Staat hierboven al.prospirit schreef:Bougies met drie electroden(van volvo of niet)
worden toch door veel technischi en sites die :?: lpg inbouwen ,afgeraden
bougies met 1 electrode schijnen een hogere ionisatie spannig af te geven wat de vebranding bij lpg motoren aanzienlijk verbeterd,omdat benzine makkelijker ontsteekt dan lpg
Welke bougies gebruiken jullie?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
NGK heeft de Laser Line bougies ontwikkeld speciaal voor LPG gebruik.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19
Oke is dat aanteraden voor lpg ?
Mesman zij vandaag dat ze gewoon de standaart volvo bougies gebruiken ?
Mesman zij vandaag dat ze gewoon de standaart volvo bougies gebruiken ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
? Wederom, als in een ander topic, ga eerst even lezen en dan pas vragen....s3wage schreef:Wat bedoel je Alex ?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19
Ja ik ben niet zo technisch dus ik kan wel oude berichten gaan lezen maar ik begrijp toch niets van vakjargon als ''1massa electrode'' of ''3 vonkpunten'' enzo.
Dus dat heeft weinig zin,maar dit forum is er toch ook voor om elkaar te helpen ?
Dus dat heeft weinig zin,maar dit forum is er toch ook voor om elkaar te helpen ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
We spreken allemaal over LPG bougies. Maar in mijn bifuel met verdamper wordt de LPG gasvormig vermengd terwijl bij de vialle installaties het gas vloeibaar wordt ingespoten. Het voordeel van vloeibaar inspuiten is dat voor verdampen warmte nodig is en deze uit de omgeving wordt ontrokken waardoor de kop minder heet wordt dan bij een bifuel. Hoeveel en hoe erg dit is weet ik niet. Wat ik wel weet (via een topic van Alex) dat er apparte bussen en kleppen in de bifuel zit om tegen de hogere verbrandingstemperatuur te kunnen.
Nu het verhaal over de bougies. Voor welke type installaties geldt dit? De Verdamper type of de vloeibaar ingespoten type? Voor mijn bifuel gebruik ik tot nu toe de bougies voorschreven door volvo (met 3 pootjes zoals in de fotos van turbodesk). Deze doen het prima naar mijn mening. Ik heb ook nog even aan DE LPG expert (Kees Verhulst) gevraagd. Hij adviseerd normale NGK bougies met enkele elektrode of Halo bougies.
Nu het verhaal over de bougies. Voor welke type installaties geldt dit? De Verdamper type of de vloeibaar ingespoten type? Voor mijn bifuel gebruik ik tot nu toe de bougies voorschreven door volvo (met 3 pootjes zoals in de fotos van turbodesk). Deze doen het prima naar mijn mening. Ik heb ook nog even aan DE LPG expert (Kees Verhulst) gevraagd. Hij adviseerd normale NGK bougies met enkele elektrode of Halo bougies.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb verschillende bougies geprobeerd. Het maakt voor het rijden echt helemaal niets uit. Je merkt er niets van.
Temperatuur verschil tussen vloeibaar ingespoten en verdamper systeem is hooguit 3 graden celcius. Dit is mij verteld door Mesman in Eindhoven. Zal je dus niet merken.
Het enige wat mij opviel is dat de bougies van Volvo, wat langer meegingen dan die van NGK.
Temperatuur verschil tussen vloeibaar ingespoten en verdamper systeem is hooguit 3 graden celcius. Dit is mij verteld door Mesman in Eindhoven. Zal je dus niet merken.
Het enige wat mij opviel is dat de bougies van Volvo, wat langer meegingen dan die van NGK.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Dank je voor je antwoord Turbodesk . Voor mij staat de keuze vast. Ik blijft gewoon de voorgeschreven volvo bougies gebruiken. Ze moeten eigenlijk om de 20.000 vervangen worden, maar ik laat ze gewoon zitten zolang ze het nog goed doen.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Wat een ontzettende blaatpraat op hun site, lijkt wel Tellsell http://www.ngk.de/nl/producten-technolo ... lektroden/
Gas-luchtmengsels zijn moeilijker te ontbranden. Er is meer ontstekingsspanning noodzakelijk en het risico wordt groter dat de bobines uitvallen. Dit wordt tegengegaan door een slanke middenelektrode met vastgelaserde iridium-chip, die minder ontstekingsspanning nodig heeft. Bovendien is de elektrodeafstand vooringesteld op luttele 0,8 mm.
Bij het verbranden van gas ontstaan hogere temperaturen. De gebruikelijke elektrode- en behuizingsmaterialen slijten sneller. Dit is niet het geval met iridium, dat op de middenelektrode van LPG Laserline bougies ingezet wordt. Om dezelfde reden beschikt de massa-elektrode over een geïntegreerde platina chip.
Een speciale coating beschermt de behuizing van de bougie tegen corrosie. Een koperen kern in de massa-elektrode ondersteunt de optimale warmte-afleiding.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
' is niet het geval met iridium, dat op de middenelektrode van LPG Laserline bougies ingezet wordt. Om dezelfde reden beschikt de massa-elektrode over een geïntegreerde platina chip. '
klinkt alsof er een computer in verwerkt zit
klinkt alsof er een computer in verwerkt zit