LPG tanken - vreemd

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Hallo,

Bij het lpg tanken gaan de eerste 30-35L normaal.
Daarna komt er af en toe een knerpend geluid, en vanaf 40L is dat geluid constant en merk je dat de pomp meer moeite heeft.
Vaak stop ik bij 43L, omdat het pompstation bij mijn werk dan in centiliters verder gaat en dat duurt me te lang.
Maar het pompstation bij mij thuis om de hoek gaat nog vrolijk door.
Heb daar eerder al eens gestopt bij 49L omdat ik niet verder durfte.
Nu stond ik gisteren met iemand te praten, en daardoor echt doorgetankt tot hij afsloeg. Ging er ruim 59L in.

Even ervan uitgaande dat volvo een 60L tank heeft gemonteerd, is 48L 80%.
Dus 43L tanken is normaal als er nog wat gas in zit.
59,nogwat liter is gewoon 100% vol.

Overigens bevroor mijn verdamper hierna waardoor de auto op benzine overschakelde.
Thuis iets druk afgelaten door het afsluitertje in de vulnippel in te drukken, en daarna bleef hij stationair op gas lopen. Dit 10 minuutjes gedaan en daarna reed hij als vanouds.

Vragen:

- Hoe kan het dat dit per pompstation verschilt?

-Moet ik hier melding van maken bij het bewuste pompstation?

-Moet mijn 80% vul blokkeer ding nagekeken/vervangen worden?

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

per pompstation kan dit verschillen a.d.v. de kwaliteit van de pomp, type pomp. Het kan ook aan de gebruikte LPG liggen aangezien deze nog wel eens kan verschillen in.

Knerpend geluid is van de pomp is vrij normaal aangezien je een gastank op druk brengt en de pomp meer toeren moet draaien om de druk omhoog te brengen.
De tank is vaak ook niet 100% leeg ook al lijkt dat wel zo, dus dan kan het zijn dat je nog een paar liter in je gastank hebt of dat hij leeg aangeeft ondanks hij niet leeg is (dit laatste heb ik vaker).

als laatse zou ik wel even bij de gasboer langs gaan en even aangeven dat er iets mis is in het vul systeem, dat je namelijk de tank voor bijna 100% kan vullen want dit mag namelijk niet mogelijk zijn normaal. toen je de auto toen starte hoorde je toen ook toevalig een overdruk ventiel opengaan (sissend geluid)?
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

toen ik de auto startte hoorde ik kloink ergens achterin.
Kon wel even gewoon op gas rijden, na 200-300m viel vermogen weg en werd er op benzine overgeschakeld.
Thuis dus wat druk afgelaten, en daarna reed hij weer op LPG.
Inmiddels al weer 150km op gas gereden, en geen beweging in de LPG naald gezien (staat nog voorbij vol).

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

dit zou natuurlijk kunnen liggen aan de sensor die kapot is of de "naald" die vastgeslagen is in zijn uiterste stand en daar niet uitkomt. je kan eens kijken om de sensor die het niveau aangeeft te resetten of spanningsloos te maken en kijken of hij het dan wel doet. Let wel dit kan de sensor ook van slag brengen en moet deze eventueel opnieuw ingeregeld worden (heb beide al vaker meegemaakt bij verschillende processen op het werk)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

We zijn inmiddels ruim 475 km verder, en de tank is nog 1/4e vol.
Aan de gasinstallatie lijkt geen schade te zijn.

bij de eerstvolgende vulbeurt kom ik daar achter denk ik. Als hij overschakeld op benzine terwijl de tank nog niet leeg is, dan zal de sensor beschadigd zijn. Maar vooralsnog gaat het goed. De naald is niet vastgeslagen dus, maar die ging sowieso naar leeg bij het contact uitzetten.

Normaal rij ik tussen de 350 en de 400 km op een tank, 475km en nog niet leeg is dus door het overvullen van de tank.

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
Gast

Heb ik ook wel eens gehad, met name in het buitenland.
Niks aan de hand, zolang je hem maar niet in (ver)warm(d)e (parkeer) garage zet.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”