Verstuivers V40 TD 1997 defect?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
robbyz
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:14
Locatie: Utrecht

Mijn V40 TD 1997, 235.000 km, geeft geregeld uit zichzelf een dot gas. Hij start ook met rook en onregelmatige toeren als hij koud is. Verstuivers zijn kort geleden gereinigd en er zijn al heel wat flesjes cleaner in de tank gegaan. Probleem gaat niet over. De gloeibougies zijn een half jaar geleden vervangen, verder volgens voorschrift onderhouden. Toen ik hem 5 jaar geleden kocht bij 140.000 km, probleem gehad met de brandstofklep (kostte 2 startmotoren voor ze dat gevonden hadden). Klep is toen onder garantie gerepareerd of vervangen, weet ik niet meer. Stationair zelden of nooit gelijkmatig toerental. De garage vindt het geen goede investering meer om de verstuivers te vervangen (ongeveer € 1000) bij deze Renault dieselmotor met deze km. stand. Graag jullie advies!
Gebruikersavatar
brambierpul
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03.12.2005 - 01:31
Locatie: Nederland

Als je het zeker weet dat het probleem in de verstuivers zit en de auto verder prima naar wens is zou ik het wel doen... Van auto wisselen is volgens mij nog steeds de slechtse investering. (afegzien van sommige old-timers dan :o )
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Je verstuivers zijn waarschijnlijk prima, niets aan doen.
Je kunt ze altijd nog laten testen bij een Bosch service station.
Daar kijken ze of de verstuivers goed vernevelen en naar het
tijdstip waarop ze dat doen.

Heb hetzelfde probleem gehad. Waarschijnlijk heb je ook niet heel veel
vermogen en ook op de snelweg zal ie wel eens aanvoelen alsof ie
vanzelf gas geeft... Komt in ademnood bij vol gas doortrekken?

Dan kun je de filterbehuizing van je brandstoffilter vervangen.
Komt vaker voor.
Het het al 2x gehad bij motoren van hetzelfde type.
Er zit een membraampompje in, die lekt raakt, waardoor ie
valse lucht aanzuigt. Je pomp gaat dan vreemd reageren.
Ik had er vooral last van als ik van de snelweg een snelle bocht
naar rechts reed en bovenaan sloeg de motor dan zelfs af.
Het wordt waarschijnlijk ook steeds erger.
Is makkelijk te vervangen. Weet niet meer wat het kost.

Je klep op de pomp is al vervangen, die gingen bij al deze diesel
uitvoeringen stuk... Daar was inderdaad een coulance op.

Let ook op dat je kleppen goed zijn gesteld.
Maar dat merk je wel als het koud wordt, want dan start ie heel
moeilijk. Kan even duren, het wordt maar niet kouder..... :lol:

Inruilen van de auto kost je meer en de motoren zijn echt beresterk.
Zou ik niet doen.
It's only kinky the first time
robbyz
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:14
Locatie: Utrecht

Bedankt! Ik zal er naar laten kijken. Het vanzelf gasgeven op de snelweg doet hij inderdaad steeds vaker. Met bochten e.d. geen problemen en de ademnood herken ik niet.
VOLVO V40 TD Europa 1997 235000km
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Als je heb filterhuis hebt vervangen, zul je waarschijnlijk wel verschil
merken.
Dat uitvallen en ademnood was bij een 440TD.
Bij mijn V40 had ik precies de klachten die jij beschreef.....
Maar bij beiden was het dat filterhuis.

Veel succes. Laat het nog even weten.
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
brambierpul
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 03.12.2005 - 01:31
Locatie: Nederland

Kan dit hetzelfde probleem zijn.....?
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Nee, dat is een ander probleem.

Dat lijkt inderdaad een klepprobleem, zoals al genoemd in dat verhaal.
Maar bij dat probleem zal waarschijnlijk de kleppen moeten worden
gesteld. Dat probleem ken ik ook...
Kan ook zijn dat er een klep stuk is, komt soms ook voor.

De oude TD heeft namelijk geen hydraulische kleppen.
En die moeten echt regelmatig goed worden gesteld, anders
heb je startproblemen bij koud weer....

En minder vermogen, maar dat verschil merk je pas als je ze hebt
laten stellen.

Bij iedere distributieriem wissel laten stellen. Dan ligt de riem er
toch al af. De nokkenas moet er namelijk af om ze te kunnen
stellen.....
It's only kinky the first time
robbyz
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:14
Locatie: Utrecht

Na wikken en wegen toch besloten om hem in te ruilen....
Voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe multiriem en een flesje Bardahl diesel injector cleaner. Gratis af te halen in Utrecht. Stuur maar een pb-tje
VOLVO V40 TD Europa 1997 235000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”