(ik plaats dit ook maar even in het topic Techniek)
Sinds een paar maanden heb ik een prachtige V50 Momentum 2005 aangeschaft, 1.6D met 260.000km op de teller,
heel blij om eindelijke na alle Honda's en Toyota's eindelijk een degelijke auto te kopen

maar kort na aankoop (aankoop zonder garantie, SUKKEL) alweer veel problemen gehad....
Graag zou ik jullie hulp en mening willen over het volgende:
Kort na aankoop is de turbo kapot gegaan (deze was overigens al 90.000km geleden gereviseerd door vorige eigenaar), waarschijnlijk vuiligheid/roetdeeltje
in gekomen, waardoor de turbo kapot is gelopen (interne schoepenrad stuk geslagen). De auto rijdt nog wel, maar mist 40% vermogen.
Daarna direct de motor 2x geflusht (ook filters etc, olieleidingen vervangen etc) en nieuwe gereviseerde turbo van Turbo's Hoet in Hoevelaken (top bedrijf overigens) gemonteerd.
Na het monteren van de ' nieuwe' turbo was het vermogen nog steeds niet helemaal terug. Dus flink gezocht naar de oorzaak!
Onder andere: dieselfilter vervangen, inlaat schoongemaakt, intercooler gedemonteerd, slangen nagekeken,
EGR- afgedopt en softwarematig laten wegschrijven.
Na veel zoeken door mijzelf en garage en turbo's Hoet; turbo wederom stuk vanwege dezelfde oorzaak. (roetdeeltje
of metaaldeeltje vanuit de uitlaat die het interne schoepenrad hebben stuk geslagen) -zucht-
De garage is verder gaan zoeken naar de oorzaak, verstuivers gedemonteerd, inlaat gedemonteerd en met
speciaal apparaat in de zuigers gekeken.
Ze zien wel wat lichte schade in de zuigers maar kunnen verder niks zien, om verder te kijken dient de cilinderkop
gedemonteerd te worden.
Verder zien ze wat beschadigingen op de krukas, op twee plekken zit een slijtage plekje. Oorzaak?
misschien ooit olie tekort gehad? of distributieriem welke kapot is gegaan??
MAAR dit hoeft geen probleem te zijn.
Nu zijn er een aantal oplossing mogelijk, maar ik graag jullie (ervaren?) mening over zou hebben:
(houd er rekening mee dat op dit moment de inlaat, turbo en verstuivers zijn gedemonteerd, en ik nu
deze week al zo'n 600,- aan kosten heb gemaakt)
De garage en Turbo's Hoet denken dus aan een roetdeeltje uit EGR of kapotte zuigerveer de turbo tot 2x toe
heeft kapot gemaakt (motor rookt niet, maar heeft naar mijn mening wel wat overdruk, wanneer ik ooit de oliedop eraf
haalde met lopende motor merkte ik dat er best veel druk uit de motor kwam, wil dit duiden op
een kapotte zuigerveer oid?). Nou de EGR is NA de 2e kapotte turbo afgedopt dus die kan geen probleem meer geven.
OPTIE 01
- motor terug opbouwen, met gereviseerde turbo, en hopen dat alles goed gaat. Mocht er weer vuil in de
turbo terecht komen, en de turbo weer kapot gaan, dan heb ik hierin weer twee opties:
a. gewoon door blijven rijden, maar dan genoegen nemen met minder vermogen
b. auto verkopen MET daarbij melden welke problemen de auto heeft, wil niemand anders met deze
problemen opzadelen. (handelaar of laat het ding naar Polen gaan)
OPTIE 02
- motorblok laten demonteren en een andere motor inbouwen, flinke kosten post!? en is het dat waard?
OPTIE 03
- niks meer aan de auto doen, inruilen op een andere (goedkopere) auto bij de garage waar deze nu staat.
Ik zou het fijn vinden als jullie hier nog een mening over kunnen geven, dan kan ik een verstandige keuze maken.
Of misschien hebben jullie nog goede ideeën? Of weten jullie iemand (beun) die een nieuw motorblok
kan aankomen en eventueel inbouwen.
Alvast bedankt!!!!!