Four-chassis XC60

De eerste generatie XC60
vOlOv
3rd Gear member

Hoi iedereen,

Iemand hier toevallig een recente XC60 met four-c chassis?
Ben erg benieuwd naar ervaringen.

Alvast dank . :-)

Stukkie context: Per einde jaar een nieuwe nodig, keuze is teruggebracht tot XC60 of S60 (beide met four-c). Heb alleen moeite uberhaupt een four-c te vinden, cq proef te kunnen rijden. Vandaar de vraag dus.

(Ps: @Ben: vergeef me deze dubbele post in zowel de S60 als XC60 rubriek. Tja, zo hoor je me jaren niet, zo heb ik een dubbele post. Ik weet het, ik ben een schurk.)
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

Afbeelding
Thuurc
4th Gear member

Met de XC60 heb ik geen ervaring, maar op de R is het en supertoevoeging in elk geval! Ik weet niet of die dempers voor een XC60 (Of andere moderne Volvo) nog steeds zo debiel duur zijn...? Misschien interessant om mee te nemen in de afweging.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
Lambert
5th Gear member

Ik heb wel ervaring met een sportchasis en 20 inch, daar rijd ik nu een aantal maanden meerond en ben ik erg tevreden over
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
vOlOv
3rd Gear member

Bedankt iederen zover. Aan het aantal reacties zie ik al dat het een weinig aangevinkte optie is. Wat mij verbaast overigens. Interessant is ook dat ik merk dat degene die het wel hebben (hier op dit forum en elders) heel erg positief zijn over four-c. Wat mij nog meer doet verbazen dat het dan maar zo weinig voor komt. Kosten wellicht (1600 aanschaf en extra onderhoud). Maar men kruist wel heel makkelijk Summum, glazen daken en weet ik veel wat aan plus een paar maten grotere wielen is ook zo gezet wat betekent dat je banden prijs (onderhoud) ook meegroeit. Daar heeft dan bijna niemand problemen mee? Betreft overigens lease bij mij dus voor enkel 4 jaar, waarbij onderhoud een minder nadrukkelijke afweging is.

Anyway, De positieve ervaringen zijn genoeg reden voor mij om aan de dealer maar eens te gaan vragen of ik naar Beesd (?) ofzo mag om zelf eens een four-c te gaan proberen (als dat uberhaupt kan). Niemand van de dealers die ik heb benaderd heeft namelijk zo'n onderstel in de demo staan :(.

In ieder geval bedankt voor de reacties hier (ook diesel01). Mocht ik proef gereden hebben laat ik mijn ervaringen met four-c wel hier in dit topic achter voor de volgende die zich afvraagt of het de moeite is <_<

Groet.

Afbeelding
Thom
5th Gear member

Ik ken het van een XC70 D5 AWD (2011), matig enthousiast over. Trekhaak mag niet, bij belading snel doorhangen, verschil tussen de drie standen niet heel groot. Het beïnvloedt enkel de demping (elektronisch), iets waar 'puristen' nimmer voorstander van zijn. Ook wij hebben het systeem niet kunnen testen vóór aanschaf, dealers + Volvo Nederland hadden geen demo uitgerust met Four C.
Thom
5th Gear member

Aanvulling: onlangs las ik (bij de tandarts, hoe kan het ook anders met zo'n blad :-)) in de Carros een test met o.a. de XC60, volgens mij een T5, in ieder geval mét Four C. Weet niet meer van wanneer dat nummer was..
Lambert
5th Gear member

aar men kruist wel heel makkelijk Summum, glazen daken en weet ik veel wat aan plus een paar maten grotere wielen is ook zo gezet wat betekent dat je banden prijs (onderhoud) ook meegroeit. Daar heeft dan bijna niemand problemen mee?
Volgens mij kies je eerder een auto qua style die bij je past en heb je dan minder behoefte aan instelmogelijkheden.... zo heb ik voor het sportchasis gekozen, dat past bij mijn rijstijl.... dan besteedt ik liever de euro's aan geriefsverbeteringen...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
vOlOv
3rd Gear member

Lambert schreef:
aar men kruist wel heel makkelijk Summum, glazen daken en weet ik veel wat aan plus een paar maten grotere wielen is ook zo gezet wat betekent dat je banden prijs (onderhoud) ook meegroeit. Daar heeft dan bijna niemand problemen mee?
Volgens mij kies je eerder een auto qua style die bij je past en heb je dan minder behoefte aan instelmogelijkheden.... zo heb ik voor het sportchasis gekozen, dat past bij mijn rijstijl.... dan besteedt ik liever de euro's aan geriefsverbeteringen...
Ik heb niet altijd dezelfde stijl vanwege meerdere oorzaken. Instelmogelijkheden zijn dus welkom, zolang ze maar wel datgene bieden wat ik ervan verwacht. Bij advanced verwacht ik geavanceerd (als in geavanceerder, boven sport).

Ik kom hier echter maar niet achter. De importeur heeft welgeteld 1, ik herhaal, 1 demo wagen in NL met dit 'geavanceerde' systeem waarbij je chassis continue gestuurd wordt. Een XC70. On-ge-lo-fe-lijk =) 1!

Ik wil hem op dit moment echter (vooral advanced) proberen op een S60 tov een r-design/verlaagd dynamic. Dat r-design wellicht nog iets sportiever is ok, maar dan heeft het four-c nog twee andere settings achter de hand voor die momenten dat je ff relaxed ergens aan wil komen via bv hobbelige wegen. Blijkt advanced niet sportief, enkel bv hard, dan wordt het een ander verhaal. Zeker voor een S60. Niemand maakt deze vergelijking op internet, de dealers en importeur hebben deze vergelijking ook niet paraat. (Wat ook een antwoord kan zijn natuurlijk, loop om four-c heen als je geen XC met lange veerwegen en off road DNA hebt). Dan ben ik alleen verward door de R modellen eerder die het ook hadden en waar het wel degelijk een goede optie bleek. Dat het bij de XC60 een goede optie is, is me inmiddels duidelijk nav de reacties die ik hier en elders heb gekregen. Klopt ook wel gezien het type auto (SUV). Enkel een sportonderstel snap ik persoonlijk niet bij deze wagen (niet slaan! 8-) )

Nu ben ik dus iets verder o.O :
Keuze XC60 -> met four-c
Keuze S60 -> verlaagd dynamic of four-c? -> wss 3-serie?

Tbc
Laatst gewijzigd door vOlOv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
vOlOv
3rd Gear member

Thom schreef: Ik ken het van een XC70 D5 AWD (2011), matig enthousiast over. Trekhaak mag niet, bij belading snel doorhangen, verschil tussen de drie standen niet heel groot. Het beïnvloedt enkel de demping (elektronisch), iets waar 'puristen' nimmer voorstander van zijn. Ook wij hebben het systeem niet kunnen testen vóór aanschaf, dealers + Volvo Nederland hadden geen demo uitgerust met Four C.
Dit geeft zeker inzicht, thanks!

Toch zou ik het graag bij de S60 zelf willen proberen (four-c) zodat ik een vergelijking heb met verlaagd dynamic en r-design. Ik heb alleen weinig hoop dat Volvo mij hier gaat helpen bij mijn eventuele aankoop van een 3de nieuwe volvo op rij <_<

Afbeelding
Johann
5th Gear member
Contacteer:

4C is in theorie een goed systeem. In de praktijk is de uitvoering van Volvo matig. Het is en blijft een compromis. Hecht je waarde aan goede wegligging bij steviger rijgedrag dan zou ik het persoonlijk niet doen.
Ben je een rustige rijder en wil je zo nu en dan een tril massage op stand Advanced dan kun je het doen.
Thom
5th Gear member

Je kan ook nog eens kijken of er in den lande een gebruikte wagen met dit systeem staat, wellicht kan je dealer dan 'arrangeren' dat je daar een stukje in mag rijden
Lambert
5th Gear member

Enkel een sportonderstel snap ik persoonlijk niet bij deze wagen (niet slaan! )
Ik ga niet slaan hoor.... ik snap alleen jouw gedachtenlijntje niet helemaal...

Een XC60 is een hele andere auto dan een S60. Jij noemt een r-design die al een strakker onderstel heeft, of je wil een S60 met Four C proberen in advanced.... dat neigt beide naar heel sportief rijgedrag. Strak in de bochten, strak op de weg. In advanced modus voel je alles... Een XC biedt veel meer comfort, is juist goed in de omgang, heeft een hoge zit, je glijdt erin en eruit.... en biedt een ongelofelijke goed weggedrag. Maar is nooit te vergelijken met een S60... Ik kom zelf uit een Audi A5, dat was een nog veel strakkere auto, daarom heb ik voor sportchasis en 20 inch gekozen, zodat ik toch enige strakheid ervaar. Het dweilen is daarmee zo goed als weg...

Volgens mij weet je zelf nog niet wat je wilt.... en moet je inderdaad een aantal proefritten maken.... Kun je nog iets meer vertellen wat je nu rijdt en hoe? Zakelijk? Privé? Doe je er nog bijzondere dingen mee? Houdt je van stevig doorrijden of juist niet? Hoeveel km rijdt je per jaar? En indien je een lage bijtelling wenst, dan is misschien een V60 hybrid ook een goede optie, dan zit je er wat tussenin...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
vOlOv
3rd Gear member

Lambert schreef:
Enkel een sportonderstel snap ik persoonlijk niet bij deze wagen (niet slaan! )
Ik ga niet slaan hoor.... ik snap alleen jouw gedachtenlijntje niet helemaal...

Een XC60 is een hele andere auto dan een S60. Jij noemt een r-design die al een strakker onderstel heeft, of je wil een S60 met Four C proberen in advanced.... dat neigt beide naar heel sportief rijgedrag. Strak in de bochten, strak op de weg. In advanced modus voel je alles... Een XC biedt veel meer comfort, is juist goed in de omgang, heeft een hoge zit, je glijdt erin en eruit.... en biedt een ongelofelijke goed weggedrag. Maar is nooit te vergelijken met een S60... Ik kom zelf uit een Audi A5, dat was een nog veel strakkere auto, daarom heb ik voor sportchasis en 20 inch gekozen, zodat ik toch enige strakheid ervaar. Het dweilen is daarmee zo goed als weg...

(1)Volgens mij weet je zelf nog niet wat je wilt .... (2)en moet je inderdaad een aantal proefritten maken.... (3)Kun je nog iets meer vertellen wat je nu rijdt en hoe? Zakelijk? Privé? (4)Doe je er nog bijzondere dingen mee? (5)Houdt je van stevig doorrijden of juist niet? Hoeveel km rijdt je per jaar? (6)En indien je een lage bijtelling wenst, dan is misschien een V60 hybrid ook een goede optie, dan zit je er wat tussenin...
Tja, daar zeg je wat en sla je de spijker op z'n kop denk ik. Een beetje schizofreen zit ik er momenteel wel in.

Tav je vragen (ik heb ze ff genummerd voor het gemak):
(1)Klopt als een bus, voel me net een weermannetje soms.
(2)Ga ik komende zaterdag doen. Afspraken zijn gemaakt.
(3)C70, daarvoor S40, daarvoor Alfa. Alle zakelijk en ook prive.
(4)Vooral rijden. Hobby zeg maar. Werk gerelateerd, prive etc. Geen kinderen achterin ofzo.
(5)Nu komen we bij het schizofrene denk ik :bandit: , ik hou van zeer sportief rijgedrag, circuit e.d.. Nordschleife, zandvoort, buiten kartbanen, dat werk. Ik huur meestal een auto met de juiste spec daarvoor. Maar zo rij ik natuurlijk niet op de openbare weg, al is het maar voor mijn rijbewijs en de andere personen op diezelfde weg. Comfort is bij de openbare weg net zo belangrijk en zeker ook voor degene in de passagierstoel :whistle: . Toch kan ik zelf echt genieten van een paar lege geschakelde rotonde's of een betere b-weg. Hoeft niet eens superhard te gaan, maar 'bochtjes pakken' is nou eenmaal supertof. Zeker wanneer de auto goed 'aanvoelt'.
Zo huppel ik dus in gedachten van een 3serie met adaptief m-onderstel richting de S60 vanwege zijn comfort en heb ikzelf nu bedacht: Neem een XC60, dan kiest het type auto voor je. Lekker comfi touren, minder uitnodigend voor het onbehoorlijk gumwerk en je houdt nog wat euro's in je zak ook (CJIB alert). (He, de huidige C70, daar isie dan, net zo gegaan bedenk ik me nu O-) ) Of zoals jij al aangaf "Een XC biedt veel meer comfort, is juist goed in de omgang, heeft een hoge zit, je glijdt erin en eruit.... en biedt een ongelofelijke goed weggedrag. Maar is nooit te vergelijken met een S60".
Ik hoopte denk ik met four-c twee dingen te kunnen krijgen. Lekker comfi GT (comfort/sport) plus rete strak (advanced) voor die momenten op de openbare weg dat sportief rijden kan, leuk en verantwoord is.
Eigenlijk heeft de BMW met zijn adaptief M-onderstel de comfort stand niet, de S60 met four-c de echt sportieve niet. Dussss... :sick: daar wint de BMW voor mij.
Kilometer of 40.000. (We waten nog met de vragen bezig he :P )
(6) Heb ik in proef gereden, maar zo schizofreen ben ik nou ook weer niet. Dat ding gaat af als een malle in een rechte lijn, totdat je boven de 150 komt ( :'( , dan wordt ik bang van zijn wegligging) of wanneer er koerswisselingen komen, dan ineens is het hallo, enig idee hoe zwaar ik ben? Dat ding is bedoeld voor woon-werk op normale gang (idealiter 50-100km per dag) en een stekker en beide zijde van de dagelijkse trip. Niet passend voor mij, enkel de bijtelling is leuk. Maar daarvoor ben ik teveel een liefhebber om zo te kiezen. De bijtelling van een megane is nog leuker zeg maar. Doe ik ook niet.

Eerst maar eens proefrijden in de XC60 en hopelijk de mogelijkheid krijgen om de advanced icm de S60 te proberen. Hoewel obv de reacties ik denk al weet dat ik het in die stand niet ga vinden wat ik zoek. Zou dus zomaar kunnen (net zoals vier jaar geleden met de C70) dat ik voor de outsider XC60 ga. Of zelf een S60R tweedehands kopen? Kan zelfs ook nog. De S60 is er voor nu echt even uit. Four-c icm deze auto is wss niet waarvoor ik hem zoek.

Ik ben weer wat verder met de keuzes (mede dankzij je feedback! :-) )
XC60 met four-C
3-serie met adaptief m-onderstel
Tweedehands S60R

Afbeelding
Thom
5th Gear member

Stop met Volvo en stap in de BMW. Dat is veel meer de auto voor je.

De zit/stuurpositie, de handling, de RWD, scherpte en gevoel met sturen...dat gaat een Volvo je allemaal niet bieden.

Een X3 met sport/M onderstel of een andere optie (ik ken de mogelijkheden van de nieuwere types niet zo goed meer)?
vOlOv
3rd Gear member

Johann schreef: 4C is in theorie een goed systeem. In de praktijk is de uitvoering van Volvo matig. Het is en blijft een compromis. Hecht je waarde aan goede wegligging bij steviger rijgedrag dan zou ik het persoonlijk niet doen.
Ben je een rustige rijder en wil je zo nu en dan een tril massage op stand Advanced dan kun je het doen.
Neem ik mee. Of, daar was ik inderdaad al bang voor... Thanks iig.

Afbeelding
vOlOv
3rd Gear member

Thom schreef: Je kan ook nog eens kijken of er in den lande een gebruikte wagen met dit systeem staat, wellicht kan je dealer dan 'arrangeren' dat je daar een stukje in mag rijden
Goeie tip, ga ik zaterdag eens bespreken. Deze week het occasie aanbod maar eens doorspitten.

Afbeelding
vOlOv
3rd Gear member

Thom schreef: Stop met Volvo en stap in de BMW. Dat is veel meer de auto voor je.

De zit/stuurpositie, de handling, de RWD, scherpte en gevoel met sturen...dat gaat een Volvo je allemaal niet bieden.

Een X3 met sport/M onderstel of een andere optie (ik ken de mogelijkheden van de nieuwere types niet zo goed meer)?
Thanks, dat denk ik nu dus ook. Had nog de hoop dat four-c iets voor me kon betekenen. Draag Volvo een warm hart toe zeg maar. Zaterdag en zondag (doe het meteen goed) ga ik proefrijden in een XC60 en daarna is het knopen hakken. Iedereen bedankt voor de hulp en mocht je het interesseren, ik laat zondag wel een bericht achter hier.

Groet.

Afbeelding
Lambert
5th Gear member

Iedereen bedankt voor de hulp en mocht je het interesseren, ik laat zondag wel een bericht achter hier.
En toen was het stil....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Thom
5th Gear member

Heeft een BMW besteld vermoed ik, past ook beter bij het wensenlijstje. Four C maakt geen BMW van een Volvo...
vOlOv
3rd Gear member

Thom schreef: Heeft een BMW besteld vermoed ik, past ook beter bij het wensenlijstje. Four C maakt geen BMW van een Volvo...
Bijna inderdaad, gaat 'm waarschijnlijk ook wel worden, maar de beslissing is nog niet helemaal gemaakt, want

............zo'n XC60 op 20inch met dynamic chassis (proefrit) is natuurlijk niet spot-on op het wensenlijstje maar man, wat rijdt dat lekker en relaxed. Zaterdag mee gehad, maandag terug. Goed kunnen proberen dus. Een T5 GT Summum. Kort samengevat, lekker hoog, zeker dynamiek. Erg relaxed en wat een zee aan ruimte!

Helemaal geen minpunten? Weinig idd, de enige die ik snel kan verzinnen zijn:
- Je moet hem niet vergelijken met de andere twee, hoewel de XC wel een heel eind qua rijbeleving komt. Een meer relaxtere vorm. Minder op de "limiet", als je die al op de openbare weg opzoekt natuurlijk.
- Hoek van de voetsteun links, mij echt te steil. Viel me echt tegen. Herkent iemand dit? Je tenen staan echt teveel/te steil omhoog m.i. Nou is er genoeg ruimt in een XC, dus mijn voet vond wel een plekkie, maar het viel me echt op.

Daarnaast heb ik het halve land over gestoken om een occasion S60 D5 AWD met FourC te proberen (nog bedankt voor de tip!) Echter, S60 wordt hem niet, en niet omdat het FourC systeem niet goed is, maar omdat ik er persoonlijk iets anders in zoek. Kort gezegd is m.i. FourC een systeem dat continue je auto vlak probeert te houden tbv comfort. Bij bochten en remmen, acceleren en onvlak wegdek. In comfort is daarbij de demping zacht zodat slecht wegdek gladgestreken wordt. Fantastisch trouwens! In Sport is de functie dus gelijk (wagen in lengte en breedte vlak houden, maar nu met stijvere demping) Meer voor op gemiddelde wegen (normaal gebruik). Advanced is de stijfste stand zodat je bij mooi wegdek ook op hogere snelheid in bochten en hard remmen en acceleren mooi vlak blijft. Zodanig dat je teller je moet vertellen hoe hard je rijdt. FourC werkt dan wederom perfect en ik was onder de indruk van de snelheid en rust op een klaverblad, maarrrrrr..... Ik miste gevoel als rijder. Kreeg geen informatie van het onderstel (wat eigenlijk een compliment is voor het systeem, i.e. comfort.) Maar communicatie en bewuste informatie is wel wat een S60 vindt ik moet geven als sportieve sedan. De grens is met FourC bv moeilijker te onderscheiden. Sportief rijden kan dus prima, maar mist communicatie terwijl de auto prima presteert. Het is een systeem die bij alle wegdek types comfort levert, niet te verwarren met puur sportief waar ik naar zocht in advanced. In een XC60 zou ik me bv wel FourC voor kunnen stellen. Een ander type auto. Die XC60 dus, die heeft mij echt weten te pakken op een andere manier...zoals gezegd, de beslissing is nog niet gemaakt met als hamvraag:

Wil ik een communicatief en puur sportieve sedan -> wint de 3-serie met adaptief m-onderstel
Wil ik een relaxte auto die ook, op een veel relaxtere manier, dynamiek heeft -> XC60 met dynamic of FourC en 20inch.

Ben der nog niet uit (luxeprobleem natuurlijk).

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”