dvd wissel bij de grens??

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Lexus76
3rd Gear member

Goedendag allen,

ik ben afgelopen weekend een nachtje naar Duitsland geweest. Toen ik de bestemming in Duitsland in de navigatie wilde invoeren was het adres onbekend. In Oldenburg was maar 1 straat volgens de navi. Helder moment! Andere DVD! Stoppen, dvd's gewisseld en toen kon ik het adres wel vinden. Maar totdat we in Duitsland waren gaf de navigatie een blank scherm. Dat vond ik nog niet zo erg want ik wist de weg naar de grens wel. Maar op de terugweg was het dus net andersom. Ik kon mijn thuis adres niet invoeren omdat de nederland dvd er niet in zat. Ik heb toen maar een plaatsje vlakbij de grens ingetypt, maar ik vond het wel een beetje naadje. Met oud en nieuw gaan we een paar daagjes naar Praag. Blijf ik dan ook dvdtjes wisselen? En kan ik die dvd's ook voor in de radio stoppen of alleen achter in de bagageruimte. We gaan met 5 mensen en bagage. Ik kan me voorstellen dat ik dan niet zo makkelijk kan wisselen als nu...
Meer mensen hier last van of doe ik iets niet goed? :'( Ik heb de laatste update van, ik meen, week 20 2014. Gaat om een XC70 uit 2006.

Ik vind trouwens opeens een topic wat hier al over gaat. Kennelijk wordt dat toch wisselen.. :sick:

Alex
Laatst gewijzigd door Lexus76 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
diesel01
Geartronic member

Mijn RTI heeft geen problemen met het vinden van het adres Groningen-Hannover, Hannover-Oldenburg-huis adres.
Alles zonder wisselen van DVD.
Ook naar het zuiden van Frankrijk geen problemen met het wisselen van DVD
Gezellige kerstmarkt overigens in Oldenburg, is het niet?
Waarom werkt zoiets wel in Dld en niet in NL?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Lexus76
3rd Gear member

Hm misschien heb ik dan toch iets niet goed gedaan. We zullen zien hoe het gaat naar Praag.
Wat betreft de kerstmarkt, ja! Ik vind dat helemaal top zoiets. Ik had wel verwacht dat het wat groter zou zijn. Mijn vrouw noemde het een soort "winter Noorderzon". Bekend fenomeen voor de groningers onder ons? Ik vond dat dat wel klopte. Ik weet niet waarom dat hier niet zou werken. Ik denk dat dat in het noorderplantsoen of op de grote markt best aan zou slaan..
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
diesel01
Geartronic member

Ik vind de sfeer erg prettig.
Biertje, Glühwein, currywurst of een kaasspies.
In Hannover was de kerstmark stukken groter waarbij heel veel volk op de been was(eerste weekend), Oldenburg was overzichtelijk en minder druk en daardoor erg gezellig.
Laatste zaterdag voor kerst gaan we nog een keer waarbij we op de terugweg even de kofferbak vullen bij de Famila.
De RTI heeft soms last van een blackout, contact eraf en even een paar minuten wachten helpt dan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jers3n
5th Gear member

@diesel01; jij hebt een nieuwer RTI systeem. MMM2 toch?

@lexus76; klopt inderdaad, grens overschrijdend rijden zonder DVD wissel werkt bij het MMM/p2001 systeem alleen als beide aangrenzende landen op dezelfde DVD staan. Helaas staan, in tegenstelling tot wat in het instructie boekje staat, de hoofdwegen van heel Europa niet op elke DVD. En omdat bij NL bij de 2014 versie (en ik meen ook 2012) nog maar op 1 DVD staat zijn de buitenlanden die zonder wissel te berijden zijn een stuk minder geworden.
Echter meen ik juist dat NL in de '14 versie wel op één DVD staat met o.a. Duitsland, en weer niet met Frankrijk, toch? Of is dat een deel van D?
Overigens is dat de reden dat ik afgelopen vakantie naar Frankrijk heb gereden met de '11 DVD waarop zowel NL als ook de rest BENELUX en Frankrijk staan.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
diesel01
Geartronic member

Ach natuurlijk dat is het..
Ik heb met onze S60 uit 2005 ook staan te vloeken omdat de DVD gewisseld moest worden en in een regenachtig België de kofferbak gedeeltelijk heb staan uitruimen.
V90 T6 Recharge Rdesign
Jan
2nd Gear member

Helaas kwam ik kort geleden hetzelfde probleem tegen. Bij aanschaf van de 2014 set was wel gezegd dat de indeling wat veranderd was, maar het ging met name om midden Europa. Vanuit de Benelux is het nu niet meer mogelijk een bestemming in Frankrijk te kiezen omdat er geen DVD is met zowel de Benelux als Frankrijk. Frankrijk staat, net als de Benelux, slechts op één van de drie DVD's. Zwitserland en Italië staan op een andere. Dat betekent dat je vanuit de Benelux geen route meer kunt plannen naar bestemmingen in Frankrijk, Italië, Zwitserland of Spanje en Portugal!!
Frankrijk > Duitsland via de Benelux gaat ook niet meer.
Alleen als je vanuit de Benelux uitsluitend naar Duitsland, Oostenrijk, Tsjechie, Slowakijke, Polen en de Scandinavische landen wil reizen dan heb je wat aan deze set. Zodra je namelijk een land dat niet op de DVD staat verlaat, wordt de kaart wit en is geen enkele weg meer zichtbaar. Als je ver genoeg uitzoomt, kun je nog wel zien dat je op het vast land bent en je je niet in de Noordzee bevindt. Inmiddels heb ik over de kwaliteit van dit product een paar mailtjes verstuurd; oa naar Volvo-Nederland.
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
koster
3rd Gear member

Er staan dus niet alleen hoofdwegen op ( als je niet wisselt van dvd )?
Dat staat nl wel in de boekjes....

Gegroet
Jan
2nd Gear member

Nee, dat dacht men bij de dealer ook maar je kunt er echt niets mee. Het is onmogelijk om in NL een bestemming in Frankrijk in te voeren: er verschijnt dan een foutmelding "Probleem met de routeplanning. De bestemming iets verplaatsen kan het probleem verhelpen". Daarmee wordt dan bedoeld in plaats in België. Dit geldt zowel bij het invoeren van een nieuwe bestemming als bij een oude die al in het systeem staat. Als je in NL of België de DVD met Frankrijk in het systeem laadt, is het pas mogelijk een bestemming in Frankrijk in te voeren als je de grens over bent. Tot die tijd een foutmelding "Probleem met de routeplanning. Een klein stukje verder rijden kan het probleem verhelpen." In de auto zie je ondertussen het rode pijltje over een wit vlak schuiven, geen enkele weg te zien. Je moet met de 2014 DVD's gewoon thuis ouderwets met de wegenkaart uitzoeken hoe je wil rijden (of via internet of je smartphone). Zolang je de snelwegen volgt komt het in principe nog wel redelijk goed maar bij het rijden over minder belangrijke wegen heb je echt een groot probleem. Als je vanuit midden-Frankrijk de snelste weg naar huis wilt nemen, heb je er dus ook helemaal niets aan. Je kunt kiezen tussen Lille, Metz of een andere stad dichtbij de Belgische grens, dan het laatste stuk zelf uitzoken en na de grens met België kun je je woonplaats pas weer als bestemming gebruiken. Handig, hè??? Als je naar Frankrijk wil, neem dan de oude 2012 DVD's dan lukt het wel gewoon zoals het hoort.
XC60 Polar+
koster
3rd Gear member

Dat is zeer onhandig.
Ik had ergens op dit forum gelezen dat je met je oude dvd wel je bestemming kan laden en opslaan.vervolgens de nieuw dvd plaatsen .
Dan zou het wel moeten lukken.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar wellicht het proberen waard.
Jers3n
5th Gear member

Of dat kan weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat de RTI je, als het lukt, dan stuurt naar het dichtbijgelegen punt tov de ingegeven lokatie in één van de landen die wel op de DVD staan van je vertrek locatie.
Ik heb het geprobeerd afgelopen zomer. Bestemming in de Vogezen, stond in opgeslagen/laatste 10 bestemmingen, met de 2014 DVD met daarop NL en D stippelde de RTI een route uit naar de hemelsbreed dichtsbijzijde plaats in en via D, wat voor ons vanuit randstad zeker niet de richtste en snelste route zou zijn. Vandaar ook maar met een DVD uit de '11 set gereden op de heen- en terugweg. In die set staat NL op twee DVD's, waarvan op 1 icm Benelux, D en FR, dat ging ook prima, geen problemen of ontbrekende wegen oid tegen gekomen....
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
koster
3rd Gear member

Oke, blijft onhandig allemaal.
Ik ga dan ook maar naar een 2012-set op zoek.
Jan
2nd Gear member

Inmiddels heb ik enige malen contact gehad met zowel de dealer als met Volvo-Beesd.
Bij de dealer was één persoon die het zelf al ervaren had, de anderen die ik heb gesproken reageerden zeer verbaasd.
Volvo-Beesd per mail: "Wij hebben dit doorgegeven aan Volvo Car Corporation met de vraag om hier bij de volgende release aandacht aan te besteden. Op dit moment is dit op deze wijze ingedeeld en dit kan niet tussentijds worden aangepast. Dank voor de tijd en de moeite die u heeft genomen om ons hierover te informeren."
Op mijn verzoek om de kopers van dit product gratis een extra DVD te leveren met de Benelux en Frankrijk werd niet ingegaan.
Verder werd gemeld dat het systeem met de DVD's door de maximale capaciteit van een DVD-tje beperkingen heeft en dat de nieuwe systemen daarom zijn voorzien van een Harddisk. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het samenstellen van een vierde DVD met Benelux, Frankrijk en misschien Zwitserland best mogelijk was geweest maar helaas heeft men dat niet gedaan.
Iedereen moet zelf maar beslissen of dit product je een dikke € 170 waard is. Ik blijf voor het plannen van de grensoverschrijdende ritten naar Frankrijk en Zwitserland de 2012 versie gebruiken. Ben je eenmaal in één van die landen, dan kan je alsnog de 2014 DVD van het betreffende land gebruiken.........
XC60 Polar+
m1karabijn
4th Gear member

sorry maar dat is niet meer van deze tijd
in mijn Volvo V50 Bj 2007 zit geen navigatie
opgelost door een Tab 7" te plaatsen met Sygic heel Europa
dus goede navigatie en niks geen DVD wissel nodig :D
Volvo V70 R=Design D4
lint
Geartronic member

Bij de nieuwere modellen is het probleem opgelost door de introductie van een nieuw navigatiesysteem zonder Dvd's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jers3n
5th Gear member

m1karabijn schreef: sorry maar dat is niet meer van deze tijd
in mijn Volvo V50 Bj 2007 zit geen navigatie
opgelost door een Tab 7" te plaatsen met Sygic heel Europa
dus goede navigatie en niks geen DVD wissel nodig :D
Het heeft niks te maken met bij de tijd zijn, het systeem functioneert prima. Maar in tegenstelling tot wat de handleiding vermeld staan de Europese hoofdwegen niet op alle 3 de DVD's, waardoor je niet in een keer door kan navigeren naar het land van bestemming zoals bedoeld. Dat is m.i. gewoon een fout bij de productie, of dat komt door 'zuinigheid' omdat er bv geen 4e DVD geleverd mocht/kon worden of dat er gewoon niet goed over na gedacht/het gemist is, blijft gissen. Onhandig is het wel.

Overigens heb ik tot nu toe begrepen dat de dit jaar uitgegeven versie de laatste update voor dit systeem zou zijn. Benieuwd of er toch nog een beter werkende update komt...
Jan
2nd Gear member

Het systeem werkt uitstekend! Bij vertrek naar bijvoorbeeld Oostenrijk een andere DVD gebruiken dan wanneer je naar Spanje wil, vind ik geen probleem. Dat werkte aldoor al zo. De Benelux stond op twee of drie DVD's; dus voor vertrek even kijken welke je nodig had en je kon eigenlijk elke bestemming programmeren. Nu kun je wel naar de Noordkaap, Polen, Praag of Wenen iets programmeren, maar niet naar een bestemming ten zuiden van de Belgisch- Franse grens. Dat is natuurlijk idioot.
Volgens Volvo zijn de kaartbestanden groter gemaakt en passen sommige combinaties daardoor niet meer op één DVD. De voor de hand liggende oplossing was dan een vierde DVD te leveren.
Nu laat Volvo zijn klanten gewoon in de steek door dit setje zo te verkopen en geen fatsoenlijke oplossing te bieden voor gebruik in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.
Mischien dat een handige Ict-er in staat is om een vierde DVD te bakken met o.a. de Benelux, Frankrijk en Zwitserland. Aangezien op DVD "B" de Benelux, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Polen, Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk staan, zou ik denken dat dit wel mogelijk moet zijn.
XC60 Polar+
riny
2nd Gear member

een tom tom op de voorruit dan maar
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
Ben
Executive Member
Contacteer:

Zo, daar moest je eerst het stof even afblazen. Topic uit maart 2015.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”