In AMT blaten ze niet hoor.
Gebruik gewoon de bougies die voorgeschreven worden,zo simpel is het!
Vorig jaar 3 Volvo,s gezien met gaten in de zuiger gebrand door het gebruik van verkeerde bougies,dat is geen onderdeel om mee te expirimenteren....
Welke bougies gebruiken jullie?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
De bewering dat de laserline als een doodgewone bougie is, kwam een tijdje terug ook op het 850 forum langs.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg944778
@Ramon/Ben, met deze bougie brand je geen gaten in je zuigers.
Vertel dan ook even welke bougies er dan wel in die 3 Volvo's zaten, of wat de exacte oorzaak was, anders gaat je bericht nergens over.
Trouwens, wat zijn voorgeschreven bougies?, produceert Volvo die ook, of kopen ze daar aan, waar de beste/laagste prijs word afgegeven?.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg944778
@Ramon/Ben, met deze bougie brand je geen gaten in je zuigers.
Vertel dan ook even welke bougies er dan wel in die 3 Volvo's zaten, of wat de exacte oorzaak was, anders gaat je bericht nergens over.
Trouwens, wat zijn voorgeschreven bougies?, produceert Volvo die ook, of kopen ze daar aan, waar de beste/laagste prijs word afgegeven?.
@Ludo, het zou mij verbazen als het allemaal blaatpraat was.
Uiteraard wordt het verhaal mooi gebracht.
Uiteraard wordt het verhaal mooi gebracht.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het gaat niet om welk merk dan ook,maar om de goeie warmtegraad,het merk is totaal onbelangrijk.
Met een verkeerde warmtegraad brandt je dus een gat in de zuiger.
Een verkeerde bougie werkt als een soort vlamboog die een laseffect krijgt in de cilinder,waardoor de zuiger verbrand.
Met een verkeerde warmtegraad brandt je dus een gat in de zuiger.
Een verkeerde bougie werkt als een soort vlamboog die een laseffect krijgt in de cilinder,waardoor de zuiger verbrand.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Het is niet alleen de warmtegraad, ook luchtmassa tot brandstof verhouding en je ontstekingstijdstip. Een injector met minder opbrengst kan ook de rede geweest zijn van 'verbrande zuiger'.
Alsof een gewone bougie zoveel sneller slijt op LPG..... :roll:Daarbij bezit de LPG-versie nog een andere verhouding
van zink en chroom van het metaal, wat nog beter bestand is tegen warmtecorrosie. Al deze
eigenschappen zijn zeer geschikt voor de hogere eisen die LPG/CNG brandstoffen vragen.
Daar gaat het dus niet om. Dan moet je iets begrijpen over het ontsteken van het mengsel met LPG.ferdy schreef:Alsof een gewone bougie zoveel sneller slijt op LPG..... :roll:
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Daar gaat deze discussie niet over of het mengsel goed is of de onsteking op tijd staat,dat wordt electronisch,s geregeld en als je daar geen storing of foutmeldingen in hebt,dan kun je er van uitgaan dat daar niets mis mee is.
De discussie gaat over verkeerde bougies die veel schade kunnen veroorzaken!
De discussie gaat over verkeerde bougies die veel schade kunnen veroorzaken!
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ik ben wel benieuwd waar het dan wel om gaat?AlexV70 schreef:Daar gaat het dus niet om. Dan moet je iets begrijpen over het ontsteken van het mengsel met LPG.ferdy schreef:Alsof een gewone bougie zoveel sneller slijt op LPG..... :roll:
er staat in de tekst wat nog beter bestand is tegen warmtecorrosie.
warmtecorrosie betekent afbreuk van het materiaal, dus er staat dat deze bougie beter bestand is hiertegen. Vandaar mijn post :!:
Verdiep jezelf eerst in de materie :!:'dan moet je iets begrijpen over het ontsteken van het mengsel met LPG'
Niet helemaal, een 'koudere' bougie veroorzaakt sneller preignition dit zou opgemerkt moeten worden als je motor een klopsensor heeft. Of dit in praktijk altijd goed gaat weet ik niet. Ik wil hier aangeven dat het allemaal niet zo makkelijk te zeggen is dat een gat in je zuiger direct te wijten is aan een te koude bougie. Maargoed ik zal deze discussie ergens anders voortzettenRamon&Ramon schreef:Daar gaat deze discussie niet over of het mengsel goed is of de onsteking op tijd staat,dat wordt electronisch,s geregeld en als je daar geen storing of foutmeldingen in hebt,dan kun je er van uitgaan dat daar niets mis mee is.
De discussie gaat over verkeerde bougies die veel schade kunnen veroorzaken!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Zal ik ook nog een duit in het zakje doen?
Een LPG-mengsel is lastiger te ontsteken dan een benzine-mengsel. Om met een ontstekingssysteem (bobines+bougies) dat ontworpen is voor een benzinemotor een betrouwbare vonk te krijgen bij het rijden op LPG is er daarom minder foutmarge dan wanneer deze motor op benzine loopt. Gelukkig is er een behoorlijke reservecapaciteit (= hogere spanning dan noodzakelijk) in de bobines ingebouwd, waardoor ook LPG betrouwbaar ontbrandt.
Omdat bougies slijten wordt de electroden-afstand gedurende het gebruik steeds groter. Hierdoor wordt het moeilijker om een betrouwbare vonk over te laten springen. Er wordt daarom steeds meer een beroep gedaan op de reservecapaciteit van de bobines. Omdat een deel van die reservecapaciteit al benut is om het LPG-mengsel te laten ontbranden, zullen de reserves eerder uitgeput raken en kan er niet meer voor een betrouwbare vonk gezorgd worden. Daarom gaan bougies minder lang mee op LPG dan op benzine. Een slechter wordende bobine zal zich, om dezelfde redenen, ook eerder manifesteren bij een LPG motor.
Je kunt dit oplossen door tussentijds de electrodenafstand bij te stellen om zo de slijtage te compenseren. Ook kun je andere bobines (met een hogere spanning) installeren (één van de redenen waarom ik er IPD+ bobines heb ingezet).
Het speciale aan speciale LPG bougies is vaak het gebruik van een legering of chip (chip = spaander, klein stukje) van bijzondere materialen die enerzijds zorgen voor een lagere slijtage en, anderzijds, voor een lagere ontsteekspanning. Ze compenseren dus het verlies aan reservecapaciteit in het ontstekingssysteem waardoor de levensduur van de bougies toeneemt (tot de levensduur in een benzinemotor of beter).
De warmtegraad van een bougie is een maat die iets zegt over de mate waarin de bougie zijn warmte kwijt kan aan de cilinderkop. Om zichzelf te kunnen reinigen van roet en andere aanslag moet de bougie de zgn. zelfreinigingstemperatuur kunnen bereiken. Maar als een bougie te heet wordt, dan zal hij gaan gloeien waardoor het mengsel te vroeg ontstoken wordt.
Vergis je niet: De top van een bougie staat zowat in de buitenlucht, terwijl een paar cm lager de bougie aan de verbrandingstemperatuur wordt blootgesteld. Een bougie is dan ook niet een simpel dingetje.
Ik heb een foldertje van NGK ge-attached waar nog wat info uit te halen is.
Tenslotte: Ik gebruik de standaard Volvo bougies en heb geen connecties met NGK.
Een LPG-mengsel is lastiger te ontsteken dan een benzine-mengsel. Om met een ontstekingssysteem (bobines+bougies) dat ontworpen is voor een benzinemotor een betrouwbare vonk te krijgen bij het rijden op LPG is er daarom minder foutmarge dan wanneer deze motor op benzine loopt. Gelukkig is er een behoorlijke reservecapaciteit (= hogere spanning dan noodzakelijk) in de bobines ingebouwd, waardoor ook LPG betrouwbaar ontbrandt.
Omdat bougies slijten wordt de electroden-afstand gedurende het gebruik steeds groter. Hierdoor wordt het moeilijker om een betrouwbare vonk over te laten springen. Er wordt daarom steeds meer een beroep gedaan op de reservecapaciteit van de bobines. Omdat een deel van die reservecapaciteit al benut is om het LPG-mengsel te laten ontbranden, zullen de reserves eerder uitgeput raken en kan er niet meer voor een betrouwbare vonk gezorgd worden. Daarom gaan bougies minder lang mee op LPG dan op benzine. Een slechter wordende bobine zal zich, om dezelfde redenen, ook eerder manifesteren bij een LPG motor.
Je kunt dit oplossen door tussentijds de electrodenafstand bij te stellen om zo de slijtage te compenseren. Ook kun je andere bobines (met een hogere spanning) installeren (één van de redenen waarom ik er IPD+ bobines heb ingezet).
Het speciale aan speciale LPG bougies is vaak het gebruik van een legering of chip (chip = spaander, klein stukje) van bijzondere materialen die enerzijds zorgen voor een lagere slijtage en, anderzijds, voor een lagere ontsteekspanning. Ze compenseren dus het verlies aan reservecapaciteit in het ontstekingssysteem waardoor de levensduur van de bougies toeneemt (tot de levensduur in een benzinemotor of beter).
De warmtegraad van een bougie is een maat die iets zegt over de mate waarin de bougie zijn warmte kwijt kan aan de cilinderkop. Om zichzelf te kunnen reinigen van roet en andere aanslag moet de bougie de zgn. zelfreinigingstemperatuur kunnen bereiken. Maar als een bougie te heet wordt, dan zal hij gaan gloeien waardoor het mengsel te vroeg ontstoken wordt.
Vergis je niet: De top van een bougie staat zowat in de buitenlucht, terwijl een paar cm lager de bougie aan de verbrandingstemperatuur wordt blootgesteld. Een bougie is dan ook niet een simpel dingetje.
Ik heb een foldertje van NGK ge-attached waar nog wat info uit te halen is.
Tenslotte: Ik gebruik de standaard Volvo bougies en heb geen connecties met NGK.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De warmtegraad van een bougie is een maat die iets zegt over de mate waarin de bougie zijn warmte kwijt kan aan de cilinderkop. Om zichzelf te kunnen reinigen van roet en andere aanslag moet de bougie de zgn. zelfreinigingstemperatuur kunnen bereiken. Maar als een bougie te heet wordt, dan zal hij gaan gloeien waardoor het mengsel te vroeg ontstoken wordt.
Dit is dus precies wat ik bedoel met schade kunnen veroorzaken aan de zuiger!
Dit is dus precies wat ik bedoel met schade kunnen veroorzaken aan de zuiger!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Je had ook helemaal gelijkRamon&Ramon schreef:De warmtegraad van een bougie is een maat die iets zegt over de mate waarin de bougie zijn warmte kwijt kan aan de cilinderkop. Om zichzelf te kunnen reinigen van roet en andere aanslag moet de bougie de zgn. zelfreinigingstemperatuur kunnen bereiken. Maar als een bougie te heet wordt, dan zal hij gaan gloeien waardoor het mengsel te vroeg ontstoken wordt.
Dit is dus precies wat ik bedoel met schade kunnen veroorzaken aan de zuiger!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Volgens de rest van de deskundigen niet..:)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ferdy schreef:Inderdaad (verbrandingsproces in een motor is gewoon een blackbox).Ramon&Ramon schreef:Volgens de rest van de deskundigen niet..:)
Net als in een Boeing 747 dus!
Ik snap het nu beter ,dank je voor de uitleg!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat is niet correct.Ramon&Ramon schreef:Volgens de rest van de deskundigen niet..:)
Je zei zelf dit:
Je had het over Volvo's met verbrande zuigers.Ramon&Ramon schreef:De discussie gaat over verkeerde bougies die veel schade kunnen veroorzaken!
Als je het juiste type NGK hebt, brand je geen gaten in je zuigers.
Dat was het moraal.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je hebt het over de juiste,dan gebeurd er niks inderdaad,maar wat ik bedoel is dat bij onjuiste bougies er veel schade kan ontstaan..Ludo schreef:Dat is niet correct.Ramon&Ramon schreef:Volgens de rest van de deskundigen niet..:)
Je zei zelf dit:
Je had het over Volvo's met verbrande zuigers.Ramon&Ramon schreef:De discussie gaat over verkeerde bougies die veel schade kunnen veroorzaken!
Als je het juiste type NGK hebt, brand je geen gaten in je zuigers.
Dat was het moraal.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Dat ben ik volledig met je eens!Ramon&Ramon schreef: Je hebt het over de juiste,dan gebeurd er niks inderdaad,maar wat ik bedoel is dat bij onjuiste bougies er veel schade kan ontstaan..
Ik vind dat je je niet zo snel op je teentjes moet laten trappen Ramon. Je komt nogal gerergerd over en dat vind ik jammer want dat bedoel je vast niet zo.Ramon&Ramon schreef:ferdy schreef:Inderdaad (verbrandingsproces in een motor is gewoon een blackbox).Ramon&Ramon schreef:Volgens de rest van de deskundigen niet..:)
Net als in een Boeing 747 dus!
Ik snap het nu beter ,dank je voor de uitleg!
Mee eens Marcel