weigerend scherm RTI navigatie

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

De volvo-magie slaat toe. Volvo V70 xc awd sross country 2001.
Sinds kort eigenaar van deze bolide. Recent gasklephuis gereinigd en weer gemonteerd. (wat een klus). Stroom eraf gehad en daarna perfekt lopende motor. Gebruik navigatie niet veel maar vandaag op enter gedrukt en dan komt normaal gesproken het scherm omhoog en laat zien waar je rijdt. Helaas dat gebeurde niet. Voor de ingreep gasklephuis alles perfekt in orde, nu opeens een weigerend scherm. De cd's worden gelezen maar op het dashboard blijft alles diep verborgen. IK HEB NIKS GEDAAN DAN BEHALVE DE STROOM ERAF VOOR HET GASKLEPHUIS. Is dit Volvomagie of moet er iets gereset worden of moet ik naar de Volvo-garage of moet ik............ Wie het weet mag/MOET het zeggen. Ik word er wel een beetje flauw van!
Zekeringen gecheckt etc. Wie mij de supertip geeft is een kanjer! Wie wil er nou geen kanjer zijn!
Groet Tam. 06-40185077
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Bij het opnieuw aansluiten heb je wel het contact in stand II gezet?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Ik heb vandaag opnieuw de stroom eraf gehad en daarna er weer op echter niet aangesloten op stand 2. Gaan we morgen dus proberen. Stand II is de radio aan stand maar geen contact neem ik aan!? In ieder geval dank voor de suggestie! Je moet het maar weten.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Als je de accu opnieuw aansluit, moet het contact in stand II staan, opdat in geval van een piekspanning geen elektrische componenten worden opgeblazen! In stand II wordt dat voorkomen omdat dan de grootste stroomverbruikers aan staan. Omdat je dat niet gedaan hebt, is er nu dus misschien wel iets opgeblazen.

Stand II is dus de stand van de sleutel waarin wel de radio en verlichting e.d. aan gaan zonder dat de motor draait.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Het zou te mooi om waar te zijn geweest. Echter helaas. Blijft onwrikbaar in het dashboard zitten. Een raadsel dus. Of inderdaad iets opgeblazen maar wat dan. Een zekering relais of een hele component. Misschien toch maar een daf 33. Redt mij!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40399
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Tam schreef: Misschien toch maar een daf 33. Redt mij!
Tadaaa klik
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Tam schreef:Het zou te mooi om waar te zijn geweest. Echter helaas. Blijft onwrikbaar in het dashboard zitten. Een raadsel dus. Of inderdaad iets opgeblazen maar wat dan. Een zekering relais of een hele component. Misschien toch maar een daf 33. Redt mij!
Het in stand II zetten was dan ook geen oplossing, maar louter een vereiste om dit soort zaken te voorkomen. Staat overigens nadrukkelijk in het instructieboekje.

Misschien is het schermmechanisme beschadigd geraakt door de piekspanning?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Morgenstond schreef: Misschien is het schermmechanisme beschadigd geraakt door de piekspanning?
Als je die door een piekspanning zou willen beschadigen is het wel noodzakelijk dat hij aan(ingeschakeld) staat. ik zeg dit wel met enige voorzichtigheid omdat ik niet weet hoe een en ander samengeknoopt is. Maar normaliter zul je alleen componenten die, op het moment van aansluiten, zich in de stroomkring bevinden dmv de piek beschadigen.
Nou zit er in de Volvo nogal wat canbus gebeuren en wellicht dat daar wat fout gegaan is........
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Dan maar deze vraag...... Vraag: waar zitten de zekeringen die verantwoordelijk zijn voor het omhoogkomen van het RTI-scherm. Misschien zie ik toch iets over het hoofd. Is er misschien ook een relais verantwoordelijk voor de werking? Mooie dafjes trouwens en een stuk goedkoper! Het zou me wel wat waard zijn de genius te vinden die mij het ei van Columbus aanbiedt!
Gebruikersavatar
elvis69
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 15.05.2011 - 11:48
Locatie: zwollywood

FF M@rcel vragen..die weet alles op t gebied van electro.
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
Gebruikersavatar
elvis69
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 15.05.2011 - 11:48
Locatie: zwollywood

Is het al gelukt?
v70 d5 '02

niets doen is heel moeilijk: je weet nooit wanneer je klaar bent.
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Nee heb Marcel een berichtje gestuurd. Nog geen reactie!
Ik weet bijna zeker dat er geen spanning op het schermmechaniek staat. Hoe dit op te lossen......... Joost/Marcel mag het weten. :redhotevil:
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

M²rcel help alsjeblieft!!!!!!!!!!!!! Of een andere knappe kop!
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

heb je al eens geprobeerd om de zekering van de radio enkele seconden te verwijderen?
gewoon accu aangesloten, zekering eruit (nr. 7??)en na seconde of 30 weer erin.
misschien dat e.e.a. even de weg kwijt is na loskoppelen accu....

en anders rest altijd nog de dealer...... ::(
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

ik had het ook toen ik mijn auto kocht. Tijdens proefrit al opgemerkt en bleek de unit kapot te zijn. Ze hebben hem nog willen laten reparerene, maar echter enig effect. Dus een nieuwe gekregen en toen ging ie weer mooi omhoog.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Ben gisteren naar de dealer geweest. SERVA Soest. Diagnose gedaan en men komt tot de slotsom dat de de laser van de cd-wisselaar vmdl het loodje heeft gelegd bij het aansluiten van de accu. Hoefde niets te betalen bij SERVA, dus een uitermate plezierige service, klasse! Vervolgens zelf de wisselaar uitgebouwd en open gemaakt. Geen zichtbare schade. Ga wel voor een nieuwe laser. Heb gezocht op internet en stel vast dat de prijsverschillen werkelijk absurd groot zijn. Het gaat om de KSS-540A. M.i. kan ik zelf de laser vervangen. Toch een oproep aan leden met kennis van zaken of het werkelijk haalbaar is. Ik zal af en toe verhaal doen van mijn ervaringen. Mocht er kennis zijn omtrent in en uitbouwen van de laser bij een 6-cd wisselaar voor navigatie dan hou ik mij natuurlijk van harte aanbevolen.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn tip, 6CD wisselaar eruit slopen en een iMIV met iPod in de plaats, veel handiger en kan veel meer muziek op !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

Het gaat om de navigatie DVD-speler. Voor de muziek heb ik een cd-wisselaar in het dashboard zitten. T.z.t. is een IPOD-aansluiting een optie.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Geloof er niet zo in, een kapotte laser en het scherm gaat niet meer omhoog...

Gekke tip: Probeer eens met de afstandsbediening van je RTI unit (dus niet je stuurwiel bediening) de boel aan de praat te krijgen?

Als de unit het dan wel doet, is er een canbus probleempje.
Daar denk ik eerder aan namelijk, controller unit van slag of kaputt.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Tam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 29.05.2011 - 13:48
Locatie: Bussum/Soest

We hebben het al geprobeerd bij Serva met de afstandsbediening. Geen resultaat. Alle zekeringen goed. Volgens de garage staat er gewoon spanning op. Echter bij niet lezen dan ligt het hele systeem plat. Kan ik trouwens elke laser met id. KSS-540A gebruiken voor vervanging........? :director:
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”