Als het goed is komen hier dus geen ingewikkelde vraagstukken naar boven maar meer het reilen en zeilen omtrent mijn (beperkte) kluservaringen.
Om een klein beetje achtergrond te schetsen ben ik zo'n persoon die tot kort geleden eigenlijk niets deed aan zijn auto behalve tanken en wassen

Daar heb ik de afgelopen tijd verandering in gebracht; ik heb 1,5 jaar geleden een perfect rijdende Audi A4 met net 200dkm op de teller omgeruild voor een V70 T5 met 265dkm. Ja je leest het goed! 65dkm meer en een jaar ouder

Ik wist van tevoren dat een auto met zo'n kilometerstand onderhoud met zich mee gaat brengen en dat het her en der geld gaat kosten. (bespaar ik dan weer met een geringe aanschafwaarde en 0-afschrijving)
Hieronder een opsomming van de mini-projecten die in dit topic staan en worden verwacht:
- Verlichting ECC (check)
- Vervangen bouten aandrijfas door XC90 versie (check)
- Opsporen oorzaak van tik bij wegrijden/hobbels (check, bleek fuseekogel te zijn)
- Opsporen oorzaak van kleine hikjes op snelweg
- Oplossen muffe lucht uit airco
- HU803 vervangen door HU1205
HIERONDER STAAT DE ORIGINELE POST UIT DIT TOPIC:
Ik had een aantal lampjes kapot in de ECC dus ik had vandaag het plan om die te vervangen; zo gezegd zo gedaan.
Echter na het vervangen van de lampjes brandt er helemaal niets meer in de back light van de ECC. (radio doet het goed)
Het betreft hier een V70 T5 uit 2001.
Hier het uitgebreide verhaal:
Ik ben te werk gegaan zoals in deze beschrijving http://forums.swedespeed.com/showthread ... eplacement. Het enige wat ik extra heb gedaan is het ontkoppelen van de accu om zo de ECC te kunnen verwijderen en gemakkelijk bij alle lampjes te kunnen.
Ik heb een defect lampje meegenomen naar de Volvo dealer (Scholten in Arnhem) en aldaar 6 nieuwe lampjes mee gekregen. Thuis alle lampjes ingebouwd en de module teruggeplaatst+accu weer aangesloten.
Uiteindelijk brandt geen enkel lampje van de back light van de ECC, wat doet het WEL:
- De (LEDjes?) in de knoppen en fan control, zeg maar de kleine 'power' lampjes. Zowel groen als oranje.
- De 12v aansluiting
- De ECC zelf werkt nog steeds volledig naar behoren
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? In de eerste instantie dacht ik aan een zekering maar aangezien de rest werkt en ik geen foutmelding krijg lijkt me dat onwaarschijnlijk. Of zou ik verkeerde lampjes hebben meegekregen bij de dealer, ze vroegen nog om het bouwjaar van mijn V70 dus ik hoop dat ze dan zo'n fout niet maken. (artikelnummers van Scholten zijn trouwens 30739356 (witte fitting) & 30739358 (grijze fitting), de fitting van de originele waren zwart. Verder zijn ze identiek)
Wat ik zelf nog ga proberen:
- Morgen eerst maar de oude lampjes terugbouwen, er zaten nog werkende bij.
- Aan de hand van dat resultaat terug naar de dealer om de lampjes te ruilen/terug te brengen.