V8 monteren; welke bak ?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Funk
2nd Gear member

Voor sommigen zal het wellicht vloeken in de kerk zijn; een Volvo motor (B20) vervangen door een Britse (of eigenlijk Amerikaanse) tor.
Maar toch doe ik het ;)

Ik heb diverse V8 conversies gezien in Amazon's, ik ben het van plan met m'n 142.
Nu ben ik echter benieuwd naar wat ervaringen, welke bakken o.a. worden gebruikt. Ik zit eraan te denken een Volvo (Borg Warner) automaat te grijpen en de klok aan te passen naar de Rover V8.

Alleen zou ik wel wat mensen willen spreken die dit al gedaan hebben.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Kan die automaat zoveel vermogen aan? Vooral mensen met opgevoerde turbo's monteren graag de handbak uit een 264. Die schijnt sterk te zijn.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
admiral
5th Gear member

Gaat de auto ingezet worden voor dagelijs gebruik, want dan ben ik wel erg benieuwd hoe het met de RDW en APK zit enzo. Wel bruut hoor, loop zelf te denken om een V6 van Ford in de amazon combi te zetten. Hoef niet zo nodig extra pk maar het geluid is wel mooier, al die extra pk resulteerd weer in meer werk aan de remmerij enz enz.
Iroll
6th Gear member

een BW bak kan het vermogen absoluut niet aan. Je zal dan een Ford T5 bak uit een Mustang of een Toyota Supra bak moeten plaatsen, die passen nog enigszins en kunnen het vermogen aan.Volgens mij zijn er overigens nog nooit rijdbare V8 conversies in een ama of 140 gezet. Veel teveel gewicht voorin, en je moet zoveel snijden in de carrosserie dat er van stevigheid weinig overblijft. Klinkt leuk maar rijd voor geen meter. Je kan beter het geld besteden aan het opvoeren van je B20, haal je veel meer rendement uit, scheelt enorm veel geld en werk en je houd een goede wegligging. Met carb's kan je er al makkelijk 150pk uithalen en met een supercharger en inspuiting over de 200pk. Kijk eens op de site van V-performance voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden:
http://www.v-performance.com/
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Walter
Geartronic member
Contacteer:

als ik bij die laatste de filmpjes moet geloven rijdt het best aardig. Banden gaan alleen wat hard...
Afbeelding
Mijn blog

Iroll
6th Gear member

Met rijdbaar bedoel ik bruikbaar en praktisch voor de openbare weg. Zo'n homp metaal voorin een lichte Amazon wil alleen maar rechtuit. Leuk voor het spektakel, maar op de openbare weg totaal overdone. Een 164 onderstuurt al als een gek, laat staan een V8 voorin. De MGB met V8 Rover (Buick) blok is daar een heel goed voorbeeld van. Rechtuit heel erg leuk, maar in de 1e de beste bocht gaat ie rechtdoor.... En uit een B20 is minstens evenveel betrouwbare pk's te halen.
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

ik hou wel van zo'n vloek ja!

BMW bakken hoor ik wel eens
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=j
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Funk
2nd Gear member

Er rijden tig Amazone's rond met 8 pitters erin, en dat de handling slecht wordt ligt maar net aan de rest van je auto, alleen 'n setje rubbers aan de voorzijde maakt al een verschil van dag en nacht.
Een B20 opvoeren ook kan leuk zijn, maar dat het veel geld scheelt daar ben ik het niet mee eens. Wil je een turbo monteren dan zit je eigenlijk al vast een een blokrevisie gezien je met de originele zuigers niet echt uit de voeten kan. De 1500 euro overschrijd je zo denk ik.
Nu heb ik voor onder de 400 een goed lopend blok en inmiddels ook een Rover automaat.

Het gaat me gewoon om de fun, en desnoods om mensen te stangen die zoiets verschrikkelijk vinden :P

Overigens is herkeuring niet zo'n punt, 1972, dus geen typegoedkeuring. De conversie moet alleen gecontroleerd worden op deugdelijkheid, kost ± 50 a 60 euro wist het RDW me te vertellen.
Dit trouwens mits je binnen max. 40% vermogenstoename blijft.
admiral
5th Gear member

Funk schreef:Er rijden tig Amazone's rond met 8 pitters erin, en dat de handling slecht wordt ligt maar net aan de rest van je auto, alleen 'n setje rubbers aan de voorzijde maakt al een verschil van dag en nacht.
Een B20 opvoeren ook kan leuk zijn, maar dat het veel geld scheelt daar ben ik het niet mee eens. Wil je een turbo monteren dan zit je eigenlijk al vast een een blokrevisie gezien je met de originele zuigers niet echt uit de voeten kan. De 1500 euro overschrijd je zo denk ik.
Nu heb ik voor onder de 400 een goed lopend blok en inmiddels ook een Rover automaat.

Het gaat me gewoon om de fun, en desnoods om mensen te stangen die zoiets verschrikkelijk vinden :P

Overigens is herkeuring niet zo'n punt, 1972, dus geen typegoedkeuring. De conversie moet alleen gecontroleerd worden op deugdelijkheid, kost ± 50 a 60 euro wist het RDW me te vertellen.
Dit trouwens mits je binnen max. 40% vermogenstoename blijft.
Kijk dit is informatie waar we wat aan hebben.
Iroll
6th Gear member

Neem van mij aan dat je die €1500 ook heel dik gaat overschrijden met ombouw naar V8. Je moet zo ongelofelijk veel gaan aanpassen en speciaal(laten)maken dat €1500 pas een beginnetje is, met een setje rubbers ben je er echt niet. Je maakt niet echt de indruk dat dit een weloverwogen en weldoordachte keuze is maar meer een bevlieging, en dan denk ik dat je er spijt van gaat krijgen. Helemaal als je zegt dat je het doet om mensen te stangen!? Hoeveel geld denk je dat die V8's die aangehaald worden hebben gekost? Remmen (waar laat je de bekrachtiger?), hoe wil je de spruitstukken en rest van de uitlaten kwijtraken deze zal je waarschijnlijk ook custom moeten maken, cardanas fabriceren, achteras, ophanging, bediening motor en versnellingsbak, verbreding cardantunnel+ snijden in schutbord en nog ruimte overhouden voor je benen, verstevigingen om wegsnijden materiaal te compenseren en zo kan ik nog wel even doorgaan.Maar als het je gaat lukken zonder failliet te raken dan heb ik diep respect voor je kunde en portemonnaie...
Funk
2nd Gear member

Ik heb een beetje een hekel aan de 'doe maar normaal' mentaliteit. Zo kom je nooit ergens.
Ik zeg niet dat ik er met een setje rubbers al ben, maar dat 't een hoop aan het weggedrag doet. Half NL rijdt rond met verdroogde rubbers die in de loop der decennia nooit of misschien 1x zijn vervangen, en maar klagen dat 't oude spul zo zwabbert.

Maar zaken aanpassen (custom maken zoals je zelf noemt) kost vaak niet meer dan een paar meter lasdraad en wat oud ijzer en tijd en zweet; hobby!
De rembekrachtiger is wel m'n minste zorg, de spruitstukken en middentunnel inderdaad de grootste. Maar als 't niet past; slijpen en een nieuwe maken. Volgens mij komen de spruitstukken trouwens vrij gunstig uit.
Vergeet trouwens niet dat de Rover V8 een hele compacte is, een Chevy of Ford zal een hoop meer aanpassing nodig hebben.

Wat bedoel je trouwens met een aangehaald blok ? Gereviseerd ?
Ik weet dat dat kost, ben net een paar maand klaar met een uit de hand gelopen complete revisie van een Chevy 454 blok.

Maar het zal inderdaad een hoop werk zijn, sowieso. Daarom ben ik 't grootste deel van de week na m'n werk in mn schuur te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Custom Machines ;)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

gaaf dak! Mooi werk hoor! Ik kan dat custom werk wel waarderen, al moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er een aantal mooie klassiekers, zoasl de '32 Ford V8 Roadster, door het gecustom bijna verloren zijn gegaan.

en het leek me al sterk dat je er een 454 in wilde gaan lepelen...
Afbeelding
Mijn blog

admiral
5th Gear member

Als dit werk door jou gedaan is dan heb ik diepe respect voor je, en weet ik zeker dat het gaat lukken. Het voorraam van een amazon is al laag maar jij gaat nog ff een tikkie verder zie ik. Mocht dat plan van je gesalte nemen houd ons dan op de hoogte en vooral met veeeeeeeeeeeel foto's en uitleg.
Funk
2nd Gear member

Foto's maken zal ik zeker doen, vanaf januari ga ik er mee aan de slag, ben nu nog ff bezig wat roest uit de dorpel weg te werken.

Overigens zijn de Amazon en motor van een kameraad van me.

Afbeelding

Dit is de 142, is momenteel al uitgerust met een S60 sportinterieur waarvan ik al eens eerder de vorderingen heb laten zien hier.

Mn groene Chevy gaat komende week de winterstalling in zodat ik wat meer tijd en ruimte heb me op de Volvo te focussen :)
Moeka
Starter

@ Funk

Hoe heeft die vriend van jou het dak van die amazon verlaagd? Moet de amazon daarna nog worden gekeurd? Ben benieuwd!
Iroll
6th Gear member

Dat ziet er erg allemaal erg mooi uit! Ik wist niet dat je ervaring had met dit soort custom werk. Dan had ik je ook niets hoeven te vertellen over hoeveel werk erin gaat zitten. :oops:
Funk
2nd Gear member

Maakt niet uit toch ;)

@ Moeka; De dakstijlen zijn ingekort, achterpartij moet nog helemaal worden dichtgemaakt.
Naar mijn weten hoeft zoiets niet gekeurd te worden, hoewel je officieel niets aan de dragende constructie mag wijzigen geloof ik. Echter staat er nergens beschreven hoe dit te controleren. Er rijden in NL ook zeker een honderdtal gechopte auto's rond van allerlei typen en merken zonder een enkel probleem, zelfs met import bij de RDW levert het geen problemen op.
Gewoon voor jezelf zeker weten dat je voldoende sterkte terugbrengt in de constructie.
stingray71
2nd Gear member

Gaaf project, ben benieuwd hoe het vordert straks in Januari. Veel posten en foto's gaag !!! ;-).
Succes in ieder geval chapeau dat je aan zo'n project begint !
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
Funk
2nd Gear member

Gister ff een nieuw stuk dorpel in de Volvo gelast, mooi gelukt op 't Englishwheel, ben alleen wel 'n tikje bruiner geworden ::| (aan smileys geen gebrek hier..)
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”