vervangen lampjes instrumentenpaneel V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Eduard1971
Starter

Hallo allemaal,

Ik wil de lampjes vervangen van het instrumentenpaneel van mijn V70 oa km teller, brandstofmeter enz, want er komt weinig licht uit. Ik weet echter niet hoe ik deze het makkelijkste kan vervangen, er is weinig ruimte als ik eronder kijk.

Alvast bedankt.

Eduard.

Volvo V70 TDi
Ludo
6th Gear member

V70 TDI is een classic toch?.
dan moet je het bovendek afnemen en het klokkenhuis eruithalen.
kijk eens op mehn zijn site, hij heeft er ooit een mooie 'reportage' van gemaakt met foto's.
zie http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashb ... hting.html (klik op de foto's voor tekst)
het enige wat er mist in zijn tekst, zijn de type's met bestuurders airbag, dan moet er nog even het dashboardkastje uitgehaald worden voor de stekker en 4 boutjes los te draaien om de airbag los te koppelen.
Eduard1971
Starter

Bedankt voor de link, echter heb ik een V70 classic uit 1998 en is de beschrijving met foto's van mehn volgens mij van een Volvo 850 estate die een hele andere binnenkant heeft, die van mij is niet hoekig maar met ronde vormen. Ik weet natuurlijk niet of de bevestigingspunten hetzelfde zijn als van een 850.
CeeBee
5th Gear member

Met Mehn's beschrijving moet het wel lukken, wijkt niet zo heel erg veel af.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
lancer
6th Gear member

Is inderdaad eenvoudig.

Aanpassingen:
Als je goed in de verwarmingsroosters kijkt, zie je daar 2 metalen beugels (van boven naar beneden). Als je daar achter haakt (met b.v. 2 inbussleuteltjes), trek je de roosters er zo uit. Hierachter zie je dan de schroeven voor het bovendek.

De ontwaseming voor de zijruiten is ook makkelijk. De achterkant (kant een de bestuurdersstoek) naar buiten trekken totdat de clip los is en dan diagonaal naar achter en buiten. Hieronder zitten dan nog schroeven voor het bovendek
Eduard1971
Starter

Hartstikke bedankt voor de goede tips. Ik heb nog wel een vraag over de airbag van de bijrijder, moet deze losgekoppeld worden en gaat dit op dezelfde manier als hierboven beschreven. En weet iemand hoe lang je met deze "klus" bezig bent.
Ludo
6th Gear member

om de airbag los te koppelen moet je het dashboardkastje eruit nemen.
je ziet dan een oranje kabel met groen stekkertje, dit lostrekken naar onderen toe
daarnaast zitten links én rechts van dit stekkertje 2 schroeven (dop 10) die moeten ook los.
dan kun je het bovendek afnemen.
is een klein uurtje werk.

o ja, het contact NIET opzetten tijdens deze klus. :wink:
lancer
6th Gear member

Ludo schreef:o ja, het contact NIET opzetten tijdens deze klus. :wink:
Sterker nog, 20min voor je begint de accu los. Anders heb je kans dat je naar de garage kunt om het airbag lampje te resetten.
Ludo
6th Gear member

welnee, accu hoeft niet los.
daarom schrijf ik net dat je het contact niet moet opzetten terwijl de airbag losgekoppeld is.
Maxie
1st Gear member

Je beschrijft dat er weinig licht uit komt, zijn alle tellers donker of bepaalde delen gewoon totaal onverlicht en andere wel fel verlicht? In het eerste geval zou er namelijk iets met de dimmer kunnen zijn.... eerst even controleren voor je alles open maakt :wink:
volvoadventures
1st Gear member
Contacteer:

Mijn Service lampje bleef maar aan (1998 V70) en kon ik niet uit krijgen, in plaats van het dashboard eraf te halen heb ik gewoon even de bekleding onder het stuur weggenomen (1 schroefje) en kon zo liggend op mijn rug bij alle lampjes in het klokkespel komen, draai het lampje een kwart slag en het is er uit. Dus geen Service lampje meer en geen dashboard demontage. :D
david500
1st Gear member

Ik moet er ook aan geloven.. Een lampje kapot gegaan van het dashboard toen ik de unit van de afstandsbediening voor cv plaatste.
Maar weet iemand of het een set is voor alle lampjes? Wil ze meteen allemaal maar vervangen.
Wie weet het onderdeelnummer?
Volvo V50 1.8 Sport 2006
Fiat 500 TwinAir 2012
Volvo V70 2.4 Comfort line 2000
Alfa 147 JTDm Collezione 2006
Volvo V70 2.5 Classic automaat 1998
VW Golf 1.6 Cabriolet 2000
Volvo 850 2.5 Estate 1996
VW Golf 1.8 Cabriolet 1996
Fredtref
1st Gear member
Contacteer:

volvoadventures schreef:Mijn Service lampje bleef maar aan (1998 V70) en kon ik niet uit krijgen, in plaats van het dashboard eraf te halen heb ik gewoon even de bekleding onder het stuur weggenomen (1 schroefje) en kon zo liggend op mijn rug bij alle lampjes in het klokkespel komen, draai het lampje een kwart slag en het is er uit. Dus geen Service lampje meer en geen dashboard demontage. :D
Lukt dat zonder het dashbord los te halen, er zijn bij mij 2 lampjes kapot, het is wel erg donker zo.

Groet,

Fred
Ik heb geen 9 tot 5
mentaliteit, eerder
van 10 tot 3
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”