De mooie blauwe zweedse van Rha007

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Rha007
5th Gear member

Nadat ik me eerst heb voorgesteld in het daarvoor bestemde topic wil ik hier verder gaan over mijn nieuwe aanwinst, mijn allereerste Volvo ooit..

Ik rijdt nu een Mazda 3 Gtm-line uit Juni 2010 welke ik nieuw heb gekocht, waarover ik niks meer dan lof heb. De auto voelt degelijk aan, stuurt lekker strak en het interieur is naar mijn smaak helemaal in orde. Maar omdat ik weer terug moet naar diesel heb ik lang gezocht naar een jonge occasion die de gewenste opties had en ook nog eens redelijk zuinig is. Uiteindelijk bleven een Ford Focus station titanium met oa ST-pack en een Volvo V40 R-design over die binnen het gestelde budget bleven. De Focus was absoluut geen verkeerde auto en ook nog eens praktisch vanwege het feit dat het een station is. Maar omdat wij maar met z'n 2-en zijn, is een station geen must.
De klik die ik de eerste keer tijdens een proefrit met een V40 R-design had, was vele malen groter dan met de Focus. Het interieur, het koppel, eigenlijk het totaal plaatje bij de V40 is gewoon meer mijn ding. Nadat ik eerst in mijn regio had proefgereden in een zwarte en electric silver uitvoering bij verschillende dealers, hing mijn schoonvader vorige week aan de bel met het verhaal dat zijn dealer een "blauwe" R-design had staan. Mijn schoonvader heeft vorige week nl een V60 gekocht en tijdens het gesprek wat hij daar had, vertelde hij dat ik op zoek was naar een V40 R-design uitvoering. Nadat ik op de site van de dealer had gekeken bleek het om de kleur Rebel Blue te gaan, echter wist ik nog niet wat ik me daarbij voor moest stellen omdat ik deze kleur nog nooit in het echt had gezien.
Omdat het openingsbod qua inruil van mijn huidige auto van deze dealer al vele malen scherper was dan van de dealers waar ik inmiddels ben geweest, heb ik afgelopen Zaterdag een afspraak gemaakt om te komen kijken. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik was op slag verliefd! De details van een R-design springen er echt uit bij deze kleur, het smoelt gewoon lekker. Daarbij kwam nog bij dat de auto de opties had die ik graag wilde.
Uiteindelijk heb ik een goede deal kunnen maken en heb de auto gekocht.

De auto is dus een V40 D2 R-design in de kleur Rebel Blue uit Mei 2013 met 28000 km op de teller, met de oa de volgende opties/pakketten:
- Winterline pakket (is voor mij echt een must en stoel- en voorruitverwarming zit nu ook op de Mazda)
- Senus Connect (zou ik zelf nooit bestellen)
- Navigatie /camera (ik heb dus twee navigatie systemen)
- Nieuwe 16" Ixion velgen met nieuwe Continental winterbanden

Helaas moet ik nog twee weken wachten, omdat de voor- en achterbumper opnieuw gespoten worden. Dankzij dit forum kwam ik het issue met de lak tegen bij de bumpers en had de dealer daarop gewezen. Zonder enige moeite vertelde de dealer dat de bumpers opnieuw (deels ?) gespoten worden.

Alvast wat pics:

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan het lange wachten beginnen, geduld is niet helemaal mijn ding...
Laatst gewijzigd door Rha007 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Mooi, gefeliciteerd! En sterkte met het wachten :)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
lint
Geartronic member

Mooie V40!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Phacoid
3rd Gear member

Spuiten van de bumpers heeft geen effect. De geleverde bumpers zijn door een fout van de toeleverancier (waar ze de bumpers maken) te klein. Hierdoor kunnen de bumpers loskomen door de spanning en bladert de verf af. Als je dealer even contact neemt met Volvo België dan kunnen zij dat waarschijnlijk bevestigen voor je en zouden er nieuwe bumpers op moeten. Hiervoor is een hele tumult geweest tussen Volvo en toeleverancier.
Laatst gewijzigd door Phacoid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
spacewagon
3rd Gear member

Phacoid schreef: Spuiten van de bumpers heeft geen effect. De geleverde bumpers zijn door een fout van de toeleverancier (waar ze de bumpers maken) te klein. Hierdoor kunnen de bumpers loskomen door de spanning en bladert de verf af. Als je dealer even contact neemt met Volvo België dan kunnen zij dat waarschijnlijk bevestigen voor je en zouden er nieuwe bumpers op moeten. Hiervoor is een hele tumult geweest tussen Volvo en toeleverancier.
Spuiten heeft inmiddels wel effect. Maar dan wel op de juiste manier. De eerste reactie van Volvo was: gewoon opnieuw spuiten. Dat ging niet goed, het probleem kwam terug. De tweede reactie was: bumpers vervangen. Inmiddels zijn we bij de derde reactie: goed spuiten. Bij mij is het laatste gebeurd; de lakproblemen zijn niet meer terug gekomen.
Mijn V40: D2 Summum
Phacoid
3rd Gear member

spacewagon schreef:
Phacoid schreef: Spuiten van de bumpers heeft geen effect. De geleverde bumpers zijn door een fout van de toeleverancier (waar ze de bumpers maken) te klein. Hierdoor kunnen de bumpers loskomen door de spanning en bladert de verf af. Als je dealer even contact neemt met Volvo België dan kunnen zij dat waarschijnlijk bevestigen voor je en zouden er nieuwe bumpers op moeten. Hiervoor is een hele tumult geweest tussen Volvo en toeleverancier.
Spuiten heeft inmiddels wel effect. Maar dan wel op de juiste manier. De eerste reactie van Volvo was: gewoon opnieuw spuiten. Dat ging niet goed, het probleem kwam terug. De tweede reactie was: bumpers vervangen. Inmiddels zijn we bij de derde reactie: goed spuiten. Bij mij is het laatste gebeurd; de lakproblemen zijn niet meer terug gekomen.
Dat neemt dan toch niet weg dat de geleverde bumpers te krap gemaakt waren, waardoor ze constant onder grotere spanning staan. Blij te horen dat met de aangepaste spuitmethode het goed is nu. Hopelijk blijft het zo, want te klein is te klein natuurlijk.
Rha007
5th Gear member

De dealer waar ik de auto heb gekocht belde mij vanmiddag. Wat blijkt: de auto is door Rica in waalwijk getunend. Tijdens de proefrit vond ik de auto al wat meer koppel hebben tov van de andere twee V40's waar ik had gereden, maar omdat tussen de proefritten enkele dagen zaten dacht ik dat ik het me verbeelde.
De dealer vroeg of ik de tuning eraf wilde laten halen, maar daar ben ik eigenlijk nog niet uit. Qua garantie is het geen probleem. Wel vertelde hij me, dat als er een of andere software update van Volvo komt, ik de tuningssoftware kwijt zou zijn.
Iemand hier ervaring mee?
V50 T5
Phacoid
3rd Gear member

Kun je gerust zo houden. De onderdelen zullen wat sneller slijten. Misschien kun je eens contact opnemen met Rica en de nummerplaat doorgeven. Ik dacht dat ze bij updates wel nieuwe software op basis van de updates aanleverden. In dat geval heb je enkel zo'n apparaatje nodig om de software zelf te kunnen programmeren (zie site Rica).
V50 R
6th Gear member

Gewoon even contact met rica opnemen, normaliter zet rica de software gratis terug mocht deze door een update verdwijnen. Als je het zelf wil doen kan je dit mbv een softloader doen van rica. Verder mooie auto, dat wordt vast genieten!
http://www.rica.nl/SelftuningwithRICAiS ... andII.html
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Rebel bleu, dat mag ik graag zien op een V40. Mooi man, geluk er mee!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Rha007
5th Gear member

Bedankt voor de reacties. Misschien had ik het in m'n openingspost moeten melden maar ik ben zo technisch als een zak uien, niet dus. Heb even gegoogeld op specifieke problemen met D2 tuning, maar heb eigenlijk niks kunnen vinden.
De auto is door het filiaal in Veghel zelf naar Rica gebracht, dus ik ga er vanuit dat deze dealer zelf ook veel vertrouwen in Rica heeft. Ik ga morgen maar eens naar Rica bellen.

Hoe vaak komt Volvo eigenlijk met een software update voor een V40 D2?
V50 T5
Rha007
5th Gear member

Vandaag met Rica in Waalwijk gebeld. Aardige man aan de telefoon gehad, die me voor gek verklaarde toen ik zei dat ik misschien de tuningssoftware eraf wilde hebben.
De man nam rustig de tijd om mijn vragen te beantwoorden en vertelde dat het voor mij belangrijk is om het certificaat van Rica bij de auto te krijgen ivm garantie en het gratis terug zetten van de software, mocht de dealer tijdens onderhoud een Volvo software update doen. Mocht de dealer het certificaat niet meer kunnen leveren, dan moest ik hem terug bellen en zou hij kijken of hij nog iets kon regelen.
De man vertelde dat hij ook in een getunede D2 reed en een gemiddeld verbruik van 1:21 heeft.

Ik laat het dus gewoon zitten en heb de dealer inmiddels op de hoogte gebracht.
V50 T5
V50 R
6th Gear member

Ik zou het er ook op laten zitten, zeker als je dealer het ondersteunt. Volvo NL ondersteunt de tuning niet tenzij het van polestar is, maar die past de D2 niet aan. Gewoon lekker gaan rijden en genieten van je snelle smurf! ;)
Rha007
5th Gear member

Snelle smurf :D
Ik hoop dat het afleveren een beetje snel gaat :-/

Nog even een vraag:
Ik heb nu in 4 V40's gereden en in 3 van de 4 autos's stond het stuur scheef. Het stuur stond teveel naar links, ook in de auto die ik heb gekocht. De enige V40 die dit niet had, was een Momentum uitvoering, de andere 3 waren allen een R-design uitvoering.
Is dit stom toeval?
Laatst gewijzigd door Rha007 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 T5
LtStone
4th Gear member

Weghalen? are you insane!

Lol gewoon laten zitten joh en vooral: veel plezier.
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
D2
3rd Gear member

Rha007 schreef: Nog even een vraag:
Ik heb nu in 4 V40's gereden en in 3 van de 4 autos's stond het stuur scheef. Het stuur stond teveel naar links, ook in de auto die ik heb gekocht. De enige V40 die dit niet had, was een Momentum uitvoering, de andere 3 waren allen een R-design uitvoering.
Is dit stom toeval?
Ik heb een momentum en ik vraag mij regelmatig af of het stuur nou wel helemaal recht staat (al bijna 70.000 km, dus heel erg is het niet), het zal dus bij ook wel niet helemaal recht staan. Dus ik denk dat het toeval is.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
spacewagon
3rd Gear member

Sturen staan vaker scheef. Er is hier ergens een topic over. Het kostte mijn dealer drie pogingen om 'm recht te zetten.
Mijn V40: D2 Summum
Rha007
5th Gear member

Drie pogingen om een stuur recht te zetten?!
Is het dan niet gewoon een kwestie van simpel uitlijnen, of is er meer aan de hand?
V50 T5
D2
3rd Gear member

Rha007 schreef: Drie pogingen om een stuur recht te zetten?!
Is het dan niet gewoon een kwestie van simpel uitlijnen, of is er meer aan de hand?
Volgens mij heeft uitlijnen er niks mee te maken. Als een auto uitgelijnd moet worden merk je dat het aan de koersvastheid en het stuurgedrag van de auto. Die is in ieder geval bij mijn auto prima in orde.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Cavallino
4th Gear member

Uitlijnen lost in dit geval het scheef staan van het stuur waarschijnlijk niet op, bij de V40 lijkt het eerder te liggen aan de montage van het stuur.
Laatst gewijzigd door Cavallino op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Plaats reactie

Terug naar “V40”