Aankoopadvies V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Volvo V70
2nd Gear member

Beste kenners,

Mijn roffel moet plaats maken voor een D5. Deze heb ik zien staan en ik hoor graag jullie oordeel: http://tinyurl.com/l9sy2vz. De auto is aantoonbaar goed onderhouden: een handgeschakelde D5 163 pk met ca. 292.500 km op de klok? Hoe zit het met betrouwbaarheid, verbruik, bekende problemen. Waar moet ik op letten? Hopelijk willen jullie me (weer) van advies voorzien?

Alvast bedankt!
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
JKGrun
1st Gear member

Koppeling en vliegwiel heb je een zeer goeie kans dat die er aan zit te komen dat is een dure grap om te laten vervangen. ook zit de d riem er aan te komen (320DKM).
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Verbruik van deze D5 zal wel goed zijn, het is zo te zien nog een euro 3 motor. Die halen met een beetje moeite minimaal 1 op 17.
Moest even goed kijken, want er vroeg vandaag ook iemand anders naar bijna net zo'n auto met iets minder km's.
Koppeling en vliegwiel inderdaad, andere puntjes zijn de voorwielophanging (draagarmen, veerpootrubbers en lagers, stabistangetjes), en motorsteunen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo V70
2nd Gear member

Distributieriem reken ik maar even onder 'regulier' onderhoud. Maar koppeling en vliegwiel: komen die kosten er gegarandeerd aan? En aan wat voor prijs moet ik denken?

Is het verstandiger om naar een geartronic te zoeken met een dergelijke km-stand?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70
2nd Gear member

Ik had overigens deze ook nog gezien http://tinyurl.com/kd325dm, maar op internet lees ik niet zulke goede verhalen over Vaartland. Bovendien lijkt het mij opmerkelijk dat deze auto van de eerste eigenaar komt, terwijl de nummerplaat verraadt dat hij (de auto, maar misschien ook de eigenaar?) geïmporteerd is. En het is een Euro 4-motor met automaat: stukken minder zuinig dan een handgeschakelde Euro 3, nietwaar?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
JKGrun
1st Gear member

Koppeling en vliegwiel is een zeer grote kans en gaat meestal stuk rond de 3 ton de kosten zullen bij een dikke 1500 euro liggen. Je zou uit kunnen kijken naar een 2006 model met een 6 bak deze hebben een andere koppeling en vliegwiel dacht ik.
Willempie5
3rd Gear member

Kijk ook even naar zaken als deurrubbers. herhaaldelijk de portieren afsluiten en openen (of alles goed meedoet), tankklepsluiting. Maw, de bekende zaken naast motorisatie
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Volvo V70
2nd Gear member

JKGrun schreef: Koppeling en vliegwiel is een zeer grote kans en gaat meestal stuk rond de 3 ton de kosten zullen bij een dikke 1500 euro liggen. Je zou uit kunnen kijken naar een 2006 model met een 6 bak deze hebben een andere koppeling en vliegwiel dacht ik.
Maar dan heb je het over een Euro 4-motor, toch? Levert het verwijderen van het roetfilter bij een 163 of 185 pk vergelijkbare verbruikscijfers op als een 163 pk zonder filter?
herbert (c5)
2nd Gear member

De mijne staat ook te koop , zie verkooptopic, koppeling , verstuivers, heel veel dingen zijn al gebeurd, misschien iets voor jou?
Volvo V70
2nd Gear member

herbert (c5) schreef: De mijne staat ook te koop , zie verkooptopic, koppeling , verstuivers, heel veel dingen zijn al gebeurd, misschien iets voor jou?
Nee, sorry, ik wil een van ná 2005 en met minder dan 300.000 km.
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Ook hier ter attentie van TS, een hele mooie V70 met 185 PK, geartronic, vol leer, RTI etc etc.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Volvo V70
2nd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Ook hier ter attentie van TS, een hele mooie V70 met 185 PK, geartronic, vol leer, RTI etc etc.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Bedankt voor de tip!

Deze auto had ik al gezien, maar ik vertrouw de adverteerder niet. Hij biedt vaker Volvo's aan, altijd 'wegens omstandigheden', in de buurt van Groningen. Vorige week stond deze auto in Eelde te koop, nu ineens in Haren. De marktplaatsberichten bevatten steeds dezelfde zinnen met spelfouten, de foto's zijn genomen in chique buurten. Nummerplaten zijn nooit zichtbaar, op mailtjes wordt niet gereageerd en via de telefoon krijg je geen informatie.

Maar goed, misschien zit ik er naast. Ken je de aanbieder?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Nee! Vorige week stond hij op MP voor 4999,= dus we hebben het over dezelfde. Ik heb het vermoeden, let wel: VERMOEDEN!, dat de verkoper wel eens de eigenaar van Autohus in Haren kan zijn. Eigen handeltje buiten de Belastingdienst om zeg maar.
Maar het gaat om de auto en als hij is zoals het er staat......dan kun je overwegen om er een aankoopkeuring tegenaan te gooien of dat geld besteden aan een preventieve flush. Voor de rest, kopen en afrijden tot de straatstenen want ik heb het gevoel dat je daar geen spijt van krijgt. Heb een kennis van mij die zoekende is ook getipt op deze.
NB: Stonden toen andere foto's op de advertentie. Kan het kenteken niet zien dus ik kan verder niks.....checken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Als je de auto goed bekijkt, proefrit maakt en een aankoopkeuring laat doen kan je er een goede auto aan hebben.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Volvo V70
2nd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Nee! Vorige week stond hij op MP voor 4999,= dus we hebben het over dezelfde. Ik heb het vermoeden, let wel: VERMOEDEN!, dat de verkoper wel eens de eigenaar van Autohus in Haren kan zijn. Eigen handeltje buiten de Belastingdienst om zeg maar.
Maar het gaat om de auto en als hij is zoals het er staat......dan kun je overwegen om er een aankoopkeuring tegenaan te gooien of dat geld besteden aan een preventieve flush. Voor de rest, kopen en afrijden tot de straatstenen want ik heb het gevoel dat je daar geen spijt van krijgt. Heb een kennis van mij die zoekende is ook getipt op deze.
NB: Stonden toen andere foto's op de advertentie. Kan het kenteken niet zien dus ik kan verder niks.....checken.
Toen ik vorige week belde, kon hij mij niet vertellen wat het kenteken is. Als een garage belt, hangt hij op. Aan een aankoopkeuring begint hij niet. Geen goed gevoel bij.
Goliath
3rd Gear member

Pin je niet direct op het eerste tiental auto's dat je ziet vast. Voor ik de mijne kocht ben ik een maandje of drie aan het zoeken geweest en daarbij van alles gezien! Van auto's met hooi onder de laadvloer tot een 'in werkelijk prachtige staat verkerende' XC70 die buiten had gestaan, met het dakraam open (in de regen). Kon niet dicht, blijkbaar... De meeste van deze auto's bekeken en daarna (snel) weggelopen.

Bij de aanschaf van mijn eigen auto het lef gehad om weg te lopen en twee dagen later te bellen met een (beduidend) lager bod. OK, particulier. Dat dan weer wel. Heb er een bijzonder fraai exemplaar aan overgehouden (zelfs mijn garagist is jaloers). Wel moet ik dan rekening houden met een versnellingsbak die er binnenkort aan zit te komen. Maar dat leverde (bijna een jaar geleden alweer) die korting van bijna 1500 euro op... Overigens heb ik de bak alleen nog maar geflushed in de tussentijd. Voor de vakantie moet er inderdaad een en ander daadwerkelijk aangepakt worden, maar we zijn intussen wel 15.000 probleemloze kilometers verder.

Mijn afwijking bij de aanschaf en beoordeling van de staat van een V70: ik bekijk het beugeltje waar het slot van de achterklep mee gevangen wordt. Dit geeft mij een behoorlijke indicatie hoe er door de vorige eigenaar(s) met de auto is omgegaan. Ik ben ze tegengekomen van volledig verroest tot de mijne: gebruikt, maar verder niets aan te zien. Dit, in combinatie met de rest van de auto geeft mij een bepaald gevoel... En dan nog altijd: rijden (verder dan het obligate rondje om de kerk) en voor zover mogelijk: eronder kijken.

Succes!
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
LtStone
4th Gear member

Eens met Goliath,

Kijk er zijn ook "spelregels" die algemeen zijn en op elke occasion speurtocht van toepassing. Achterdocht is slecht, gezond wantrouwen is goed het houdt je wakker. Lopen er meer (potentiële) kopers rond is goed, ben je de enige in een straal van 100 meter, niet goed. Ga twee drie keer terug herkennen ze je. Je weet dat soort dingen. Ga het internet op google de naam + klachten enzovoorts.

Wil de verkoper niet met keuringen meedoen, loop weg PUNT. Biedt hij je koffie aan of niet, dat soort dingen ziet de showroom en het kantoortje er schoon en netjes uit, ga naar het toilet is dit netjes, is er (ruim) WC-papier, zeep op de wasbak en een doek? Dat soort kleine dingen geven vaak een indicatie van het uitgangspunt hoe de verkoper de klanten zal benaderen. Belangrijk bestaat het bedrijf al enkele jaren (onder dezelfde naam!!!).

Dan de auto zelf, naast APK, aantal eigenaars distributie enzo is het schoon van binnen, ruikt het muf of juist niet. Doe de koffer open, is dat schoon? Kijk of alle interieur en kofferbak lampjes branden, handschoenenkastje open, is die gammel? Dit geeft een goede indicatie van hoe de vorige eigenaar ermee omging, zijn de ruitenwissers droog of goed. Zijn de bouten van de wielen verroest of niet. Til de klep van het reserve wiel op is het daar allemaal netjes of een bende? Alles op zen plek en in de houders? Dan de motorruimte is deze schoon, zien de slangen er goed uit of zijn die opgedroogd. Zijn alle reservoiren gevuld of is eea leeg, is er ruitensproeivloeistof? Met name aan de zijkant is er oud vuil te ontwaren ....

Doe een van de ruiten naar beneden en open en sluit vervolgens alle portieren/ koffer. Waarom open om er voor te zorgen dat er geen tegendruk is. Als je nu de portieren sluit kan je horen of het rammelt allemaal. Alle portieren gaan namelijk lekker als de ramen dicht zijn door de tegendruk. Elektrische ramen? Probeer ze allemaal, vooral die van achter!

Och ik kan nog langer doorgaan, lol zal zo wel weer eea te binnen schieten....

Rustig aan er zijn auto's zat....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
lint
Geartronic member

Als je gevoel niet goed is bij de verkopende partij is het verstandig van de koop af te zien en zoals al werd geroepen: er zij genoeg gebruikte V70's te koop.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Volvo V70
2nd Gear member

Dank voor jullie uitgebreide reacties!

Heb vandaag een proefritje gemaakt in deze auto: http://tinyurl.com/l9sy2vz. Wat mij opviel, was dat de motor nogal rauw klonk: bij flink gas geven hoorde ik flink dieselgeratel. Een ritje in een XC70 (D5 163PK) leerde mij dat die motor juist heel soepel klonk. Nu moet ik toegeven dat ik vrijwel nooit diesel rijd, dus dat ik het geluid moeilijk kan vergelijken. Kan voor dit geratel een oorzaak zijn of zegt dit niet zoveel?

Donderdag breng ik hem eventueel voor een aankoopkeuring, maar wellicht kan ik dit geld besparen als het bovenstaande al verontrustend is.
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Goliath
3rd Gear member

Rij dan zelf eens in een D5 waarvan je weet dat die in orde is (forumlid, dealer?). Wellicht ligt die (ruim) boven je prijsklasse en met beduidend minder kilometers. Je loopt kans erg verlekkerd te raken, maar aan de andere kant weet je dan wel waar je aan toe bent. Nogmaals: auto's zijn dingen waar je een goed gevoel bij moet hebben en niet over een nacht ijs moet gaan (geloof me, ik heb mijn neus al een paar keer gestoten in mijn jeugdige onbezonnenheid). Een roze bril is een slechte raadgever...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”