Beste Volvo liefhebbers,
Ik zou graag mijn D2 wat laten aanpassen (op maat) voor een verbeterde gasrespons. Daarvoor wil ik graag weten wat de koppeling aan kan qua koppel. Wordt deze koppeling/bak ook bij andere motoren gebruikt?
D2 Drive 2012 6 bak.
Het gaat mij niet zozeer om vermogenswinst. Ik vind de motor eenvoudig niet passen bij de versnellingsbak waardoor je steeds in een toerengebied rijdt waar de motor en enorm gat heeft. Ik hoef geen preek over de risico's van tunen, ik wil de boel graag heel houden maar wel prettiger rijden.
Als ik weet wat de marge van de koppeling is dan kan ik een grens stellen. Ik heb wel redelijk ervaring met chiptuning auto's en vaak gaat de koppeling na verloop van tijd slippen. Dat wil ik dus niet.
Dus vooral graag wat technische info over de koppeling.
Wat kan de koppeling van de D2 aan qua koppel?
- BJG
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.02.2016 - 23:12
V50 D2 limited edition 2012
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981
Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981
Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Bedenk je wel dat volvo de ecu flink op slot heeft zitten. Tunen is niet even langs rijden en klaar, zo heb ik begrepen van rica destijds. Rica gaat uit mijn hoofd tot 300-320nm, dus zou zeker niet hoger gaan.
En ik heb het destijds uiteindelijk niet gedaan door al het gedoe met de egr en roetfilter & het feit dat het d2 blok erg gevoelig is.
En ik heb het destijds uiteindelijk niet gedaan door al het gedoe met de egr en roetfilter & het feit dat het d2 blok erg gevoelig is.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35
Ik heb al bijna 2,5jaar de tuning van Rica en dat is meer dan prima. Zelfs na een proefritje vorige week in een D4 vond ik mijn D2 (1.6) niets te kort komen. Ik ben een rustige chauffeur maar met deze tuning heb je inderdaad niet meer dat enorme dooie gat onder de 1500 toeren, en je hebt tenminste wat reserve voor een inhaal/invoegactie.
Ik zou het direct weer doen al is de kans groter dat ik niet weer zo'n motor aanschaf.
Ik zou het direct weer doen al is de kans groter dat ik niet weer zo'n motor aanschaf.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Wil je meer met je SCT? kijk hier