elektrische motorblokverwarming

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
VolvoRob
5th Gear member

Oef, dat scheelt.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
buikijn
3rd Gear member

opwarmen van een blok is goed, zonder twijfel. Voor het blok en het milieu, punt van Ramon is dat je geen blokverwarming nodig hebt (behalve voor de luxe) een auto moet zonder deze extra verwarming ook werken. (in ons NL klimaat)

Het gaat mij om de manier waarop het verwarmen gebeurt.

Over de verwarming op 1 punt van het blok, zonder bemoeienis van vloeistoffen;

Er ontstaat spanning in het blok als je hem om 1 punt verwarmt. Het gebeurt ook ~ ten hoogte van de krukas. (precies waar je het niet wilt) De vloeistoffen blijven nagenoeg stil staan, daar heb je ook geen positief effect van. al is het temperatuurverschil tussen de voor en achterkant maar 5 graden, dan heb je het al over een flink verschil. Bij een aluminium (~70cm lang) blok al over een verschil in lengte tussen voor/achterkant van ~.08 mm.
ivoandriessen
5th Gear member

Dan vraag ik me nog steeds af waarom o.a. Volvo dan zo'n systeem op de markt brengt.....

Ben het inderdaad met je eens met betrekking tot de stilstaande vloeistoffen. Had ook liever iets gehad wat en de vloeistof verwarmt en dat meteen rondpompt (wel van Defa, dus makkelijk aan mijn bestaande systeem te koppelen). De investering voor een brandstof standkachel voor mijn auto vind ik te duur (gezien de leeftijd en de kilometerstand).

Probleem van het starten is bij mij grotendeels verdwenen na het monteren van een nieuwe inspuiter (nu inmiddels 3 vervangen, nog twee te gaan).
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
edraket
7th Gear member

Bijkijn, wat denk je dat er gebeurt bij het starten van een motor. De warmte die ontstaat in de kop veroorzaakt enorme temperatuurs verschillen. Daar gaat het blok ook niet stuk van.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp: je wilt dat een motorblok verwarming toch je koelwater opwarmt en dat dit ook circuleert zodat de cabine ook kan opwarmen? Met alleen een blokverwarmer schiet je niet zoveel op lijkt me. Er vindt immers nog steeds geen circulatie plaats waardoor de cabine koud blijft.
Hoeveel graden verwarmt een externe blok verwarmer het koelwater? Staat hij bij starten vrijwel meteen in het midden? Het lijkt in mijn ogen een beetje een houtje touwtje oplossing,
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
t5power
5th Gear member

edraket schreef: Wat ik alleen niet zo goed begrijp: je wilt dat een motorblok verwarming toch je koelwater opwarmt en dat dit ook circuleert zodat de cabine ook kan opwarmen? Met alleen een blokverwarmer schiet je niet zoveel op lijkt me. Er vindt immers nog steeds geen circulatie plaats waardoor de cabine koud blijft.
Hoeveel graden verwarmt een externe blok verwarmer het koelwater? Staat hij bij starten vrijwel meteen in het midden? Het lijkt in mijn ogen een beetje een houtje touwtje oplossing,
De interieurverwarming neemt de taak op zich om de cabine te verwarmen als ik het allemaal goed begrijp.

Hoe zit het trouwens met verbrandingsgassen als je een standkachel (die op benzine/diesel loopt) hebt. Is het niet een gigantisch gestink rond de auto?
Moest er aan denken nadat ik vanochtend de auto stationair had laten draaien zodat ie lekker warm werd. Warm was ie idd maar het stonk rond de auto gigantisch. Veel wind stond er niet, dus alles bleef lekker hangen.
Battlecruiser
8th Gear member

Het stinkt niet op benzine (diesel weet ik niet).
Vorige winter heb ik 'm zelfs regelmatig in de garage (die is tamelijk goed belucht) laten lopen. En zelfs dan kon jet het nauwelijks ruiken.

Je merkt de aanwezigheid van een standkachel wél aan het geraas. Er komt een raar blazend geluid vanaf. Ik zie langsfietsende mensen wel eens vreemd opkijken, maar ze kunnen het niet goed lokaliseren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
edraket
7th Gear member

Maar wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n blokverwarmer als die niet meer doet dan het blok een paar graden op te warmen? En dan ook nog zo'n los kastje in de auto. Persoonlijk vind ik het maar niks. Ik zou dan gaan voor een volledige stand kachel die op brandstof loopt. Misschien heb ik het mis, maar hoor dan graag hoe het wel werkt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Battlecruiser
8th Gear member

edraket schreef:Bijkijn, wat denk je dat er gebeurt bij het starten van een motor. De warmte die ontstaat in de kop veroorzaakt enorme temperatuurs verschillen. Daar gaat het blok ook niet stuk van.

Wat ik alleen niet zo goed begrijp: je wilt dat een motorblok verwarming toch je koelwater opwarmt en dat dit ook circuleert zodat de cabine ook kan opwarmen? Met alleen een blokverwarmer schiet je niet zoveel op lijkt me. Er vindt immers nog steeds geen circulatie plaats waardoor de cabine koud blijft.
Bij een blokverwarming kun je', als je de motor gestart hebt, meteen de kachel gebruiken.
Bij een koude motor duurt dat een eind. Dus er zit wel enige winst voor het interieur in een blokverwarmer.

Een standkachel is natuurlijk veel beter maar financieel heel anders dan een blokverwarmer.
Het verschil tussen 169,- en 1000,-
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Moest er aan denken nadat ik vanochtend de auto stationair had laten draaien zodat ie lekker warm werd.
Is trouwens bijna het slechtste wat je kan doen voor een steenkoude motor.
De warmte circulatie in het blok is minimaal.
Je kan beter direct rustig wegrijden, niet te veel doortrekken in de versnellingen, dan komt het blok veel sneller en beter op temperatuur.

Voor een D5 duurt het trouwens bijna een eeuwigheid om hem op die manier warm te krijgen.......Vraag me af of je het voor elkaar krijgt bij temperaturen beneden 0.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20

C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Battlecruiser
8th Gear member

buikijn schreef:Is het niet nadelig om het blok zo intensief op 1 plek te verwarmen? (dan heb ik het niet over de olieheaters en de waterheaters)
Zo'n blokverwarmer verwarmt ook het koelwater. Maar dan direct in het blok. Door de warmte van het koelwater gaat het langzaam circuleren. Er is dus geen enkel gevaar voor oververhitting.
Een draaiende motor zorgt pas voor vette verhitting! En daar kan het allemaal tegen.

Een koelwaterverwarmer met pompje is natuurlijk een slagje beter, want dan werkt het directer.

En een standkachel is het allerbeste (en duurste)
Volvo Rules the Road
t5power
5th Gear member

wim de jong schreef:
Moest er aan denken nadat ik vanochtend de auto stationair had laten draaien zodat ie lekker warm werd.
Je kan beter direct rustig wegrijden, niet te veel doortrekken in de versnellingen, dan komt het blok veel sneller en beter op temperatuur.

Voor een D5 duurt het trouwens bijna een eeuwigheid om hem op die manier warm te krijgen.......Vraag me af of je het voor elkaar krijgt bij temperaturen beneden 0.
Ja ik weet dat het niet optimaal is, kon me op dat moment niet zo boeien :-).
Het was de "boodschappen"-auto (s40 2.0 uit 97). Moest even een mini-ritje naar de tandarts maken (900 m verderop) en de 2 kids moesten mee (jongste 3 maanden), wilde niet met de fiets met die gladheid.
Met mijn V70 haal ik zulke grappen natuurlijk niet uit.
crackedtooth
5th Gear member

t5power schreef:
wim de jong schreef:

Ja ik weet dat het niet optimaal is, kon me op dat moment niet zo boeien :-).
Het was de "boodschappen"-auto (s40 2.0 uit 97). Moest even een mini-ritje naar de tandarts maken (900 m verderop) en de 2 kids moesten mee (jongste 3 maanden), wilde niet met de fiets met die gladheid.
Met mijn V70 haal ik zulke grappen natuurlijk niet uit.
tja.. wat is slecht.. en wanneer zul je dat merken? mijn inziens niet snel

met motor aan kun je wel meteen aanjager laten opwarmen en electrische ruiten ook... dat vind ik persoonlijk ee groo voordeel
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
diesel01
Geartronic member

t5power schreef:
edraket schreef: Wat ik alleen niet zo goed begrijp: je wilt dat een motorblok verwarming toch je koelwater opwarmt en dat dit ook circuleert zodat de cabine ook kan opwarmen? Met alleen een blokverwarmer schiet je niet zoveel op lijkt me. Er vindt immers nog steeds geen circulatie plaats waardoor de cabine koud blijft.
De interieurverwarming neemt de taak op zich om de cabine te verwarmen als ik het allemaal goed begrijp.

Hoe zit het trouwens met verbrandingsgassen als je een standkachel (die op benzine/diesel loopt) hebt. Is het niet een gigantisch gestink rond de auto?
Moest er aan denken nadat ik vanochtend de auto stationair had laten draaien zodat ie lekker warm werd. Warm was ie idd maar het stonk rond de auto gigantisch. Veel wind stond er niet, dus alles bleef lekker hangen.
Ook diesel stinkt niet, hij staat alleen te ronken, voor een ieder die weleens in de avonduren heeft gegeten in een wegrestaurant en daarbij langs overnachtende vrachtwagens is gelopen weet welk geluid ik bedoel.
De blikken van de buren terwijl die met een bijl ijs van de ruiten staan te hakken is onbetaalbaar. :D
Het is een optie waar ik niet meer zonder wil.

Edit het goed verbranden en dus stank vrij door de winter valt/staat met goed onderhoud.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”