Beste kenners,
Mijn roffel moet plaats maken voor een D5. Deze heb ik zien staan en ik hoor graag jullie oordeel: http://tinyurl.com/l9sy2vz. De auto is aantoonbaar goed onderhouden: een handgeschakelde D5 163 pk met ca. 292.500 km op de klok? Hoe zit het met betrouwbaarheid, verbruik, bekende problemen. Waar moet ik op letten? Hopelijk willen jullie me (weer) van advies voorzien?
Alvast bedankt!
Aankoopadvies V70 D5
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Verbruik van deze D5 zal wel goed zijn, het is zo te zien nog een euro 3 motor. Die halen met een beetje moeite minimaal 1 op 17.
Moest even goed kijken, want er vroeg vandaag ook iemand anders naar bijna net zo'n auto met iets minder km's.
Koppeling en vliegwiel inderdaad, andere puntjes zijn de voorwielophanging (draagarmen, veerpootrubbers en lagers, stabistangetjes), en motorsteunen.
Moest even goed kijken, want er vroeg vandaag ook iemand anders naar bijna net zo'n auto met iets minder km's.
Koppeling en vliegwiel inderdaad, andere puntjes zijn de voorwielophanging (draagarmen, veerpootrubbers en lagers, stabistangetjes), en motorsteunen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Distributieriem reken ik maar even onder 'regulier' onderhoud. Maar koppeling en vliegwiel: komen die kosten er gegarandeerd aan? En aan wat voor prijs moet ik denken?
Is het verstandiger om naar een geartronic te zoeken met een dergelijke km-stand?
Is het verstandiger om naar een geartronic te zoeken met een dergelijke km-stand?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Ik had overigens deze ook nog gezien http://tinyurl.com/kd325dm, maar op internet lees ik niet zulke goede verhalen over Vaartland. Bovendien lijkt het mij opmerkelijk dat deze auto van de eerste eigenaar komt, terwijl de nummerplaat verraadt dat hij (de auto, maar misschien ook de eigenaar?) geïmporteerd is. En het is een Euro 4-motor met automaat: stukken minder zuinig dan een handgeschakelde Euro 3, nietwaar?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
- JKGrun
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 01.04.2015 - 20:13
- Locatie: Groningen
Koppeling en vliegwiel is een zeer grote kans en gaat meestal stuk rond de 3 ton de kosten zullen bij een dikke 1500 euro liggen. Je zou uit kunnen kijken naar een 2006 model met een 6 bak deze hebben een andere koppeling en vliegwiel dacht ik.
- Willempie5
- 3rd Gear member
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
- Locatie: Twello
Kijk ook even naar zaken als deurrubbers. herhaaldelijk de portieren afsluiten en openen (of alles goed meedoet), tankklepsluiting. Maw, de bekende zaken naast motorisatie
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Maar dan heb je het over een Euro 4-motor, toch? Levert het verwijderen van het roetfilter bij een 163 of 185 pk vergelijkbare verbruikscijfers op als een 163 pk zonder filter?JKGrun schreef: Koppeling en vliegwiel is een zeer grote kans en gaat meestal stuk rond de 3 ton de kosten zullen bij een dikke 1500 euro liggen. Je zou uit kunnen kijken naar een 2006 model met een 6 bak deze hebben een andere koppeling en vliegwiel dacht ik.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 16:37
De mijne staat ook te koop , zie verkooptopic, koppeling , verstuivers, heel veel dingen zijn al gebeurd, misschien iets voor jou?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Nee, sorry, ik wil een van ná 2005 en met minder dan 300.000 km.herbert (c5) schreef: De mijne staat ook te koop , zie verkooptopic, koppeling , verstuivers, heel veel dingen zijn al gebeurd, misschien iets voor jou?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ook hier ter attentie van TS, een hele mooie V70 met 185 PK, geartronic, vol leer, RTI etc etc.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Bedankt voor de tip!V70/2.4D/2003 schreef: Ook hier ter attentie van TS, een hele mooie V70 met 185 PK, geartronic, vol leer, RTI etc etc.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Deze auto had ik al gezien, maar ik vertrouw de adverteerder niet. Hij biedt vaker Volvo's aan, altijd 'wegens omstandigheden', in de buurt van Groningen. Vorige week stond deze auto in Eelde te koop, nu ineens in Haren. De marktplaatsberichten bevatten steeds dezelfde zinnen met spelfouten, de foto's zijn genomen in chique buurten. Nummerplaten zijn nooit zichtbaar, op mailtjes wordt niet gereageerd en via de telefoon krijg je geen informatie.
Maar goed, misschien zit ik er naast. Ken je de aanbieder?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nee! Vorige week stond hij op MP voor 4999,= dus we hebben het over dezelfde. Ik heb het vermoeden, let wel: VERMOEDEN!, dat de verkoper wel eens de eigenaar van Autohus in Haren kan zijn. Eigen handeltje buiten de Belastingdienst om zeg maar.
Maar het gaat om de auto en als hij is zoals het er staat......dan kun je overwegen om er een aankoopkeuring tegenaan te gooien of dat geld besteden aan een preventieve flush. Voor de rest, kopen en afrijden tot de straatstenen want ik heb het gevoel dat je daar geen spijt van krijgt. Heb een kennis van mij die zoekende is ook getipt op deze.
NB: Stonden toen andere foto's op de advertentie. Kan het kenteken niet zien dus ik kan verder niks.....checken.
Maar het gaat om de auto en als hij is zoals het er staat......dan kun je overwegen om er een aankoopkeuring tegenaan te gooien of dat geld besteden aan een preventieve flush. Voor de rest, kopen en afrijden tot de straatstenen want ik heb het gevoel dat je daar geen spijt van krijgt. Heb een kennis van mij die zoekende is ook getipt op deze.
NB: Stonden toen andere foto's op de advertentie. Kan het kenteken niet zien dus ik kan verder niks.....checken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Toen ik vorige week belde, kon hij mij niet vertellen wat het kenteken is. Als een garage belt, hangt hij op. Aan een aankoopkeuring begint hij niet. Geen goed gevoel bij.V70/2.4D/2003 schreef: Nee! Vorige week stond hij op MP voor 4999,= dus we hebben het over dezelfde. Ik heb het vermoeden, let wel: VERMOEDEN!, dat de verkoper wel eens de eigenaar van Autohus in Haren kan zijn. Eigen handeltje buiten de Belastingdienst om zeg maar.
Maar het gaat om de auto en als hij is zoals het er staat......dan kun je overwegen om er een aankoopkeuring tegenaan te gooien of dat geld besteden aan een preventieve flush. Voor de rest, kopen en afrijden tot de straatstenen want ik heb het gevoel dat je daar geen spijt van krijgt. Heb een kennis van mij die zoekende is ook getipt op deze.
NB: Stonden toen andere foto's op de advertentie. Kan het kenteken niet zien dus ik kan verder niks.....checken.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
- Goliath
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
- Locatie: Achter de kapper
Pin je niet direct op het eerste tiental auto's dat je ziet vast. Voor ik de mijne kocht ben ik een maandje of drie aan het zoeken geweest en daarbij van alles gezien! Van auto's met hooi onder de laadvloer tot een 'in werkelijk prachtige staat verkerende' XC70 die buiten had gestaan, met het dakraam open (in de regen). Kon niet dicht, blijkbaar... De meeste van deze auto's bekeken en daarna (snel) weggelopen.
Bij de aanschaf van mijn eigen auto het lef gehad om weg te lopen en twee dagen later te bellen met een (beduidend) lager bod. OK, particulier. Dat dan weer wel. Heb er een bijzonder fraai exemplaar aan overgehouden (zelfs mijn garagist is jaloers). Wel moet ik dan rekening houden met een versnellingsbak die er binnenkort aan zit te komen. Maar dat leverde (bijna een jaar geleden alweer) die korting van bijna 1500 euro op... Overigens heb ik de bak alleen nog maar geflushed in de tussentijd. Voor de vakantie moet er inderdaad een en ander daadwerkelijk aangepakt worden, maar we zijn intussen wel 15.000 probleemloze kilometers verder.
Mijn afwijking bij de aanschaf en beoordeling van de staat van een V70: ik bekijk het beugeltje waar het slot van de achterklep mee gevangen wordt. Dit geeft mij een behoorlijke indicatie hoe er door de vorige eigenaar(s) met de auto is omgegaan. Ik ben ze tegengekomen van volledig verroest tot de mijne: gebruikt, maar verder niets aan te zien. Dit, in combinatie met de rest van de auto geeft mij een bepaald gevoel... En dan nog altijd: rijden (verder dan het obligate rondje om de kerk) en voor zover mogelijk: eronder kijken.
Succes!
Bij de aanschaf van mijn eigen auto het lef gehad om weg te lopen en twee dagen later te bellen met een (beduidend) lager bod. OK, particulier. Dat dan weer wel. Heb er een bijzonder fraai exemplaar aan overgehouden (zelfs mijn garagist is jaloers). Wel moet ik dan rekening houden met een versnellingsbak die er binnenkort aan zit te komen. Maar dat leverde (bijna een jaar geleden alweer) die korting van bijna 1500 euro op... Overigens heb ik de bak alleen nog maar geflushed in de tussentijd. Voor de vakantie moet er inderdaad een en ander daadwerkelijk aangepakt worden, maar we zijn intussen wel 15.000 probleemloze kilometers verder.
Mijn afwijking bij de aanschaf en beoordeling van de staat van een V70: ik bekijk het beugeltje waar het slot van de achterklep mee gevangen wordt. Dit geeft mij een behoorlijke indicatie hoe er door de vorige eigenaar(s) met de auto is omgegaan. Ik ben ze tegengekomen van volledig verroest tot de mijne: gebruikt, maar verder niets aan te zien. Dit, in combinatie met de rest van de auto geeft mij een bepaald gevoel... En dan nog altijd: rijden (verder dan het obligate rondje om de kerk) en voor zover mogelijk: eronder kijken.
Succes!
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Eens met Goliath,
Kijk er zijn ook "spelregels" die algemeen zijn en op elke occasion speurtocht van toepassing. Achterdocht is slecht, gezond wantrouwen is goed het houdt je wakker. Lopen er meer (potentiële) kopers rond is goed, ben je de enige in een straal van 100 meter, niet goed. Ga twee drie keer terug herkennen ze je. Je weet dat soort dingen. Ga het internet op google de naam + klachten enzovoorts.
Wil de verkoper niet met keuringen meedoen, loop weg PUNT. Biedt hij je koffie aan of niet, dat soort dingen ziet de showroom en het kantoortje er schoon en netjes uit, ga naar het toilet is dit netjes, is er (ruim) WC-papier, zeep op de wasbak en een doek? Dat soort kleine dingen geven vaak een indicatie van het uitgangspunt hoe de verkoper de klanten zal benaderen. Belangrijk bestaat het bedrijf al enkele jaren (onder dezelfde naam!!!).
Dan de auto zelf, naast APK, aantal eigenaars distributie enzo is het schoon van binnen, ruikt het muf of juist niet. Doe de koffer open, is dat schoon? Kijk of alle interieur en kofferbak lampjes branden, handschoenenkastje open, is die gammel? Dit geeft een goede indicatie van hoe de vorige eigenaar ermee omging, zijn de ruitenwissers droog of goed. Zijn de bouten van de wielen verroest of niet. Til de klep van het reserve wiel op is het daar allemaal netjes of een bende? Alles op zen plek en in de houders? Dan de motorruimte is deze schoon, zien de slangen er goed uit of zijn die opgedroogd. Zijn alle reservoiren gevuld of is eea leeg, is er ruitensproeivloeistof? Met name aan de zijkant is er oud vuil te ontwaren ....
Doe een van de ruiten naar beneden en open en sluit vervolgens alle portieren/ koffer. Waarom open om er voor te zorgen dat er geen tegendruk is. Als je nu de portieren sluit kan je horen of het rammelt allemaal. Alle portieren gaan namelijk lekker als de ramen dicht zijn door de tegendruk. Elektrische ramen? Probeer ze allemaal, vooral die van achter!
Och ik kan nog langer doorgaan, lol zal zo wel weer eea te binnen schieten....
Rustig aan er zijn auto's zat....
Kijk er zijn ook "spelregels" die algemeen zijn en op elke occasion speurtocht van toepassing. Achterdocht is slecht, gezond wantrouwen is goed het houdt je wakker. Lopen er meer (potentiële) kopers rond is goed, ben je de enige in een straal van 100 meter, niet goed. Ga twee drie keer terug herkennen ze je. Je weet dat soort dingen. Ga het internet op google de naam + klachten enzovoorts.
Wil de verkoper niet met keuringen meedoen, loop weg PUNT. Biedt hij je koffie aan of niet, dat soort dingen ziet de showroom en het kantoortje er schoon en netjes uit, ga naar het toilet is dit netjes, is er (ruim) WC-papier, zeep op de wasbak en een doek? Dat soort kleine dingen geven vaak een indicatie van het uitgangspunt hoe de verkoper de klanten zal benaderen. Belangrijk bestaat het bedrijf al enkele jaren (onder dezelfde naam!!!).
Dan de auto zelf, naast APK, aantal eigenaars distributie enzo is het schoon van binnen, ruikt het muf of juist niet. Doe de koffer open, is dat schoon? Kijk of alle interieur en kofferbak lampjes branden, handschoenenkastje open, is die gammel? Dit geeft een goede indicatie van hoe de vorige eigenaar ermee omging, zijn de ruitenwissers droog of goed. Zijn de bouten van de wielen verroest of niet. Til de klep van het reserve wiel op is het daar allemaal netjes of een bende? Alles op zen plek en in de houders? Dan de motorruimte is deze schoon, zien de slangen er goed uit of zijn die opgedroogd. Zijn alle reservoiren gevuld of is eea leeg, is er ruitensproeivloeistof? Met name aan de zijkant is er oud vuil te ontwaren ....
Doe een van de ruiten naar beneden en open en sluit vervolgens alle portieren/ koffer. Waarom open om er voor te zorgen dat er geen tegendruk is. Als je nu de portieren sluit kan je horen of het rammelt allemaal. Alle portieren gaan namelijk lekker als de ramen dicht zijn door de tegendruk. Elektrische ramen? Probeer ze allemaal, vooral die van achter!
Och ik kan nog langer doorgaan, lol zal zo wel weer eea te binnen schieten....
Rustig aan er zijn auto's zat....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je gevoel niet goed is bij de verkopende partij is het verstandig van de koop af te zien en zoals al werd geroepen: er zij genoeg gebruikte V70's te koop.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47
Dank voor jullie uitgebreide reacties!
Heb vandaag een proefritje gemaakt in deze auto: http://tinyurl.com/l9sy2vz. Wat mij opviel, was dat de motor nogal rauw klonk: bij flink gas geven hoorde ik flink dieselgeratel. Een ritje in een XC70 (D5 163PK) leerde mij dat die motor juist heel soepel klonk. Nu moet ik toegeven dat ik vrijwel nooit diesel rijd, dus dat ik het geluid moeilijk kan vergelijken. Kan voor dit geratel een oorzaak zijn of zegt dit niet zoveel?
Donderdag breng ik hem eventueel voor een aankoopkeuring, maar wellicht kan ik dit geld besparen als het bovenstaande al verontrustend is.
Heb vandaag een proefritje gemaakt in deze auto: http://tinyurl.com/l9sy2vz. Wat mij opviel, was dat de motor nogal rauw klonk: bij flink gas geven hoorde ik flink dieselgeratel. Een ritje in een XC70 (D5 163PK) leerde mij dat die motor juist heel soepel klonk. Nu moet ik toegeven dat ik vrijwel nooit diesel rijd, dus dat ik het geluid moeilijk kan vergelijken. Kan voor dit geratel een oorzaak zijn of zegt dit niet zoveel?
Donderdag breng ik hem eventueel voor een aankoopkeuring, maar wellicht kan ik dit geld besparen als het bovenstaande al verontrustend is.
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
- Goliath
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
- Locatie: Achter de kapper
Rij dan zelf eens in een D5 waarvan je weet dat die in orde is (forumlid, dealer?). Wellicht ligt die (ruim) boven je prijsklasse en met beduidend minder kilometers. Je loopt kans erg verlekkerd te raken, maar aan de andere kant weet je dan wel waar je aan toe bent. Nogmaals: auto's zijn dingen waar je een goed gevoel bij moet hebben en niet over een nacht ijs moet gaan (geloof me, ik heb mijn neus al een paar keer gestoten in mijn jeugdige onbezonnenheid). Een roze bril is een slechte raadgever...