Oliedruk/voltmeter in 440 phase II

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik heb goedkoop een oliedruk/accuvolt-metertje op de kop weten te tikken (fijn na langdurige problemen met zowel oliedruk als dynamo). Nu wil ik deze inbouwen in mijn 440 (phase II, '95) maar twee vraagjes:
1) Waar kan ik deze het beste plaatsen? Onderaan in 'lege ruimte'/opbergvakje oftewel net boven de asbak zie ik hem slecht. Bovenaan (waar de bovenkant van die ruimte schuin loopt) zou kunnen maar hoe zet ik hem dan vast? Alternatief zou het bij de knoppen onder de verwarmings-regelaar kunnen maar dan moet de alarmlichtschakelaar wijken.
2) Waar vind ik de stekker? De 440 zou als het goed is een vierpolige hebben, ik heb zelf een meter uit een 480 (zespolig). Nu is het geen probleem voor me om vier- naar zespolig om te zetten, maar als de stekker er al ligt hoef ik geen nieuwe kabels te trekken... Ergens standaard vastgeplakt misschien?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

accuvolt-meter gewoon op een stroomaansluiting van je radio aansluiten, makkelijker kan niet

Oliedruk is een ander verhaal... zit er wel een oliedrukmeter in een standaard 440?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik zou zeggen van wel, anders kun je toch ook nooit oliedruk-alarm krijgen?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Hallo,

In mijn voormalige 440 GLE '90 zat een standaard kabelboompje (vierpolig) onder de ruimte voor de radio. Plug and play. Bij m'n huidige 440 DL '92 ligt ie er niet. Hangt dus van de uitvoering af, lijkt mij.

Anders zelf een sensor kopen op van een sloper afhalen. Diameter (M maat) is mij niet bekend.

Succes! Groeten, JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

de stekker voor de metertjes van een 480 moet ook passen,je houd alleen 2 pennetjes over.voor het olie druk lampje en voor eventyeel een meter heb je 2 zenders nodig,die voor je lampje heeft elke auto,die voor een meter niet.ik heb het ook een keer in een 440 gemaakt.de volt meter moet het direct doen.de stekker had ik al achter het dashbord.dat was een kwestie van stekker er in en de meters in het dashbord klikken(bij de mijne onder de radio).susses.
groet'n uut grunn
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

@Rene:

Weet je nog wat voor type 440 het was? DL GL GLE GLT?

Groet, JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik denk dat ik er dan maar van uit moet gaan dat ik geen oliedrukgever heb (zie ook niet direct iets zitten wat op het plaatje lijkt). Heeft iemand er eentje over misschien? En waar kan ik die in een B18U schroeven? In plaats van de oliedrukschakelaar? Ergens daarnaast?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

dat was een simpele gl
groet'n uut grunn
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Hallo,

Ik heb even het elektrisch schema bestudeerd en heb de volgende dingen gechecked:

Accumeter is inderdaad vanaf andere stroomverbruikers (radio etc) aan te sluiten.
Oliedrukmeter gebruikt dezelfde sensor als het oliedruklampje in het dashboard. Ik moet alleen nog even uitzoeken waar ie zit. Daar kan je dus van aftakken.

Zo moet het gaan werken. Iemand een idee waar de oliedruksensor zit op een 1700 blok?

Groeten, Jan
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

een olie druk gever zou achter op je blok moeten zitten,aan de kant van je schutbord.de schema"s die ik heb bekeken hebben het over een oliedrukschakelaar en een oliedrukgever.dus toch echt 2 verschillende.het lampje hoeft alleen maar aan of uit te gaan dat kan dus met een schakelaar.wil je druk meten heb je heb je toch echt een andere zender nodig,want die meet over een groter berijk en niet alleen aan of uit.als je je metertjes nu aansluit slaat je oliedruk meter helemaal naar rechts uit dat komt omdat niet het tussen liggende gedeelte kan meten,het is nu alles of niets.voor dat tussen gebied heb je toch echt een extra zender nodig.
susses
groet'n uut grunn
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Je hebt gelijk!

Eerst maar eens op zoek naar de drukgever.

Bedankt!
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

als je er 2 vind ik hou me aan bevolen want de mijne doet het ook nog niet.
lag de stekker er alwel in je dashbord??
groet'n uut grunn
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De oliedruk schakelaar zit op de pomp, achterzijde motorblok, passagiers zijde van de auto. SCHAKELAAR, gaat dus aan uit tbv lampje.
Waar de gever zou zitten weet ik niet maar ik denk dat die op dezelfde aansluiting zou moeten zittenm ter vervanging. Beide tegelijk lijkt me niet.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De oliedruk sensor (voor de meter) zit voorop het blok links naast het oliefilter. De oliesensor achterop het blok is de olietemp.sensor. Voor dit soort zaken is het handig als je een partsmanual hebt. Je kan er hier een downloaden:
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/downloads.php
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

nu ben ik even de kluts kwijt,over wat type motor hebben we het??toen ik een losse draad had van de sensor links naast het oliefilter had ik geen olie temperatuur meer.en volgens bovenstaande link waar ik ook al had gekeken
is deze ook voor het nivo v/d olie.heeft deze sensor dan 3 functies????
o ja ik heb een 1721 cc blok zonder turbo.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er zijn diverse B18 motoren. Ik denk dat het alleen bij de B18FP, B18EP (en B20F) een combi sensor zit. Volvo heeft in de loop der jaren diverse veranderingen in de B18 aangebracht, je hebt de B18U, B18E, turbo en zo zijn er nog wel een paar. Van de B20F is maar een type, maar daar is in de latere B20F ('95 en later) een verandering gekomen om het olieverbruik te verminderen. De latere B20F met de groene oliepeilsok heeft geen oliesproeiers onder de zuigers ter koeling. De eerdere ('92-'94) rode peilstok motoren hadden deze koeling wel, wat leidt tot een hoog olieverbruik. Deze zuiger koeling bleek onnodig. Maar de aanduiding B20F bleef hetzelfde!
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Even terug van vakantie meld ik me ook weer:
Ik heb een B18U en heb mijn -schakelaar- voorop, links van het oliefilter.
Ik wil een oliedrukgever en vraag me af: moet die de schakelaar vervangen of moet die parallel worden geïnstalleerd?
Inmiddels heb ik uitgevonden dat (iig op een 480 maar volgens mij ook op 440 met infocenter) er een sensor is voor olietemperatuur en oliepeil. Is er op een B18U-blok daarvoor een aansluitingspunt?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Je moet de oude plug (waar de schakelaar aan zat) uit het blok draaien en de nieuwe oliedrukgever in het blok draaien. Op de nieuwe oliedrukgever zit een stekkeraansluiting met 2 polen. (Onder en boven)

De gele draad (van de oliedrukmeter) sluit je op de bovenste pool van de stekker aan en aan de zwarte (die op de schakelaar zat) maak je een nieuw stekkertje, die je op de onderste pool van de stekkeraansluiting aansluit. De oude aansluiting van de zwarte draad knip je er dus gewoon af.

Zo moet het werken.

Ik heb sinds vandaag een inbouw instructie, die ik zeker met jullie ga delen. Ik moet ze eerste nog even scannen.......

Komt dus later in deze topic te staan.

Ik ga nu wel uit van een 1721 cc blok. Phase I

Groeten, JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

ja zo kan ik het ook met een inbouwinstruktie (grapje).we komen er wel uit met zijn allen.waar vind je eigenlijk zoiets???ik wacht in ieder geval in spanning tot je het hebt gescant.
groet'n uut grunn
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Die inbouwinstructie heb ik van een aardige meneer gekregen die 'm voor mij gekopieert heeft. (Origineel Volvo instructie!)

Even het verhaaltje compleet maken:

Ik heb mijn meter uit een sloop GLT gehaald. Gewoon een stuk kabelboom afgeknipt. Aan die kabelboom zitten vier kabeltjes:

Bruin: (Massa) Sluit deze aan de massa van de gevarenknipperlichtschakelaar (Scrabblewoord!)

Bruin/Grijs: Sluit deze aan op de kabelboom van de rheostaatknop (instrumentenverlichtingsdimmer) Deze zit onder de richtingaanwijzerhendel.

Grijs/Groen: Aansluiten op zekering 6 (oudste type) (Gewone geschakelde + van de radio kan volgens mij ook)

Geel: Aansluiten zoals hierboven beschreven

Ik ga morgen ook de drukgever van die GLT afhalen, mocht ik er nog een tegenkomen hoor je van me, René.

Je kan ook op de sloop kijken naar GLT en GLE's daar zitten ze standaard op. (Oudste type)

Succes, Groeten, JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”