zoals beloofd hierbij het resultaat. vancohtend heb ik het schakelbusje plus rubbertje laten vervangen. de uitdaging: een brug tot je beschikking krijgen/hebben. (of onder wagen rollen natuurlijk) vanaf nu kan iedereen dit zelf doen. zie bijgevoegde fotos.
stap 1.
haal een nieuw setje schakelbusje en toebehoren
stap 2.
neem een steeksleutel en schroef het boutje in los. schakelstang naar linksdanwel rechts en rustig laten zakken.
stap 3.
oude eruit.
stap 4.
nieuwe erin
stap 5.
schakelstang terug en bout aandraaien.
bij furness amsterdam iets van 12.93 (had wel een sproeier onderdeel teruggebracht). maar echt maar 15 minuten werk (5 minuten ouwehoeren) en foto's maken .
en hij schakelt als nieuw! cheers, BLG
schakelen naar de 1e lastig
- BoyLovesGirl
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 23.05.2005 - 17:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- thunderbird57
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 25.01.2005 - 19:05
- Locatie: Leerdam
v40pokemon schreef:Ik heb de schakelbusjes ook al 'ns vervangen en verder ook het rubbertje in de pookstang(waar het busje in valt) en dit heeft verder niets aan bovenstaan probleem afgedaan. Het blijft gewoon moeilijk schakelen naar z'n 1e bij een koude motor. Maar voor die paar euro kun je de busjes altijd vervangen. werkje van nix en kost niet veel.
Enne hoe vervang je die busjes? is het zo eenvoudig :?:
*Keep on Roling* V50 2.0 sport 2010
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Maar bij IKEA hou je toch altijd spullen over??v40pokemon schreef:kun je ikea-meubelen monteren, dan lukt dit ook. (alleen worden hier je handen vies...)

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
De handleiding staat hierboven eigenlijk. Het is inderdaad zo eenvoudig!thunderbird57 schreef: Enne hoe vervang je die busjes? is het zo eenvoudig :?:
Ja, maar hier houd je toch ook iets over? de oude onderdelen...joost schreef:Maar bij IKEA hou je toch altijd spullen over??

S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
- yerun
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
- Locatie: Den Haag
Heb ook problemen gehad.. naar zn 5 ging heel lastig en vaak ging ie dan naar 3 (leuk als je net de snelweg op rijdt).
Schakelbusjes vervangen of aangepast (weet niet meer precies) en nu gaat schakelen weer goed.. heel enkele keer gaat ie nog wel es naar 3 i.p.v. 5. En paar keer wou ie niet meer in 1 (leuk voor het stoplicht) maar dit gebeurt bijna nooit meer.
Schakelbusjes vervangen of aangepast (weet niet meer precies) en nu gaat schakelen weer goed.. heel enkele keer gaat ie nog wel es naar 3 i.p.v. 5. En paar keer wou ie niet meer in 1 (leuk voor het stoplicht) maar dit gebeurt bijna nooit meer.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
- corhog
- 3rd Gear member
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 21.01.2006 - 19:34
- Locatie: Valkenburg (zh)
Ik ga ze vanavond vervangen plus het waterpijpje onderaan die van het koelwaterreservoir komt.De oude stalen(lees doorgerotte)word nu een aluminium piepje.Wish me luck.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
- stief 'o
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14.05.2006 - 13:24
Waar het internet allemaal niet goed voor is....
Heb zelf (sinds kort) een v40 uit 1997 (1.8 16v) waarmee ik ook (af en toe) schakelproblemen heb. Vooral naar zijn 1 zetten geeft soms problemen. Gelukig heb ik hier veel mensen aangetroffen met dezelfde problemen maar ook met dezelfde oplossing... het vervangen van de schakelbusjes.
First thing morgen, schakelbusjes halen en het vervangen ervan.
Gezien de uitgebreide handleiding elders (waarvoor mijn dank) moet dit mij zelf ook wel lukken.
Mvrgrt,
stief
Heb zelf (sinds kort) een v40 uit 1997 (1.8 16v) waarmee ik ook (af en toe) schakelproblemen heb. Vooral naar zijn 1 zetten geeft soms problemen. Gelukig heb ik hier veel mensen aangetroffen met dezelfde problemen maar ook met dezelfde oplossing... het vervangen van de schakelbusjes.
First thing morgen, schakelbusjes halen en het vervangen ervan.
Gezien de uitgebreide handleiding elders (waarvoor mijn dank) moet dit mij zelf ook wel lukken.
Mvrgrt,
stief
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 28.09.2006 - 23:08
Jammer dat ik een Ph2 1.9D uit 2001 heb die dus blijkbaar geen schakelbusjes heeft, want ik heb hetzelfde probleem: soms heel stroef schakelen van de 5 terug naar de 3 of 2 (m.n. als íe een tijdje in de 5 heeft gestaan, dus als je van de snelweg komt bijv.). Olie is al vervangen maar dat leverde niets op, iemand anders suggestie wat wel te doen? (dealer weet het nl. niet...)
groet, Lucas
groet, Lucas
- stief 'o
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14.05.2006 - 13:24
Moet wel zeggen dat die schakelbusjes een terugkerend probleem blijven geloof ik. Ik zie aan mijn bericht hierboven dat ik ze in mei 2006 heb vervangen, en nu merk ik dat vooral bij achteruit inparkeren het in zijn achteruit zetten soms weer problemen geeft. Heel soms zelfs ook naar zijn 1.
Als ik dan (heel) echt zou moeten kiezen..... dan toch nog nèt iets liever een xc70, maar verder is een v40 ook super!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 08.09.2006 - 22:36
natuurlijk is het ook normaal dat een auto al rijdend moeilijk in zn 1 is te krijgen. de eerste versnelling is natuurlijk ook om vanaf stilstand tegaan rijden. Dat merk je ook bij het opkomen van de koppeling. Gewoon in z'n 2 laten staan en de koppeling zachtjes laten opkomen. Klaar is kees.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heel goed! Wel bij 't aangrijpingspunt beetje gas bijgeven. Rijles, les 2.JoostVolvo schreef: ... de eerste versnelling is natuurlijk ook om vanaf stilstand tegaan rijden ... Gewoon in z'n 2 laten staan en de koppeling zachtjes laten opkomen...

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 08.02.2005 - 12:02
- Locatie: Sommelsdijk
- Contacteer:
Is het mogelijk om de foto's opnieuw te uploaden? Ik zou graag zien hoe het in z'n werk gaat, maar zoals bij vele topics hier werken de foto's helaas niet meer.BoyLovesGirl schreef:zoals beloofd hierbij het resultaat. vancohtend heb ik het schakelbusje plus rubbertje laten vervangen. de uitdaging: een brug tot je beschikking krijgen/hebben. (of onder wagen rollen natuurlijk) vanaf nu kan iedereen dit zelf doen. zie bijgevoegde fotos.
stap 1.
haal een nieuw setje schakelbusje en toebehoren
stap 2.
neem een steeksleutel en schroef het boutje in los. schakelstang naar linksdanwel rechts en rustig laten zakken.
stap 3.
oude eruit.
stap 4.
nieuwe erin
stap 5.
schakelstang terug en bout aandraaien.
bij furness amsterdam iets van 12.93 (had wel een sproeier onderdeel teruggebracht). maar echt maar 15 minuten werk (5 minuten ouwehoeren) en foto's maken .
en hij schakelt als nieuw! cheers, BLG
>ROOSTER<
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 31.08.2006 - 20:30
- Contacteer:
Mijn T4 uit 1999 heeft bij koude motor ook problemen met de 1e versnelling. Dit is een viertal jaren geleden bij de garage gemeld (viel nog onder garantie) en zij hebben dit 'verholpen' door een of andere goedje toe te voegen aan de versnellingsbak olie (terwijl ik had gevraagd om de olie te vervangen). Volgens hun zou dit het schakelprobleem verhelpen. De verbetering was voor mij niet merkbaar, dus ik vraag mij af of er wat aangedaan is.
Later zag ik bij Wheeler Dealer op tv dat het mogelijk aan versleten nylonbussen van de schakel linkage zou kunnen liggen (zoals hierboven ook al is opgemerkt), maar ik lees op dit forum ook dat dit niet geldt voor een T4 (hoe geschiedt het indrect schakelen dan wel?). Jaren lang een Rover SD1 gehad en daar zat je direct in de bak te roeren dus dat was simpel.
Toch maar de volgende keer bij de 120K beurt om vervanging van de versnellingsbak olie vragen?
Later zag ik bij Wheeler Dealer op tv dat het mogelijk aan versleten nylonbussen van de schakel linkage zou kunnen liggen (zoals hierboven ook al is opgemerkt), maar ik lees op dit forum ook dat dit niet geldt voor een T4 (hoe geschiedt het indrect schakelen dan wel?). Jaren lang een Rover SD1 gehad en daar zat je direct in de bak te roeren dus dat was simpel.
Toch maar de volgende keer bij de 120K beurt om vervanging van de versnellingsbak olie vragen?