hoi ik rij met een s80 t6 ui 1999.
twee turbo,s 272 pk.
heerlijke auto maar de laatste tijd als je flink gas geeft lijkt dit te gaan in twee stappen,veel vermogen even minder en dan na 2sec weer vol vermogen.(tractiecontrol uit!)
het lijkt wel een turbo-gat (maar dat zou hij niet hebben door de twee turbo's)
maar wat ge-google-d en wel wat gevonden,
het zou de turbocharger control valve kunnen zijn (even los gehaald 12volt er op en hij tikt mooi)
het zou de turbocharger regulator kunnen zijn(de afstelling dan,die zou bij o,45bar full closed moeten zijn "VADIS")
natuurlijk kunnen het ook de turbo's zelf zijn maar daar ga ik niet van uit omdat er wel vermogen is(bij div toerentallen)
heeft er iemand ervaring met deze klacht?
kan je de turbocharger regulator zelf afstellen?(en is dit moeilijk?)
alvast bedankt, marc
turbogat bij een s80 t6 uit 1999?
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Van de afstelling zou ik vooral afblijven, die verloopt niet.
De control valve is een serieuze verdachte, gaat vaker stuk, het tikken is geen garantie voor juist functioneren.
De control valve is een serieuze verdachte, gaat vaker stuk, het tikken is geen garantie voor juist functioneren.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- marc'ss80
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
- Locatie: purmerend
Ik heb de valve niet alleen laten kliken maar er ook op geblazen
het is een drie-weg -valve als je er 12volt op zet gat de nomaal open verbinding dicht en de normaal dichte verbinding gaat open.
Maar als het goed begrepen heb gaat de turbo volledig druk leveren als de turbocharger control valve open gaat. :twisted:
de turbocharger control valve haald de controle druk van de turbo (boost pessure control valve) en deze gaat dus vol leveren.
maar om dat de turbo's wel druk leveren bij het optrekken snap ik niet dat deze een"serieuze verdachte"is
naar mijn idee is de turbocharger control valve bedoeld om een boost te krijgen als je je gas pendaal vol in trapt,en als de motor op toeren is moet de controledruk het weer over nemen (slangetje van je dubbele pijp turbo charged air die over het motorblok naar je cooler gaat)met de (geregelde)overdruk van 0,45 bar of wel 450milibar.
als ik het mis heb hoor ik het wel pedro sr.
het is een drie-weg -valve als je er 12volt op zet gat de nomaal open verbinding dicht en de normaal dichte verbinding gaat open.
Maar als het goed begrepen heb gaat de turbo volledig druk leveren als de turbocharger control valve open gaat. :twisted:
de turbocharger control valve haald de controle druk van de turbo (boost pessure control valve) en deze gaat dus vol leveren.
maar om dat de turbo's wel druk leveren bij het optrekken snap ik niet dat deze een"serieuze verdachte"is
naar mijn idee is de turbocharger control valve bedoeld om een boost te krijgen als je je gas pendaal vol in trapt,en als de motor op toeren is moet de controledruk het weer over nemen (slangetje van je dubbele pijp turbo charged air die over het motorblok naar je cooler gaat)met de (geregelde)overdruk van 0,45 bar of wel 450milibar.
als ik het mis heb hoor ik het wel pedro sr.
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
De klep werkt met een duty-cycle en werkt altijd, hij regelt de turbodruk in vrijwel alle belastinggebieden, de klep bljft af en toe plakken, wat deze storing geeft.
Dat hij druk doorlaat als je er 12V opzet kan best, hoe hij het tijdens rijden en duty-cycle doet is en ander verhaal.
Als de klep de max.druk niet kan bijregelen omdat hij blijft "plakken" bijvoorbeeld, doet de ecu een noodgreep, de z.g.n. fuel-cut, of een serieuze bijstelling van de ontsteking om de druk omlaag te krijgen.
Dit werkt alles behalve subtiel en kan dus inhouden veroorzaken.
Ik zou het eens proberen met een nieuwe, of 1 van een andere T6 waarvan je weet dat hij goed rijdt.
Dat hij druk doorlaat als je er 12V opzet kan best, hoe hij het tijdens rijden en duty-cycle doet is en ander verhaal.
Als de klep de max.druk niet kan bijregelen omdat hij blijft "plakken" bijvoorbeeld, doet de ecu een noodgreep, de z.g.n. fuel-cut, of een serieuze bijstelling van de ontsteking om de druk omlaag te krijgen.
Dit werkt alles behalve subtiel en kan dus inhouden veroorzaken.
Ik zou het eens proberen met een nieuwe, of 1 van een andere T6 waarvan je weet dat hij goed rijdt.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- marc'ss80
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
- Locatie: purmerend
Na vandaag de slangen van de turbo control valve te hebben vervangen toch maar even kijken wat de pressure regulator doet.
Op een niet echt super technische manier.
Met een fietspomp met manometer er de druk opgevoerd tot 45kPa
dit is 0,45 bar
Volgens vadis is dit de druk waarop de klep volledig gesloten zou moeten zijn (lever towards the turbocharger housing)
Maar in mijn geval is dit niet waar,pas bij +/- 1bar is hij volledig gesloten #-o
Ik heb bij turbo 2 gekeken en bij turbo 1 gevoeld.
Ze gingen wel alle 2 gelijk maar dus pas op een hogere druk.
Zou dit een "doet de ecu een noodgreep, de z.g.n. fuel-cut, of een serieuze bijstelling van de ontsteking om de druk omlaag te krijgen.
Dit werkt alles behalve subtiel en kan dus inhouden veroorzaken"
kunnen veroorzaken? (pedro sr)
Op een niet echt super technische manier.
Met een fietspomp met manometer er de druk opgevoerd tot 45kPa
dit is 0,45 bar
Volgens vadis is dit de druk waarop de klep volledig gesloten zou moeten zijn (lever towards the turbocharger housing)
Maar in mijn geval is dit niet waar,pas bij +/- 1bar is hij volledig gesloten #-o
Ik heb bij turbo 2 gekeken en bij turbo 1 gevoeld.
Ze gingen wel alle 2 gelijk maar dus pas op een hogere druk.
Zou dit een "doet de ecu een noodgreep, de z.g.n. fuel-cut, of een serieuze bijstelling van de ontsteking om de druk omlaag te krijgen.
Dit werkt alles behalve subtiel en kan dus inhouden veroorzaken"
kunnen veroorzaken? (pedro sr)
- marc'ss80
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
- Locatie: purmerend
ik heb vandaag de turbo druk gemeten.
het ging anders dan ik gedacht had. :-k
drukmeter geplaatst met een T-stuk tussen uitgang turbo's en
turbo-controlvalve
drukmeter had een schaal tussen 0 en 2,5 bar
meter met slang op de ruitenwisser gelegd zodat ik tijdens het rijden de meter kan lezen
bij het starten deed hij niets (had ik hem wel goed aangesoten?)
maar boven de 1500 toeren begint hij iets te doen.
bij z'n 2000 toeren geeft hij 0,45 bar aan
bij z'n 3000 toeren gaat het aflezen een stuk lastiger! zo rond de 0,75 bar
met behoorlijke pieken er in zou de turbo contolvalve aan het regelen zijn?
bij z'n 3500 zie ik 1 bar maar met enorme pieken er in.
ik kan dit maar net halen om dat de auto dan al 120 kilometer per uur rijd
en dat niet verstandig is op een 80 kilometer weg.
mijn idee is dat de waarde niet nog hoger oploopt dus max 1 bar gemeten
iemand hier ervaring mee!
(is pedro sr van hartog tuning soms op vakantie)
het ging anders dan ik gedacht had. :-k
drukmeter geplaatst met een T-stuk tussen uitgang turbo's en
turbo-controlvalve
drukmeter had een schaal tussen 0 en 2,5 bar
meter met slang op de ruitenwisser gelegd zodat ik tijdens het rijden de meter kan lezen
bij het starten deed hij niets (had ik hem wel goed aangesoten?)
maar boven de 1500 toeren begint hij iets te doen.
bij z'n 2000 toeren geeft hij 0,45 bar aan
bij z'n 3000 toeren gaat het aflezen een stuk lastiger! zo rond de 0,75 bar
met behoorlijke pieken er in zou de turbo contolvalve aan het regelen zijn?
bij z'n 3500 zie ik 1 bar maar met enorme pieken er in.
ik kan dit maar net halen om dat de auto dan al 120 kilometer per uur rijd
en dat niet verstandig is op een 80 kilometer weg.
mijn idee is dat de waarde niet nog hoger oploopt dus max 1 bar gemeten
iemand hier ervaring mee!
(is pedro sr van hartog tuning soms op vakantie)
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
Ben niet op vakantie , ben er wel aan toe b.t.w., maar das een ander verhaal .
Ik zeg nog steeds de boostvalve vervangen, zeker met die pieken in de druk, ding kost nieuw 5 tientjes ofzo.
Ik zeg nog steeds de boostvalve vervangen, zeker met die pieken in de druk, ding kost nieuw 5 tientjes ofzo.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
- marc'ss80
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
- Locatie: purmerend
Voor de vakantie de turbo controlvalve vervangen.
Het resultaat is wel verbeterd maar nog steeds niet hellemaal.
Ik heb er in de vakantie niet mee gereden(camper)
Ik hoop dat ik nog achter het "probleem"kom!
Iedereen alvast bedankt voor de suggesties
Marc
Het resultaat is wel verbeterd maar nog steeds niet hellemaal.
Ik heb er in de vakantie niet mee gereden(camper)
Ik hoop dat ik nog achter het "probleem"kom!
Iedereen alvast bedankt voor de suggesties
Marc
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
kan veel meer zijn vervuilde of defecte gasklep turboregelklep luchtmassameter
en heb laatst nog een t6 gemaakt door nieuwe software
en heb laatst nog een t6 gemaakt door nieuwe software
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- marc'ss80
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
- Locatie: purmerend
Turbogat opgelost.
Vandaag naar Pedro en Marit Hartog (van hartog-tunnig en sponsor van deze side)geweest.
pedro vond dat de turbo regel valve verkeerd zat.
de valve regelde dus niet.
we zagen de druk regelmatig oplopen tot 1bar waar 0,45 normaal is.
het vermogen van deze motor is 272pk bij 0,45bar,wat zou het geweest zij bij 1bar?
het gat was dus geen gat maar het ingrijpen van het motormanagement
bij +/-1bar.
Pedro bedankt voor het zo snel vinden van het "probleem"
marc lohmeijer
Vandaag naar Pedro en Marit Hartog (van hartog-tunnig en sponsor van deze side)geweest.
pedro vond dat de turbo regel valve verkeerd zat.
de valve regelde dus niet.
we zagen de druk regelmatig oplopen tot 1bar waar 0,45 normaal is.
het vermogen van deze motor is 272pk bij 0,45bar,wat zou het geweest zij bij 1bar?
het gat was dus geen gat maar het ingrijpen van het motormanagement
bij +/-1bar.
Pedro bedankt voor het zo snel vinden van het "probleem"
marc lohmeijer
- SanMercury
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
- Locatie: Houten
Ben sinds gister eigenaar van een S80 t6 uit Duitsland en heb helaas hetzelfde probleem.
Vanuit stilstand goed optrekken, maar tussen het schakelen door serieuze vermogensverlies en soms hikken. Heb nog niet kunnen controleren wat het probleem zou kunnen zijn, maar nu ik dit zou lees, denk ik dat hetzelfde probleem bij mij aanwezig is.
In welke volgorde kan ik het beste mijn auto/turbo controleren? En hoe valt die boostvalve af te stellen of te vervangen?
Vanuit stilstand goed optrekken, maar tussen het schakelen door serieuze vermogensverlies en soms hikken. Heb nog niet kunnen controleren wat het probleem zou kunnen zijn, maar nu ik dit zou lees, denk ik dat hetzelfde probleem bij mij aanwezig is.
In welke volgorde kan ik het beste mijn auto/turbo controleren? En hoe valt die boostvalve af te stellen of te vervangen?