Voor de remmen gebruikte ik altijd maar een fles van 0,5l
Die op zijn kop op het lege reservoir en dan beginnen met het verste nippel en als laatste het nippel met de kortste leiding, en dan elke keer rustig op het rempedaal trappen.
Het beste kan je een oudpet flesje gebruiken boor een gat in het dopje en stop er een slangentje met 3mm binnen diameter. die hang je aan het te verversen nippel.
Voor de stuurbekrachtiging zou ik een liter ATF olie gebruiken . Hoe zou ik niet weten. Nog nooit gedaan.
PLOF!!!!!!
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Groots bedankt allemaal!
Zaterdag gaan we de distributie (+ spanrol) doen!
Morgen ophalen bij de dealer in Dokkum voor zo'n 15 en 53 euro nogwat.
(Tenminste, ik zet de koffie, m'n oom doet de distributie).
De handleiding op volvo700forum heb ik uitgeprint en die is héél duidelijk
(sorry mods)
De week erop gaan we de vloeistoffen en filters doen omdat een dag altijd korter is dan dat hij lijkt.
Stuurbekrachtiging moet ik dan nog wel uitzoeken. Misschien hebben ze bij de dealer tips? Vragen kan altijd
Liever 5 uren met de distributie bezig dan 2 uren en platte kleppen na afloop (En ja, de B230K is een interference blok helaas).
Ik haal overigens ook gelijk een nieuw setje v-snaren. Als we toch bezig zijn...
Zaterdag gaan we de distributie (+ spanrol) doen!
Morgen ophalen bij de dealer in Dokkum voor zo'n 15 en 53 euro nogwat.
(Tenminste, ik zet de koffie, m'n oom doet de distributie).
De handleiding op volvo700forum heb ik uitgeprint en die is héél duidelijk
(sorry mods)
De week erop gaan we de vloeistoffen en filters doen omdat een dag altijd korter is dan dat hij lijkt.
Stuurbekrachtiging moet ik dan nog wel uitzoeken. Misschien hebben ze bij de dealer tips? Vragen kan altijd
Liever 5 uren met de distributie bezig dan 2 uren en platte kleppen na afloop (En ja, de B230K is een interference blok helaas).
Ik haal overigens ook gelijk een nieuw setje v-snaren. Als we toch bezig zijn...
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Goede keuze... maar als je toch bezig ben :razz: Kijk ook even je water pomp na het gebeurt wel eens dat het lager versleten is.MaGNeT schreef:Ik haal overigens ook gelijk een nieuw setje v-snaren. Als we toch bezig zijn...
Bij mij hebben ze dus 50.000km geleden een nieuw blok in de auto gehangen maar de oude waterpomp terug gemonteerd en die singt nu hele liedjes bij het stoplicht :shock:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ik zal het bekijken. Hij zingt nog niet geloof ikMichel740Turbo schreef:Goede keuze... maar als je toch bezig ben :razz: Kijk ook even je water pomp na het gebeurt wel eens dat het lager versleten is.MaGNeT schreef:Ik haal overigens ook gelijk een nieuw setje v-snaren. Als we toch bezig zijn...
Bij mij hebben ze dus 50.000km geleden een nieuw blok in de auto gehangen maar de oude waterpomp terug gemonteerd en die singt nu hele liedjes bij het stoplicht :shock:
Maar hij zou toch niet boven het fluiten van m'n ventilator opkunnen. Op stand 4 is het net een klarinet Naja, dat gaat na een minuut weer over.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Even de speling checken dan weet je genoeg.
Zolang hij maar niet fals fluit :razz:
Zolang hij maar niet fals fluit :razz:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ah, nu stuit ik op iets interessants.
Wat ik tot nu toe uitvond is dat de B230K met een 531 en een 631 (Heron) kop is geleverd.
Nu vond ik op Volvo700vereniging.nl dat de 631 kop pas in 1987 geleverd werd en na wat schoonmaken trof ik inderdaad een 531 kop op mijn 86'er B230K blok.
Nu is die 631 sowieso een "flat head" kop zoals ze dat mooi noemden en raken de kleppen de zuigers (interference) als je distributie knapt.
Maar zou het kunnen dat het dan bij de 531 dan géén probleem is als je riem knapt? Of zit hier de verbrandingskamer ook in de zuigers ipv in de kop?
Morgen wordt de riem vervangen door m'n oom en het is voor ons beiden een stuk geruststellender als blijkt dat er niets gebeurt als we het fout doen
Ik speur ondertussen nog wat verder
Wat ik tot nu toe uitvond is dat de B230K met een 531 en een 631 (Heron) kop is geleverd.
Nu vond ik op Volvo700vereniging.nl dat de 631 kop pas in 1987 geleverd werd en na wat schoonmaken trof ik inderdaad een 531 kop op mijn 86'er B230K blok.
Nu is die 631 sowieso een "flat head" kop zoals ze dat mooi noemden en raken de kleppen de zuigers (interference) als je distributie knapt.
Maar zou het kunnen dat het dan bij de 531 dan géén probleem is als je riem knapt? Of zit hier de verbrandingskamer ook in de zuigers ipv in de kop?
Morgen wordt de riem vervangen door m'n oom en het is voor ons beiden een stuk geruststellender als blijkt dat er niets gebeurt als we het fout doen
Ik speur ondertussen nog wat verder
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Vandaag (zaterdag) was het koud. Niet ideaal om te gaan sleutelen.
Vandaar dat we de distributieriem eerst hebben gelaten voor wat hij is en de dag gevuld met diverse achterstallige en nuttige klusjes.
Laat ik duidelijk maken dat onderstaande oplossingen voor 80% door mijn oom zijn aangedragen/uitgevoerd en dat het voor mij vooral de kunst afkijken was.
De motor draait weer als een zonnetje. Voorheen schokte deze stationair ietwat op LPG en viel hij bij koude start uit als je in het begin niet voorzichtig wat gas bij gaf (alhoewel hij na een minuutje toch wel zonder hulp bleef draaien).
Oplossing?
- bougies goed afgesteld (afstand was gemiddeld 0,3 en verzet naar 0,6)
- schroefdraad ingesmeerd met kopervet zodat ze er ook weer uit willen indien nodig
- bougies vastgezet (kon je er bijna met hand uitdraaien)
- bougie kappen zaten erg los op 2 bougies. De "dopjes" op de bougie schroefdraad zaten los en bleven in de kap achter. Goed vastgedraaid op de bougie zelf en kappen zitten weer vast met de "klik" zoals het hoort.
- stelschroef op de Vialle verdamper (de grote; wat dat ook mag zijn) versteld tot het toerental bij zowel koude als warme motor goed is.
Resultaat?
- motor schokt in het geheel niet meer en loopt perfect rustig stationair. Je kan er nu een vol glas water bovenop zetten (als het kleppendeksel horizontaal zou staan )
- pedalen gaan weer soepel, afgezien van het ietwat spons-achtige rempedaal maar dat is iets voor de volgende keer!
Verder gedaan:
- dashboardkap onder stuur gedemonteerd en alles wat beweegt bij de pedalen + motorkap hendel ingespoten
- ontdekt dat het "kroink" geluid van het koppelingspedaal bij een Volvo helemaal niet standaard is en dat het overgaat door goed te smeren (vet spray).
- speling op koppelingskabel verholpen waardoor het ontkoppelen weer wat vroeger gebeurt. Wel is het opstellen zo'n beetje aan het eind dus vervangen van de plaat zit er aan te komen
- bewegende delen van carburateur gesmeerd en ook hier de speling afgesteld. Gas pakt weer goed op
- vacuum slang teruggedrukt die los zat
- afwatering van dakraam getest; dit werkt nog perfect
Wat nog moet?
- de distributieriem! we hebben wél even achter de kap gekeken en de riem ziet er nog wel netjes uit dus ik durf nog even door te rijden
- nieuwe bouten aanschaffen voor de kap van de distributieriem. De koppen van de oude zijn gaar en daar gaan we niet op besparen...
- véél nieuwe slangklemmen aanschaffen! Overal onder de motorkap tref je verrotte slangklemmen aan en dat tast ook de slangen aan. Ik maak deze week een lijstje met de maten en ga deze vervangen. Een klusje dat ik zelf nog kan doen De rotte gevallen alvast goed ingespoten zodat ze wat gemakkelijker los willen.
- vloeistoffen vervangen en ontluchten! Het koelwater ziet er uit als slootwater (groene drap onder de vuldop ) dus dat moet goed schoongemaakt worden.
- Na verversen koelwater een nieuwe thermostaat plaatsen, deze heb ik al klaarliggen
Verder hebben we gekeken waar de water-lekkage vandaan kan komen.
Dit is nog even onder voorbehoud maar er is ons wel iets opgevallen.
Onder de motorkap zit over de gehele breedte een rubber (aan de scharnierzijde) dat blijkbaar dienst doet als afsluitrubber en gootje.
Het rubber zit op diverse plaatsen vastgeklemd met witte plastic clipjes. Deze clipjes zitten niet overal meer vast doordat de gaatjes waar de clipjes doorheenzitten uitgescheurd zijn waardoor het niet meer klemt en er kieren tussen het rubber en de carosserie zitten.
Weet iemand of die gaten waar de clipjes in zitten direct in het interieur uitkomen?
We vermoeden dat het water daar namelijk naar binnen sijpelt. Vooral omdat de kier aan de bestuurderszijde het grootst is en dáár de vloer vochtig is.
Het rubber ga ik sowieso verwijderen, schoonmaken en opnieuw vastmaken. Hoe? Dat moet ik nog even bekijken...
Tips zijn uiteraard welkom!
Vandaar dat we de distributieriem eerst hebben gelaten voor wat hij is en de dag gevuld met diverse achterstallige en nuttige klusjes.
Laat ik duidelijk maken dat onderstaande oplossingen voor 80% door mijn oom zijn aangedragen/uitgevoerd en dat het voor mij vooral de kunst afkijken was.
De motor draait weer als een zonnetje. Voorheen schokte deze stationair ietwat op LPG en viel hij bij koude start uit als je in het begin niet voorzichtig wat gas bij gaf (alhoewel hij na een minuutje toch wel zonder hulp bleef draaien).
Oplossing?
- bougies goed afgesteld (afstand was gemiddeld 0,3 en verzet naar 0,6)
- schroefdraad ingesmeerd met kopervet zodat ze er ook weer uit willen indien nodig
- bougies vastgezet (kon je er bijna met hand uitdraaien)
- bougie kappen zaten erg los op 2 bougies. De "dopjes" op de bougie schroefdraad zaten los en bleven in de kap achter. Goed vastgedraaid op de bougie zelf en kappen zitten weer vast met de "klik" zoals het hoort.
- stelschroef op de Vialle verdamper (de grote; wat dat ook mag zijn) versteld tot het toerental bij zowel koude als warme motor goed is.
Resultaat?
- motor schokt in het geheel niet meer en loopt perfect rustig stationair. Je kan er nu een vol glas water bovenop zetten (als het kleppendeksel horizontaal zou staan )
- pedalen gaan weer soepel, afgezien van het ietwat spons-achtige rempedaal maar dat is iets voor de volgende keer!
Verder gedaan:
- dashboardkap onder stuur gedemonteerd en alles wat beweegt bij de pedalen + motorkap hendel ingespoten
- ontdekt dat het "kroink" geluid van het koppelingspedaal bij een Volvo helemaal niet standaard is en dat het overgaat door goed te smeren (vet spray).
- speling op koppelingskabel verholpen waardoor het ontkoppelen weer wat vroeger gebeurt. Wel is het opstellen zo'n beetje aan het eind dus vervangen van de plaat zit er aan te komen
- bewegende delen van carburateur gesmeerd en ook hier de speling afgesteld. Gas pakt weer goed op
- vacuum slang teruggedrukt die los zat
- afwatering van dakraam getest; dit werkt nog perfect
Wat nog moet?
- de distributieriem! we hebben wél even achter de kap gekeken en de riem ziet er nog wel netjes uit dus ik durf nog even door te rijden
- nieuwe bouten aanschaffen voor de kap van de distributieriem. De koppen van de oude zijn gaar en daar gaan we niet op besparen...
- véél nieuwe slangklemmen aanschaffen! Overal onder de motorkap tref je verrotte slangklemmen aan en dat tast ook de slangen aan. Ik maak deze week een lijstje met de maten en ga deze vervangen. Een klusje dat ik zelf nog kan doen De rotte gevallen alvast goed ingespoten zodat ze wat gemakkelijker los willen.
- vloeistoffen vervangen en ontluchten! Het koelwater ziet er uit als slootwater (groene drap onder de vuldop ) dus dat moet goed schoongemaakt worden.
- Na verversen koelwater een nieuwe thermostaat plaatsen, deze heb ik al klaarliggen
Verder hebben we gekeken waar de water-lekkage vandaan kan komen.
Dit is nog even onder voorbehoud maar er is ons wel iets opgevallen.
Onder de motorkap zit over de gehele breedte een rubber (aan de scharnierzijde) dat blijkbaar dienst doet als afsluitrubber en gootje.
Het rubber zit op diverse plaatsen vastgeklemd met witte plastic clipjes. Deze clipjes zitten niet overal meer vast doordat de gaatjes waar de clipjes doorheenzitten uitgescheurd zijn waardoor het niet meer klemt en er kieren tussen het rubber en de carosserie zitten.
Weet iemand of die gaten waar de clipjes in zitten direct in het interieur uitkomen?
We vermoeden dat het water daar namelijk naar binnen sijpelt. Vooral omdat de kier aan de bestuurderszijde het grootst is en dáár de vloer vochtig is.
Het rubber ga ik sowieso verwijderen, schoonmaken en opnieuw vastmaken. Hoe? Dat moet ik nog even bekijken...
Tips zijn uiteraard welkom!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 19:22
Beste Magnet,
Bij een koppeling is het net andersom.
Als de koppeling hoog zit en je de kabel of pen niet meer losser kunt stellen is de plaat op.
Zoals ik het nu begreep zat bij jou het aangrijppunt helemaal onderin.
Dat zou in houden dat er recent een nieuwe plaat ingekomen is.
Mijn 740 had niet lang sil gestaan, maar mijn 164 had 8 jaar geen dienst gedaan.
Ik heb hierdoor geen noemens waardige problemen gevonden.
Volvo blijkt er goed tegen te kunnen. Voor mijn aanstaande schoonzoon hebben we een blok wat 6 jaar stil gestaan had, en daarvoor altijd op LPG had gelopen, in z'n auto gebouwd, benzine even aangezogen, verder absoluut niets gedaan, starten. En hij starte en liep alsof hij gisteren nog gedraaid had. Dat was dan wel een B18.
Veel succes met je "nieuwe liefde"
Bij een koppeling is het net andersom.
Als de koppeling hoog zit en je de kabel of pen niet meer losser kunt stellen is de plaat op.
Zoals ik het nu begreep zat bij jou het aangrijppunt helemaal onderin.
Dat zou in houden dat er recent een nieuwe plaat ingekomen is.
Mijn 740 had niet lang sil gestaan, maar mijn 164 had 8 jaar geen dienst gedaan.
Ik heb hierdoor geen noemens waardige problemen gevonden.
Volvo blijkt er goed tegen te kunnen. Voor mijn aanstaande schoonzoon hebben we een blok wat 6 jaar stil gestaan had, en daarvoor altijd op LPG had gelopen, in z'n auto gebouwd, benzine even aangezogen, verder absoluut niets gedaan, starten. En hij starte en liep alsof hij gisteren nog gedraaid had. Dat was dan wel een B18.
Veel succes met je "nieuwe liefde"
740 GL Estate '90
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Hmm, dat is wel iets om over na te denken.Pa schreef:Beste Magnet,
Bij een koppeling is het net andersom.
Als de koppeling hoog zit en je de kabel of pen niet meer losser kunt stellen is de plaat op.
Zoals ik het nu begreep zat bij jou het aangrijppunt helemaal onderin.
Dat zou in houden dat er recent een nieuwe plaat ingekomen is.
Mijn 740 had niet lang sil gestaan, maar mijn 164 had 8 jaar geen dienst gedaan.
Ik heb hierdoor geen noemens waardige problemen gevonden.
Volvo blijkt er goed tegen te kunnen. Voor mijn aanstaande schoonzoon hebben we een blok wat 6 jaar stil gestaan had, en daarvoor altijd op LPG had gelopen, in z'n auto gebouwd, benzine even aangezogen, verder absoluut niets gedaan, starten. En hij starte en liep alsof hij gisteren nog gedraaid had. Dat was dan wel een B18.
Veel succes met je "nieuwe liefde"
Misschien denken we verkeerd om bij de koppeling.
"Recent" is dan echter wel minstens 6 jaar geleden
Vooral ontkoppelen was moeilijk omdat je het pedaal tot de bodem moest intrappen. Nu, na het afstellen, gaat dat iets beter
Maar hoe dan ook; we gaan 'm pas vervangen als het problemen gaat geven dus als hij nog beter gaat schakelen merken we het vanzelf
Hij loopt in iedergeval heel mooi
Het is overigens verwonderlijk hoeveel een beetje smeren hier en daar uitmaakt op het rijcomfort!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 19:22
Niks om over na te denken zo is 't gewoon.
Voor een koppelings plaat maakt 6 jaar stil staan niets uit.
Ververs de olie in de bak... goeie olie er in, en je zult zien dat hij beter gaat schakelen.
Stel de koppeling zo af dat hij op de pedaal ongeveer 3 cm. vrije slag heeft.
Als hij helemaal onderin zat is de plaat absoluut niet verleten.
Bij een koppeling moet je inderdaad andersom werken. Hoe dunner de plaat hoe verder de drukgroep aanduwt en de veer dus terug komt.
Simpel autotechnisch feit.
Zo werkt een koppeling.
Voor een koppelings plaat maakt 6 jaar stil staan niets uit.
Ververs de olie in de bak... goeie olie er in, en je zult zien dat hij beter gaat schakelen.
Stel de koppeling zo af dat hij op de pedaal ongeveer 3 cm. vrije slag heeft.
Als hij helemaal onderin zat is de plaat absoluut niet verleten.
Bij een koppeling moet je inderdaad andersom werken. Hoe dunner de plaat hoe verder de drukgroep aanduwt en de veer dus terug komt.
Simpel autotechnisch feit.
Zo werkt een koppeling.
740 GL Estate '90
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Oké paPa schreef:Niks om over na te denken zo is 't gewoon.
Voor een koppelings plaat maakt 6 jaar stil staan niets uit.
Ververs de olie in de bak... goeie olie er in, en je zult zien dat hij beter gaat schakelen.
Stel de koppeling zo af dat hij op de pedaal ongeveer 3 cm. vrije slag heeft.
Als hij helemaal onderin zat is de plaat absoluut niet verleten.
Bij een koppeling moet je inderdaad andersom werken. Hoe dunner de plaat hoe verder de drukgroep aanduwt en de veer dus terug komt.
Simpel autotechnisch feit.
Zo werkt een koppeling.
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Hmm dan moet ik die "Grote schroef" ook maar eens zoeken op mijn verdamper, ze is koud (zeer) onregelmatig en warm soms ook zeker na even doorjagen(ja sorry ben nog jong en zo'n 2.3 liter trekt toch wel erg lekker).
Ik moet nog zoveel onderhouden aan mijn schatje. Jammer genoeg heb ik geen oom die me kan helpen.... Maargoed de 31e de sleuteldag.
Ik moet nog zoveel onderhouden aan mijn schatje. Jammer genoeg heb ik geen oom die me kan helpen.... Maargoed de 31e de sleuteldag.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Vooral het afstellen en goed bevestigen van die bougies deed wonderen.Fat Rat schreef:Hmm dan moet ik die "Grote schroef" ook maar eens zoeken op mijn verdamper, ze is koud (zeer) onregelmatig en warm soms ook zeker na even doorjagen(ja sorry ben nog jong en zo'n 2.3 liter trekt toch wel erg lekker).
Ik moet nog zoveel onderhouden aan mijn schatje. Jammer genoeg heb ik geen oom die me kan helpen.... Maargoed de 31e de sleuteldag.
En dat is iets wat je gemakkelijk zelf kan doen.
Deed het bij m'n Honda 4-takt brommertje ook zelf, vroegah
Die verdamper was meer om te zorgen dat het stationair toerental een beetje acceptabel werd Dat was namelijk erg laag.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
MaGNeT schreef:@ Fat Rat
Iemand nog tips voor het optimaal gebruik van de overdrive knop? Is het verstandig om die bij een bepaald toerental te gebruiken? Is koppeling echt niet nodig? En schakel je terug door gewoon koppeling in, neutraal en terug naar 4 (of lager)?
Groeten van Frans.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Haha, ja, ik had de auto toen nog niet gezien maar heb later nog deze update geplaatst:v700r schreef:MaGNeT schreef:@ Fat Rat
Iemand nog tips voor het optimaal gebruik van de overdrive knop? Is het verstandig om die bij een bepaald toerental te gebruiken? Is koppeling echt niet nodig? En schakel je terug door gewoon koppeling in, neutraal en terug naar 4 (of lager)?
edit: zoals het nu lijkt is het een gewone 5 bak, geen overdrive
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Hmm maar eens kijken naar m'n bougies, heb alleen geen idee waar te beginnen met afstellen, ze zijn overigens nog vrij nieuw 7000 KM sindsdien is er ook niet meer aan geklooid.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Afstellen van de bougies?Fat Rat schreef:Hmm maar eens kijken naar m'n bougies, heb alleen geen idee waar te beginnen met afstellen, ze zijn overigens nog vrij nieuw 7000 KM sindsdien is er ook niet meer aan geklooid.
M'n oom gebruikte een voelermaat om de afstand op 0,6mm te krijgen.
Te dicht opelkaar?
Met een tangetje kan je de externe electrode (dat onderste boogje) wat open buigen zodat en eventueel weer terugtikken zodat de afstand tussen de externe en de interne electrode zo'n 0,6mm is.
Die van mij waren mooi lichtbruin.
Als je ze terugplaatst wel de schroefdraad insmeren met een beetje kopervet (kan goed tegen de hitte) zodat ze er weer gemakkelijk uitgaan als het moet.
Met de hand een stukje er héél recht indraaien; dit moet gemakkelijk gaan anders zit hij vermoedelijk scheef en ben je de schroefdraad aan het vermoeren.
Laatste stukje met een bougiesleutel vastdraaien. Vast is vast!
Verder vind je bovenop de bougie een dopje. Dit moet goed op de schroefdraad van de bougie vastzitten.
Verder moet de bougiekap goed vastklikken op de bougie en niet gemakkelijk losgaan.
Voor de rest heb ik er ook géén verstand van maar er zijn vast wel mensen hier die meer weten van deze materie