Hallo allemaal, voor degene die niet meegelezen hebben in het XC90 Topic (D5 in de soep), ik ben Jeroen en sinds gisteren de eigenaar van een nieuwe gok: een Volvo V70 2.4T 200PK. Kleur Ocean Race blue (net als de XC90) met een zwart leder interieur en HU803 met premium audio. Kilometerstand? 513.180
Aanleiding: De vriendin heeft weer een opdracht wat verder van huis, dus dat betekend dat de XC90 wat minder vaak tot mijn beschikking staat. Nu hebben we ernaast een Audi A4 B5 Avant uit 1997, 1.8t met 192pk, niet de mooiste, bloedsnel, technisch prima in orde, maar het gedoe met de hele bumper eraf om een riempje te vervangen (motor in de lengterichting)... Dus besloot ik, ik ga eens kijken of ik een leuke Volvo voor ernaast kan vinden.
De zoekopdracht: Knakenkar (ofwel 1500 euro max), V70 of V70 classic, automaat, turbo, benzine, stiekem ocean race blue, interieur moet niet stinken.
Ik kan je vertellen, het aantal hits is niet heel erg hoog dan , via Facebouk kwam ik een tweetal auto's tegen die enigzins in de buurt waren en voldeden aan de criteria. Een V70 classic T5 automaat, met de foto van een stuur als lokkertje (voor wie zoekt ga kijken ook een goeie bak met het nodige verrichte onderhoud) en een V70 2.4T "Ocian Race" met de foto van de achterbank als trekpleister.
Afgelopen dinsdag kon ik het inpuzzelen om beide auto's te bekijken, direct na elkaar, zodat ik ook voor mezelf een beetje vergelijk kon maken, dat gaat toch altijd beter als er weinig tijd tussen zit.
En zo geschiedde, om half vijf kon ik de Ocian Race (ik denk dat de tikfout het aantal gegadigden danig heeft beperkt) bekijken. Van buiten prima, historie behoorlijk gevuld, nieuwe draagarmen, schijven, motor behoorlijk droog, takke veel kilometers (dat red je niet zonder onderhoud) en een heel stoffig interieur met uiteraard wat defectjes. Laptop met Vida mocht ik eraan prikken en naast de standaard batterij aan inactieve meldingen niet veel schokkende actuele dingen. Voorste lambda moet even nieuw, maar ach dat is gauw gedaan. Een klein blokje om gereden en toen was ik er wel uit, dit is een prima kandidaat.
Direct daarna om 18.00 ingestapt in de V70 classic T5. Remmen, veerpootlager, radiator, verdeler, kabels, enz, veel aan gedaan. 495.000 km. Optisch een stukje minder fraai dan de andere (deukje in motorkap, deuk in dak, instapschade aan de stoel) maar geen compleet afgeragde bak. Gewoon veel levenservaring zeg maar. Ook hier een rondje mee gereden, de classic kraakt wat minder dan de nieuwe, maar is toch wel een generatie oudere auto. De automaat is echt old skool 4 traps, de vijf cilinder T5 nog steeds heerlijk, maar ik had niet echt het WOW gevoel van de T5 vs de 200PK 2.4T. De T5 is bovenin vlotter, maar de 2.4T is juist onderin wat wakkerder.
Op de weg terug naar huis zitten dubben wat het moest worden. De classic stiekem een hele leuke auto, maar onderdelen wel wat schaarser. De V70 de modernere en in de goeie kleur.... Daarnaast ken ik het P2 platform inmiddels behoorlijk goed, dus iets later op de avond de knoop doorgehakt: V70 2.4T
Dus, hier zijn we dan, de XC90 heeft een broertje:
Eerste opgave, poetsen, heel goed poetsen aan de binnenkant. Daarna de techniek eens nader bekijken en herstellen wat niet fris is. Ik hou jullie op de hoogte.
V70 2.4T 200PK Geartronic Ocean Race
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Begint al goed met een mooi verhaal!
Benieuwd wat er uiteindelijk allemaal aan gaat gebeuren.
Benieuwd wat er uiteindelijk allemaal aan gaat gebeuren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1850
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Nice en idd een leuke intro op je nieuw avontuur. Een eerste poetsbeurt doet ook al wonderen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Kick
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Leuk verhaal zo! Veel plezier met de aanwinst. Stiekum vond ik het kenteken van die andere wel grappiger
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Iemand die goed z'n best heeft gedaan
Is wel "makkelijke winst", auto voelt straks als ie schoon is gelijk anders aan.
Is wel "makkelijke winst", auto voelt straks als ie schoon is gelijk anders aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- RZA
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Gefeliciteerd met je aankoop, mooie kleur en flinke poetsbeurt zal al groot verschil maken.
Lijkt meer de Volvo Beach Race Edition met die matten
Lijkt meer de Volvo Beach Race Edition met die matten
- XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Grigio Chiaro Metallic || 1996
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Grigio Chiaro Metallic || 1996
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1850
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Eenvoudige tip,
Schuurmachine zonder schuurvel erop zetten tijdens het stofzuigen. Dat werkt al het vuil naar boven. Uitermate effectief
Schuurmachine zonder schuurvel erop zetten tijdens het stofzuigen. Dat werkt al het vuil naar boven. Uitermate effectief
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Hmm dat moet ik ook maar eens proberen dan. Heb een schuurmachine waar ook weer een stofzuiger op kan, en ik heb de matten ook altijd vol zand.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik voorzie geen enkel probleem
Dat is een belucht vacuüm voor een verbeterde werking.
Dat is een belucht vacuüm voor een verbeterde werking.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- RZA
- 4th Gear member
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Zo'n haarscheurtje problemen geven?
- XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Grigio Chiaro Metallic || 1996
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Grigio Chiaro Metallic || 1996
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat is nieuwigheid, even naar de dealer voor garantie.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Zoooo, weer fris. Heb alle slangen maar vervangen want dat brokkelde in je handen uitelkaar. Kwam tot de ontdekking dat 1 van de 1 weg klepjes ook adje was. Die dus even vervangen dacht ik… Volvo dealer kende alleen de hele slang (100 euro). Na wat gezoek online artikelnr toch gevonden: 25 euro voor 1 klepje…
Voor eerst iets gefabriekt met een 10-8 tule en een eenvoudig eenweg klepje, maar even kijken of dat werkt. Anders bestel ik alsnog de echte.
Alles weer op de plek en vast… starten en…. afslaan.
Misschien toch niet het goede klepje.
Eerst alles maar even uitgelezen met Vida, foutcodes gewist. Daarna weer starten en lopen. Denk dat de adaptatie er een beetje af lag
Vanavond es kijken hoe het rijd.
Voor eerst iets gefabriekt met een 10-8 tule en een eenvoudig eenweg klepje, maar even kijken of dat werkt. Anders bestel ik alsnog de echte.
Alles weer op de plek en vast… starten en…. afslaan.
Misschien toch niet het goede klepje.
Eerst alles maar even uitgelezen met Vida, foutcodes gewist. Daarna weer starten en lopen. Denk dat de adaptatie er een beetje af lag
Vanavond es kijken hoe het rijd.
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Hoi Jeroen, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Wat een mooie auto! Leuk om te zien dat je twee auto's in dezelfde kleur hebt. Interessant om te zien wat je allemaal aan de auto vervangt en hoe je hem schoon houd
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.
Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker
Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 motor, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker
Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 motor, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Dank je!
Even een update. De wagen kan wel een beetje TLC gebruiken, maar dat is alleen maar leuk. Na het interieur een eerste poetsbeurt te hebben gegeven is het al een stuk frisser allemaal. Denk dat ie nog wel een keer of 3 mag voordat het echt weer enigszins schoon te noemen is, maar goed.
Het rondje rijden was op zich prima. Ware het niet dat hij wel erg laag in de toeren bleef stationair. Ook na het resetten van de fuel trim. LTFT is wel terug naar -1.57% ipv +97% dus dat vacuumlek deed wel wat . Bij starten met warme motor viel ie ook net wat te vlot en ver terug en sloeg dan soms af. lekker dan, probeer je wat te fixen heb je een probleem erbij.
Gisteravond dus maar even aan de knutsel gegaan. Luchtmassameter goed schoon gemaakt. Viel me op dat de luchtfilterbak net niet helemaal lekker sluit, het middelste nokje is behoorlijk naar binnen gebogen. Nieuwe deksel zou wel fijn zijn want dit dicht niet helemaal top af denk ik. Na het schoonmaken van de LMM loopt ie weer een stuk beter. Gasklephuis moet misschien ook maar een keer maar dat komt nog wel.
Gelijk ook even de “handschoen test” gedaan. Zuigt netjes vacuüm dus dat is fijn.
Vanochtend in alle vroegte langs de sloop gegaan om wat onderdelen te halen. Nieuw deksel voor het luchtfilter was de eerste missie, een paar trimdeeltjes in de kofferbak en een roostertje voor de achterspeaker in de D stijl. In alles geslaagd! Heerlijk dat er zoveel V70s zijn en daarmee ook zoveel onderdelen. Viel me op dat veel meer van de luchtfilter deksels te lomp opengewrikt zijn en daardoor het middelde nokje zijn verloren. Na wat gesnuffel toch nog 1 kunnen vinden in een diesel, nummertje iets anders maar deksel is exact gelijk.
Wonderwel kwam ik toevallig een exemplaar tegen met een wel heel fris ogend evap slangetje met eenweg klepjes. 09/19 stond er op de slangetjes, vandaar… die ook maar mee genomen. Voor 30 euro aan onderdelen rijker weer terug.
Net een nieuw filter en een nieuw filterdeksel geplaatst en de trim deeltjes. Knapt er weer van op. Vacuumklepje ook vervangen voor eentje uit het frisse slangetje.
Morgen de olie eraf en er weer nieuw op.
Even een update. De wagen kan wel een beetje TLC gebruiken, maar dat is alleen maar leuk. Na het interieur een eerste poetsbeurt te hebben gegeven is het al een stuk frisser allemaal. Denk dat ie nog wel een keer of 3 mag voordat het echt weer enigszins schoon te noemen is, maar goed.
Het rondje rijden was op zich prima. Ware het niet dat hij wel erg laag in de toeren bleef stationair. Ook na het resetten van de fuel trim. LTFT is wel terug naar -1.57% ipv +97% dus dat vacuumlek deed wel wat . Bij starten met warme motor viel ie ook net wat te vlot en ver terug en sloeg dan soms af. lekker dan, probeer je wat te fixen heb je een probleem erbij.
Gisteravond dus maar even aan de knutsel gegaan. Luchtmassameter goed schoon gemaakt. Viel me op dat de luchtfilterbak net niet helemaal lekker sluit, het middelste nokje is behoorlijk naar binnen gebogen. Nieuwe deksel zou wel fijn zijn want dit dicht niet helemaal top af denk ik. Na het schoonmaken van de LMM loopt ie weer een stuk beter. Gasklephuis moet misschien ook maar een keer maar dat komt nog wel.
Gelijk ook even de “handschoen test” gedaan. Zuigt netjes vacuüm dus dat is fijn.
Vanochtend in alle vroegte langs de sloop gegaan om wat onderdelen te halen. Nieuw deksel voor het luchtfilter was de eerste missie, een paar trimdeeltjes in de kofferbak en een roostertje voor de achterspeaker in de D stijl. In alles geslaagd! Heerlijk dat er zoveel V70s zijn en daarmee ook zoveel onderdelen. Viel me op dat veel meer van de luchtfilter deksels te lomp opengewrikt zijn en daardoor het middelde nokje zijn verloren. Na wat gesnuffel toch nog 1 kunnen vinden in een diesel, nummertje iets anders maar deksel is exact gelijk.
Wonderwel kwam ik toevallig een exemplaar tegen met een wel heel fris ogend evap slangetje met eenweg klepjes. 09/19 stond er op de slangetjes, vandaar… die ook maar mee genomen. Voor 30 euro aan onderdelen rijker weer terug.
Net een nieuw filter en een nieuw filterdeksel geplaatst en de trim deeltjes. Knapt er weer van op. Vacuumklepje ook vervangen voor eentje uit het frisse slangetje.
Morgen de olie eraf en er weer nieuw op.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Alvast even op de schanjes gezet vanavond. Kan ik morgen ergens de olie eraf laten.
Bodemplaatje eraf, moet zeggen dat ie mooi droog is voor de km stand. Oliekoeler lijkt ook niet de eerste.
Beetje zweet bij het oliefilter, maar dat is te overzien.
Bodemplaatje eraf, moet zeggen dat ie mooi droog is voor de km stand. Oliekoeler lijkt ook niet de eerste.
Beetje zweet bij het oliefilter, maar dat is te overzien.