldzaamheid (volgens de monteur dan).
Schakelen deed hij erg goed (ze zijn gespecialiseerd in bak revisie en flushen, dus hij zal wel weten waar je op moet letten) en volgens hem was flushen dan ook niet perse nodig. Preventief zou het echter niet verkeerd zijn, maar hij merkte niets aan de bak die een flush op korte termijn noodzakelijk maakt.
Na afloop heeft hij de storingen nog even uitgelezen, dat waren een paar nietszeggende communicatiemeldingen en die zijn meteen gewist. Kreeg nog netjes een uitdraai mee van alle toeters en bellen die op de auto zitten en geregistreerd zijn. Hierdoor kwam ik er meteen achter dat er toch een Premium audio set geïnstalleerd is.
Prima en kundige service dus voor een concurrerende prijs (225,= goedkoper dan bij de dealer).
Oh en bovenstaande handleiding heb ik niet eens mee hoeven nemen :
Zij zijn idd gespecialiseerd in Volvo en hebben ook alle uitleesapparatuur beschikbaar. Prima service, de klus duurde nog geen twee uur en ik kon mooi meekijken wat er allemaal gedaan werd.
Hij heeft de auto meteen aan een eerste optische inspectie onderworpen en tijdens de proefrit ook even de automaat getest. Volgens hem een hele goede koop en een eerlijke en nette auto. Motor zat geen druppel olie of vet aan, uitlaatsysteem, wielophanging, remmen en bak waren allemaal heel erg netjes. Voor een 7 jaar oude/jonge auto bijna een zeldzaamheid (volgens de monteur dan).
Schakelen deed hij erg goed (ze zijn gespecialiseerd in bak revisie en flushen, dus hij zal wel weten waar je op moet letten) en volgens hem was flushen dan ook niet perse nodig. Preventief zou het echter niet verkeerd zijn, maar hij merkte niets aan de bak die een flush op korte termijn noodzakelijk maakt.
Na afloop heeft hij de storingen nog even uitgelezen, dat waren een paar nietszeggende communicatiemeldingen en die zijn meteen gewist. Kreeg nog netjes een uitdraai mee van alle toeters en bellen die op de auto zitten en geregistreerd zijn. Hierdoor kwam ik er meteen achter dat er toch een Premium audio set geïnstalleerd is.
Prima en kundige service dus voor een concurrerende prijs (225,= goedkoper dan bij de dealer).
Oh en bovenstaande handleiding heb ik niet eens mee hoeven nemen :
- Teake Kloosterman
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06.11.2011 - 15:24
- Locatie: Ulestraten
Het is natuurlijk DE discussie voor op een forum, het onderhoud wel of niet bij de dealer. Dit zal ook een beetje een gevoels kwestie zijn denk ik. De dealer is erg duur maar wel zekerheid op goede onderdelen en idd garantie. ook is de mobiliteits garantie een voordeel. (waar je zeer zeker ook voor betaald) ik denk dat een specialist een goed alternatief is als je ze kunt vinden.
(Mijn auto is in Maastricht bij de Dealer in onderhoud).
Misschien een nieuwe topic wel of niet dealer ::lol:
(Mijn auto is in Maastricht bij de Dealer in onderhoud).
Misschien een nieuwe topic wel of niet dealer ::lol:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Waar je het ook laat doen, zorg in ieder geval voor kwaliteitsonderdelen, bij voorkeur origineel. Voor die paar tientjes wil je toch niet het risico lopen dat de zaak stuk draait! Tegenwoordig kun je trouwens origineel kopen voor veel lagere prijzen, bijvoorbeeld bij www.vomd.nl of www.parts4swedes.nl, waardoor het verschil met imitatie nóg kleiner is.