Foto's Geneve

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

V60_PHEV schreef:@ Bluemagics: Ik vind de omschrijving 'It sparkles like snow' wel goed gekozen, zag trouwens dat Peugeot vrijwel dezelfde kleur wit levert.
Audi heeft ook zoiets, heet daar "Gletsjerwit". Mijn buurman heeft een A6 Avant in die kleur, ik zie weinig van het metallic-effect, dacht eerst dat het gewoon wit was.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

(Vind dat verhaal van de grotere wielen maar vreemd. Het verschil tussen 40 of 45 wanghoogte is 12,5%. Dat betekent dus dat wanneer je zonder opnieuw ijken van de teller die wielen mag omwisselen, de teller op de 17" velgen 11% te laag moet zijn afgesteld! 120 op de teller is dan maar 107 km/h in het echt. Dat kan toch niet, of maak ik hier een rekenfout?)

De verschillen zijn niet zo groot: omtrek van 235/45 17 is ca. 202 cm
Omtrek van 235/45 18 is ca. 210 cm dit is een verschil van net geen 4 %.
Omtrek van 235/40 18 is ca. 202,6 cm.
Aangezien de tellerafwijking bij een standaard volvo ca. 5% is, is deze grotere omtrek nog net toegestaan.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Gebruikersavatar
EV70S
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53

Je kunt ook gewoon 245/40/18 nemen en die bestaan inclusief Potenza S001 gewoon in Loadindex 98.

Ik heb ook al een paar maanden 245/40/18 (eigenlijk V70/S80 maat) onder mijn S60 liggen en geen enkel probleem.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Had de denkfout al door
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

V60 PHEV Je had hem zelf al door zie ik, mijn reaktie slaat nu nergens meer op. Neemt niet weg dat de verschillende wielomtrekken zich zo tot elkaar verhouden.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

V60_PHEV schreef:@Superfunky: Mijn vrouw gaat in de V60 rijden. Ik was voor mijzelf erg benieuwd naar de Tesla model S, maar dat was toch een beetje een afknapper. Ik zal wel gestenigd worden hier, maar voor mij nog gewoon BMW! Ben inderdaad er wel uit dat ik toch Driver Support wil, ik wil knopjes om alles uit te kunnen zetten ::wink:
Hihi, dat was mijn idee ook! Maar mijn vrouw weigert in een Volvo te gaan riiden, dus is de deal geworden dat zij de Audi krijgt en ik me moet "behelpen" met al die knopjes!!!

Wat zij alleen niet weet ( :sleeping: ) is dat ik over 2 jaar gewoon een 5 bestel en zij alsnog in deze gaat rijden!
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

XC90S schreef:Kan iemand mij ook uitleggen waarom Volvo zo nodig loadindex 97 onder de pih wil hebben? In de typegoedkeuring staat dat de maximum aslast 1280 (of in ieder geval minder dan 1300) kg is, dan voldoet LI 95 ook (ruim zelfs, 1380 kg), hier zijn nl zat banden van in 235/40/r18. Het lijkt nu wel of ze de hoogtemaat van de 18 inch een maatje groter hebben genomen omdat daar een hogere loadindex beschikbaar voor is.
Snap ik ook geen pepernoot van. Of mijn kennis over typegoedkeuring i.c.m. aslast is onjuist. Maar goed, zal mij boeien wat Volvo eronder wil hebben, onder die van mij komt gewoon Conti 245/35/19 97.
Zitten ook onder m'n 2 ton A6 en bij volle bepakking, 240+ blijven die keurig op hun plek hoor.
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Het probleem zit hem toch niet in de loadindex maar in de combinatie met de lage rolweerstand? Er zijn wel 18" en 19" banden die onder een V60PIH kunnen qua load-index maar die hebben ws. een te hoge rolweerstand waardoor de 49 gr CO2 per km niet wordt gehaald....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

ferretje schreef:Het probleem zit hem toch niet in de loadindex maar in de combinatie met de lage rolweerstand? Er zijn wel 18" en 19" banden die onder een V60PIH kunnen qua load-index maar die hebben ws. een te hoge rolweerstand waardoor de 49 gr CO2 per km niet wordt gehaald....
Ja, dat klopt. Het probleem met de banden is de rolweerstand, maar de relatie met loadindex begrijp ik dan niet. Of het moet zijn dat een hogere loadindex harder rubber bevat en daarom een lagere rolweerstand heeft. Is niet eens zo'n rare redenering trouwens. Dan zou die hoge loadindex dus helemaal larriekoek zijn en alleen maar een toevallige bijkomstigheid van de lage rolweerstand.
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

En de winterbanden dan?
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

:signoops:
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

ferretje schreef:Winterbanden zijn meestal van een hardere compound als zomerbanden, Die hebben ws. van zichzelf al een lagere rolweerstand.
Omgekeerd zal je bedoelen, winterbanden zijn van een zachtere compound, om meer grip te hebben in koudere omstandigheden. Rubber wordt harder naarmate de temperatuur daalt.

De rolweerstand van winterbanden is dan ook m.i. wat hoger dan die van zomerbanden. In theorie, want de meeste mensen hebben voor hun zomerbanden een maatje meer, dus ook weer wat meer rolweerstand.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik zie een knopje voor stuurverwarming, lekker! :)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

@Fulaks: Ik lees op veel sites dat de rolweerstand van bredere banden juist lager is dan van smallere banden. Klik
Dit zou te maken hebben met het feit dat een smallere band juist meer vervormt in de lengte richting van het loopvlak en dat geeft veel meer weerstand.

Als de reden van de hogere gewichtsindex de rolweerstand is, snap ik trouwens niet waarom ze Potenza S001 banden monteren. Die hebben volgens mij helemaal niet zo'n gunstige rolweerstand. Er zijn veel gewichtsindex 95 banden met een veel gunstigere rolweerstand.

Ik vond wel een website van iemand die aan de belastingdienst gevraagd heeft of het monteren van andere wielen effect heeft op de bijtelling. Het antwoord was nee. Klik Klik
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Onzin, als bredere banden minder weerstand zouden geven zouden wielrenners die wel monteren ipv die idioot smalle bandjes.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Quote Fietsersbond

Bij gelijke constructie en bandenspanning is de rolweerstand van de brede band zelf iets lager.
Waarom hebben racefietsen dan smalle banden?
Smalle banden op racefietsen hebben de volgende voordelen:

Ze zijn lichter (berg op voor racefietsers erg belangrijk).
Ze hebben minder luchtweerstand (dat telt bij de hoge snelheid van de racefietser).
Ze mogen harder opgepompt worden. Bij gelijke constructie is de trekracht in de vezels van de smalle band lager. Een hogere druk betekent een lagere rolweerstand, op goed wegdek!
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

The Volvoboy schreef:Ik zie een knopje voor stuurverwarming, lekker! :)
Ja en die zit op de plek waar bij mij het knopje voor BLIS zit...heeft MY 2014 dat niet meer? Ik zie op de foto's overigens ook geen cameraatjes onder de spiegels zitten, dus deze heeft het kennelijk niet? Wel raar op zo'n dikke uitvoering....

Maar waar komt het BLIS knopje dan als je dat systeem wel bestelt?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

The Volvoboy schreef:Onzin, als bredere banden minder weerstand zouden geven zouden wielrenners die wel monteren ipv die idioot smalle bandjes.
Niet helemaal waar. Rolweerstand is afhankelijk van de breedte in verhouding tot het gewicht. Monteer tubes onder een auto en ze worden plat op de weg gedrukt. Enorme weerstand dus.
Voor een PiH heeft Volvo dus moeten kiezen voor een band met optimale rolweerstand. Dat is de optimale breedte in verhouding tot het gewicht + de rubbersamenstelling.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Summum schreef:
The Volvoboy schreef:Ik zie een knopje voor stuurverwarming, lekker! :)
Ja en die zit op de plek waar bij mij het knopje voor BLIS zit...heeft MY 2014 dat niet meer? Ik zie op de foto's overigens ook geen cameraatjes onder de spiegels zitten, dus deze heeft het kennelijk niet? Wel raar op zo'n dikke uitvoering....
Is nieuw systeem. BLIS werkt in MY14 niet meer met camera maar met radar.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Op een PIH kunnen zoveel knopjes 'gevuld' worden, dat men keuzes moet maken. BLIS kan je (ook nu al) gewoon uitschakelen via MyCar in Sensus.

Dat men kiest om de stuurverwarming nu een sneltoets te geven begrijp ik wel. BLIS schakel je niet dagelijks in of uit.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”