achterruit wisser schakelaar

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

beste mensen,

betreft v70 classic 1999, 10 v, 2.5 comfort line lpg g3.

na de superzonnestorm 2 weken geleden ( zwaarste zonnestorm in 20 jaar), doet mijn achterruit-wisserschakelaar het niet meer.

d.w.z. de wisser draait niet, wissermotor maakt geen geluid, interval doet het niet., ook geen klik ergens onder dashboard ofzo

via de zelfde rechter stuurhandel, doet alles voor de voorruitwisser bediening het wel, incl sproeier en interval, maar
het hele achterruit-wisser gebeuren ligt eruit.


staat wel 12 v spanning op een van de polen van de wissermotor, als ik wisser aanzet.

nou weet ik niet of die zonnestorm er iets mee te maken heeft, maar 20 jaar geleden gebeurde dit ook bij veel elektrische
apparaten hier en daar., dus je weet maar nooit., ik zie geen doorbrandpekken ofzo, alles ziet er als nieuw uit etc.

zekeringen ook nagelopen, zijn goed.

zit er nog ergens een relais, voor de wisser en intervalschakelaar?, ik heb die nog niet gevonden en gechecked, volgens mij
moet daar nog ergens een relais voor zitten maar waar?
anders maar weer opnieuw de hele achterklepbekleding loshalen, om de bedrading te checken ben ik bang.

de sproeierpomp was al langer kapot, moest ik ooit nog eens vervangen, maar ik gebruikte die eigenlijk weinig of nooit, dus
kan het daar niet aan liggen denk ik., die deed dus al niks.

bedankt voor de event suggesties.

gvz
Gebruikersavatar
Alexander B
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 03.06.2022 - 15:02
Locatie: Eindhoven

Dag,
Ik heb precies het zelfde probleem, en ik weet ook niet waar de relais voor de achter wisser te vinden is. Dus ik hoop dat hier nog reacties op komen.
Ik ga een dezer dagen naar Auto Rima, en hopelijk kunnen ze mij dan antwoord geven op deze vraag. Zodra ik iets meer weet laat ik je weten
V70 1999 Estade , LPG, een half miljoentje gelopen. Eerste Volvo, en ernstig verkocht
gvz
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Hallo,

ok, prima. bedankt.
laat me maar weten als je wat meer weet.

ik zoek ook nog even door, ik denk niet echt dat de wissermotor, kapot is. ik denk eerder aan relais en/of interval schakelaar/print etc.
ik ga de elektromotor, eens loskoppelen van de bedrading, dan met ohm meter doormeten. En dan vanaf de accu, gewoon over een losse kabel 12 volt opzetten, kijken of ie dan wel draait.
Gebruikersavatar
Alexander B
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 03.06.2022 - 15:02
Locatie: Eindhoven

Ik heb nog geen verdere info over de plaats van de relais. Wel ben ik er achter gekomen dat mijn achteruit wisser het wel doet, als de achterklep openstaat!
Als ik de klep weer begin te sluiten, stop de wisser op een bepaald punt.
Dit moet haast wel een kabelbreuk zijn, bij het scharnierpunt v.d. achterklep.
Ik had al eerder problemen met de kentekenplaat verlichting, en heb hier een omleiding voor gemaakt (aangesloten op de achterlichten).
Dus er is een redelijke kans dat iets soortgelijks bij jou (we hebben dezelfde V70 '99) aan de hand is.
V70 1999 Estade , LPG, een half miljoentje gelopen. Eerste Volvo, en ernstig verkocht
gvz
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

bedankt voor de info, ik ga de achterklep- boel toch maar weer eens loshalen, misschien dat er toch een stekker niet goed contact maakt
ofzo.
vreemd dat ik wel spanning heb op een pool , het zou kunnen dat er iets met de massa niet goed zit.
de min pool, gaat n.l. via de massa van het carrosserie-plaatwerk denk ik. goed, verder op zoek.
gvz
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

hallo,

ik heb de klepbekleding weer losgehaald, en nogmaals op de stekker naar de wissermotor gemeten,
de stekker NAAR de wissermotor, heeft 2 polen die 12 volt meette. ook nog even een 12 volt lampje opgegezet, en die brand gewoon.

maar ook als ik de stuurhandel schakelaar in de 0 stand zet, blijft er spanning op staan, blijft ook het testlampje branden.
dat is merkwaardig, lijkt een mogelijke lekstroom kwestie.

op de stekker VANAF de wissermotor, zitten 3 polen, deze geven aangesloten op de voedingsstekker, ook 12 volt, maar ook
een pool die terugkomt van de motor neem ik aan, geeft 12 volt.

ik hoor bij op contact zetten en de intervalschakelaar AAN ,wel duidelijk een repeterend klikje vanonder het dashboard, dus de interval-
schakelaar doet wel iets.

ik ga volgende week die schakelaar eensl oshalen , en dan kijken wat er gebeurt achteraan.

kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de wissermotor stuk is, alleen die loshalen en demonteren lijkt mij
een heidens karwei, kan ik nog niet goed overzien, hoe of wat.



wordt vervolgd
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”